Hoe ben jij begonnen?

ik zag oit in een platenwinkel de verkoper bezig met een mc 303 - dus ik kocht ook een en de sp 202
maar écht productief werd ik pas met maschine. Ergens in 2012 - 2015 - ben ik effe vergeten.
Omdat ik stopte met dj-en (wegens de slechte muzieksmaak van mijn publiek haha - was resident en de moderne commerciële muziek maakt me ziek) wou ik me in 'mijn smaak' verdiepen ipv die van 'n ander.
Zo, maschine is 'n goeie start - al je vragen in één verhaaltje. En als 't toetsen met hebben, microkorgje of zo. Je leest beter de draad 'n keer 'welke synth moet ik kopen' want deze krijgt anders weer 7 miljoen meningen en tips

"wat zijn goede modules om mee te beginnen" is natuurlijk een veel te brede vraag en ik zal hem daarom uit mijn post verwijderen, bedankt voor de tips verder. Ik ben zelf niet zo van de software maar dat komt vooral omdat ik een niet zo'n goede Thinkpad x230 met Ubuntu derop heb. Wat is fasttracker do?

Ik speelde al wat muzieksoftware op de C64 en later de Amiga, maar met Soundtracker en later Protracker op de Amiga begon het echt. Samplertje erbij, later een keyboard en niet lang daarna mijn eerste 'echte' synth in de vorm van de Yamaha CS1x.

Ben begonnen met een oude boss drumcomputer een Korg MS-10 Synth een Sequential Pro-One Synth en Cubase op de Atari 1040ST

Ik zou zoals in deze post al eerder aangegeven opzoek gaan naar een goede DAW zoals Ableton of Bitwig of Reaper. Met deze programma's kan je hele tracks bouwen. Van daaruit gaat je interesse waarschijnlijk groeien of verdwijnt je interesse juist helemaal :-P

Dan zou je nog hardware kunnen proberen. Een leuke alles in 1 oplossing zou de Akai MPC Live zijn. Daar kan je ook hele tracks mee bouwen ;-)

Succes!

Ik kreeg een Casio VL-Tone voor mijn verjaardag.
Enige tijd later kwam er een Commodore 64 waarmee ik dappere pogingen deed geluid en muziek te maken en volgde ik daarnaast een tijdlang orgelles
De jaren daarna was het behelpen met wat keyboards. Met mijn eerste pc werd het allemaal wat serieuzer, maar het begon stoeien met sunthsmbegon voor mij echt met de aanschaf van een CS6x.

In de loop der jaren breidde de boel zich gestaag uit tot het punt dat we de slaapkamer opofferden om er onze instrumenten in kwijt te kunnen.

De drang om iets met synthesizers te willen kwam na het beluisteren van het album Oxygene van Jarre, dat meteen grote indruk op mij maakte. Die drang werd groter toen ik ook zijn andere albums ging luisteren en daarnast ook muziek van Vangelis leerde kennen en waarderen.

Mn eerste hardware waren ook van die Elctribes van Korg, soms mis ik die er-1 nog weleens, kon je toch echt lekker ranzige meuk uit halen. Die synth vond ik niks, de sampler was wel weer koelmaar erg omslachtig om samples in te krijgen

hoe ben jij begonnen

hoe ben jij begonnen

in 1988 kocht ik een roland D-10 en een atari ste bij stafhorst in utrecht
zo ben ik begonnen zal ik maar zeggen
in 1987 hoorde ik een cd van laserdance en zo is mijn hobby eigenlijk begonnen

mvg
martin h

Altijd leuke draadjes dit. :mega:

Vroege jeugdherinneringen van spelen met memorecorders en je eigen prepuberale onzinshows opnemen op cassettebandjes. Van mijn opa kregen we in de jaren 80 een yamaha PSR6300, beats programmeren en composities maken :okdan:

Als puber liedjes schrijven op de gitaar en demo'tjes opnemen met basic cassetterecorders. Pas later de mogelijkheden van harddiskrecording ontdekt, daarvoor was het me een compleet raadsel hoe je muziek kon opnemen en produceren. Computer gekocht en op ontdekkingsreis gegaan.

En niet veel later als eerste synth een poly-800 (meh), eerste leuke synth een yamaha cs-10. Rond die tijd ook op de HKU toegelaten. Lekker kabelkloten in de analoge studio met de arp2600 en de roland system-100M etc. Vrij snel los gegaan met GAS, en binnen een paar jaar uitgebouwd tot een aardige vintage thuisstudio.

Qua DAW van cooledit en fruityloops vrij snel naar logic naar cubase naar reaper. Die laatste voldoet nu al bijna 10 jaar aan al mijn eisen en wensen.

Waarom doe je dit? Volgens mij zit de behoefte te creeren hardwired in mijn hoofd. Heb een (niet muziekgerelateerde) carriere dus het is de laatste jaren echt zoeken naar momentjes dat je even los kan gaan in de studio. Wordt in ieder geval een beetje narrig en nukkig als ik die energie te lang niet kwijt kan. Daarnaast is het ook fijn een skill die je in de jaren goed ontwikkeld hebt niet teveel te laten versloffen.

Goede modules om mee te beginnen: koop een korg monologue en een midikeyboard/controller. De monologue is behalve een hele leuke en goed klinkende synth ook een goeie leertool voor wat betreft het begrijpen van synthese. Het osciloscoopje is daarbij ook meer dan eye candy. De xl-mini keys zijn verrassend goed te bespelen, en voor wat het allemaal kan kost het relatief gezien geen drol. Ook een van de weinige synths die ik ook schoot kan hebben. Denk dat ik daar destijds HEEEL gelukkig mee was geweest.:halleluja

Ik had een PC met een Soundblaster AWE64. Ik maakte mijn eerste songs door van het klavier (als in AZERTY) rechtstreeks in de Soundfont editor te spelen en die snippets op te nemen en te knippen/plakken in geluidsrecorder. Daarna een Roland keyboard gekocht. Dat dan aangevuld met een K1M maar ik niet meer dan presets uit haalde. Dan een huge Eminent orgel erbij. Dat orgel geruild voor een MS2000 synth en het hek was van de dam. :)

Nooit met DAW aan de slag gegaan, altijd een route van mixer en multitrackrecorder gekozen.

Als ik nu een tip mag geven voor een beginner: een subtractieve synth (ana/digi/AWM/... maakt niet echt uit) met voldoende knoppen om geluiden aan te passen, en werken met een makkelijke DAW ofwel een synth die een OK opnamefunctie ingebouwd heeft.

mc 303 gezien bij een vriend.
Van hem rebirth mee gekregen, mijn pc met sound blaster kon dat draaien met nog net leefbare latency.
Dus kort daarna naar muziek winkel en daar buiten gestapt met een midiman2x2, een echo mia en een korg ER-1.
Duurde niet lang vr ik een synth wou dat is dan de nova geworden
dus dan ook mixer nodig en voilà twas begonnen
Waarom ik dit beginnen doen ben?Al van jongs af aan gek op muziek en vnl synthesizer klanken.
en zo de wereld van (eletronsiche)klank synthese ontdekt.

tgoh beste sound module pff er is zoveel tegenwoordig
ok het een al wat beter dan het ander maar toch
welke muziek stijl welk budget enz?
Je kan al heel veel met een deftige pc en audio interface en een DAW alhoewel ik niet zo graag ITB werk

Eind jaren 90 begonnen met klooien in rebirth, later uitgebreid met sonicfoundry acid pro. Vanuit daar diverse stukken hardware gehad, synths en samplers. Ook diverse daws geprobeerd, reason, daarna met hardware Logic met die kuttige environments voor midi, uiteindelijk vanaf cubase 3 bij cubase gebleven. Af en aan nog wel hardware, maar voornamelijk itb!

Alles begon met 'muziek uit de kosmos',was een radioprogramma in de jaren zeventig op de brt.De eerste elektronische geluiden hoorde je toen.Was meer een beetje sonologie weet je.Een geluidje bewerken en dit 30 minuten lang,maar toen fascinerend,niemand had het ooit gehoord.Het tijdperk van de analoge instrumenten,voor de freaks nu een waar paradijs.De opkomst van Tangerine Dream,Kraftwerk,Steve Reich,Pierre Boulez,Wendy Carloz,enz.inspireerde me om iets te ondernemem.
Later ben ik begonnen als magazijnier(de eerste)toen Roland begon in Belgie. Ik heb toen veel instrumenten kunnen uitproberen in de showroom,van sytem 100,700,Jupiters,enz.
De Jupiter 8 heb ik toen gekocht aan de inkoop prijs.Als je weet toen 8000 euro waard,spreek over bijna 40 jaar geleden.
En we zijn nog altijd bezig,nu op pensioen,dus tijd om nog meer te ontdekken.

Back