Ik wist al van te voren dat je Robin Gibb zou noemen want je hebt het al eerder over de snik in z'n stem gehad.
De snik in de stem van Robin...zoals bijv. van het niet zo bekende nummer "
One Minute Woman" op het psychedelische rock album "
The Bee Gees 1st" uit 1967. Dat is eigenlijk hun derde album, maar het is het eerste album dat internationaal uitgebracht werd. Hun eerste 2 albums werden alleen uitgebracht in Australië / Nieuw-Zeeland. Op "The Bee Gees 1st" staan ook bekende nummers als "New York Mining Disaster 1941", "Holiday", "To Love Somebody" en "I Can't See Nobody".
Ik hoorde dit album voor het eerst bij een vriendin die het album al heel lang in haar bezit heeft. Ik heb het zelf pas 3 jaar geleden gekocht - uiteraard op vinyl :-D
En een andere vriendin was een week van slag toen Robin 6 jaar geleden kwam te overlijden

....
Bee Gees -
One Minute Woman (1967)
[Robin was toen nog maar net 18 jaar]
Bee Gees -
To Love Somebody (1967)
Lijkt me lastig trouwens als broers als je twee van die goede zangers in de band hebt om het dan toch eens te worden wie wat zingt.
In 1969 was er ook een strijd tussen Robin en Barry over wie het gezicht van de band mocht zijn en wie de muzikale koers mocht uitzetten. En Robert Stigwood - hun manager - had een voorkeur voor Barry.

Ook Robin en Maurice hadden in die tijd ruzie. En van het album "Odessa" (1969) moest de eerste single gekozen worden. Robin wilde zijn nummer "Lamplight" op de A-kant, terwijl Barry zijn nummer "First of May" op de A-kant wilde. En toen hun manager voor "First of May" koos stapte Robin uit de band.

2 jaar later of zo is het weer 'goed' gekomen tussen de broers, nadat een ieder eerst een aantal solo platen gemaakt had.
Uit latere interviews is naar voren gekomen dat het tot Robin's overlijden altijd een haat-lief·de·ver·hou·ding tussen hem en Barry geweest is. Maar Barry was altijd degene die alles regelde - het altijd 'beter' wist

, terwijl Robin een dromer / filosoof was die aan meditatie deed en met drugs experimenteerde. "Los een conflict op zo snel als het (nog) kan", zei Barry enkele jaren ná het overlijden van Robin. Hij heeft het er duidelijk nog steeds erg moeilijk mee. Tsja succes, overdadige luxe en bakken vol met geld, het is zo allemaal maar heel betrekkelijk...
De sound van de Bee Gees werd wat mij betreft vooral bepaald door de krachtige stem van Robin i.c.m. de koorpartijen met zijn broers. En later tijdens het disco tijdperk kwam daar natuurlijk nog het falsetto - de superhoge zangstem - van Barry bij. Echt mooi kan ik die hoge stem van Barry niet vinden, maar het past denk ik wel perfect bij de stem van Robin en met wat zij aan muziek maakten.
Barry was in die tijd een erg knappe jongen, terwijl Robin in het geheel niet bij de vrouwen in de smaak kon vallen (wat betreft uiterlijk).
Bee Gees -
Holiday (1967)
Ik zag in een docu van hun dat ze zo graag het succes van de Beatles wilden evenaren en jawel; op een gegeven ogenblik in de sixties werd hun auto door de fans bestormd en gingen ze op hun kant.
Inderdaad...en de hoes van het album "The Bee Gees 1st" is ook ontworpen door dezelfde ontwerper die de hoes "Revolver" van The Beatles gemaakt heeft.