Re: Achter een draaitafel staan.
Re: Achter een draaitafel staan.
Origineel geplaatst door astronaut
Nu ga ik heel veel mensen voor het hoofd stoten; "Achter een draaitafel DAT wordt al veel te lang gepikt!". Echt waar ik vind sommige producers goede muziek maken daar gaat het niet om. Maar ik ben die 10 biljoen DJ-ees zo zat. Met hun platenkoffers worden ze aanbeden als goden. God is a DJ. (Een nummer notabene van Faithless wat juist een goed voorbeeld zou kunnen zijn). De astronaut is voor optreden zoals Royskopp dat doet, of zoals Air dat doet. Of elke andere electronica/dansact die niet te lui is om met zijn equipment te sjouwen. Beter Semi-Live dan dat gereutel met dat platenmixen. etc etc
Op zich heb je gelijk dat de verhouding van interesse voor DJ's versus muzikanten ongelijk is, maar je bent nu wel heel erg alle DJ's aan het generaliseren. Los van het feit dat veel top DJ's tegenwoordig ook niet onverdienstelijk produceren, zijn live muziek en een DJ-set gewoon twee verschillende dingen, twee verschillende soorten van muzikale expressie en ik vind niet dat je het één zo gemakkelijk boven het ander kan plaatsen. De hele cultuur zoals die nu bestaat rondom pop, dance en andere electronische muziek zou nooit en te nimmer zo groot zijn geworden zonder DJ's. Zonder DJ's waren al die mooie feesten er niet waar mensen weer heen gaan om de muziek te ervaren.
Tuurlijk is er een hele commerciële kant bijgekomen waar niet iedereen even blij mee is, maar dat doet verder geen afbreuk aan alle dingen die wel origineel en creatief zijn.
Tegenover elke Tiesto staat ook een Dave Clarke om het zo maar eens te zeggen

Persoonlijk verkies ik een goede DJ boven een semi-live DAT-optreden (á la JunkieXL).
Ik zag z'n Pinkpop optreden op tv en hoewel sommige dingen wel aangesloten leken, klonk het toch alsof het voor het grootste deel van een DAT liep. Je zag 'em op z'n gitaar spelen maar je hoorde niks, en dan had ie zo'n grote mixer met alle schuiven dicht en zat ie aan één knopje te draaien. Ik zag 'em laatst in de Melkweg en toen was het weer een mixer en een MS20. En weer aan één knopje draaien en voor de rest een beetje springen en meezingen met de teksten.
Ik krijg altijd een beetje last van plaatsvervangende schaamte als ik dat zie. En het is zo jammer, want hij maakt echt geniale platen! (en dan bedoel ik niet Catch up to my step of zo

)
Ik zou hem niet vergelijken met Kraftwerk, dat kan ook niet want Kraftwerk is een deel van de muziekgeschiedenis, bijna legendarisch, en stonden aan de wieg van de electronische muziek. Tiesto en JXL kun je dan ook weer niet vergelijken alleen al omdat de één DJ is en de ander muzikant/producer.