Monitoring

Origineel geplaatst door olafmol
....als je maar genoeg afgemixede nummers beluisterd over je monitors weet je hoe een goede mix op je monitors moet klinken....dat kan je als referentie gebruiken.....

Volgens mij weet ik wel wat je bedoeld, maar toch denk ik dat het uit maakt wat voor monitors je gebruikt. Want als je betere monitors hebt die eerder de irritante dingetjes voor je eruit laat springen (doordat hij niet kleurt en zo lineair mogelijk is) is het referentie stukkie nou makkelijker. Want volgens jouw theorie zou je ook op de meest wazige speakers (lees bose) alles af kunnen mixen, alleen zou je zoveel tijd erin moeten steken om precies erachter te komen hoe alles klinkt op die speakers.
(bij die headset van me heb ik al zo'n 3 a 4 jaar en weet nu zo ongeveer wel dattie heel veel laag heeft en hoe die verkleurt. Als je daar rekening mee houd dan kom je met menig mix toch wel redelijk goed uit en da's best wel handig (vooral s'avonds laat))

Misschien dat men wel eens vergeet dat dure spulen ook 'duur' gebruikt moeten worden omdat ze niet voor niets zo duur zijn. (bijv. een mooie Supernova2 via cheapo kabels aan je mengpaneel hangen die binnen een half jaar gaar zijn en ruisen als de noordzee )
En eigenlijk zo ook met dure monitors. Dan ben je inderdaad behoorlijk onhandig bezig als je ze wegmoffelt. Want dan zou je eigenlijk als allereerste de speakers neer moeten zetten en dan over de rest gaan nadenken. (Ik zit zelf in een te klein hokkie dus bij mij is het duidelijk een geval van zo goed, zo kwaad)
(Ga maar eens een audiofiel lastig vallen over het goed opstellen van speakers en hij kan je urenlang bezig houden met enge verhalen. ;) )

Origineel geplaatst door matt second
hoe maakt de stand van een bas iets meer of minder schel ?

ik weet niet van wie je het advies hebt om met een supergoede monitor te beginnen, maar het lijkt mij een beetje overkill
maar je moet het natuurlijk zelf weten

Lees: ik draai en maak muziek waarbij de bas een nogal prominente rol speelt (House, Breakbeats, etc.) en als je die bas wilt horen zonder de bas bij te draaien moet je het volume harder zetten, waarbij de hoge tonen dus ook harder gaan, wat voor dat schelle geluid zorgt. Mijn excuses dat ik niet ales in 1 keer duidelijk weet uit te leggen. ;)

Ik woon nog thuis, maar heb de hele zolder voor mijzelf. Daar staat op ongeveer 2/3 een tussenwandje. 1/3 is dus ingericht als slaapvertrek, het andere deel als studio/studeerkamer. De zolder heeft een schuin dak, maar ook een dakkapel. Er staan ook redelijk wat meubels in de kamer, dat moet samen zorgen voor een redelijk neutrale akoustiek. De plaatsing van de monitoren zal niet 100% ideaal kunnen, maar ik denk dat het toch wel te rechtvaardigen is om gelijk een goede set aan te schaffen. Ik hoop net als DJ41 een setje goede monitors tweedehands aan te kunnen schaffen, want ik ben toch wel erg gecharmeerd van de Mackies en Dynaudios...

Ik ben zeer te spreken over de Mackies, zet gewoon advertenties op sites en wacht af. Als ik nog reacties krijg zal ik ze naar jou doorsturen!

Dynaudio

Dynaudio

Ik kan maar 1 ding zeggen de Dynaudio's zijn de absolute toppers tussen deze merken. Ik zou je aanraden om eventjes door te sparen en dan gaan voor de Dynaudio BM15A's EM 2335 Euro ongeveer, maar dan heb je erg goede monitors, vooral in het laag. Ik heb ze zelf!! Maar als je budget het niet toe wilt laten zijn de 6A ook uitstekend.

hmz.. je wilt : 1 goedkoop of 2 : top

ga je voor goedkoop.. ik heb veel onderzocht... en ik dnek dat je daar ebste dan actief/passief de tannoy system 600/800 kan kopen..

wil je duurder... : genelec / dynaudio

bose niet.. ik heb daar wel wat op tegen..
leuk voor design.. misschien enkele systemen voor PA.. maar et zijn en blijven rotdingen gewoon die zich voordoen "proffesioneel' te zijn.

Genelecs etc zijn voor mij toch echt te hoog gegrepen. Dus daar kan ik niet over meepraten.
met mijn zolderkamertje en een low-to-zero budget ben ik toch erg te spreken over mijn pas aangeschafte Absolute 2-tjes, om toch maar wat te zeggen ;)
Misschien de zonde der zonden: maar voor het (extra) laag heb ik er toch een eq tussen gegooid. Goedkoop, en heeeeelemaal niet slecht.

Toch nog de goedkoopste oplossing, niet?

yamaha ns 10 - naast de computer om op te editen etc. en ik stuur vaak het signaal uit het zanghok er doorheen...op een of andere manier kan ik de zang hier erg goed op beoordelen.

genelec euh dinges - op de meterbrug van de mixer...goed stereobeeld, redelijke lage tonen...ik ken deze speakers door en door...ik weet dus precies hoe m'n mix moet klinken

van die grote jbl's - voor het betere beukwerk op het einde van de dag, en ter controle van de lage tonen

de installatie van m'n auto - na een dag muziek maken de producties in de auto luisteren...doordat je auto aan het rijden bent luister je op een andere manier naar je muziek. in de studio ben nog weleens TE geconcentreerd aan het luisteren. dus een goede aanvulling

foei dobre! je weet toch wel dat je monitors op je meterbrug plaatsen het gehele geluidsbeeld vernaggeld door de reflecties op je mixer ;)

tenminste dat stond in mijn tannoy handleiding hihi

Olaf

Origineel geplaatst door olafmol
foei dobre! je weet toch wel dat je monitors op je meterbrug plaatsen het gehele geluidsbeeld vernaggeld door de reflecties op je mixer ;)

tenminste dat stond in mijn tannoy handleiding hihi

Olaf
precies.. grote fout die veelgemaakt wordt!.. stond ook in de laatste SOS in een heel goed artikel over het verbeteren van je opnames..

Ben echt tevreden over de BM6's. Je kiest gelukkig wel voor de BM6A-tjes. Ik had wat (budget) moeite met het zoeken van een geschikte amp.

Ik wil wel doorsparen voor 1031's, maar dan heb ik ook een grotere ruimte nodig. (dus voorlopig geen geld voor 1031's).

Grappig, die BM6A's zijn zeker de moeite waard. Maar ik zou er niets op tegen hebben om 2029's van Genelec te scoren.
En dan zien we wel weer eens verder of er nog iets beters te halen valt. Voorlopig is dat voor mij wel de top hoor. Want als je een keer verkouden bent of een kutbui hebt dan is je gehoor zowieso ook al k vd b.

Maar dan moet ik wel m'n opstelling veranderen want die speakers (absolute II) staan nu schots en scheef wat eigenlijk zonde is. Met als bijwerking dat ik van alles nogal scherp afmix. (ligt ook aan me eigen smaak)

ik was toch ook niet geheel ontevreden over de alesis absolute p4 (of was et nou 4p :) )

maa rik heb ze maar heel even beluisterd..

Wel bij de les blijven en alesis en spirit niet door elkaar halen he. ;)

Origineel geplaatst door fuse
Wel bij de les blijven en alesis en spirit niet door elkaar halen he. ;)
sorry..et was ochtend! :L

Waarom zie je bv. de hr824 of bm6a nooit in een huiskamer staan? Lenen dit soort monitoren zich niet voor huiskamers? Of ligt het aan de prijs?

Mijn vraag is deze: zijn actieve monitoren ook geschikt voor in de huiskamer?

Wie helpt mij deze vraag te beantwoorden? Ik ben op zoek naar speakers en denk de kosten te delen al ik ze ook in de huiskamer gebruik.

Alco.

Back