Ik ben vandaag ook maar eens begonnen met een zoektocht naar de irritante brom die ik in het geluid heb. Het was zelfs zo extreem dat ik de harddisk van m'n pc over m'n speakers kon horen als die een actie uitvoerde. Nogal erg vervelend dus. Ik heb als eerste alle audio kabels uit m'n patchbays getrokken en alle stekkerbakken losgehaald en ben gewoon ergens begonnen. De aarde toevoer naar de wandcontactdozen was er ook afgehaald, want ik dacht dat daar het probleem kon liggen.
Het enige wat nog aangesloten was wat iets met geluid deed was m'n mengpaneel en m'n versterker. Het enige wat ik tot dan toe hoorde was ruis (ik had m'n mixer vol open staan en ook de versterker stond behoorlijk open). Okay.. niets aan de hand.
Daarna de eerste 16 inputs van m'n mengpaneel (de overige 8 zijn voor m'n geluidskaart, dus rechtstreeks van geluidskaart naar mixer) ook weer aangesloten op een patchbay en dat ging ook prima. Toen eerste synth aangesloten en via patchbay naar m'n mixer gestuurd. Geen probleem. Volgende synth en de daarna volgende ook geen probleem. Toch wel erg fijn om je muziekapparatuur een keer te kunnen beluisteren zonder irritante bijgeluiden.
Toen eens bekeken wat m'n computer voor effect had op het geheel. Alle stekkers van m'n pc incl. 2 TFT's waren nog niet aangesloten op dat moment. De 8 outputs van m'n delta 1010 weer aangesloten op m'n mixer en dat ging ook prima. Het enige wat ik hoorde als ik alles volledig openzette was weer ruis. Toen heb ik de stekker van m'n pc in het stopcontact gestoken en daar was de brom weer. M'n pc stond nog niet eens aan. Toen de verbindingskabel tussen delta 1010 rackmodule en pci kaart losgehaald en toen was de brom weer weg.
Ik weet even niet wat ik nu moet doen. M'n hardware apparatuur lijkt geen problemen te geven, maar zodra de computer op één of andere manier met electriciteit in aanraking komt gaat het fout. Morgen gaat de aarde er weer op. Ben benieuwd wat dat als eerste op gaat leveren. Ik denk niet veel, omdat de brom er al was toen het nog wel aangesloten was. M'n computer lijkt dus de boosdoender te zijn.
Nog iets vaags wat ik een tijdje terug ontdekte. Op het 19" rack waarin m'n delta1010 ook zit bleek wat stroom te staan. Als ik een patchkabeltje in een patchbay deed en met het andere uiteinde van de patchkabel langs de rand van de patchbay streek, zag ik heel lichtjes wat vonkjes van de patchbay komen. Dat was weg zodra ik de stekkers van de TFT's uit m'n stopcontact deed. De TFT's hoefden niet aan te staan. Een stekker in het stopcontact was voldoende om dit voor elkaar te krijgen.
Ik heb het idee dat dit uiteindelijk via m'n geluidskaart in m'n rack terecht is gekomen. TFT's, computer en geluidskaart zijn in bepaalde zin natuurlijk allemaal met elkaar gelinkt.
Heeft iemand tips? PC wel aarden en de rest niet? Ik heb geen idee. Ik ben het goed zat nu. Ik heb alles mooi voor elkaar, alleen dit nog niet en ik rust niet voor dit opgelost is

Het is een klote werkje, maar het moet maar even. Morgen in ieder geval PC even via andere groep aansluiten. Ben benieuwd wat dat opleveren gaat....