Heyo!
Mijn vraagje was, hoe zijn jullie begonnen.
Wat was jullie eerste synth-module, wie heeft je erin gebracht?
Waarom ben je dit gaan doen?
En wat zijn goede modules om mee te beginnen?
groetjes, jmas
Ergens in de beginjaren 80, ik denk 1983, wilde ik iets met muziek gaan doen. Op de basisschool blokfluitles gehad, en hoewel dat oubollig klinkt, kan ik daardoor wel noten lezen en begrijp ik iets meer van notenschrift dan de gemiddelde Nederlander die nooit enige vorm van muziekles heeft gehad.
Met mijn spaartpot in de hand zeg maar, ging ik als 12/13 jarige op zoek naar een keybooardje. Ik meen dat ik op de Burgermeester de Vlughtstraat in Amsterdam in een toetsenzaak terecht kwam. Hier heb ik mijn eerste keyboardje gekocht. Het was min of meer “my firtst sony” alleen was dit een casio, de PT30 om precies te zijn.
Daar heb ik best nog wel het één ander op gedaan. Wat ik echt tof aan dat keyboardje vond was dat sequences (met een beperkt aantal noten) kon opnemen met 30 bpm en kon afspelen op 300 bpm. Door de sounds die er inzaten leek het net of het spel space invaders in het keyboard zat.
Daarna werd het allemaal wat serieuzer, ik wed natuurlijk ook wat ouder. Eind 85 ben ik met mijn ouders naar culemborg gereden naar een enrome toetsen speciaalzaak (ik kan even niet meer op de naam komen, behalve dat de naam leek op de naam van een merk tuinmeubels) daar ben ik samen met een verkoopster op oek gegaan naar iets dat meer voldeed aan mijn behoeftes.
Zij demonstreerde de GEM DSK8 en was op slag verliefd. Ik vond de sounds heel mooi, vond de styles heel mooi en vond vooral die vrouw ook heel mooi (spelen)

Hierna ben ik overgstapt op syntnesizer workstation of eigen combo’s gemaakt.
Eén setup was: Roland D20, later kwam daar een digitale piano bij en een yamaha keyboardje.
Een andere etup was: Akai ASQ10, een mididklaviertje, EMU proteus en een Roland U220.
De setup daarna was de GEM S2 (ik was de eerste in Amsterdam die hem kocht de hansleiding was nog niet eens geschreven, zo vers was de synth) en de Roland JV80. Later heb ik er nog een yamaha QY700 bijgekocht.
Ergens in deze setups heeft ook nog een roland tb303 gezeten. Die had ik voor een paar tienstjes overgenomen van een kennis. Hij kon er niks mee, en ik vond het ook niks. Die heb ik een paar jaar later gewoon weggegooid. Wist ik veel dat die dingen veel geld waard waren.
Toen begon het getrouwde leven en een gezin is mostbaar en tijdrovend. Plaats voor 2 synths en een module was er nie5 echt meer in ons huis, dus overgestapt naar 1 apparaat en dat werd de onderschatte GEM Equinox. Mooi apparaat, goede geluiden, erg werkbare sequencer.
Daarna ingeruild voor een Ales fusion HD6 en daarna een Roland fantom XA. De HD6 had hele mooie klanken aan boord, maar de sequencer was echt prut. Bij de XA was het andersom, sequencer was geweldig, maar de synth had te weinig goede sounds aan boord, althans de sounds waren zonder effect wel erg kaal. Dus de XA was te mager om als standalone te werken.
Daarna een tijdje niks gehad, en toen de Yamaha MOXF gekocht. Die klonk echt super en de 8 insert effects zorgden er voor dat ik in ieder geval 8 tracks kon laten klinken zoals ik wilde. Echter door de inspirerende arpegiator van Yamaha, bleef ik vaak in de arpegiator hangen en creëerde daardoor zelf niks meer en daar baalde ik van waardoor ik er steeds minder mee ging doen.
Deze heb ik verkocht en een half jaar later heb ik de Roalnd FA06 gekocht. Een plekje op zolder gemaakt en ik ben helemal happy. Ik zit bijna wel iedere dag een half uur tot een uur er achter mijn eigen nummers te schrijven. Later komt er wellicht nog iets bij, maar eigenlijk wil ik dan alleen nog maar een Kurzweil, ik denk dat de twee synths elkaar enorm zullen complemnteren.
Niemand heeft mij er toe bewogen om muziek als hobby te nemen, ik besloot zelf dat ik iets moest gaan doen en had drie opties die mij leuk leken, een computer, een racefiets of een keyboard. Het werd he5 laatste.
Goede modules om mee beginnen weet ik niet, hangt van je budget af