Roland System-8

Mijn mening: wanneer je betaalt voor een flagship mag het ook de specs hebben van een flagship.

Dat is eigenlijk niet waar. Kan me helemaal niets schelen
ok :doei:

Laatst gewijzigd:
Mijn mening: wanneer je betaalt voor een flagship mag het ook de specs hebben van een flagship.

ok :doei:

1500 ballen kun je moeilijk een flagship prijs noemen natuurlijk. Die DSI bakken van 2500 zijn dat nog geen eens.

Er is een update voor de System-8

https://www.roland.com/global/suppo...drivers/bfd338c1-9c6c-426c-a764-767b7d496140/

-The following bugs were fixed.
-[UTILITY] - [EXPORT] sometimes fails to finish correctly.
-Executing [UTILITY] - [EXCHANGE] sometimes destroys patch data.
-When a trial-version plug-out software synthesizer is installed, patch data is sometimes destroyed.
-Noise sometimes occurs when delay is tempo-synchronized to an external MIDI clock (MIDI or USB).
-When the unit is running as "MODEL: SYSTEM-8," operating portamento with "MONO: ON" sometimes silences played sound.
-Other minor bugs.

Er is een update voor de System-8

https://www.roland.com/global/suppo...drivers/bfd338c1-9c6c-426c-a764-767b7d496140/

-The following bugs were fixed.
-[UTILITY] - [EXPORT] sometimes fails to finish correctly.
-Executing [UTILITY] - [EXCHANGE] sometimes destroys patch data.
-When a trial-version plug-out software synthesizer is installed, patch data is sometimes destroyed.
-Noise sometimes occurs when delay is tempo-synchronized to an external MIDI clock (MIDI or USB).
-When the unit is running as "MODEL: SYSTEM-8," operating portamento with "MONO: ON" sometimes silences played sound.
-Other minor bugs.

Super! Zat me regelmatig te ergeren aan die mono-bug van de S8 engine. Ga hem vanavond gelijk updaten, hoop dat het dan is opgelost!

Nu nog een oplossing voor die midi perikelen en ik ben helemaal blij.. (zou iemand hier willen kijken of ze ook problemen hebben met het linken van de Sustain/Release faders van de Amp envelop aan een willekeurige software parameter?)

Grootste aantrekkingspunt is imho de duidelijke layout en het feit dat quasi iedere parameter gemapt staat op een dedicated knob.
Grootste afknapper is de lage polyphony. We hebben het hier immers nog altijd over 100% VA.
8 in totaal. Dat is een miezerige 4 per layer !
Wat ben je dan in hemelsnaam met die step sequencer ? :erm:

Kortom, aan deze specs is ie way overpriced. Maar dus echt waaaaaay...

Het 3-in-1 argument maakt overigens totaal geen indruk op me. Al duwen ze er 20 vst's in.
Ik verwacht overigens niet teveel van toekomstige plugouts. Daarvoor ontbreekt het Roland gewoonweg aan focus en inzicht: de boutiques, System-1 plugouts die eerst nog speciaal moeten omgezet worden voor de System-8, System-8 only plugouts (*), cloud service, ... waar gaat dit allemaal over ??
Beetje als een overpriced gameconsole met uiteindelijk een beperkte game library omdat de afzet gewoon niet significant genoeg was. Moet je jezelf afvragen of die 3 toptitels het de moeite waard maken.
Meer is niet altijd beter, maar voor 1500 euro verwacht ik verdorie een werkpaard en geen pony met 3 glitterjasjes.

(*) een automatische polyphony downgrade voor de System-1 had bijvoorbeeld zo gaaf geweest
Tot nu toe maak ik amper gebruik van de performance mode, dus enkel patches. Dan is 8 voices prima. Als ik dan een performance maak, is het een layer en dat zijn over het algemeen leads, dus is 4 voices ook genoeg.

Overigens verwacht ik wel een hoop van die plug-outs. Eerst nog niet zo, maar ik las op FB dat ze via de cloud van plan zijn om ALLE vintage synthes te gaan emuleren naar volledige ACB tech plug-outs. Ik ben alleen niet zo gecharmeerd van het hele cloud-idee, maar ik denk dat dat een kwestie is van accepteren en dan zal het misschien juist wel gunstig zijn. Ik hoop alleen dat ze wel iets bedenken om te zorgen dat je S1/8 wel voor langere tijd zonder internet verbinding kan..

Ik verheug me er wel op dat ik straks voor 20 euro in de maand gewoon alle legendarische Roland synths in mijn System-1m en/of System 8 kan stoppen :)

MKS-80, Jupiter 6, Alpha Juno, TB-303 :okdan:

Grootste aantrekkingspunt is imho de duidelijke layout en het feit dat quasi iedere parameter gemapt staat op een dedicated knob.
Grootste afknapper is de lage polyphony. We hebben het hier immers nog altijd over 100% VA.
8 in totaal. Dat is een miezerige 4 per layer !
Wat ben je dan in hemelsnaam met die step sequencer ? :erm:

Kortom, aan deze specs is ie way overpriced. Maar dus echt waaaaaay...

Het 3-in-1 argument maakt overigens totaal geen indruk op me. Al duwen ze er 20 vst's in.
Ik verwacht overigens niet teveel van toekomstige plugouts. Daarvoor ontbreekt het Roland gewoonweg aan focus en inzicht: de boutiques, System-1 plugouts die eerst nog speciaal moeten omgezet worden voor de System-8, System-8 only plugouts (*), cloud service, ... waar gaat dit allemaal over ??
Beetje als een overpriced gameconsole met uiteindelijk een beperkte game library omdat de afzet gewoon niet significant genoeg was. Moet je jezelf afvragen of die 3 toptitels het de moeite waard maken.
Meer is niet altijd beter, maar voor 1500 euro verwacht ik verdorie een werkpaard en geen pony met 3 glitterjasjes.

(*) een automatische polyphony downgrade voor de System-1 had bijvoorbeeld zo gaaf geweest

Volgens mij is de System-8 om muziek te maken, als je creatief genoeg bent dan kan je hier mee goed uit de voeten. Al dat gezeik waarom is de system-8 niet opgevoerd. De Detroit pioniers zouden hier de mooiste tracks uit kunnen halen!

Ik vind €1500 voor een synth met zoveel knoppen en schuiven en 3 dikke synth engines erin best een nette prijs eigenlijk. Dit is de JP-8000 van nu.

JP-8080 plug-out zou ook nice zijn :D 10 voices, vocoder en toetsen!

En een alpha juno met hands-on control!

Of een MKS-80 super jupiter met hands-on control én toetsen :okdan:

Beide mooie voorbeelden van de potentie van de S8, waarbij die zelfs nog beter zou kunnen zijn dan zijn voorgangers :)

Knetter lekkere bak. De interface is heerlijk. Hopelijk zijn de houten zijkanten zoals verwacht door Thomas 24-4 binnen. De Jupiter 8 engine is ook erg lekker. De 106 klinkt spot on, maar ook weer anders doordat de 2de envelop erbij zit en het natuurlijk een totaal andere synth is in essentie. Bottomline is dat het allemaal erg goed klinkt. Digitaal of Analoog. Ook de FM bell sounds uit de System 8 engine klinken lekker warm met wat LFO drift en een beetje opgevoerde circuit aging middels de Condition parameter.

Dit is wel de Roland voor mij op dit moment. De JDXA is veel en zoveel dat het een beetje een defocussed product is waar ze alles in hebben geramt lijkt wel. Klinkt wel goed maar persoonlijk hoef ik geen piano's en drumsound in een synth. De System 8 is meer een focused straight forward flagship synth met toch veel diversiteit en perspectief door de Plugouts. :)!

Attachments

• Schermafbeelding 2017-04-06 om 13.40.09.jpg
    Schermafbeelding 2017-04-06 om 13.40.09.jpg
    50 KB · Bekeken: 170
JP-8080 plug-out zou ook nice zijn :D 10 voices, vocoder en toetsen!

En een alpha juno met hands-on control!

Of een MKS-80 super jupiter met hands-on control én toetsen :okdan:

Beide mooie voorbeelden van de potentie van de S8, waarbij die zelfs nog beter zou kunnen zijn dan zijn voorgangers :)

Inderdaad de JP-8000 zou mooi zijn. Alpha Juno natuurlijk ook.

Mijn grootste "zorg", naast de karige polyphony (vergelijk een An1x, Nova, Virus, ... jaja, die zijn niet ACB :gaap:), is de hele mystiek rond de plugouts.
Wat is er allemaal al beschikbaar voor de S8 en met hoeveel voices? Wat is de prijs voor S8-eigenaars?
Wat zit er in de pipeline? (ze hoeven geen 20 aankondigingen te doen, maar eentje moet toch kunnen zeg)
Werken die cloud synths nu wel of niet offline in je S8?

Het komt me echt niet super uitgedacht over.
Conceptueel zeker interessant, maar qua uitwerking (voorlopig) erg vaag.

De klank, ja die smaak ik wel.

Laatst gewijzigd:
D50 is één van de eerste (zo niet dé eerste) die er aan zit te komen. Zal komende maand uitgebracht worden.

Die cloud synths zouden in ieder geval tijdelijk offline gaan werken zodra de cloud niet meer in beta is.

Oja en bij deze kan ik bevestigen dat de update naar 1.12 het irritante mono-probleem heeft opgelost! :D

Mijn grootste "zorg", naast de karige polyphony (vergelijk een An1x, Nova, Virus, ... jaja, die zijn niet ACB :gaap:), is de hele mystiek rond de plugouts.
Wat is er allemaal al beschikbaar voor de S8 en met hoeveel voices? Wat is de prijs voor S8-eigenaars?
Wat zit er in de pipeline? (ze hoeven geen 20 aankondigingen te doen, maar eentje moet toch kunnen zeg)
Werken die cloud synths nu wel of niet offline in je S8?

Het komt me echt niet super uitgedacht over.
Conceptueel zeker interessant, maar qua uitwerking (voorlopig) erg vaag.

De klank, ja die smaak ik wel.

De System-8 native synth, Jupiter 8 en Juno 106 zitten er standaard en gelijktijdig in. Zijn allemaal 8 stemmen. Er is 1 leeg Plugout slot beschikbaar.
Alle System-1 plugouts die op de System-1 beschikbaar zijn (SH-101, SH-2, ProMars, System 100) kun je ook op de System-8 gebruiken, deze zijn allemaal monofoon. Deze zijn te koop en dus niet abonnement afhankelijk.
Het is me niet helemaal helder of de System-1 native synth ook als plugout beschikbaar is voor de System-8 maar dat lijkt me niet (voegt ook niks toe omdat ze vrijwel identiek zijn met iets meer mogelijkheden in de System-8 variant qua LFOs en filters en FX).

Roland Central Europe zegt niet te weten wat de volgende plug outs of expansions voor de native synth worden.

Het is me niet helemaal helder of de System-1 native synth ook als plugout beschikbaar is voor de System-8 maar dat lijkt me niet (voegt ook niks toe omdat ze vrijwel identiek zijn met iets meer mogelijkheden in de System-8 variant qua LFOs en filters en FX).

Het enige dat op de S1 zat en anders was op de S8 was de filter. De S1 filter is later echter toegevoegd aan de S8 dus nu is alles mogelijk op de S8 wat ook mogelijk is op de S1.

deze zijn allemaal monofoon.
Best wel jammer. Op dat vlak heb je dus niet meteen een meerwaarde op de S1.
Je zou denken dat met de krachtigere DSP toch minstens een noot of 4 extra moet uit te persen zijn. Dan kom je gelijk ook in nieuw water terecht dan puur die klassieke emulatie.

D50 is één van de eerste (zo niet dé eerste) die er aan zit te komen. Zal komende maand uitgebracht worden.
Bedoel je dan op de S8?
Zou me sterk lijken aangezien die deels PCM based is en zeer moeilijk te mappen zou zijn op de subtractieve layout van de S8. Bovendien is dat eerder JD-XA terrein.
Ik vind er ook niets van terug op het net.

Als je de Anthology 1987 bedoelt, die is al uit en is geen emulatie maar een sample player met D50 presets.

Laatst gewijzigd:
Bedoel je dan op de S8?
Zou me sterk lijken aangezien die deels PCM based is en zeer moeilijk te mappen zou zijn op de subtractieve layout van de S8. Bovendien is dat eerder JD-XA terrein.
Ik vind er ook niets van terug op het net.

Als je de Anthology 1987 bedoelt, die is al uit en is geen emulatie maar een sample player met D50 presets.
Op de Roland Cloud facebook pagina heb je ene Jeremy Soule van Roland (ook beheerder van die pagina) die allerlei beloftes doet omtrent komende dingen in de Roland Cloud en daarmee ook komende plug-outs.

Hij heeft heel expliciet gezegd dat er echt een ACB emulatie komt van de D50, dus naast de Anthology.
De D50 is wel deels digitaal, maar heeft nog steeds wel analoge circuits. Met ACB willen ze het complete plaatje emuleren. Ik heb nog specifiek gevraagd of deze dan ook echt als plug-out voor de System-8 komt, en hij zei van wel.

Daarnaast heeft hij gezegd dat in principe ALLE 'vintage' synths van Roland ergens op de lijst staan om digitaal te emuleren. Ook heeft hij expliciet gezegd dat de hele 'Legendary' range als plug-out beschikbaar komt.

Ik hoop echt dat hij gelijk heeft, want dat betekent dat al mijn dromen uit komen :p

Een D50 vind ik wel erg interessant, maar dan eerder in een Boutique versie dan in m'n System-8.
Ik ben benieuwd!
Het klinkt allemaal veelbelovend.

Ja het klinkt allemaal haast te mooi om waar te wezen.. Moet het eerst zien, dan geloven.

D50 heb ik niks mee verder eigenlijk.

Back