Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Origineel geplaatst door DaF
Hoi,
De uitleg van Matika is idd volledig juist maar ik snap de bedoeling niet waarom het goed is om een scheidingstrafo te steken tss het net en je geluidsinstallatie. OK wat niet baat zeker niet schaadt, maar euuhh...
Wat zijn dan juist de specifieke voordelen ervan?
Cheers!
Origineel geplaatst door Bert ten Hove
Aarde aan de verwarming en de waterleiding kan in noodgevallen, maar is zeker niet aan te bevelen. Door allerlei koppelingen e.d. hoef de aarde hierop niet steeds gegarandeerd te zijn. Officieel mag het zelfs niet eens! Voor noodgevallen, zoals optreden in een kroeg waar ze geen randaarde hebben, kan het, maar zeker niet thuis als vaste oplossing!
Het kan je leven lang goed gaan, maar het kan ook mis gaan, zodat je leven niet meer zo lang is, hoewel het dan ook je leven lang goed gegaan is natuurlijk.wat kan er gebeuren dan? en in welke situaties?
Aarde heeft twee belangrijke punten:gaat dat goed ? of moet ik toch aarde aanleggen hiero ?

Volgens mij bestaan er geen 19" overspanningsbeveiligingen.Origineel geplaatst door arjanv
hoi,
weet iemand of er spannings verdelers met bliksem/piek spannings beveiliging bestaan in een 19" behuizing? voor in mijn rack?
ik wil mijn apparatuur goed beveiligen tegen overspanning, want het is zo gebeurd met je spullen als dit gebeurd.
het kan bliksem inslag ergens in de straat zijn. of door werkzaamheden aan het electriciteitsnet.
en stroom storingen komen steeds meer en vaker voor, omdat de messte kabels in de grond oud zijn en dergelijke.
pas nog een pc compleet in rook opgegaan, omdat eneco in de grond aan het moren waren, waarschijnlijk moesten ze een kabel reparenen en hebben ze als eerste de NUL doorgeknipt i.p.v de fase als dit gebeurd in de kabel die naar jouw huis gaat en je hebt meerdere fasen thuis, dan krijg je spul ongeveer 380V....dat is niet leuk.
een scheidings trafo lijkt mij wel goed omdat je dan niet rechtstreeks op de licht net zit....de naam zegt het al.
als er wat gebeurd dan zal de primaire spoel kapot gaan lijkt mij.
bv in de douche heb je ook een speciaal scheer stopkontact dit werkt ook met een scheiding trafo.(dit i.v.m veiligheid)
Origineel geplaatst door matika010
scheings trafo haalt raare korte piekjes uit je spanning
de sinus die van de secundaire kant van je trafo (uitgang) komt word meer sinus als die dat niet helemaal meer is
maar inderdaad zoals ik al zij voor thuis en beetje onzin
Origineel geplaatst door Erazotropa
Door de CE norm, en de veranderende NEN-1010 vandaag de dag, moet zowat elk apparaat voorzien zijn (aangezien zijn toepassing) van een vast snoer met randaarde, of met euroconnector met rand aarde...
Dat wil nog niet zeggen dat als er een apparaat defect gaat, alle spanning via die randaarde wordt afgevoerd..
Een randaarde op een apparaat zit er op omdat er nou eenmaal volgens bepaalde normen moet.
(wij ontwikkelen industriele electronica, en doen zo ook onze eigen EMC metingen, voor het doorgaat voor de final CE keuring) en zo weet ik dat er een hoop ook nergens op slaat, of overbodig is.
Vaak zie ik voedingen of apparatuur, waar ik me echt afvraag, "waar de f$ck dient die randaarde voor!??!?!, dit zal nooit gaan werken mocht er iets gebeuren"
In audio appratuur zie gewoon echt heel vaak, dat alle elektronica in het desbetreffende appraat los hangt van de randaarde. en zijn eigen Ground heeft... Alleen het Chassis is geaard... dus wat zou er gebeuren als dat apparaat voor een fikse sluiting op het net zorgt... Alleen de smeltveiligheden of automaten vliegen eruit... maar no way dat de aarde kon functioneren... die lag toch immers geisoleerd van de electronica :confused:
Ik merk wel veel dat bepaalde apparaten EMC technisch echt ruk in elkaar gezet zijn..
Heb je dan een apparaat ergens op je groep zitten die rotzooi op je randaarde zet, zoals echt veel pc's dat hebben..
Hoor je dat door het slecht EMC afgeschermde nutteloze randaardetje van je audio app. zo je audio instralen via het chassis...
Misschien moet ik dagelijks nietzoveel achter al die EMC meetapparatuur zitten, wordt ik misschien te kritisch![]()
... maar toen zei me iemand dat er nooit geen aarde is op een bovenverdieping...
De NEN1010 vijfde druk, waarin dit beschreven staat, is uitgegeven in november 1996. In de vierde druk, die daarvoor gedlig was, en volgens welke normen jouw huis gebouwd zijn, waren wandcontactdozen (stopcontacten) met randaarde alleen verplicht in natte ruimten, dus keuken, washok, e.d.Origineel geplaatst door D-mike-E
Wat is oud? Ik woon in een huis van krap 10 jaar oud... geen geaard contact te bekennen. Alleen in de keuken, in meterkast en in het washok.