electriciteit vraagje

apparaten wel altijd aarden als dat hoord

geloof me daar hebben mensen heel wat aan gerekend die rand aarde is echt niets voor niets

bedankt Matika,

scheelt mij weer geld voor zo'n trafo.
Ik heb de boel op een aparte groep staan.
Desondanks heb ik af en toe wel eens rare dingen zoals een kort bromsignaal
over m'n monioteren als m'n computer-monitor in de slaapstand valt, maar
daar kan ik mee leven.

gr. Tom

Hoi,

De uitleg van Matika is idd volledig juist maar ik snap de bedoeling niet waarom het goed is om een scheidingstrafo te steken tss het net en je geluidsinstallatie. OK wat niet baat zeker niet schaadt, maar euuhh...
Wat zijn dan juist de specifieke voordelen ervan?

Cheers!

Origineel geplaatst door DaF
Hoi,

De uitleg van Matika is idd volledig juist maar ik snap de bedoeling niet waarom het goed is om een scheidingstrafo te steken tss het net en je geluidsinstallatie. OK wat niet baat zeker niet schaadt, maar euuhh...
Wat zijn dan juist de specifieke voordelen ervan?

Cheers!

De voordelen zoals voorgespiegelt door de mastering-engineer die ik in m'n eerste reactie op deze thread heb vermeld.

gr. Tom

Origineel geplaatst door Bert ten Hove
Aarde aan de verwarming en de waterleiding kan in noodgevallen, maar is zeker niet aan te bevelen. Door allerlei koppelingen e.d. hoef de aarde hierop niet steeds gegarandeerd te zijn. Officieel mag het zelfs niet eens! Voor noodgevallen, zoals optreden in een kroeg waar ze geen randaarde hebben, kan het, maar zeker niet thuis als vaste oplossing!

wat kan er gebeuren dan? en in welke situaties?

bij mij thuis gaat het om 1 stopcontact, waar mijn computer en geluidsapparatuur op zit... en die staat vaak alleen ´s avonds aan...

scheings trafo haalt raare korte piekjes uit je spanning

de sinus die van de secundaire kant van je trafo (uitgang) komt word meer sinus als die dat niet helemaal meer is

maar inderdaad zoals ik al zij voor thuis en beetje onzin

effe een korte vrag nog
mijn stopcontact is niet geaard maar ik gebruik wel als eerste een stekkerdoos met peikspanning beveiliging enzow ..

gaat dat goed ? of moet ik toch aarde aanleggen hiero ?

txs mensen !!

wat kan er gebeuren dan? en in welke situaties?
Het kan je leven lang goed gaan, maar het kan ook mis gaan, zodat je leven niet meer zo lang is, hoewel het dan ook je leven lang goed gegaan is natuurlijk.

Kijk een CV installatie en een waterleiding zijn niet ontworpen om te gebruiken als veiligheidsaarde. Door behoorlijke weerstanden onderweg, zal je aarde dan ook nooit de aardingsweerstand van het E-net halen. Doordat de betrefende installaties niet als aarde zijn ontworpen, worden dus ook allerlei koppelingen e.d. toegepast die de stroom dus gewoon niet of slecht gelijden. Nog maar niet te spreken wat er gebeurt wanneer deze installaties worden aangepast of uitgebreidt. Het vervelende van alles is, dat vandaag je aarde voldoende klein kan zijn om een aardlek uit te schakelen of in elk geval je netspanning af te voeren. Morgen hoeft dat niet meer zo te zijn.
Nog een voorbeeld. Je vriendin, vrouw, moeder staat net de radiatoren in de badkamer af te nemen, terwijl jouw apparatuur het even nodig vindt om stuk te gaan, zodanig dat de volle spanning op de aarde komt te staan. Goh, je had je vriendin, moeder, nog nooit gezien met punk-kapsel.

Natuurlijk lijkt het allemaal wat ver gezocht, maar het hoeft maar een keer goed fout te gaan. Het blijft VEILIGHEIDS aarde. Gewoon niet doen dus. Laat liever een installateur of een vriend met verstand van zaken, een aardedraadje trekken naar jouw stopcontact, veel veiliger en helemaal niet zo duur.

Tenslotte nog dit:
gaat dat goed ? of moet ik toch aarde aanleggen hiero ?
Aarde heeft twee belangrijke punten:
Allereerst je eigen veiligheid en die van anderen!
Ten tweede kan het lastige brom en ruis eleminieren, vooral bij buizen(gitaar) versterkers is dit heel duidelijk.

Door de CE norm, en de veranderende NEN-1010 vandaag de dag, moet zowat elk apparaat voorzien zijn (aangezien zijn toepassing) van een vast snoer met randaarde, of met euroconnector met rand aarde...

Dat wil nog niet zeggen dat als er een apparaat defect gaat, alle spanning via die randaarde wordt afgevoerd..

Een randaarde op een apparaat zit er op omdat er nou eenmaal volgens bepaalde normen moet.
(wij ontwikkelen industriele electronica, en doen zo ook onze eigen EMC metingen, voor het doorgaat voor de final CE keuring) en zo weet ik dat er een hoop ook nergens op slaat, of overbodig is.

Vaak zie ik voedingen of apparatuur, waar ik me echt afvraag, "waar de f$ck dient die randaarde voor!??!?!, dit zal nooit gaan werken mocht er iets gebeuren"

In audio appratuur zie gewoon echt heel vaak, dat alle elektronica in het desbetreffende appraat los hangt van de randaarde. en zijn eigen Ground heeft... Alleen het Chassis is geaard... dus wat zou er gebeuren als dat apparaat voor een fikse sluiting op het net zorgt... Alleen de smeltveiligheden of automaten vliegen eruit... maar no way dat de aarde kon functioneren... die lag toch immers geisoleerd van de electronica :confused:

Ik merk wel veel dat bepaalde apparaten EMC technisch echt ruk in elkaar gezet zijn..
Heb je dan een apparaat ergens op je groep zitten die rotzooi op je randaarde zet, zoals echt veel pc's dat hebben..
Hoor je dat door het slecht EMC afgeschermde nutteloze randaardetje van je audio app. zo je audio instralen via het chassis...

Misschien moet ik dagelijks nietzoveel achter al die EMC meetapparatuur zitten, wordt ik misschien te kritisch :D

Laatst gewijzigd:
Ik heb ook een ruis op mn behringer eurodesk 2442A!
dit echter alleen bij de send effecten, hierop zit namelijk m'n lexicon effectenbak aangesloten.
Ik hoor een enorm lage zoem, maar kan mn effect nu niet goed genoeg opnemen!

iemand suggesties of een oplossing om de zoem weg te kunnen krijgen??

Alvast bedankt!

eerst lokaliseren waar die zoom vandaan komt.
is het de efeectenbak of je uasend of misschien return.
Je moet proberen een optimale volumelevel te krijgen.
Misschien het je de effectinput van je eefectunit laag staan en je output te hoog.
ERen hoge output geeft mestal de ruis.
probeer je input zo hoog moge;lijk te zetten en je output zo laag moegelijk als daar de ruis zit.
Zit de ruis op bijvoorbeeld je mixer auxinput dan moet je je effectunit
zo hard mogelijk uit laten sturen zodat je de auxreturn level op je mixer niet zo hard hoeft te zetten
en je dus minder ruis hierdoor meekrijgt.
Dus, lokaliseren waar je ruis vandaan komt en dan op die manier proberen het zoveel mogelijkte elimineren.

succes,

gr. Tom

hoi,

weet iemand of er spannings verdelers met bliksem/piek spannings beveiliging bestaan in een 19" behuizing? voor in mijn rack?
ik wil mijn apparatuur goed beveiligen tegen overspanning, want het is zo gebeurd met je spullen als dit gebeurd.
het kan bliksem inslag ergens in de straat zijn. of door werkzaamheden aan het electriciteitsnet.
en stroom storingen komen steeds meer en vaker voor, omdat de messte kabels in de grond oud zijn en dergelijke.

pas nog een pc compleet in rook opgegaan, omdat eneco in de grond aan het moren waren, waarschijnlijk moesten ze een kabel reparenen en hebben ze als eerste de NUL doorgeknipt i.p.v de fase als dit gebeurd in de kabel die naar jouw huis gaat en je hebt meerdere fasen thuis, dan krijg je spul ongeveer 380V....dat is niet leuk.

een scheidings trafo lijkt mij wel goed omdat je dan niet rechtstreeks op de licht net zit....de naam zegt het al.
als er wat gebeurd dan zal de primaire spoel kapot gaan lijkt mij.
bv in de douche heb je ook een speciaal scheer stopkontact dit werkt ook met een scheiding trafo.(dit i.v.m veiligheid)

Origineel geplaatst door arjanv
hoi,

weet iemand of er spannings verdelers met bliksem/piek spannings beveiliging bestaan in een 19" behuizing? voor in mijn rack?
ik wil mijn apparatuur goed beveiligen tegen overspanning, want het is zo gebeurd met je spullen als dit gebeurd.
het kan bliksem inslag ergens in de straat zijn. of door werkzaamheden aan het electriciteitsnet.
en stroom storingen komen steeds meer en vaker voor, omdat de messte kabels in de grond oud zijn en dergelijke.

pas nog een pc compleet in rook opgegaan, omdat eneco in de grond aan het moren waren, waarschijnlijk moesten ze een kabel reparenen en hebben ze als eerste de NUL doorgeknipt i.p.v de fase als dit gebeurd in de kabel die naar jouw huis gaat en je hebt meerdere fasen thuis, dan krijg je spul ongeveer 380V....dat is niet leuk.

een scheidings trafo lijkt mij wel goed omdat je dan niet rechtstreeks op de licht net zit....de naam zegt het al.
als er wat gebeurd dan zal de primaire spoel kapot gaan lijkt mij.
bv in de douche heb je ook een speciaal scheer stopkontact dit werkt ook met een scheiding trafo.(dit i.v.m veiligheid)
Volgens mij bestaan er geen 19" overspanningsbeveiligingen.
Zoek anders eens hier:
Dehn overspanningsbeveiliging
Trabtech van Phonix

Er bestaan wel stekkerdozen voor achterin je rek die een overspanningsbeveiliging aan boord hebben.
Een scheidingstrafo beschermt eigenlijk niet tegen overspanning! Zeker omdat de aarde aan je installatie toch de echte aarde van het lichtnet moet zijn.
Een scheerstopcontact is een speciale scheidingstrafo. Deze heeft een spleet in de kern, zodat er maar beperkt vermogen kan worden geleverd. Een stofzuiger aansluiten wil dus niet.

Origineel geplaatst door matika010
scheings trafo haalt raare korte piekjes uit je spanning

de sinus die van de secundaire kant van je trafo (uitgang) komt word meer sinus als die dat niet helemaal meer is

maar inderdaad zoals ik al zij voor thuis en beetje onzin

En dat niet alleen, het is ook nog eens een "loskoppeltrafo"; je spullen staan NIET meer electrisch in verbinding met het net. Vreemd? Ja. Maar wel waar. Je hebt alleen nog een magnetische koppeling in de trafo. Dat betekent dat een aardlus niet meer kan. Ook bliksem die de huisleiding met een piek "optilt" kan minder kwaad.

Een aardlus maak je als je meer apparaten naar één punt aardt (da's goed) maar met nog een extra verbinding tussen de apparaten onderling (meestal de mantel van je tulp of jack, van apparaat naar mixer etc.). Dan heb je een grote rondleiding gemaakt die leuk brom gaat oppikken als antenne.

Een ander voordeel van die scheidingstrafo is niet alleen inderdaad dat de pieken iets verzacht worden, maar ook dat je nu een schroevendraaier in je stopcontact kunt steken zonder "stroom te krijgen". Maakt niet uit in welk gaatje (van het stopcontact dan). Vreemd? Ja, maar ook waar. Het zit 'm erin dat de spanning "zweeft" en niet meer aan de 0 van de stoppenkast zit (blauwe draad). Tussen de twee gaatjes zit WEL 230V! Het is dus een spanningsverschil geworden.

Daarom schakel je bij een lamp de bruine draad (daar staat spanning op, de blauwe niet), zodat als een lamp uit staat, er op beide draadjes geen spanning meer zit. 230V in huis is altijd twee pinnen, eentje is dus 0 (niet gokken) en zit op de blauwe draad. De bruine is 'live' dus prikt een beetje. Staat gewoon in de folder van de Gamma.

Ik ben er zelf nog niet uit of je nou moet aarden of niet. Vanuit veiligheid: altijd goed, doe je nooit teveel. Waterleiding zit inderdaad soms op aarde van het huis, soms niet. Als je met gitaar werkt, of platenspelers, of andere gevoelige spullen kan aarding de brom verhelpen, je moet dan net zoveel pielen met aarden of juist niet aarden tot je brom weg is.

Gewone spullen met adapter of netstekker kun je niet aarden, dus lekker niet druk om maken.

Origineel geplaatst door Erazotropa
Door de CE norm, en de veranderende NEN-1010 vandaag de dag, moet zowat elk apparaat voorzien zijn (aangezien zijn toepassing) van een vast snoer met randaarde, of met euroconnector met rand aarde...

Dat wil nog niet zeggen dat als er een apparaat defect gaat, alle spanning via die randaarde wordt afgevoerd..

Een randaarde op een apparaat zit er op omdat er nou eenmaal volgens bepaalde normen moet.
(wij ontwikkelen industriele electronica, en doen zo ook onze eigen EMC metingen, voor het doorgaat voor de final CE keuring) en zo weet ik dat er een hoop ook nergens op slaat, of overbodig is.

Vaak zie ik voedingen of apparatuur, waar ik me echt afvraag, "waar de f$ck dient die randaarde voor!??!?!, dit zal nooit gaan werken mocht er iets gebeuren"

In audio appratuur zie gewoon echt heel vaak, dat alle elektronica in het desbetreffende appraat los hangt van de randaarde. en zijn eigen Ground heeft... Alleen het Chassis is geaard... dus wat zou er gebeuren als dat apparaat voor een fikse sluiting op het net zorgt... Alleen de smeltveiligheden of automaten vliegen eruit... maar no way dat de aarde kon functioneren... die lag toch immers geisoleerd van de electronica :confused:

Ik merk wel veel dat bepaalde apparaten EMC technisch echt ruk in elkaar gezet zijn..
Heb je dan een apparaat ergens op je groep zitten die rotzooi op je randaarde zet, zoals echt veel pc's dat hebben..
Hoor je dat door het slecht EMC afgeschermde nutteloze randaardetje van je audio app. zo je audio instralen via het chassis...

Misschien moet ik dagelijks nietzoveel achter al die EMC meetapparatuur zitten, wordt ik misschien te kritisch :D

Vergeet niet dat de kast door de consument wordt aangeraakt. Als door een storing (losse draad) de kast onder spanning komt te staan vliegt meteen je aardlekschakelaar er uit. Da's een voordeel. En als je een kortsluiting hebt, vliegt je smeltveiligheid er uit. Da's dubbel veilig. Dus juist geisoleerd van de electronica kan goed zijn, dan profiteer je van het feit dat je aan de buitenkant, waar wij zitten, een soort bliksemafleider hebt. Het is dus niet (!) om storingen af te vangen, zuiver om consumentenbelang.

Uh, mijn vraag: ik zit zelf op m'n slaapkamer te klooien met vanalles, maar met bijv. zang, heb ik dus een dikke brom, dit komt doordat de handel nite ge-aard is bij mij, maar ik heb dan ook geen aardestopcontact in m'n kamer (rest van de verdieping ook niet natuurlijk) ... nu zat ik er aan te denken om een keer een aardestopcontact aan te leggen door een kennis :maffia: ... maar toen zei me iemand dat er nooit geen aarde is op een bovenverdieping...
Iemand die daar meer over weet? Ik was zelf niet van plan om in het stopcontact te gaan schroeven om het na te kijken :)

nooit geen aarde op een bovenverdieping :S was dat voor onzin!!!!!
natuurlijk wel, je kan het ook gemakkelijk zelf aanleggen hoor!
keer alle stroom eraf, en met een trekveer een aarde (groen/geel) draadje vanuit je meterkast naar je desbetreffende wcd leggen,
of gewoon een kabeltje op je centrale verwarming, die zijn geaard namelijk!

maar de beste oplossing is de wcd's (wandcontacdozen) aarden, is niet zo'n klus, laat anders die kennis van je dit doen!

heb het ff na gekeken, in de tijd dat aarding verplicht werd, was het i.d.d. alleen op een grond verdieping, bij woningen tenminste, bij flats weer wel alle verdiepingen geaard, evenals kantoorruimtes!

vraag mij af welke ambtenaar dit bedacht heeft!

ondertussen zijn alle wcd's gewoon geaard, welke verdieping dan ook!

oudere huizen niet natuurlijk, maar het kan nooit geen kwaad dit alsnog te doen

Wat is oud? Ik woon in een huis van krap 10 jaar oud... geen geaard contact te bekennen. Alleen in de keuken, in meterkast en in het washok.

Origineel geplaatst door D-mike-E
Wat is oud? Ik woon in een huis van krap 10 jaar oud... geen geaard contact te bekennen. Alleen in de keuken, in meterkast en in het washok.
De NEN1010 vijfde druk, waarin dit beschreven staat, is uitgegeven in november 1996. In de vierde druk, die daarvoor gedlig was, en volgens welke normen jouw huis gebouwd zijn, waren wandcontactdozen (stopcontacten) met randaarde alleen verplicht in natte ruimten, dus keuken, washok, e.d.

Back