De grote Jean Michel Jarre thread

Origineel geplaatst door Hanz
én natuurlijk ook... http://www.myspace.com/teateo

Nou ja, er wordt weer een heel 'hip' spektakel omheen gemaakt.
Het concept doet me eerlijk gezegd een beetje been-there-seen-that aan, Gorillaz maar dan anders.
En de muziek? Hmmm... gelukkig heeft Jarre de trouwste fans ter wereld, wordt wel eens beweerd.

Een paar dingen aan Dhr Jarre :

1 Werk niet meer samen met J Garraud maar haal Dhr M Geiss weer erbij
2 Gebruik Protools ALLEEN voor de opname en edit.
3 Sluit uw analoge bakken weder aan
4 Laat zang achterwege in uwen muziek

:D

én natuurlijk ook... http://www.myspace.com/teateo

Nou ja, er wordt weer een heel 'hip' spektakel omheen gemaakt.
Het concept doet me eerlijk gezegd een beetje been-there-seen-that aan, Gorillaz maar dan anders.
En de muziek? Hmmm... gelukkig heeft Jarre de trouwste fans ter wereld, wordt wel eens beweerd.

Lijkt me gewoon een demo van een Virus of andere VA. Tjeuz ... hij was me al lang kwijt als fan ... en hij wint me er zeker niet mee terug. Gelukkig voor hem zijn er anderen die hem wel blijven supporteren.

:doei:

Ben overgens al JMJ liefhebber vanaf Oxygene

Hier nog één!
Natuurlijk doet het ene album mij meer dan het andere, maar vooralsnog heb ik in al die jaren nooit een moment gehad waarop ik dacht:" Laat deze beker aan mij voorbij gaan".
Misschien zit er dus een kern van waarheid in de vermeende trouwheid van Jarre fans. ;)

groet

Tom

Origineel geplaatst door Bass
Een paar dingen aan Dhr Jarre :

1 Werk niet meer samen met J Garraud maar haal Dhr M Geiss weer erbij
2 Gebruik Protools ALLEEN voor de opname en edit.
3 Sluit uw analoge bakken weder aan
4 Laat zang achterwege in uwen muziek

:D

Da's 4 keer bingo!
Tot nu toe heb ik zijn albums met plezier gekocht,hoewel ik de paar laaste ook onder andere heb gekocht om de verzameling compleet te houden.
Maar bij deze demo begin ik nu toch echt mijn twijfels te krijgen.
Expirimenteren is echt niet verkeerd,maar dit is gewoon regelrechte k#tzooi.
Ik hoop niet dat dit het beste nr was van het album.
Dat zou echt heel jammer zijn.

Ik begin nu ook steeds meer te geloven dat Geiss het ware genie was.

Origineel geplaatst door Ramirez
Da's 4 keer bingo!
Tot nu toe heb ik zijn albums met plezier gekocht,hoewel ik de paar laaste ook onder andere heb gekocht om de verzameling compleet te houden.
Maar bij deze demo begin ik nu toch echt mijn twijfels te krijgen.
Expirimenteren is echt niet verkeerd,maar dit is gewoon regelrechte k#tzooi.
Ik hoop niet dat dit het beste nr was van het album.
Dat zou echt heel jammer zijn.

Ik begin nu ook steeds meer te geloven dat Geiss het ware genie was.

:) ik denk er ook zo over...

Persoonlijk vind ik "Waiting for Cousteau" zegmaar het laatste interessante album.
Geiss werkte wel mee op Chronologie maar dat was toch ook al zozo...

Oxygene 7-13 was ook nog eens kapot gemastered (dynamiekloos) door die gasten van Sony waarschijnlijk...

Op AERO zijn een aantal nummers zo slecht geremixed (Equinox 3 wat een ramp!)

Origineel geplaatst door Bass
:) ik denk er ook zo over...

Persoonlijk vind ik "Waiting for Cousteau" zegmaar het laatste interessante album.
Geiss werkte wel mee op Chronologie maar dat was toch ook al zozo...

Oxygene 7-13 was ook nog eens kapot gemastered (dynamiekloos) door die gasten van Sony waarschijnlijk...

Op AERO zijn een aantal nummers zo slecht geremixed (Equinox 3 wat een ramp!)

Hoewel dat nr van 45 min ook erg gewaagd is,maar persoonlijk vind ik het niet vervelend om te horen.
Voor degene die het nog niet wisten ,Waiting for Cousteau en Revolutions zijn voor een heel groot gedeelte met de D-50 in elkaar gezet.
Hier een leuk filmpje daarover.
(alleen niet letten op de speelwijze) .

http://www.youtube.com/watch?v=6Qqxk-uVxzs

http://youtube.com/watch?v=yft3P3YS8Xo

Ietwat laat, maar toch nog leuk om te zien.
En kijk, hij heeft dus Mackie 824's... (en Genelecs, maar ja, dat zal wel als 'grotbox' zijn... :D)

<EDIT> oh ja, dat verklaart een hoop:

Genelec.jpg

Laatst gewijzigd:
1978_jarre_studio.PNG

Hee, een foto van Jarre die ik nog nooit gezien had;
-Links op de foto overduidelijk de Eminent 310 Unique.
-Achter hem de RMI Keyboard Computer.
-Daarboven een Korg PE-1000 Polyphonic Ensemble.
-Rechts op de foto de RMI Harmonic Synthesizer.
-Daarboven een Korg PE-2000 Polyphonic Ensemble.
-Het keyboardje voor hem (liggen daar nou shaggies op? :peukie: ) is een EMS DK2 (duofoon keyboard voor de VCS3)

En nog een "a-ha erlebnis": de videobeelden die je op de achtergrond ziet geprojecteerd tijdens de studioclip van Equinoxe 4... altijd al afgevraagd wat het was?
Nou, volgens mij een Atari Video Music uit 1976.

video_music.jpg

vmgirl.jpg

videomusicmodes.jpg

The year was 1975 and Bob Brown (inventor of the home version of PONG) with the help of Frederick W Thompson introduced the “ATARI VIDEO MUSIC” one the first computer-driven sound visualizes designed for the home market. In keeping with the 1970’s aesthetic the AVM was outfitted with the standard issue wood veneer, aluminum knobs and a seemingly endless row of buttons that when pressed would alter the images that displayed to the screen. When this unassuming box was coupled with an audio source it would pump out a rapid-fire array of vibrant Navajo blanket styled patterns to your TV. These AVM patterns were not a subtle blend of colors and shapes morphing together that you’d have playing in the background of your mellow 70’s cocktail party. Instead, the AVM produced an onslaught of spastic pulsing patterns that gyrated at an eye-numbing speed across the TV.

Here is a quote from the book ZAP* about the possible inspiration to build the AVM:
“It the AVM was Atari’s most off-the-wall product. The man from Sears asked what they were smoking when they designed it, and one of the technicians stepped out from the back room and produced a lit joint.

Laatst gewijzigd:
1978_jarre_studio.PNG

Hee, een foto van Jarre die ik nog nooit gezien had;
-Links op de foto overduidelijk de Eminent 310 Unique.
-Achter hem de RMI Keyboard Computer.
-Daarboven een Korg PE-1000 Polyphonic Ensemble.
-Rechts op de foto de RMI Harmonic Synthesizer.
-Daarboven een Korg PE-2000 Polyphonic Ensemble.
-Het keyboardje voor hem (liggen daar nou shaggies op? :peukie: ) is een EMS DK2 (duofoon keyboard voor de VCS3)

Hee.zo kennen we jarre weer,6 vers gerolde jointjes voor hem,en spelen maar:D

die teotea laat duidelijk zien dat ie ook mee kan met de huidige dingen. hetgeen ie reeds gemaakt heeft hoeft dan ook niet perse opnieuw gemaakt te worden.

Naarmate ik wat ouder en wijzer wordt op het gebied van synths en muziek kijk ik toch met andere, wat kritischer ogen tegen Jarre aan helaas.. naar bv :

- De albums nadat Michel Geiss weg ging

- Het some TE overdreven theatrale/serieuze gedrag bij zijn concerten

- De laser harp die toch 99% van de tijd playback is... kijk maar naar Rendezvous 2 live.. het uitfaden na het laserharp stuk

- Bij concerten is toch 90% algemeen playback, behalve misschien de drums en percussie en soms theremin..
maar doe dan je best om enigzins geloofwaardig over te komen :
zo ook Dominique Perrier in Houston bij het nummer Equinoxe 7... alsof hij die baslijn speelt...not..

- het album AERO , waarop een aantal klassiekers zijn vern*&^t, zowel op muzikaal als audio gebied en omwille van 5.1 panning effecten door het hele album lopen...
Ron's Piece, wanneer die sax erin komt pompt het hele andere kanaal weg...

Ik vind Jarre uniek! Geeneen album is hetzelfde, zijn concerten zijn niet zomaar concerten en hij is voor heel veel mensen een bron van inspiratie.
En playbacken, tja soms is het pijnlijk om te zien maar wie doet het hem na? Concerten op zo'n grote schaal waarbij vuurwerk synchroon loopt met de muziek, de immense licht en video show. Hij zou natuurlijk de leads kunnen spelen live maar waarom zou hij het risico nemen om fouten te maken? Voor ons synthliefhebbers is dat jammer.
Hij geeft ook niet zo veel concerten dus is het ook moeilijker om dingen live te doen als je die hetzelfde wilt overbrengen als op een album daarvoor moet je wel met een man of 5, 6 zijn. Wat dus bij de oxygene tour wel het geval was.

Ahoi Jarrefans,

NIEUW op dit forum dus even voorstellen...

Ik bin LJ Cool D ût Âldhoarne gem Heerenveen, Fryslân.
26 jaren waarvan 20 jaar Jarre's muziek in mijn leven. (rond Rendez-vous tijdperk in de jarretrein gestapt)

Mijn mening is dat Jarre compositorisch en harmonisch met kop en schouders boven Vangelis en de rest uitsteekt.
Dat ik als kind Jarrefan was, en niet van Vangelis of Kitaro zegt mij genoeg.

Dat gezeur over slechte of goede toetsenist heeft geen zin, want ik ken Josti-B mensen die het beter kunnen inspelen dan Mr. André Jarre himself. Als je dat belangrijk vindt dan moet je naar Louis van Dijk of Cor Bakker.

Het geniale van Jarre voor mij is dat hij net als andere grote componisten (vooral Beethoven) met heel weinig melodie veel kan zeggen. Ik ben qua geluiden die gebruikt worden zeer kieskeurig (concertstemmer) en als ik de originele Oxygene en Equinoxe luister, krijg ik daar nog wel ´s kippevel van.

In Friesland zit ik tot m'n knieëen in de jarre (zie fries woordenboek)
vandaar vast veel plezier met de komende remakes en nieuwe tracks gekookt in een 310 U sausje met wat EHX kruiden.

Vriendelijke groeten,

LJ Cool D.

Attachments

• studio b.jpg
    studio b.jpg
    76,5 KB · Bekeken: 124
Laatst gewijzigd:
Gemaakt met de Roland D50

gr LJ Cool D

Attachments

• lj cool d remix - revolutions ouverture_hotmail edit.mp3
    936,6 KB · Bekeken: 111
Voor de mensen met een overwegend absoluut gehoor:

Raad de geluiden en synthesizers die gebruikt zijn in deze jarreloop...

Degene die het dichst in de buurt komt wint een originele "Levensgenieters - Eerste Klas" CD!

Grtz LJ Cool D

Attachments

• lj cool d - jarresuite part 02_edit.mp3
    375,4 KB · Bekeken: 138
Origineel geplaatst door LJCoolD
Ahoi Jarrefans,

NIEUW op dit forum dus even voorstellen...

Ik bin LJ Cool D ût Âldhoarne gem Heerenveen, Fryslân.
26 jaren waarvan 20 jaar Jarre's muziek in mijn leven. (rond Rendez-vous tijdperk in de jarretrein gestapt)

Mijn mening is dat Jarre compositorisch en harmonisch met kop en schouders boven Vangelis en de rest uitsteekt.
Dat ik als kind Jarrefan was, en niet van Vangelis of Kitaro zegt mij genoeg.

Dat gezeur over slechte of goede toetsenist heeft geen zin, want ik ken Josti-B mensen die het beter kunnen inspelen dan Mr. André Jarre himself. Als je dat belangrijk vindt dan moet je naar Louis van Dijk of Cor Bakker.

Het geniale van Jarre voor mij is dat hij net als andere grote componisten (vooral Beethoven) met heel weinig melodie veel kan zeggen. Ik ben qua geluiden die gebruikt worden zeer kieskeurig (concertstemmer) en als ik de originele Oxygene en Equinoxe luister, krijg ik daar nog wel ´s kippevel van.

In Friesland zit ik tot m'n knieëen in de jarre (zie fries woordenboek)
vandaar vast veel plezier met de komende remakes en nieuwe tracks gekookt in een 310 U sausje met wat EHX kruiden.

Vriendelijke groeten,

LJ Cool D.

Ik zelf ben nu al jaren niet meer zo'n grote fan van Jarre,z'n laatste cd's hoef ik al niet meer,ik wil ze eigenlijk niet eens meer horen,er staan teveel nummers op die "onder de maat zijn",Oxygene en Equinoxe waren ware meesterwerken,op andere cd's van Jarre staan hier en daar ook nog wel redelijk tot goeie songs/werken,voor de rest is het cd vulling(er moet toch een redelijk aantal nummers op staan)
Gelukkig zijn er velen meer die ook gebruik maken van synthesizers,samplers,enz en dat is o.a Vangelis:compositorisch/harmonisch tig keer beter als Jarre,dus ik ben blij dat ik overgestapt ben op de "Vangelis trein"
Zijn muziek heeft veel meer diepgang en stemming,m'n laatste cd van Jarre die ik gehoord heb was Metamorphoses ik heb er om moeten lachen,tegen die tijd of even later kwam Mythodea uit van Vangelis,de hele cd is een fantastisch meesterwerk,dat is nl. het geluid van een groot componist! Beethoven?
En van Oxygene en Equinoxe moet ik wel zeggen dat het op en gegeven moment als je er vaak naar luistert,gigantisch gaat vervelen,omdat het toch niet meer zo fris klinkt of klonk als toen!
Dit heb ik niet met oudere werken van Vangelis moet ik eerlijk bekennen.*D
Groeten: Phantom

Laatst gewijzigd:
Back