fuse
Gepokt en gemazeld
Origineel geplaatst door olafmol
....als je maar genoeg afgemixede nummers beluisterd over je monitors weet je hoe een goede mix op je monitors moet klinken....dat kan je als referentie gebruiken.....
Volgens mij weet ik wel wat je bedoeld, maar toch denk ik dat het uit maakt wat voor monitors je gebruikt. Want als je betere monitors hebt die eerder de irritante dingetjes voor je eruit laat springen (doordat hij niet kleurt en zo lineair mogelijk is) is het referentie stukkie nou makkelijker. Want volgens jouw theorie zou je ook op de meest wazige speakers (lees bose) alles af kunnen mixen, alleen zou je zoveel tijd erin moeten steken om precies erachter te komen hoe alles klinkt op die speakers.
(bij die headset van me heb ik al zo'n 3 a 4 jaar en weet nu zo ongeveer wel dattie heel veel laag heeft en hoe die verkleurt. Als je daar rekening mee houd dan kom je met menig mix toch wel redelijk goed uit en da's best wel handig (vooral s'avonds laat))
Misschien dat men wel eens vergeet dat dure spulen ook 'duur' gebruikt moeten worden omdat ze niet voor niets zo duur zijn. (bijv. een mooie Supernova2 via cheapo kabels aan je mengpaneel hangen die binnen een half jaar gaar zijn en ruisen als de noordzee )
En eigenlijk zo ook met dure monitors. Dan ben je inderdaad behoorlijk onhandig bezig als je ze wegmoffelt. Want dan zou je eigenlijk als allereerste de speakers neer moeten zetten en dan over de rest gaan nadenken. (Ik zit zelf in een te klein hokkie dus bij mij is het duidelijk een geval van zo goed, zo kwaad)
(Ga maar eens een audiofiel lastig vallen over het goed opstellen van speakers en hij kan je urenlang bezig houden met enge verhalen.
)
)