Naalden voor scratchen

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.

Gabbertime

Stamgast
Hallo allemaal,

Ik weet niet of dit onderwerp helemaal thuis hoort op het forum, maar ik probeer het toch :p

Ik vraag me af wat nou beter is. De gewone stanton 500 naalden of duurdere naalden (tonar, etc). Het is namelijk bedoeld voor het scratchen van platen.

Ik bezit nu 2 stanton 500 naalden. Ik scratch daarmee, maar merk aan het geluid dat ik de platen naar de klote breng. Ik hoor dan zeg maar bij de beat waar ik scratch dat de hoge tonen wegvallen.
En dan zit ik na te denken of er speciale scratch naalden zijn waar je je platen niet daar klote mee helpt. Of is het eenmaal bij scratchen zo dat je platen slijt?

Ik heb hier onder een geluidsfragment geplaatst hoe dat nou precies klinkt bij die plaat. Eerste stuk is zoals het moet zijn en het tweede stuk is de versie waarmee gescratcht is.

Alvast Bedankt
Anton :)

Attachments

• voorbeeld.mp3
    1,1 MB · Bekeken: 102
Toonarm niet te zwaar instellen. En kwalitatief goede platen gebruiken. Maar dan nog heb je slijtage.

Je kan ook timcode vinyl (serato of traktor) gebruiken, dat slijt niet.

Dankjewel voor de reacties!

Ik heb zelf Traktor Scratch. Maar om daarnaast als het kan vind ik het heel gaaf om het echte werk te doen. Maarja als ik zo lees dat al je platen slijten door het scratchen. Ookal gebruik je een dure naald. Vind ik het zonder om steeds platen te kopen. Dan is het Traktor Scratch toch wel wat goedkoper :)

volgens mij zijn platen niet gemaakt om te skratsjen.......

dan gaan ze zowiezo klote klinken.

neem gewoon platen waarbij het niet uitmaakt, gert en hermien enzow...

:mega:

Heb hier al tien jaar Tonar banaantjes, 4 stuks totaal. Werken prima, heb ook de origineel meegeleverde stanton 500 nog liggen gebruik die ook nooit. En inderdaad gewicht niet te zwaar afstellen.

Idd Tonar Banana, maar je kan ook kijken naar bv de Ortofon lijn. Die hebben verschillende modellen.

Wat J baars zegt... Weet niet hoe skilled je bent? Maar om nou meteen leuke/toffe platen kapot te krassen?
Oefenen met "slechte"rommelmarkt platen.... En idd arm niet te zwaar.
Bombastishe klassieke muziek , daar de hits van, en daar mee oefenen.... :okdan:
Zullen vast wel op rommelmarkten te krijgen zijn in de buurt....:?
Of je wilt beatjugglen? Dan platen met loops zoeken... maar zijn vaak al kapot gekrast.
Iedergeval Gluck!

Edit: ah... naalden plemp dr gewoon wat op, en krassen!

De shure m44-7 zijn het meest vriendelijk voor je platen. Die blijven al in de groef bij 2gram als ik het me goed herinner. Ortofoon scratch heeft daar ongeveer 4 voor nodig. Ik zou ook niet scratchen met platen die je jaren wil bewaren. Er bestaat "battle wax" met allerlei scratch samples. Zoek maar eens naar thudrumble of dirtstyle records.

Ik heb vinyl om te draaien, ik,heb vinyl om te koesteren en vinyl om tering te scratchen. Dirtstyle enz idd.
Dan neem ik de shure set hier genoemd. Hoe vaker de naald dezelfde grof neemt met gewicht, hoe sneller je m uitvreet. Een stille intro, met een vingerafdruk, hoor je al elke omwenteling...

Dankjewel jongens voor jullie antwoord!

Ik ben er denk wel uit :) Ik blijf hiervoor me traktor scratch gebruiken ;)
Vind het zelf ook zonder om me vinyl naar klote te brengen. Vind ik het niet waard :P

Ik heb nog een vraag. Niet over het scratchen. Maar over de naald eigenlijk.
Als ik een plaat opzet, hoor je in het begin huuuu geluid. Of je dat noemt :P Heeft dat met statische ruis te maken?

Voorbeeldje :P

Attachments

• voorbeeld1.mp3
    717,2 KB · Bekeken: 109
que burn vermoedelijk.

Heb je wel je naald, headshell, tonearm, gewicht enz goed gesteld?
Dit scheelt echt zo veel.

Als je een SL 1200/1210 gebruikt kan je even zoeken naar "the technics bearwald arc protractor"
Uitprinten die zooi, lezen en instellen. :geslaagd:

Edit: Lees net dat je protrekkert gebruikt.....

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back