Open brief aan het Synthforum en de leden

Kennis is het resultaat van meerdere malen met het zelfde verschijnsel te worden geconfronteerd, de samenhang en de constante maken dat dat opgeschreven wordt en zulke kennis word je dan geleerd...
Maar kennis is net als de leugen, je moet alles onthouden, het 8ste pad van het boeddhisme leert daarin zelfs dat Geheugen het allerbelangrijkste is, net als dat ook zo werkt in computers, maar jij en ik zijn geen computers...ooit wel eens van spontane generatie gehoord? Nu probeert men zelfs dat na te maken en noemt het kunstmatige intelligentie... ;)
Uiteindelijk is alles rationeel te verklaren als je de kennis maar hebt. Vroeger wist men niets van het ontstaan van aardbevingen, onweersbuien, regenbogen of zonsverduisteringen en werden daar enorme religieuze waarden aangehangen, van goden tot rituelen en zelfs mensenoffers. Het (nog) niet rationeel kunnen verklaren van bepaalde dingen is wat mij betreft geen excuus om die leemte op te vullen met goedklinkende en troostrijke maar compleet uit de lucht gegrepen en zeer aan mode onderhevig zijnde verzinsels.

Attachments

• 1.jpg
    1.jpg
    46 KB · Bekeken: 218
Uiteindelijk is alles rationeel te verklaren als je de kennis maar hebt. Vroeger wist men niets van het ontstaan van aardbevingen, onweersbuien, regenbogen of zonsverduisteringen en werden daar enorme religieuze waarden aangehangen, van goden tot rituelen en zelfs mensenoffers. Het (nog) niet rationeel kunnen verklaren van bepaalde dingen is wat mij betreft geen excuus om die leemte op te vullen met goedklinkende en troostrijke maar compleet uit de lucht gegrepen en zeer aan mode onderhevig zijnde verzinsels.

Met je eerdere opmerking erbij kan ik het niet beter verwoorden. Ik ondersteun volledig je gedachten gang wat betreft dit onderwerp. Ik vind het verschrikkelijk om te zien hoe mensen zich helemaal verliezen aan deze sprookjes met het uiteindelijke resultaat dat ze er geen meter mee zijn opgeschoten.

Positieve kant aan het verhaal is dat er ook mensen zijn die zich uit de put hebben weten te trekken om ze bijvoorbeeld het sprookje jesus hebben ontdekt. Niet wetende dat ze het uiteindelijk op eigen kracht hebben gedaan.

Uiteindelijk is alles rationeel te verklaren als je de kennis maar hebt.
Daar kaart je dus gelijk hét probleem mee aan. :D
Het (nog) niet rationeel kunnen verklaren van bepaalde dingen is wat mij betreft geen excuus om die leemte op te vullen met goedklinkende en troostrijke maar compleet uit de lucht gegrepen en zeer aan mode onderhevig zijnde verzinsels.
Dat vind ik veel te kort door de bocht geformuleerd. Er zal nl. toch op zijn minst eerst moeten worden vastgesteld wat daar onder valt. En dan nog zullen de partijen het vaak niet met elkaar eens zijn. Misschien dat wij het wel met elkaar eens worden, maar dat zegt / bewijst m.i. erg weinig. :)

Ware kennis bestaat erin te weten dat men niets weet.
-- Socrates --

Klopt, we zijn te ver afgedwaald.
On-topic weer!

... het is niet zo vreemd dat mijn muziek zo klinkt als ie klinkt....

Juist, precies dat. Een uniek mens, een uniek leven, een eigen levensloop en zo een unieke sound. Precies wat een forum nodig heeft, diversiteit, verschillende meningen, andere invalshoeken. Van contest tot cunttest het is er allemaal. Een virtuele krabbel van mij in jouw open brief. ;)

Kennis is het resultaat van meerdere malen met het zelfde verschijnsel te worden geconfronteerd, de samenhang en de constante maken dat dat opgeschreven wordt en zulke kennis word je dan geleerd...
Maar kennis is net als de leugen, je moet alles onthouden, het 8ste pad van het boeddhisme leert daarin zelfs dat Geheugen het allerbelangrijkste is, net als dat ook zo werkt in computers, maar jij en ik zijn geen computers...ooit wel eens van spontane generatie gehoord? Nu probeert men zelfs dat na te maken en noemt het kunstmatige intelligentie... ;)

Het is totaal niet rationeel om negatief te denken of fobisch te zijn om het maar even bij het topic te houden want om zo te denken schiet je niets mee op en toch zijn er zat mensen die wel zo denken helaas.
De wereld zou een stuk beter af zijn als iedereen rationeel zou handelen (zolang het positief is...) maar schijnbaar is rationeel zijn niet zo gemakkelijk in de praktijk want zo ongeveer iedereen z'n denken wordt beïnvloed door zijn/haar gevoelens.
Daarom denk ik dat welke therapie of ritueel het dan ook is; als het voor jou werkt dan is het goed.

Daarnaast denk ik heel rationeel dat het denken wordt overschat en daarmee boven het gevoel wordt gesteld waarmee we het gevoel tekort doen.
Ik zelf hecht heel sterk aan ervaringsdeskundigheid want dat zijn de levenslessen die je opdoet.
Om als voorbeeld fietsen te nemen: fietsen kunnen ze een boeken vol over schrijven of ze lezen en helemaal rationeel verklaren maar je hebt er verder geen reet aan want leer gewoon fietsen en zodra je voelt hoe je op de fiets overeind blijft hoeft niemand je meer iets uit te leggen.
Of neem zoiets als water; ze kunnen vertellen dat het H2O is en dat het nat is en vloeibaar en weet ik wat niet meer maar spring in zee of onder de douche en je weet meteen wat het is zonder ook maar enige kennis ervan uit een boek te halen.
We zijn tenslotte ook zintuiglijke wezens met gevoel en als jouw gevoel je ingeeft dat je een fobie hebt en bijv de straat niet op durft dan kunnen ze je medicijnen geven waardoor iets onderdrukt wordt maar uiteindelijk gaat het volgens mij beter als je een soort van ervaringsgerichte therapie volgt zodat je op een gegeven ogenblik succeservaringen krijgt en het beter met je gaat want je gelooft er weer in.
Het is een kwestie van overtuiging en als je het woord over-tuigen uit elkaar trekt betekent het eigenlijk dat iemand een tuig over je heen hebt gelegd waardoor je bestuurbaar bent, net als een paard of een ezel.
Uiteindelijk liegt de wetenschap ook want eerst komt men met een theorie hoe het zit en een tijdje later komt er weer een nieuwe theorie dus wat de wetenschap vertelt is ook niet waar, het is alleen maar een momentopname vanuit een bepaald kader.
Uiteindelijk is de wetenschap niet in staat alles op te lossen, dit werd door Gödel in 1930 al bewezen; https://nl.wikipedia.org/wiki/Onvoll...van_G%C3%B6del
In feite komt het erop neer dat als je iets binnen een systeem wilt bewijzen dat je dan eigenlijk buiten het systeem moet zijn en dat gaat niet omdat ook de wetenschap te maken heeft met onze dualistische wereld en dus altijd binnen een kader valt.
Diit verklaart ook heel makkelijk waarom quantumverstrengeling niet verklaarbaar is door de wetenschap want op onverklaarbare wijze zijn twee objecten met elkaar buiten tijd een ruimte met elkaar verbonden terwijl wetenschap altijd te maken heeft met onze wetten van tijd en ruimte helaas.
Hier een kort stukje uit wikipedia voor diegenen die het begrip niet kennen;

Observaties betreffende verstrengelde staten lijken in strijd te zijn met de eigenschap van de relativiteitstheorie dat informatie niet sneller kan reizen dan de lichtsnelheid. Hoewel twee verstrengelde systemen elkaar lijken te beïnvloeden over grote afstand in de ruimte, is de huidige opinie dat geen bruikbare informatie op deze wijze overgebracht kan worden, wat betekent dat de 'oorzakelijke natuurkunde' niet geschonden wordt door verstrengeling. Dit is de geen-communicatie-stelling ("no-communication theorema").

Zelfs als informatie niet verzonden kan worden door verstrengeling alleen, wordt aangenomen dat het mogelijk is om informatie over te brengen door een set van verstrengelde staten te gebruiken in combinatie met een klassiek informatiekanaal. Dit proces staat bekend als kwantumteleportatie. Ondanks de naam staat kwantumteleportatie mogelijk nog niet toe dat informatie sneller dan de lichtsnelheid verzonden wordt, omdat er een klassiek communicatiekanaal voor nodig is.

Dus ook wetenschap en rationaliteit verklaart niet alles en is ons universum en ook wij meer dan de som der delen zodat het mysterie van het leven gelukkig nog steeds doorgaat.
En dat betekent gelukkig ook zoals mcdjan007 al zegt dat we allemaal uniek zijn en daarmee is niet alles te verklaren.

omdat het maar door mijn hoofd bleef spoken na het lezen van dit topik,,,moest ik dit even spuien:

-om een goed en relatief gelukkig leven te kunnen leiden heb je heel weinig kennis nodig.

-om in zeer korte tijd een gehele planeet vol leven naar de klote te helpen heb je heel veel kennis nodig.

-complexe onevenwichtige groteske samenlevingen gebaseerd op individualisme maken vele mensen op allerlei manieren ongelukkig.

-kleine eenvoudige evenwichtige sociale samenlevingen maken van een groep mensen een samenwerkend organisme en te samen gelukkig!

mvg,

Aarav Advik

Goeie, even verengelst en op Facebook gepost, bedankt ;)
-
​​​​​​​
omdat het maar door mijn hoofd bleef spoken na het lezen van dit topik,,,moest ik dit even spuien:

-om een goed en relatief gelukkig leven te kunnen leiden heb je heel weinig kennis nodig.

-om in zeer korte tijd een gehele planeet vol leven naar de klote te helpen heb je heel veel kennis nodig.

-complexe onevenwichtige groteske samenlevingen gebaseerd op individualisme maken vele mensen op allerlei manieren ongelukkig.

-kleine eenvoudige evenwichtige sociale samenlevingen maken van een groep mensen een samenwerkend organisme en te samen gelukkig!

mvg,

Aarav Advik

Attachments

• 1.jpg
    1.jpg
    67 KB · Bekeken: 198
"Only" zou beter weggelaten kunnen worden, voor beter Engels (imho).. :-)

Je zegt ook geen 'slechts' als daarna een grote hoeveelheid ergens van komt.

:koffie:

haha, leuk! wie weet gaat mijn 'weizhijt' zich wel mondiaal verspreiden!

Als mensen dit soort dingen op mijn Facebook timeline gaan posten is een block meestal nabij :D

Tja, je zou i.p.v. rozen ook een plaatje van een ontploffende wereldbol bij deze tekst kunnen zetten...

Daarnaast is het complete onzin natuurlijk, want zonder bijvoorbeeld de medische kennis die we nu hebben zou je met een beetje pech al bij de eerste best ontsteking tijdens een griepje voor de bijl gaan. Als je je geboorte al had overleefd.

Daarnaast is het complete onzin natuurlijk, want zonder bijvoorbeeld de medische kennis die we nu hebben zou je met een beetje pech al bij de eerste best ontsteking tijdens een griepje voor de bijl gaan. Als je je geboorte al had overleefd.

dit is dus niet wat ik bedoel, blijkbaar voel je niet aan wat ik wou zeggen ,,

Goh, vraag me af hoe het er in het wild aan toe gaat :D
-

:D:D:D mijn blik bleef hangen op die avatar met onderschrift van Von Naphoven. Wtf

" altijd blijven lachen". Bas van Toor

Hij is geen moderator meer, dus kan ie niet je berichtje meer weghalen :D
-
:D:D:D mijn blik bleef hangen op die avatar met onderschrift van Von Naphoven. Wtf

" altijd blijven lachen". Bas van Toor

Attachments

• 1.jpg
    1.jpg
    59,3 KB · Bekeken: 212
Back