Hoe ben jij begonnen?

Goh, mijn allereerste professionele Workstation Keyboard was de Roland G-600, daarvoor had ik een hele goedkope paar tientjes Yamaha PSR-75 en Bontempi ES 5200 haha :D Alhoewel daarvoor had ik nog een Antonelli Orgeltje :D

Mijn allereerste Synthesizer was de Roland JP 8000.

begonnen met een ensoniq mirage en Atari. 1992 een hoop boeren en scheten nabootsen omlaag pitchen enzo ,lachen gieren brullen, geen idee hoe alles precies werkte, beetje aanklooien, daarna een tr909 end 303 gekocht ,dat was hip toen... en nu nog, die waren toen nog best goedkoop,maar voor mij toch een hoop geld,, als ik nu zou beginnen ,zou het Ableton zijn,

Veel geklooi op een MC 303, en wat tracker programma's. Helaas is al het opgenomen werk verloren gegaan. Het was mijn meest productieve periode. Waarschijnlijk niet al te goed. Daarna door gegaan met spullen aankopen en verkopen maar eigenlijk alleen bezig geweest met geluiden en een beetje freaken als ik daar tijd voor had.

Nu weer wat aan het oppakken met een kleine set up en wat meer structuur.

Het eerste wat ik ooit kocht (in 85) was een tweedehandse tb303 en 606 van een vriend want die had een 808 gekocht.
In die tijd was dat voor begeleiding bij de gitaar en na een tijdje kwam het op zolder terecht en na een paar jaar verkocht.
Niets meer gedaan, ook niet met een oude Dx 27 stond op zolder waar ik niets mee deed. tot ik een jaar of 2 terug de docu dream by wires zag en toen gegrepen werd door synthesizers.
Ik heb na wat rondkijken op youtube een Waldorf Blofeld gekocht omdat ik die zo mooi vond klinken en je kon er van die prachtige ambiënt soundscapes mee maken en zo is het verder gegaan.
Goede modules om mee te beginnen zijn volgens mij simpele synths met knoppen en niet te duur: een microbrute/minibrute, de volca serie, korg monologue of bijv de boutique reeks van Roland.
Een jd-xi van Roland of een system 1 kan ook een leuk begin zijn.
Of koop een tweedehandse controller met midi out en probeer een paar demo's van verschillende daw's, dan ben je helemaal goedkoop uit.

Laatst gewijzigd:
In 1988, op mijn 11de - helemaal in de ban van new beat en acid - begonnen met een Casio SK-2 keyboardje. Best leuk.

Toen enkele jaren gitaar gespeeld, om in 2000 de elektronische draad terug op te nemen met een Roland MC-307 Groovebox.

Een aantal jaren daarna dan toch maar eens een "echte" synthesizer gekocht, in de vorm van een JX3P. En toen is de bal definitief aan het rollen gegaan ;-)

• Mijn vraagje was, hoe zijn jullie begonnen.
    -> Ik ben al maanden bezig om te beginnen, ha ha.
  • Wat was jullie eerste synth-module, wie heeft je erin gebracht?
    -> Een gratis Moog VST. Niemand bracht me er in. Ik wilde wel eens weten hoe al die mooie muziek gemaakt werd.
  • Waarom ben je dit gaan doen?
    -> Ik wilde wel eens weten hoe al die mooie muziek gemaakt werd. En het is tot op zekere hoogte lekker technisch.
  • En wat zijn goede modules om mee te beginnen?
    -> Als je bedoelt software: een gratis VST. Dan merk je snel genoeg waar je interesse ligt (oud, nieuw, FM synthese, substractieve synthese). Zie bijv.: http://www.vst4free.com. Gratis en voor nix alle klassiekers. Klinken niet allemaal even goed, maar perfect voor de verkenning van je smaak. :)

Als kind had ik een echte piano en kreeg vanaf mijn 4e les en heb ´officieel´ examen gedaan bij de Streekmuziekschool. Ik heb nog auditie gedaan bij een conservatorium, maar kreeg toen een blackout en werd afgewezen (en uitgelachen). Toen ik op kamers ging wonen ben ik de piano kwijtgeraakt aan een wat onbetrouwbare pianoreparateur waar ik een schuld bij had.. Later een digitale Hammond piano gehuurd en een tweedehandse PolySix gekocht, maar heb toen eigenlijk alleen maar wat van me afgespeeld... (zonder luisteraars) Mijn eerste ´compositie´ was met General Midi sounds van m´n pctje in combinatie met Audacity. Het was dan ook niet om aan te horen.. :o: Tegenwoordig werk ik met freeware VST´s en een DAW, is de PolySix kapot en is de Hammond inmiddels mijn eigendom..

Laatst gewijzigd:
Ben in 1976 in aanraking met electronische muziek gekomen via Oxygene van Jarre. In 1977 kreeg ik via mijn oom een Magnus electirisch orgel, gevolgt door een Casio VL1 in 1980 en een generator - gebouwd door mijn broer - in 1982. Sinds 1984 neem ik ook daadwerkelijk muziek op eerst op cassette, daarna cd-r en nu alles digitaal.:D

Mijn eerste muziek ervaring moet dateren ergens mid-jaren '70 op een elektrisch harmonium orgel (Musikus Studio), moet toen een jaar of 6-7 geweest zijn. Daarna in 1987 begonnen in een tweemans metal projectje als gitarist/zang. Rond 1988 was ik drummer in een elektro akoestisch groepje waar we ons eerste optreden mee hadden. In dat zelfde jaar ging ik volledig elektronisch. Mijn eerste echte synth was een Juno 106. Van toen af ging het allemaal heel snel. We kochten heel veel 2de hands synth's in een plaatselijk 2dehands muziekwinkeltje in het Gentse. Daarna (1992) terug in een elektro akoestische groep gespeeld en onze eerste demo opgenomen in een professionele studio (DK Studio). Naast het elektronische, speel ik tegenwoordig terug heel veel gitaar.

Ben op mijn 17e begonnen met drummen om daarna al snel over te gaan op gitaar.
Later ben ik wat meer geswitcht naar synths, muziek maken op de pc en ook percussie.
Eigenlijk ben ik altijd wat autodidact geweest en theoretisch (nog) niet goed genoeg onderlegd.
Veelal gaat/ging het bij mij op gevoel.
Toch vind ik dat ik meer diepgang en draagvlak in mijn muziek moet gaan aanbrengen (dit is echter even een beetje off-topic).
In het verleden heb ik ondermeer grooveboxen gehad en wat betreft synths had ik ondermeer een Fantom XA, Roland gitaarsynth, Yamaha Motif etc.
Momenteel heb ik ondermeer een APC40, Korg Triton Taktile, wat gitaarspullen etc.

1992-1993: Prutsen met Fasttracker II - maar al snel opgegeven omdat er toen geen (voor mij) betaalbare manier was om aan extra samples te geraken (kopen/zelf opnemen).
Rond 1998: Fruityloops, en 2 jaar later een paar dingetjes mee gemaakt.
Dan een paar jaar niet veel meer gedaan. Ergens rond 2006 Korg Legacy + MS20 controller gekocht, maar raar genoeg nooit veel mee gemaakt. Nu is de controller verkocht.
Vanaf 2008: Langzaam wat hardware aangekocht: een Roland Gaia (snel weer verkocht, qua sound al ingehaald door plugins), Moog Slim Phatty (klonk super, maar te beperkt).
2012-nu: De studioruimte is nog steeds beperkt. Alleen nog hardware met veel knoppen/schuivers.
Als een editor "nodig" is kan ik even goed (beter) een plugin gebruiken. De Evolver en Shruthi als enige uitzonderingen.

Waarom ben je dit gaan doen?
Oorzaak: Interesse/passie voor muziek
Aanleiding: Omdat het kon/kan/betaalbaar was

Laatst gewijzigd:
Veel fasttracker II'ers zie ik. Grappig ik ook: ik ging van Fasttracker II naar Modplug Tracker naar Acid Pro naar Cubase/MPC1000 naar Maschine/Reaper naar o.a. Volca's/Microgranny/TR-8/Boss DR-202/A4, en nu speel ik het liefst met Roland S-330/Akai S612/Kawai K4R/Digitakt/Microsampler. Ik ben al 20 jaar gek op samplen maar nooit eerder werkte ik met zulke gedateerde apparatuur als nu.

Daar is inderdaad niets aan. Pareltjes van samples/loops vinden op platen van 50 cent bij de lokale uitdragerij daarentegen is heel bevredigend !

Eerste synth-module, wie heeft je erin gebracht?
Mijn eerste syntheziser module was een D20 in de die net uitkwam in 1988 en peperduur was. Ik heb hem nog steeds (alhoewel het diskettestation werk weigert komen er nog steeds goddelijke klanken uit). Daarvoor gespeeld op een Eminent orgel en Casiotone 202 die als synthesizer door het leven ging. Heerlijk jammen en alles opnemen via een op een soundmixer op cassettebandje (met lekker veel ruis overdubben :).

Waarom ben je dit gaan doen? Gewoon omdat ik het leuk vond en wilde afschakelen van mijn werk. Nooit commerciële bedoelingen gehad. Niet leuk want dan wordt het weer werk.

En wat zijn goede modules / keyboards om mee te beginnen? Een 2e hands Motif vanwege z'n uitmuntende toetsenbord met aftertouch, handige interne sequencer, sampler en geweldige natuurlijke klanken (classic model volstaat). Dat aanvullen met analoge klanken uit b.v Korg Monologue, Waldorf rocket (allebei niet echt duur en erg goed). Gaatjes opvullen met gratis Virtueel analoge synths/samplers/drums /effecten op internet.

Eerste synth-module, wie heeft je erin gebracht?
Mijn eerste syntheziser module was een D20 in de die net uitkwam in 1988 en peperduur was. Ik heb hem nog steeds (alhoewel het diskettestation werk weigert komen er nog steeds goddelijke klanken uit). Daarvoor gespeeld op een Eminent orgel en Casiotone 202 die als synthesizer door het leven ging. Heerlijk jammen en alles opnemen via een op een soundmixer op cassettebandje (met lekker veel ruis overdubben :).

Waarom ben je dit gaan doen? Gewoon omdat ik het leuk vond en wilde afschakelen van mijn werk. Nooit commerciële bedoelingen gehad. Niet leuk want dan wordt het weer werk.

En wat zijn goede modules / keyboards om mee te beginnen? Een 2e hands Motif vanwege z'n uitmuntende toetsenbord met aftertouch, handige interne sequencer, sampler en geweldige natuurlijke klanken (classic model volstaat). Dat aanvullen met analoge klanken uit b.v Korg Monologue, Waldorf rocket (allebei niet echt duur en erg goed). Gaatjes opvullen met gratis Virtueel analoge synths/samplers/drums /effecten op internet.

De jaartallen weet ik even niet, maar in chronologische volgorde ging het ongeveer zo:

Scream Tracker 3
Impulse Tracker
Jeskola Buzz
Rebirth
Reason 1 t/m 3
Cubase 4/5/6.5/7.5/8.5

Back