Roland System-8

Ben nu de Roland Cloud aan het uitproberen (free trial), moet zeggen dat die D-50 erg goed klinkt.

Let wel op want er is geen aftertouch via de cloud, misschien was het je al opgevallen
Hier een clip er over vanaf 12.00

Ik vraag me het volgende al een tijdje af:

Als ik op mijn S-8 de Amp Level flink omhoog schroef, krijg je een soort saturation/distortion, wat voor pads erg lelijk klinkt, maar voor bijv leads of bass wel dik.

Wanneer ik dit in de VST versie doe, gaat echter gewoon het volume omhoog!

Bij de System-1m hetzelfde verhaal. De S-1m heeft alleen ook helemaal geen master volume, waardoor je dus het volume op je pc of audio interface moet regelen als je geen distortion wil. De master volume van de System-8 kan het volume wel regelen zonder distortion te veroorzaken bij hoge volumes.

Wie weet hoe dit zit? Vind het wel lastig, want als ik nu een sound maak op mijn S-8 en ik wil hem naar mijn VST toe zenden, kan hij ineens totaal anders klinken en/of een groot volume verschil hebben.

Dat was mij ook opgevallen toen ik de System-8 voor review had, dat heb ik toen ook als minpuntje genoemd. Ik heb het idee dat er gewoon digitale distortion optreedt en dat dit een design flaw is ipv een feature. Het verschil tussen de hardware en VST kan ik niet verklaren, maar misschien dat de VST meer headroom heeft/krijgt vanwege je DAW oid?

Ik heb het idee dat het komt door de d/a conversie.. ik zou eens moeten proberen of het ook voorkomt bij audio over usb zodat het digitaal blijft..

Trouwens, iemand op fb had contact gehad met Roland en had bevestigd gekregen dat er deze zomer (dus voor 22 september) nog nieuwe plug-out(s) komen :)

hopelijk is het een mc-303 plugout :D

lol

btw, ik zit nu al een tijdje met die juno 106 in slot 2 te klooien, maar ik ben er heel erg van onder de indruk. Het klinkt gewoon als een 106 en wat ik erg fijn vind (in tegenstelling tot veel moderne analogen!) hij blijft lekker ook als je de lagere noten opzoekt.

Deze synth staat nog steeds op mijn verlanglijstje, maar vind hem wat groot ogen en heb helaas niet veel plek..
Wellicht dat er dit jaar ook wel een System-8m komt.. De System-1m kwam ongeveer een jaar na de release van de System-1 en aangezien Roland wel vaker de geschiedenis herhaalt heb ik daar eigenlijk wel goede hoop op. :)

Moduleversie zou leuk zijn, maar ik geloof dat de System-1m niet echt een succes was dus ik betwijfel of we mogen rekenen op een System-8m.

Misschien heb je gelijk.. De System-1m was ook een beetje ingezet als 'Eurorack' starter als ik het goed heb.. Een poly in Eurorack heeft waarschijnlijk niet echt veel zin? ;)

Ook dat inderdaad. Natuurlijk zouden ze altijd een moduleversie zonder keyboard kunnen maken (en ook zonder de CV in/out van de System-1m), maar dan zou ik nog wel graag alle controls aan boord willen hebben want dat is juist wat die synth zo leuk maakt.

Trouwens, iemand op fb had contact gehad met Roland en had bevestigd gekregen dat er deze zomer (dus voor 22 september) nog nieuwe plug-out(s) komen :)

Ondanks dat het echt een vette synth is met de al bijgeleverde plugs begin ik inmiddels een soort 'VariOS' gevoel te krijgen betreft de verdere ontwikkelingen van System-8 plugs..

Ik mag toch hopen dat er in ieder geval nog een extra poly plug komt om dat 3e slot mee te vullen, voordat er een DCB Plug-Out synth gaat komen..

Wellicht een verlossend woord op de Namm?
Die boutiques lijken in ieder geval een groter succes ;)

Ik had ook van Roland begrepen dat er "binnenkort" nieuwe PlugOuts zouden komen, maar dit is inmiddels ook alweer flink lang geleden...

Ik hou nog altijd hoop, al vind ik het ook wel erg lang duren.. Ga er maar vanuit dat ze vertraging hebben opgelopen...

αlpha juno dan aub

Maar zonder dollen, ik gebruik die jp8 en juno106 echt nooit in die system8, had er van mij net zo goed niet in gehoeven, die plugouts en dan 2-300 van de prijs af, dan is het helemaal een killerbak voor die poen. OW en aftertouch natuurlijk.

Al met al ben ik best wel tevreden mwet die aira lijn. Ik heb de TR-8 VT-3 en de System-8 en het zijn puike stukken gear. Al blijft het een doodzonde in mijn ogen dat de tr8 maar 4 outs heeft, met minimaal 8 is het helemaal een wouse bak. (ok CR-78/DR-110 er nog in, dan is ie helemaal kompleet)

αlpha juno dan aub

Maar zonder dollen, ik gebruik die jp8 en juno106 echt nooit in die system8, had er van mij net zo goed niet in gehoeven, die plugouts en dan 2-300 van de prijs af, dan is het helemaal een killerbak voor die poen. OW en aftertouch natuurlijk.

Grappig dat je het zegt. Ze hebben dat toen bij de System-1 wel gedaan.. Eerst met SH-101 plug-out geleverd en toen zonder voor een zachter prijsje. Die System-1 synths worden overigens nu zo goed als weggegeven als ik naar de 2e hands prijzen kijk. Zelf ben ik nog steeds erg blij met de System-1 en de sound van zowel de interne als plug-out engines (vooral de SH-2) dus een echte aanrader wat mij betreft, maar dat is een ander verhaal.

De nieuw prijs van zo'n System-8 is overigens ook al aardig ingezakt de laatste tijd dus als ze die plug-outs er ook nog af zouden halen (- prijs plugs) dan zou de System-8 wellicht veel beter verkopen, want alleen al die System-8 engine is erg vet, maar vind zelf de bijgeleverde plug-outs wel erg fijn.. Ik lust nog wel een poly plug :p

Ik vond nog wel wat 'informatie' op het Roland Clan forum van iemand die informatie zou hebben over een System-8 poly plug-out.. Hoe hij aan deze informatie komt en wat er van waar is moet je maar met een korrel zout nemen denk ik, maar vond het wel een soort van 'geloofwaardig'

You will get the JX8P and that will also plug-out to the S8 (and will be the last poly plug-out for the S8) the next plugout synth coming is in Q1 or Q2 2018 and will be compatible with two ACB's but more over it will be mainly about DCB's but like the concept for the JDXA it will allow cross over of the analogue and digital behaviour circuitry.

Bron: http://forums.rolandclan.com/viewtopic.php?f=63&t=54351

Back