Monitoring

NorthernLightX

Prutser
Omdat ik heb gemerkt dat met mij nog een aantal mensen op zoek zijn naar een set goede studiomonitors ga ik een lekker uitgebreide post doen:

Ik ben nog steeds op zoek naar een set hele goeie monitors. Daarbij is prijs gedeeltelijk ondergeschikt aan kwaliteit. Ik bedoel, het mag wat kosten, maar ik moet niet mijn vriendin ervoor hoeven verhuren ;)

Na het lezen van het artikel van meneer Rip Rowan (http://www.prorec.com/prorec/articles.nsf/articles/0B7FAE7ED3205D3C86256AE100044F41 - dit artikel is mij erg goed bevallen, Rip lijkt er erg veel verstand van te hebben) had ik mijn interesse gelimiteerd tot de volgende modelletjes:

Dynaudio Acoustics BM6A
Genelec 1031A
Mackie HR824

Na wat vergelijkend warenonderzoek werd ik aangenaam verrast:
De monitor waar Rip het meest over te spreken is, namelijk de Dynaudio's, zijn bij EuropeanMusician het goedkoopst van de 3, en ook bij Thomann schelen ze maar €30 met de Mackies! Terwijl Rip in zijn artikel beweert dat ze ongeveer $2500 voor een set kosten zijn ze bij

Thomann €1980, en bij EM zelfs €1898,88! (Dat is trouwens voor het eerst dat ik in Nederland iets goedkoper zie dan bij Thomann!)

Even een lijstje met de prijzen per paar die ik gevonden heb, T staat voor Thomann, EM voor EuropeanMusician:

Mackie HR824: T€ 1.950,00 - EM€ 2.159,08
Genelec 1031A: T€ 2.300,00 - EM€ 2.432,94
Dynaudio Acoustics BM6A: T€ 1.980,00 - EM€ 1.898,88

Ik denk dat ik mijn zinnen maar op een setje DynAudio's ga zetten, als best uit de test, het goedkoopst van de 3 en dat ook nog bij een Winkel in Nederland...

Zijn er misschien mensen op het forum die ervaring hebben met monitoren van Dynaudio, in het bijzonder met de BM6A's?

Als laatste nog even een totaal andere vraag :) :

Een set Spirit Absolute 4P's kost bij EM € 1.004,36, dat is ongeveer de helft van de bovengenoemde sets. Is dat een werkbaar alternatief voor bijvoorbeeld de Dynaudio's? (ik bedoel ik ben ook maar een eenvoudige IT'er met te veel hobby's en te weinig tijd, dus elke knaak is meegenomen ;) )

Ik zit in hetzelfde schuitje als jij...

De absolute 4p's lijken me voor mij in ieder geval niet interessant. Het laag is niet erg diep.

absolut4p-1.gif

Ik heb mij laten vertellen door een aantal professionele hardcore producers (impulse factory, stunned guys, art of fighters) dat je erop moet letten dat de monitor geschikt is om bij zachte volumes ook een goede bass weergave af te geven. als dit niet zo is, dan moet je op hogere volumes mixen en krijg je na lange sessies last van luistermoeheid. Er werden mij 2 monitors aangeraden:

Mackie HR-824
HR824_main.jpg

HR824Rear_detail.jpg

(achterkant)

En de Event 20/20bas

2020two.jpg

De prijs van de Events liggen wat gunstiger ( 1215 incl per paar bij EM)

Dus voor mij is het even kijken wat mijn portemonee toelaat ;)

Ha,

Er is wellicht nog een alternatief maar misschien niet precies wat je zoekt.

Dynaudio heeft ook de passieve versie (BM6p) maar d'r zitten wel een paar belangrijke verschillen aan. (met name het freq bereik) En dat scheelt dus ook de helft.

Maar ik kan via via die dynaudio's gaan beluisteren dus ga ik dat zeker een keer doen. Ik heb al de Genelec's gehoord en die zijn en goed. En nu nog die Mackie's. :)

Ik ga ffies wat highlighten uit het artikeltje van Rip:

The Dynaudio BM6A is a biamplified nearfield with a 7" woofer and a 1" silk dome tweeter. The speaker is the only one of the bunch to offer a rear-mounted port. The system enjoys a reputation has having excellent transient response, and excellent imaging, resulting primarily from the unusual and rather amazing woofer – this little 7" woofer sports a huge 3" voice coil and a powerful magnet, giving it a powerful electromagnetic engine.

These were one of the most expensive speakers in our lineup - and also my favorite. The Dynaudio BM6As were just lovely. They offered a surprising amount of bass for a speaker their size, and the accuracy and transient response of the speakers and their amp was just amazing. They just sound fantastic.

Listening to Pat Benatar's "True Love" revealed these speakers' ability to pump out an impressive amount of bass. Now, these are not speakers that will fill up a large room with bass, or shake walls. But, in the proper position for nearfield listening, they offer a faceful of big bass, down to a respectable 45 Hz in my listening room. Listening to the lounge-techno sounds of the Supreme Beings of Leisure assured me that these speakers could go plenty deep. And the bass was unusually accurate – very clean with no audible distortion at all.

The openness and clarity of these speakers is likely to confuse engineers who are used to more conventional nearfields. These speakers do not suffer from the typical nearfield "stopped-up" sound of too much midbass and too little deep bass. Rather, they almost sound a little "empty" compared to other nearfields. I have had several other engineers remark that it can take a few mixes before one learns to use these speakers properly, and the midbass response is probably why. These are the anti-NS10s, and if you're used to NS10s, prepare to take a little time and learn. The results are worth it.

I had a few complaints about the BM6A, however. With no EQ compensation, I found them to be a tad on the bright side, though not harsh. This is easily corrected by using the treble rolloff provided on the back of the cabinet. Also, I discovered that the speakers and their amp couldn't achieve very high volumes gracefully, not surprising given the power/mass ratio of the woofer. Commercial studios that occasionally need to play at high volumes would need to keep a pair of large main speakers to augment the BM6As. Note that I am not talking about normal mixing levels, I'm talking about turning up LOUD. At anything like a normal mixing level, the BM6A will hang right there with you.

All things considered, the BM6A had me just amazed. In fact I trucked the pair over to ProRec's resident curmudgeon Bruce Richardson. "If there's a flaw in this speaker, Bruce will find it." Bruce dialed up a mix of an orchestral recording with pipe organ that he recorded at Dallas' Meyerson Center. The depth of field, detail, and excellent bass coincided right before our ears. Bruce was amazed. While the BM6A couldn't reproduce the lowest notes of the pipe organ with the kind of air-shuddering authority that Bruce's JBL mains had, you knew exactly how much bass was there. And the BM6As ability to project a soundfield simply has to be heard to be believed.

Met de bas zit het dus wel goed met deze monitors. Ik vind persoonlijk echter dat je monitors niet op hun bas moet beoordelen, ze moeten een open beeld van je mix geven. Heb je extra BAZZ nodig, plaats dan een subwoofertje...

Origineel geplaatst door NorthernLightX

Ik vind persoonlijk echter dat je monitors niet op hun bas moet beoordelen... [/B]

ligt eraan welke style muziek je maakt denk ik...

Je begrijpt mijn statement niet denk ik;

Monitors moeten het klankbeeld in je mix weergeven (lees: vind ik). Ik neem aan dat je in je muziek ook andere instrumenten dan de bassdrum gebruikt. Als de monitoren van je keuze dan NOG te weinig bas geven kun je beter overwegen om een sub te plaatsen dan een andere set monitoren (die misschien de bas wel laag en hard genoeg weergeven maar weer een boel definitie etc. missen) uit te zoeken...

damn..ik schrik toch altijd weer van die prijzen van die krengen.. het scheelt de helft met de absolute 4p's zeg je zelf.. scheelt het dan ook zo heel veel in kwaliteit denk ik dan?.. als ik naar mezelf kijk is er nog zoveel wat ik denk dat ik beter kan aanschaffen om de kwaliteit van me opnames te verbeteren dan zulke dure monitoren....(mics, sweet effecjes:) )

ik trek altijd mijn twijfels bij een test van een ander
je moet zelf je monitor uitkiezen op keiharde feiten zoals frequentiekarakteristiek. en daarna een paar keer zelf gaan luisteren (en luister dan ook eens naar goedkoper monitors om het verschil te proeven)

altijd maar hopen dat de testmeneer niet net even verkouden was waardoor zijn linker en rechteroor een ander beeld hebben van de middenfrequenties. speakers kunnen op sommige dagen mooier klinken dan andere. ligt aan je eigen oren

Origineel geplaatst door matt second
ik trek altijd mijn twijfels bij een test van een ander
je moet zelf je monitor uitkiezen op keiharde feiten zoals frequentiekarakteristiek. en daarna een paar keer zelf gaan luisteren (en luister dan ook eens naar goedkoper monitors om het verschil te proeven)

altijd maar hopen dat de testmeneer niet net even verkouden was waardoor zijn linker en rechteroor een ander beeld hebben van de middenfrequenties. speakers kunnen op sommige dagen mooier klinken dan andere. ligt aan je eigen oren

Maar, als je zoals in mijn geval geen getrainde oren hebt (ben nog maar een newbie) dan zul je toch op menignen van anderen af moeten gaan, voor je het weet heb ik een set Bose Acoustimass staan... :D

hmmz..dat vind ik een raar antwoord?... als je dat verschil niet hoort.. waarom dan van die dure monitoren aanschaffen?... is het dan niet beter om met budget monitoren te beginnen?

Dat is nu juist het punt, als je het op die manier benaderd kan ik zelfs beter bij mijn huidige Hifi'tjes blijven, want ik hoor het verschil toch niet. Wat ik wil is een monitor die sowieso goed is, voor beginners, professionals, iedereen. Dan hoef ik me niet druk te maken of ik iets wel of niet hoor tijdens het uitzoeken, en heb ik gelijk een goede investering voor de toekomst.

EINDELIJK DE HR824's BINNEN!!!

Voor 1200 Euro de set gescoord (2de hands). Ze klinken echt buiten mijn verwachtingen...

Alleen de plaatsing is bij mij nu nog niet ideaal, studiokamer moet nog steeds worden afgemaakt....

:)

persoonlijk denk ik dat de meeste van de usual suspect monitors die altijd voorbij komen goed genoeg zijn voor het maken van een goede mix......wat altijd belangrijk is is natuurlijk de positionering van je monitors en je studio..dat maakt echt zoveel uit voor hoe het klinkt.....verder is denk ik het allerbelangrijkste dat je ze zelf prettig vindt klinken, ook op lagere volumes, en dat je gewend raakt aan de karakteristieken van je monitors, amp en opstelling...dat laatste is denk ik de sleutel....als je maar genoeg afgemixede nummers beluisterd over je monitors weet je hoe een goede mix op je monitors moet klinken....dat kan je als referentie gebruiken.....

ik moet overigens best wel vaak lachen als ik bv in de SOS lees over mensen die allemaal highend stuff in hun studio hebben staan, en dan zie ik de monitors vervolgens op 2 schoenendozen half achter een rack op hun zijkant staan.....tja.....

Olaf

Maar, als je zoals in mijn geval geen getrainde oren hebt (ben nog maar een newbie) dan zul je toch op menignen van anderen af moeten gaan, voor je het weet heb ik een set Bose Acoustimass staan... :D

Heb je wat tegen Bose :confused:

Neehoor, ik heb nu Bose Studiocraft 300ST staan, gekocht voor 3 geeltjes 2 jaar terug tweedehansie. Klinken prima, ik moet alleen wel de bas op stanje 3 zetten, anders zijn ze echt veel te schel. Maar Bose is geloof ik zo'n beetje de meest kleurende speaker die er bestaat...

ik moet alleen wel de bas op stanje 3 zetten, anders zijn ze echt veel te schel. Maar Bose is geloof ik zo'n beetje de meest kleurende speaker die er bestaat...

Kijk daar ben ik nou gek op:
-
een eerlijke mening ! -;) ;) :)
-

hoe maakt de stand van een bas iets meer of minder schel ?

ik weet niet van wie je het advies hebt om met een supergoede monitor te beginnen, maar het lijkt mij een beetje overkill
maar je moet het natuurlijk zelf weten

Back