electriciteit vraagje

Humm... heb ik weer :frons:

Ik heb mijn spullen dus wel in een geaarde verdeeldoos zitten, maar die eindigt niet op een geaard stopcontact. Enige oplossing is dus het trekken van een aarde kabel naar die doos?

Verder veroorzaakt de voeding van mijn laptop een aardlus/brom. Als ik deze in een andere verdeeldoos prik, welke op hetzelfde wandcontact uitkomt (maar dan de tweede aansluiting op die dubbele doos), dan is de lus weg. Dit is echter geen praktische oplossing.

Zou het erg zijn, en natuurlijk een oplossing, als ik alleen die voeding ontdoe van de randaarde? Mijn E-mu XL-7 is namelijk van metaal dus die lijkt mij niet zo handig om deze hiervan te ontdoen.

Zie ook DEZE THREAD voor het gekloot met een kleine setup.

Origineel geplaatst door D-mike-E
Humm... heb ik weer :frons:

Ik heb mijn spullen dus wel in een geaarde verdeeldoos zitten, maar die eindigt niet op een geaard stopcontact. Enige oplossing is dus het trekken van een aarde kabel naar die doos?
Ja, dit is juist. Het is zelfs zo dat wanneer je allerlei apparaten op deze verdeeldoos aansluit, alle aardes lekker lussen gaan vormen. Wanneer e.e.a. echt op aarde zit aangesloten is dit geen probleem.

Verder veroorzaakt de voeding van mijn laptop een aardlus/brom. Als ik deze in een andere verdeeldoos prik, welke op hetzelfde wandcontact uitkomt (maar dan de tweede aansluiting op die dubbele doos), dan is de lus weg. Dit is echter geen praktische oplossing.
Dit is heel vreem . . . Normaal gesproken heeft de voeding van een laptop geen enekele aarde, dit om problemen met allerlei aangesloten randapparatuur te voorkomen. Denk ook eerder dat het de straling van de laptop is die problemen geeft en niet de voeding, al kan deze straling (slecht EMC) zich wel via de voeding verspreiden. Probeer eens een andere opstelling, wellicht dat het probleem dan verdwijt.

Zou het erg zijn, en natuurlijk een oplossing, als ik alleen die voeding ontdoe van de randaarde? Mijn E-mu XL-7 is namelijk van metaal dus die lijkt mij niet zo handig om deze hiervan te ontdoen.
Nee, dat is de slechtste oplossing die je kunt bedenken. Bedenk dat de randaarde er hoofdzakelijk zit voor je eigen veiligheid!

Origineel geplaatst door Tom Thomas
Matika,

jij klinkt alsof je meer van electra af weet dan ik (is snel gebeurd moet ik zeggen, heb hier geen pepernoot verstand van:D ) dus even een vraagje aan jou gericht.
Ik was laatst bij een masteringstudio alwaar de engineer mij aanrade een scheidingstrafo tussen de 220v aanvoer en mijn spullen te zetten. Volgens hem verkrijg je hierdoor gelijkspanning waardoor je apparatuur verlost is van dipjes die je vaak niet hoort maar waardoor je mix wel hoorbaar beter van zal worden.
Nu vind ik die scheidingstrafo's aardig prijzig en heb de vraag gesteld aan een hifi audiofiel die ook verstand van zaken heeft en deze verteld mij dat dit onzin is. Dat deze 'dipjes' zo onmerkbaar zijn dat je apparatuur hier geen last van ondervind en een scheidingstrafo geen hoorbaar verschil maakt in je eindmix.
Daar zit ik dan als nontechnicus tussen twee meningen van mensen die het naar mijn mening allebei zouden moeten weten maar lijnrecht tegenover.:confused:
Aan welke kant ga jij wat gewicht in de schaal doen?

gr. Tom

Mooi en elegant, maar duur. Werkt goed net als trafogebalanceerde kabels.

ISPdeRuiter

Origineel geplaatst door Bert ten Hove
Ja, dit is juist. Het is zelfs zo dat wanneer je allerlei apparaten op deze verdeeldoos aansluit, alle aardes lekker lussen gaan vormen. Wanneer e.e.a. echt op aarde zit aangesloten is dit geen probleem.

Dit is heel vreem . . . Normaal gesproken heeft de voeding van een laptop geen enekele aarde, dit om problemen met allerlei aangesloten randapparatuur te voorkomen. Denk ook eerder dat het de straling van de laptop is die problemen geeft en niet de voeding, al kan deze straling (slecht EMC) zich wel via de voeding verspreiden. Probeer eens een andere opstelling, wellicht dat het probleem dan verdwijt.

Nee, dat is de slechtste oplossing die je kunt bedenken. Bedenk dat de randaarde er hoofdzakelijk zit voor je eigen veiligheid!

Het is zelfs al voldoende als ik alleen maar de voeding uit mij laptop trek. Dus de stekker blijft in de verdeeldoos en het lampje op de voeding blijft dus branden.

De voeding blijft op dezelfde plek liggen alleen de stekker verplaats ik naar een andere verdeeldoos. Dus straling lijkt mij uitgesloten.

Ik heb de totale set (verdeeldoos met de drie apparaten) aangesloten een geaard contact in de keuken... helpt niets.

Origineel geplaatst door D-mike-E
Het is zelfs al voldoende als ik alleen maar de voeding uit mij laptop trek. Dus de stekker blijft in de verdeeldoos en het lampje op de voeding blijft dus branden.

De voeding blijft op dezelfde plek liggen alleen de stekker verplaats ik naar een andere verdeeldoos. Dus straling lijkt mij uitgesloten.

Ik heb de totale set (verdeeldoos met de drie apparaten) aangesloten een geaard contact in de keuken... helpt niets.

Tja, dan houd het voor mij even op. Ken dit soort fenomenen alleen met oudere laptops, de nieuwere hebben allemaal uitstekende voedingen. Zit er wel een ferrietkerm om de voedingsdraad tussen trafo en laptop?

Ik ben vandaag ook maar eens begonnen met een zoektocht naar de irritante brom die ik in het geluid heb. Het was zelfs zo extreem dat ik de harddisk van m'n pc over m'n speakers kon horen als die een actie uitvoerde. Nogal erg vervelend dus. Ik heb als eerste alle audio kabels uit m'n patchbays getrokken en alle stekkerbakken losgehaald en ben gewoon ergens begonnen. De aarde toevoer naar de wandcontactdozen was er ook afgehaald, want ik dacht dat daar het probleem kon liggen.

Het enige wat nog aangesloten was wat iets met geluid deed was m'n mengpaneel en m'n versterker. Het enige wat ik tot dan toe hoorde was ruis (ik had m'n mixer vol open staan en ook de versterker stond behoorlijk open). Okay.. niets aan de hand.

Daarna de eerste 16 inputs van m'n mengpaneel (de overige 8 zijn voor m'n geluidskaart, dus rechtstreeks van geluidskaart naar mixer) ook weer aangesloten op een patchbay en dat ging ook prima. Toen eerste synth aangesloten en via patchbay naar m'n mixer gestuurd. Geen probleem. Volgende synth en de daarna volgende ook geen probleem. Toch wel erg fijn om je muziekapparatuur een keer te kunnen beluisteren zonder irritante bijgeluiden.

Toen eens bekeken wat m'n computer voor effect had op het geheel. Alle stekkers van m'n pc incl. 2 TFT's waren nog niet aangesloten op dat moment. De 8 outputs van m'n delta 1010 weer aangesloten op m'n mixer en dat ging ook prima. Het enige wat ik hoorde als ik alles volledig openzette was weer ruis. Toen heb ik de stekker van m'n pc in het stopcontact gestoken en daar was de brom weer. M'n pc stond nog niet eens aan. Toen de verbindingskabel tussen delta 1010 rackmodule en pci kaart losgehaald en toen was de brom weer weg.

Ik weet even niet wat ik nu moet doen. M'n hardware apparatuur lijkt geen problemen te geven, maar zodra de computer op één of andere manier met electriciteit in aanraking komt gaat het fout. Morgen gaat de aarde er weer op. Ben benieuwd wat dat als eerste op gaat leveren. Ik denk niet veel, omdat de brom er al was toen het nog wel aangesloten was. M'n computer lijkt dus de boosdoender te zijn.

Nog iets vaags wat ik een tijdje terug ontdekte. Op het 19" rack waarin m'n delta1010 ook zit bleek wat stroom te staan. Als ik een patchkabeltje in een patchbay deed en met het andere uiteinde van de patchkabel langs de rand van de patchbay streek, zag ik heel lichtjes wat vonkjes van de patchbay komen. Dat was weg zodra ik de stekkers van de TFT's uit m'n stopcontact deed. De TFT's hoefden niet aan te staan. Een stekker in het stopcontact was voldoende om dit voor elkaar te krijgen.

Ik heb het idee dat dit uiteindelijk via m'n geluidskaart in m'n rack terecht is gekomen. TFT's, computer en geluidskaart zijn in bepaalde zin natuurlijk allemaal met elkaar gelinkt.

Heeft iemand tips? PC wel aarden en de rest niet? Ik heb geen idee. Ik ben het goed zat nu. Ik heb alles mooi voor elkaar, alleen dit nog niet en ik rust niet voor dit opgelost is :) Het is een klote werkje, maar het moet maar even. Morgen in ieder geval PC even via andere groep aansluiten. Ben benieuwd wat dat opleveren gaat....

Dat onder spanning staan heb ik ook gehad. Je raakt je PC-kast aan en drukt wat met je vinger door... oei, auw, spanning. Volgens mij is-ie dan niet geaard of moet je de stekker effe omdraaien (geen grapje).

Een PC is werkelijk een drama voor audio. Elke goepkopere geluidskaart straalt door naar de audiokanalen. Ik heb een digitale, dus geen last, maar de ingebouwde laat zelfs het scrollen van het scherm tijdens internetten horen. Niks aan te doen. Wel kun je eerst digitaal je PC uit, dus USB/FireWire/SP-DIF en dan pas analoog. Iets anders weet ik ook niet.

Origineel geplaatst door Bert ten Hove
Tja, dan houd het voor mij even op. Ken dit soort fenomenen alleen met oudere laptops, de nieuwere hebben allemaal uitstekende voedingen. Zit er wel een ferrietkerm om de voedingsdraad tussen trafo en laptop?

Ik heb van pure ellende de aarde van de voeding maar verwijderd. De laptop is volledig kunststof. Die van de XL-7 en andere apparaten kon ik gewoon in tact laten. Nu werkt het prima!

Alleen m'n computer op de aarde en de rest op ongeaarde stopcontacten lijkt te werken. Het enige probleem wat ik nu nog heb is m'n UM-880. Deze had ik met een USB kabel naar m'n PC, maar zodra ik die kabel in een USB poort van m'n PC prik (zelfs zonder dat de UM-880 in een stopcontact zit), komt de brom terug. Het lijkt dus via m´n USB poort te verlopen. De harddisk van m´n computer hoor ik niet meer via m´n speakers, m´n hardware synths en andere apparatuur maken ook niet meer geluid dan huin eigen ruis, dus ik vind het wel prima zo. Dan maar geen UM-880 via USB... Er is nu al een wereld voor me open gegaan qua geluid :D

Origineel geplaatst door wesko
Dat onder spanning staan heb ik ook gehad. Je raakt je PC-kast aan en drukt wat met je vinger door... oei, auw, spanning. Volgens mij is-ie dan niet geaard of moet je de stekker effe omdraaien (geen grapje).

Die spanning die je voelt "110v" ongeveer.

Komt door Netfilters die zijn opgenomen in het 220v gedeelte..

Daarin zitten 2 condensatoren die beide vanaf de NUL en de FASE naar aarde zijn aangesloten.. bijv Chassis van de kast

Zou je dus je een apparaat met zo'n netfilter die niet geaard is aanraken en vervolgens een ander apparaat aanraken die wel geaard is.. dan voel je dus die spanning..

Hieronder een schema waarin je dit mooi kunt zien.. (de 2 2.2nf condensator fungeren zonder aarde als een spanningsdeler) aangezien de 2 waardes hetzelfde zijn, kun je zeggen dat de spanning door 2en gedeelt zou worden..
230v delen door 2 is dus 115v... kan je met je multimeter meten..
Aangezien de interne weerstand van een condensator erg hoog is.. Loopt er niet veel stroom en voel je niet zo'n ernome tik.. :D
Het prikt alleen een beetje.. hehe

Hier een schema..
Dit prinicipe komt voor in de meeste apparaten..

netfilter_belling_lee_schema.jpg

Als een apparaat geen rand aarde kent via de Stekker, dan kan je eenvoudig het een draad via een schroef aan het chassis aansluiten en vervolgens aan de andere kant een stekker gebruiken waar de draad alleen aan de randaarde van de stekker zit aangesloten..

Eraz.

Ik ben het helemaal zat en heb alle kabels losgehaald en wil het probleem van het bromgeluid nu eens definitief oplossen.

Ik heb de volgende opstelling gemaakt die uit deze 3 onderdelen bestaat:
* 19" rack 1: met daarin effectsprocessors (2 stuks hebben aardestekker) en audio patchbay
* 19" rack 2: met daarin versterker, delta 1010 (totaal losgekoppeld van PC, dus alleen "kale" module) & midi patchbay
* mixer (tascam m2524)

Zodra ik de audio inputs van m'n mixer op de audiopatchbay aansluit krijg ik al brom. Zodra ik een aardestekker van een effectsprocessor (die dus in hetzelfde rack zit) in het stopcontact steek is de brom weg. Dit vind ik al vaag, want waarom zou er brom optreden als ik dit zo aansluit?

Zodra ik de audio inputs van m'n mixer op de outputs van m'n delta 1010 (deze is nog niet verbonden met m'n pc en er is nog geen stroom aangesloten) aansluit heb ik ook brom. In dit rack zit dus ook m'n versterker. De main output van m'n mixer gaat dus rechtstreeks m'n versterker in.

Heb ik hier te maken met een aardlus? Dus zowel bij de audio patchbay waarbij de brom verdwijnt zodra er een geaarde stekker van een effectsprocessor in het stopcontact zit als bij m'n delta die nog niets een op m'n pc is aangesloten? Zodra ik van m'n computer de stekker in het stopcontact steek en m'n delta daarop aansluit wordt het nog erger lijkt wel. Met de USB kabel op m'n midi patchbay had ik ook al problemen.

Heeft het te maken met een niet geaarde mixer? Moet deze geaard worden?

Origineel geplaatst door Gilles la Crêpe
Heeft het te maken met een niet geaarde mixer? Moet deze geaard worden?

Ik heb een aarde draad gemaakt van het chassis van de mixer naar het stopcontact.. en naar het rack(s) zelf..
Hier opgelost.. :)

Eraz.

Origineel geplaatst door Erazotropa
Ik heb een aarde draad gemaakt van het chassis van de mixer naar het stopcontact.. en naar het rack(s) zelf..
Hier opgelost.. :)

Eraz.

Hmmm ja.. Mijn stopcontacten zijn overigens al voorzien van aarde.

misschien een raar vraagje of opmerking, maar bestaat er niet gewoon een apparaat voor mijn gedachten die dit alles in 1x oplost...dus..

piek/dal spanning
overbelasting
aarde

dus gewoon een apparaat wat je in je stopcontact (aard/niet geaard ruk) stopt en daar je troep op aansluit?

dit zou gewoon een wereld oplossing zijn.. lijkt me toch allemaal niet zo moeilijk..

Origineel geplaatst door Fatar
misschien een raar vraagje of opmerking, maar bestaat er niet gewoon een apparaat voor mijn gedachten die dit alles in 1x oplost...dus..

piek/dal spanning
overbelasting
aarde

dus gewoon een apparaat wat je in je stopcontact (aard/niet geaard ruk) stopt en daar je troep op aansluit?

dit zou gewoon een wereld oplossing zijn.. lijkt me toch allemaal niet zo moeilijk..

Ja, de isolatietrafo met filter. Ga eens op de PC-dumpdag kijken (19 juni as.); gisteren heb ik drie Oneac
units (2x BBC 150 , 1 x 2201) gescoord voor €15.00! Mooi afgewerkt, gebruikt maar werken, topklasse
onderdelen. Deze worden in ziekenhuizen, telefooninstallaties etc. gebruikt om de betrouwbaarheid van dataoverdracht
in alle (bliksem) electrische omstandigheden te garanderen. Ze hebben ook een speciale aardaansluiting voor een sterconfiguratie.
't Is geen gebalanceerde stroom (had ik nog mooier gevonden) maar 't filtert een hoop ellende uit de
installatie (die daardoor net even strakker en warmer klinkt), beschermt en dempt de switching powersupplies en
lost een aantal aardproblemen op.

Mvrgr,
ISPdeRuiter

HEt valt en staalt allemaal met slechte aardingen !!

Als je dezelfde groepen gebruikt waar BV. was machines of keuken mixers en weet ik wat allemaal niet meer op dezelfde groep hebt kan dit al fout gaan.

Ook kunnen al deze problemen te maken hebben met Slechte las verbindingen in de aarde of nul van je lasdozen. Het probleem hoeft zich dus niet in de aarde te bevinden maar kan ook in de nul zitten. Als de nul ergens een slecht contact heeft dan gaat er stroom lopen via de aarde. En hoppa een probleem.

Daarom een tip !

Sluit het liefst al je studio apperatuur aan op een groep welke dedicated is voor alleen geluid. Het liefst rechtstreeks vanaf de meterkast. Heb je een dimmer op dezelfde groep en komt deze van de "Gamma" dan heb je waarschijnlijk ook een probleem. (verlichting geeft inductie dus vaak problemen in oudere installaties.

Verder is het erg belangerijk om WEL alles te aarden. Hierdoor krijg je nooit inductie spanning op je apperatuur. Als je alles aard en je vergeet 1 apparaat dan krijg je potentiaal verschillen. Kunstof apparaten worden vaak via een RC filter beveiligd voor dit soort problemen. (zie schema boven)

Conclusie.
Zorg voor goede en degelijke verbindingen ! Scheidt je audio en voedings kabels indien mogelijk. (Een voedingskabel wekt een magnetisch veld op welke een 50 hz frequentie op je audio signaal kan genereren.)
Of zoals eerder is gezegd zorg voor een scheidings trafo ! Erg duur en zorg wel dat alle chasis delen met elkaar zijn verbonden. (potentiaal verschillen)

Suc 6

FF een foto gemaakt van het "star ground" schema uit de manual van m'n Sony mixer.
Het komt er op neer dat je de aarde van al je apparaten die in je mixer geplugged zitten verbindt met de aarde van de voeding van je mixer. Van de voeding van je mixer gaat dan de aarde weer naar het stopcontact, wel een geaard stopcontact dus.

Attachments

• starground.jpg
    starground.jpg
    66,1 KB · Bekeken: 93
Ik had te maken met een slechte aarde.
alles wat ik op die aarde aansloot begon ontzettend te brommen.
alles zit daarop de CV, de wasmaschine...

Uiteindelijk heb ik van ellende maar een aarde-pen de grond ingeslagen..
Had ik eerder moeten doen. Wat een verschil.

Dit probleem ga ik "ben ik bang" nog krijgen?!

Back