De grote Jean Michel Jarre thread

Origineel geplaatst door smackos
..

Dat die drumdoosjes daar links achsterste voren staan betekent dat dat Jarre een voorliefde had voor omslachtig werken of hij had er iemand bij..? Wie dan?

Origineel geplaatst door smackos
Ik lees hier voorin de thread dat mensen TD new agerig vinden, wat is dat voor gelul :D luister eens naar the Sorcerer soundtrack, new age my ass!!! :D

Jean Michel jarre heeft imo een van de dikste baslijnen ooit gemaakt, en het is maar een stukje...

die op Equinoxe nummer 6 aan het einde rond 2.40 en dan gaat die verder in Equinoxe 7...

Daar zit een soort pitched enveloped hikje in af en toe dat maakt hem zo lekker.
Wat is dat voor synthesizer?

Weet bijna zeker dat de baslijnen in Equinoxe 6 en 7 van een ARP 2600 zijn...

Origineel geplaatst door demian
Dat die drumdoosjes daar links achsterste voren staan betekent dat dat Jarre een voorliefde had voor omslachtig werken of hij had er iemand bij..? Wie dan?

't is sowieso de studio van Michel Geiss en niet die van Jarre. Zoals Hanz al opmerkte: "de man achter Jarre", oftewel, degene die het gros van de techniek op zich nam. En als je de Geiss-patches in de Arturia Moog Modular V hoort, dan heeft Geiss ook nog wel de nodige sequencer-dingetjes bedacht.

Origineel geplaatst door Bass

Even uit m'n hoofd (ik denk ook bijv. aan Equinoxe 4) ga ik daar wel van uit.
Ik heb eens een remake van Equinoxe 4 gemaakt, en toen heb ik die baslijn met de CS50 geprobeerd te maken.
Qua klankkleur paste dat wel (ARP en Yamaha poly-CS kunnen soms behoorlijk hetzelfde klinken) en qua jarre studio ook wel (in de Equinoxe 4 clip zie je een CS60 bespeeld worden) maar het lijntje is gewoon te druk om lekker in te spelen zonder een analoge sequencer.
Toen ik laatst een demo van de ARP Odyssey hoorde wist ik het gewoon zeker... (waarbij ik een Oddy zie als een minder modulaire 2600)

Ik zou het alsnog super interessant vinden om te weten wat er nou precies uit welke synth kwam in de
nummers van Jarre...

Origineel geplaatst door etaoin
't is sowieso de studio van Michel Geiss en niet die van Jarre. Zoals Hanz al opmerkte: "de man achter Jarre", oftewel, degene die het gros van de techniek op zich nam. En als je de Geiss-patches in de Arturia Moog Modular V hoort, dan heeft Geiss ook nog wel de nodige sequencer-dingetjes bedacht.

Interessant genoeg stond in dat Franse interview dat Geiss de grote ARP-2600 expert was, terwijl in het eerdere werk van Jarre (Deserted Palace etc.) vooral de VCS3 toegepast wordt, zover ik begrepen heb (samen met wat Farfisa spul geloof ik).

Als je dan ook nog luistert naar het werk van Space Art (Dominique Perrier en Roger Rizzitelli, ook bekende kornuiten van JMJ) dan weet je meteen waar de Eminent / Solina factor bij Jarre vandaan komt; deze heren hadden een 310 Unique in hun studio staan ten tijde van hun album Trip into the Center Head / Head Center (1977).
In hun werk ook vrij sterke Jarre invloeden (al denk ik hier ook eigenlijk: andersom).

Origineel geplaatst door Hanz
...
Als je dan ook nog luistert naar het werk van Space Art (Dominique Perrier en Roger Rizzitelli, ook bekende kornuiten van JMJ) dan weet je meteen waar de Eminent / Solina factor bij Jarre vandaan komt; deze heren hadden een 310 Unique in hun studio staan ten tijde van hun album Trip into the Center Head / Head Center (1977).
In hun werk ook vrij sterke Jarre invloeden (al denk ik hier ook eigenlijk: andersom).

En daarnaast natuurlijk het gegeven dat Jarre's carriere aanving als tekstschrijver voor Christophe, in wiens muziek de Eminent ook al niet ontbrak. Zie ergens op deze pagina...

Origineel geplaatst door etaoin
Iemand z´n Frans goed genoeg om hieruit te halen waarom ze half Jarre´s studio naar de televisiestudio versleept hebben alleen maar om een stukje Zoolook te demonstreren (vanaf ca. 1.30)
http://www.youtube.com/watch?v=aaJU0HMyW9M&mode=related&search=

Het was anders: de filmploeg was op bezoek bij JMJ thuis !
Ik heb ergens de langere versie van de documentaire gezien, en daar werd het vermeld.

Ik heb ergens de langere versie van de documentaire gezien, en daar werd het vermeld.

Da's aan het begin inderdaad, maar verderop staan er wat spullen opgesteld in wat overduidelijk een tv-studio is, met publiek.

het is toch echt z´n eigen studio... :{ dat publiek heb ik trouwens niet echt kunnen ontdekken.

Origineel geplaatst door Bass

Nou dan heb je het bijna zeker fout want hij kwam uit de Moog 55.

Origineel geplaatst door blabla
Nou dan heb je het bijna zeker fout want hij kwam uit de Moog 55.

Nope, ARP2600 ... die Moog had hij tijdens het maken van Equinoxe niet eens...

Voor de echte liefhebber, zijn op bijgevoegde link de oorspronkelijke Francis Rimbert patches te downloaden voor de Roland JD-800 en JD-990: http://www.gwydi.com/forums/showthread.php?t=48
Het gaat hier om een 2-tal banks, propvol "officiele" door Jarre gebruikte geluiden op het Chronologie / Hong Kong album en het optreden Twelve Dreams of the Sun. Een aanrader, dus!

Roland JD 800 patches from Francis Rimbert's private collection is now also available for download. These patches features in Jean Michel Jarre albums and concerts.

Chronologie and Hong Kong:
The sounds used for the album Chronologie and the concert in Hong Kong. For example you will find in patch "14 ORG CHRONO" the special organ used for Chronologie.
The Twelve Dreams of the Sun:
The sounds that I have used during the concert in Cairo.
CAUTION: a few patches requires the wave card "STRINGS ENSEMBLE JD80-04" - like for example on Chronologie card the patch "72 ENFANTStrings".
I have put in the Chronologie card a patch that I have created especially for the concerts "37:SPACE-SWEEPER FR". I used this pad sound when Jean Michel Jarre play the flute or the theremin. I know that many of you would like to know which keyboard I used for that. Now you know the answer!

20060507_francis_rimbert.jpg

Laatst gewijzigd:
Ik houd van Oxygene, Equinoxe, Oxygene 7-13, en zoals een Chronologie. Ik houd ook van sommige van zijn andere albums, maar verloren het grootste deel van mijn belang voor zijn recente albums.

Hmm zat van het weekend nog wat concerten te bekijken... London Moskou Parijs enzo...

Maar het valt me op dat de kwaliteit van de muziek van Jarre na het vertrek van Michel Geiss en vooral
vanaf dat hij samen ging werken met Joachim Garraud echt steil naar beneden ging...

Of heb ik het nu mis?

HIER een site van iemand die niet onverdienstelijk covers maakt van muziek van Jarre. Patches en gebruikte midi's zijn te downloaden.
Vooral de G2 patches zijn interessant, de meeste patches werken ook met de G2 demosoftware.

groet

Tom

Back