De grote Jean Michel Jarre thread

Ik dacht heel even dan je met een Klassewerk fragment zou komen.. Maar dat zou raar zijn. :D

Niet echt bijzonder.dat klopt.was meer een beetje nostalgie.
hoewel ....van willigenburg en jarre interview.vind ik best bijzonder:D:D

Ik vond Jarre's hoogtepunt 1976-1988. Les Granges Brûlées kan ik op zich nog wel waarderen, en zeker Waiting for Cousteau t/m Oxygene 7-13 vond ik ook nog erg goed, maar daarna ging het helaas sterk bergafwaarts met Metamorphoses. De hoop dat er een nieuw Jarre album komt wordt voor mij steeds kleiner, aangezien zijn laatste nieuwe studio album uit 2007 kwam (al 7 jaar geleden). Hetzelfde verhaal voor Vangelis. En al helemaal voor Kraftwerk (hun laatste album komt uit 2003), ook al kondigen ze al een paar jaar een nieuw album aan. Maar, ik ga een beetje off-topic.

Oxygene (vinyl) is hier weer in heavy rotation..
En ik vroeg me zo af of iemand meteen en zeker weten weet welke twee synths worden gebruikt in
Oxygene VI? Het is een simpel nummer, dus dat moet makkelijk zijn voor de Jarre-heads. :D

Melodie van Oxygene komt uit een Arp 2600 (brass sound), drums uit een minipops Keio MP-7 en natuurlijk het Eminent 310 orgel (string sounds) al dan niet ingezet met een Small Stone phaser van EHX.
Effect sounds uit de EMS AKS / VCS 3 en nog een RMI harmonic (uiterst zeldzaam) synthesizer die trouwens de eer had de eerste digitale synth te zijn.

Ok, thanks Pro-L.
Dus eigenlijk vrij simpel. De synths staan op de achterkant van de hoes, maar wist niet precies wat waar was
gebruikt.
Dus de bass/lead/melodie in part VI is dus ook de Arp?

Dus de bass/lead/melodie in part VI is dus ook de Arp.
http://www.youtube.com/watch?v=TSWQb5aQ_LI

Ja, hij multi trackte verschillende sounds.
Kon ook niet anders, een Arp 2600 is niet multi tembraal nietwaar ;)
Tweede deel van de lead (metalic sound) zou best uit de RMI harmonic synthesizer kunnen komen, daar moet ik je het antwoord helaas schuldig op blijven.
Veel had hij nog niet ter beschikking voor Oxygene, hij gebruikte zelfs een Farfisa orgel.
Pas op Equinoxe kon hij wat polyfonie (orgels buiten beschouwing gelaten) over een Oberheim OBX en een Yamaha CS-60 beschikken :eureka:

Laatst gewijzigd:
De eerste keer dat ik Jarre goed hoorde was als puber bij de opening van een discotheek in Rotterdam. Daar stond een dikke PA voor de deur, draaiden ze keihard 'Jarre Live in London'. en deden ze een lasershow om aandacht te trekken. Terwijl de feestgangers snel naar binnen gingen, bleef ik buiten staan luisteren met mijn bek open. "Wat is dit??!"
Meteen die cd gekocht en ik heb sindsdien, op zijn studio cd's bv., zijn synths nooit meer zo moddervet horen klinken als op die cd. Jammer alleen van het gejuich dat er tussendoor is ge-mixed.

Live in Londen ...tja 't was een beetje nat toen.
Het meeste komt van het album Revolutions.
Hij laat meteen wel ff weten hoe dominant een Roland D-50 kan zijn.
En terecht, hele mooie digitale bak met een eigen karakter.

Voor degene die het nog niet weten, jarre komt met een nieuw album in samenwerking met andere artiesten.
Roland Aria speelt een grote rol.
De voorproefjes vond ik zelf niet echt boeiend, maar ik ben terughoudend tot ik het hele album heb gehoord.
oh ja, Enigma komt ook met een nieuw album, voor de genene die het leuk vinden.

Er zijn nu al diverse tracks in zijn geheel te beluisteren op applemusic of youtube, waaronder de heerlijke tranceplaat met Armin van Buuren, een klassieke synthtrack met Tangerne Dream, een leuke catchy track met Little Boots, een vette track met Gesaffelstein en een avant garde track met Massive Attack. Ook zijn er diverse track stories te zien die van nog meer gave track getuigen. Half oktober komt deel 1 uit en in april volgend jaar deel 2. Op deel 1 verder nog bijvoorbeeld Vince Clark en op deel 2 bijvoorbeeld Hans Zimmer!

Wat ik al heb gehoord is echt goed en ik kijk uit naar beide hele albums.

Back