Er zijn meerdere wegen naar rome; ik zal er 2 beschrijven.
1. Let op; deze is alleen mogelijk met JJ os!
- Je maakt van het aantal sequences wat je hebt 1 grote song (dat alles qua afwisseling elkaar goed opvolgd etc)
- Convert deze song naar een nieuwe sequence.
- ga naar een nieuwe track, in jou voorbeeld heb je 18 tracks, dus we gaan naar track 19.
- Druk op het trackmute knopje en je komt in het trackmute scherm
- Druk op rec+play en druk op jou gewenste momenten op de pads van de tracks die je wilt muten. Zo kan je dus je hele sequence laten voorbereiden als het ware, en mooi laten overlopen etc.
- Als je trouwens iets verkeerd doet, dus net te laat op een mute knop van een bepaalde track drukt, kan je die later altijd nog aanpassen in het step edit scherm, let wel op dat je dan boven aan de track mutes selecteerd, dan laat hij dat ook zien.
Optie 2(persoonlijk aanbevolen)
- Neem je hele beat op in sporen in een daw programma zoals bijvoorbeeld cubase, logic of protools; op deze manier kan je en je hele arrangement heel gemakkelijk zelf opbouwen want je neemt de hele beat in sporen op, dus kan je op elk gewenst moment wat elementen weglaten, of naar smaak nog juist toe voegen. Plus dat je het grote voordeel hebt dat je elk apart spoor kan bewerken met effecten, eq's en compressie, zodat je ook je beat goed in elkaar kan mixen.
In ieder geval, zo doe ik het. Optie 1 is natuurlijk een regelrechte oplossing, maar ik vind het persoonlijk niet fijn om zelf alles te mixen in de mpc, daar is hij immers niet voor gemaakt.
Suc6