Samplers. Welke heb je nog en waarom?

Voor wat het waard is:
ooit op de Akai S2000 leek timestretchen betere resultaten (minder artefacten) te geven als je eerst het bewuste sample reversed, dan stretchen, en dan weer terug naar un-reversed.

(Wellicht wegens iets met transienten die dan minder onverwacht opduiken, maar da's een lukrake aanname.)

Nu mijn nieuwe studio klaar is heb ik het laatste stukje gear wat ik nog in de opslag had opgehaald, de SP-808!

Voor degene die het interessant vind, er is nu een WERKENDE sdcard optie beschikbaar. Hier zit dan kennelijk een image van 650 mb (ipv 256mb) wat je echt veel meer sampling tijd geeft. Denk wel dat je daar de EX upgrade voor nodig hebt, maar die is (erg fijn) gewoon te downloaden bij Roland en via midi kun je de firmware dan upgraden.

Het is bijna 10 jaar geleden dat ik hem uberhaupt aan heb gehad, maar de zipdrive werkt nog prima, ook geen geluid, dus vooralsnog geen noodzaak hier om de sd-card lezer te upgraden, maar wel fijn dat deze optie nog beschikbaar is.

Grappig dat je dan een project direct laad met samples van toen :D

Voor nu wil hem m.n. even gebruiken voor de fx, deze komen o.a. uit de Roland SD (3d) range schijnt, en met de D-beam kun je dan wel wat onconventiele weirde dingen maken. Wat echt leuk is, en toch wel uniek (zeker voor die tijd) is dat je heel makkelijk dingen kunt samplen MET die fx, en dan van de pads naar de tracks en dan weer terug als je wilt. Wel maar 1 fx per keer.

Eigenlijk wilde ik voor mijn VST computer samen met een Torso S4 (en/of 4 track tape) Kontakt dingen en andere VSTs samplen en daar wat mee pielen zodat ik wat multitrack soundscapes kan maken, maar met de SP-808 kan dat op deze wijze vooralsnog ook prima!

Nu mijn nieuwe studio klaar is heb ik het laatste stukje gear wat ik nog in de opslag had opgehaald, de SP-808!

Voor degene die het interessant vind, er is nu een WERKENDE sdcard optie beschikbaar. Hier zit dan kennelijk een image van 650 mb (ipv 256mb) wat je echt veel meer sampling tijd geeft. Denk wel dat je daar de EX upgrade voor nodig hebt, maar die is (erg fijn) gewoon te downloaden bij Roland en via midi kun je de firmware dan upgraden.

Het is bijna 10 jaar geleden dat ik hem uberhaupt aan heb gehad, maar de zipdrive werkt nog prima, ook geen geluid, dus vooralsnog geen noodzaak hier om de sd-card lezer te upgraden, maar wel fijn dat deze optie nog beschikbaar is.

Voor nu wil hem m.n. even gebruiken voor de fx, deze komen o.a. uit de Roland SD (3d) range schijnt, en met de D-beam kun je dan wel wat onconventiele weirde dingen maken. Wat echt leuk is, en toch wel uniek (zeker voor die tijd) is dat je heel makkelijk dingen kunt samplen MET die fx, en dan van de pads naar de tracks en dan weer terug als je wilt. Wel maar 1 fx per keer.

Eigenlijk wilde ik voor mijn VST computer samen met een Torso S4 (en/of 4 track tape) Kontakt dingen en andere VSTs samplen en daar wat mee pielen zodat ik wat multitrack soundscapes kan maken, maar met de SP-808 kan dat op deze wijze vooralsnog ook prima!
Wow.. te gek!! Ik heb ook die SP808 gekocht tijdens Corona verveling.. en misschien ook wel omdat ik jou er ooit over hoorde.. ;) alleen die ZIP drive noise was onbruikbaar voor micopnames.. toen maar een VS1680 erbij gekocht.. alleen al voor de looks.. :D (zie hieronder). Daar zat al een CF geheugenkaart lezer in gebouwd..

Zou je wat informatie over die SP808 gebeugenkaart kunnen delen?? Het is geloof ik gewoon een IDE ding toch?? Had hier al ooit een draadje ervoor gestart maar mag ook hier natuurlijk. :) Roland SP808 ZIPdrive vervangen voor geheugenkaart lezer

3812216

Laatst gewijzigd:
Wow.. te gek!! Ik heb ook die SP808 gekocht tijdens Corona verveling.. en misschien ook wel omdat ik jou er ooit over hoorde.. ;) alleen die ZIP drive noise was onbruikbaar voor micopnames.. toen maar een VS1680 erbij gekocht.. alleen al voor de looks.. :D (zie hieronder). Daar zat al een CF geheugenkaart lezer in gebouwd..

Zou je wat informatie over die SP808 gebeugenkaart kunnen delen?? Het is geloof ik gewoon een IDE ding toch?? Had hier al ooit een draadje ervoor gestart maar mag ook hier natuurlijk. :) Roland SP808 ZIPdrive vervangen voor geheugenkaart lezer

ah leuk, zal het even in het andere topic posten, dan is het netjes ook terug te vinden voor het nageslacht :D

Zo dat Brings back memories, ik had de sp808ex met 250mb zip.. wat vind jij er prettig aan?

Zo dat Brings back memories, ik had de sp808ex met 250mb zip.. wat vind jij er prettig aan?

Ik moet de mijne nog upgraden met de EX firmware, maar daarna is het er ook eentje.

Voor nu ben ik nog weer aan het herontdekken maar de fx vind ik er wel uitspringen. De factory presets zijn gewoon ok zonder daar nog verder teveel aan hoeven sleutelen. En de D-beam erbij is meer dan een gimmick (wat ik altijd dacht) hiermee krijg je wat vreemdere modulaties.

En voor wat betreft gebruik kun je dan alles direct supereenvoudig resamplen (met fx tweakerij) het naar weer een andere pad, of naar 1 van de 4 tracks. Zonder limitaties met sampletijd (afgezien van de beschikbare ruimte op de zip uiteraard).

Mischien dan het met de andere SP’s dezelfde workflow is, maar met de 808 krijg je dan net iets meer sonisch kwaliteit, dus je hoeft dan niet perse de ‘lofi’ kant op wat veel hiphop mensen juist wel opzoeken.

Ohja, voor beats zelf is de hele SP range natuurlijk heel goed. Downpitchen en stretchen klinkt heel muzikaal. In het extreme levert dat meer digitale artifacts op wat voor mijn drones e.d. weer op een andere manier heel top kan klinken.

Ben benieuwd of Roland nog met een mk2 kont van de sp808. De reïncarnatie van de 404 is top.

OP1, Casio SK1, Pioneer SP16 en de Waldorf Quantum.

De OP1 sampler is erg tof en bruikbaar. sample vaak van een handheld voice recorder waar pitch control en half/double speed op zit.
Net als de SK1.. lofi en tof. vooral van die tape doos.

De Pioneer SP16 maak ik tracks mee, meestal icm synths of instrumenten.
Kun je lange loops op opnemen en heeft toffe fx.

De Sampler in de Waldorf Quantum is een volwassen multisampler met velocity en roundrobin zones die je daarna door analoge filters kunt halen.

Heb nog een klein samplertje in de Yamaha PSR DJX1 zitten, dat is de enige die ik heb.

Geen idee of ik al eerder hier heb gepost maar de huidige stand van oude samplers:

Roland S-330 met muis en 7" LCD monitor
Roland S-550 met muis, DT-100 Tablet & RC-100 en 7" LCD monitor, vorig jaar aangekocht in een partij Roland NOS, is dus nog helemaal nieuw.
Roland S-760 met NOS OP-760-1 en NOS muis en 7" LCD monitor

Heb zelf momenteel de Korg Electribe 2 Sampler.
Vind dit opzicht een leuke bak.
Het valt me echter tegen qua opslag (en invoeren) van samples enz.
Overweeg daarom toch om inplaats hiervoor over een tijdje een Roland SP-404 MkII te gaan nemen.
Of wellicht iets anders, zoals een Zoom ARQ-96 (is wel wat ouder) of Ableton Move oid.

Ik heb de volgende samplers gehad:
Akai S01
Akai S2000
Akai S3000XL
Akai S1100...

En nu alleen nog de Akai S3000i. Met ingebouwde effecten, filterboard en zuluscsi. Recent nog een nieuw LED scherm er in gezet. Prachtapparaat!
Doe deze ik zeker weten NOOIT weg. Gebruik 'm niet iedere week hoor. Maar er komen iedere keer toch altijd verassende dingen uit.

En nu alleen nog de AkaiS3000i. Met ingebouwde effecten, filterboard en zuluscsi. Recent nog een nieuw LED scherm er in gezet. Prachtapparaat!
Doe deze ik zeker weten NOOIT weg. Gebruik 'm niet iedere week hoor. Maar er komen iedere keer toch altijd verassende dingen uit.
S3000iheb ik één dag gehad. Vanwege vevagende displays. Gelijk moeten omruilen om niet meer terug te willen zien. Hoeveel seconden opname tijd had die?

Ik heb een S3000 gehad en afhankelijk van
het interne geheugen zijn dit de tijden voor de

2mb versie
mono/44.1 - 22 sec.
mono/22.05 - 44 sec
Bij stereo, sampletijd/2

Mijn laatste Akai avontuur was met 2x S01’s klonk goed en geinig dat ik samples tussen de units kon uitwisselen over midi.

Mijn laatste Akai avontuur was met 2x S01’s klonk goed en geinig dat ik samples tussen de units kon uitwisselen over midi.
Ja, en in oude versies van Propellerhead's ReCycle software kan je naast SCSI ook met midi samples heen en weer sturen naar de sampler. Duurt een half uur om een Amen zo te verplaatsen.
Een S900 heeft 11 seconden sampling tijd bij de hoogste kwaliteit. Mono, want stereo heeft het niet.
Een S3000 heeft SCSI en daar kun je een PiSCSi aan hangen, dat maakt het wel wat leefbaarder anno 2025.

Heb nu een MPC Live II naast de SP-404 mk2. Eens kijken of die V3 software beter bevalt dan V2.

Hoor he output verschil tussen de Roland en Akai? In de zin van meer Punch, helderheid, dynamiek?

Back