Akai MPC 1000 user thread vragen & antwoorden

uhm, ik begrijp dan ook niet precies wat jij bedoelt, kan je uitleggen waarom je persé tijdens het recorden een track moet muten?.

In ieder geval is dit met het JJ os wel mogelijk, alleen dan neemt hij op dat moment ook op dat je de track op mute zet, dus bij playback gaat hij precies die tracks muten die je net tijdens het recorden hebt gemute of hebt ge-unmute

nou, wat ik precies bedoel, is dat als ik in een seq. bijvoorbeeld 18 tracks heb, wil ik die 18 tracks helemaal samenvoegen tot 1 wav.

dus, record aan en opnemen die seq.

nou, dan wil ik bjivoorbeeld af en toe een beetje mixen, dus bijv. na de 4 de bar track 4 mute en dan weer unmuten, maar dit allemaal tijdens de opname

dat kan dus blijkbaar niet (ik heb wel de allerlaatste os) in het record menu, want als ik opneem, dan blijft ie in het record menu, kan er niet uit, tenzij ik stop met de opname

ik wilde gerwoon graag weten of het mogelijk was, maar waarschijnlijk dus niet, en moet ik sommige tracks idd 1 voor 1 recorden tot wav ipv 1 geheel met je eigen keuze van muten er tussen door

Vraag ff op mpc-forum.com.

Maar het zal wel niet want het klinkt vrij logisch dat je alleen in record scherm kan blijven. Of je moet een opname maken met de pc, dan kan je uiteraard wel trackmuten.

Er was geloof ik ook een mogelijkheid om volume aan de sliders toe te wijzen en die dan ook weer aan een bepaalde track te koppelen. Mogelijk dat die sliders wel werken in record scherm. Maar ja dan kan je maar 2 tracks mute/unmuten.

Er zijn meerdere wegen naar rome; ik zal er 2 beschrijven.

1. Let op; deze is alleen mogelijk met JJ os!
- Je maakt van het aantal sequences wat je hebt 1 grote song (dat alles qua afwisseling elkaar goed opvolgd etc)
- Convert deze song naar een nieuwe sequence.
- ga naar een nieuwe track, in jou voorbeeld heb je 18 tracks, dus we gaan naar track 19.
- Druk op het trackmute knopje en je komt in het trackmute scherm
- Druk op rec+play en druk op jou gewenste momenten op de pads van de tracks die je wilt muten. Zo kan je dus je hele sequence laten voorbereiden als het ware, en mooi laten overlopen etc.
- Als je trouwens iets verkeerd doet, dus net te laat op een mute knop van een bepaalde track drukt, kan je die later altijd nog aanpassen in het step edit scherm, let wel op dat je dan boven aan de track mutes selecteerd, dan laat hij dat ook zien.

Optie 2(persoonlijk aanbevolen)
- Neem je hele beat op in sporen in een daw programma zoals bijvoorbeeld cubase, logic of protools; op deze manier kan je en je hele arrangement heel gemakkelijk zelf opbouwen want je neemt de hele beat in sporen op, dus kan je op elk gewenst moment wat elementen weglaten, of naar smaak nog juist toe voegen. Plus dat je het grote voordeel hebt dat je elk apart spoor kan bewerken met effecten, eq's en compressie, zodat je ook je beat goed in elkaar kan mixen.

In ieder geval, zo doe ik het. Optie 1 is natuurlijk een regelrechte oplossing, maar ik vind het persoonlijk niet fijn om zelf alles te mixen in de mpc, daar is hij immers niet voor gemaakt.

Suc6

edit: Ik zie dat beestachtig me voor was...

Je kan eerst track mutes opnemen in de sequence en deze later in record vastleggen.

Gaat als volgt:
Om met track mutes een nummer te 'bouwen' heb je eerst een sequence van een aantal minuten nodig.
Kies songmode en selecteer de sequence(s) die je wil gebruiken.
Als je een nummer van bijv 4 min wil maken gebruik je repeat om de bewuste sequence een flink aantal keer te herhalen zodat ie een aantal minuten doorloopt. Druk op CONVERT [F4] om de song weer naar en sequence te converteren.
Nu heb je een lange sequence.
Druk op track mute en zorg dat rechtsboven "Use events" op ON staat.
Blijf in het track mute scherm en druk op record & play.
Nu kun je naar wens tracks muten en un-muten, alles wordt opgenomen.
Hierna kun je de sequence (inclusief opgenomen track mutes) als WAV opnemen in RECORD.

- ga naar een nieuwe track, in jou voorbeeld heb je 18 tracks, dus we gaan naar track 19.
Dat is op zich niet nodig. Je kan ook een bestaande track nemen en overdubben.
Track mutes worden niet op 1 specifieke track opgenomen. Je ziet ze altijd in STEP EDIT, welke track je ook selecteert.

hehe cow, ik was je net ietsjes voor :) nieuwe pads al trouwens?
Nee nog niet. Nieuwe jaar zouden ze in Nederland te koop moeten zijn....:Z

ah oke, ik dacht dat ze echt op 1 specifieke track werden opgeslagen, maar dat is wel een stuk handiger, ik werk er zelf trouwens nooit mee =p

haha.. spamm voerman! tis nog steeds wel wennen hoor, die nieuwe padjes

"afgezadigden"... Is dat een ander woord voor zaaddonor? :D
waarschijnlijk bedoel je "afgevaardigden"

Trouwens, als je het JJ os van voor versie 4.92 gebruikt dan is de track mute uitgebreider en wel op de volgende fantastische manier.

Je kan bij dit oudere os er voor kiezen dat het volume direct gemute wordt terwijl de sample dus door blijft gaan. Druk je weer op de mute dan komt volume weer terug.

Op deze manier kan je dus allerlei nieuwe melodietjes maken van gesamplede melodieën. Oftewel je kan je samples op dezelfde manier aansturen als je met midi data kan. Geweldig toch!!!

Helaas zit in de nieuwere versie de ouwe Akai mute erin. Dus druk op mute, en de sample blijft doorspelen tot het einde. Dit is natuurlijk ook prima, maar om lekker creatief te zijn is die volume mute echt cool!

Ik kom er ook net pas achter, dat als je in het load scherm bent en een willekeurige pad inhoud en vervolgens met je scrool knop over al je samples scrollt, je realtime alle previews hoort. Cool zeg.

Laatst gewijzigd:
Wat ook balen is dat de makers van het JJ os er op een gegeven moment voor kozen om de trackmutes kleuren om te keren, dus zwart is gemute. Zo irritant en onlogisch. Helemaal als je een mpc2kxl gebruiker bent.

hehe ja, je blijft achter nieuwe functies komen, ook achter mindere dingen, mijn slider linksboven doet heel raar, hij reageert niet goed :(

Hallo,
ik heb een vraagje,
is het eigenlijk mogelijk om bvb het volume van je tracks (of loops)
te gaan linken aan een externe midicontroller (zoals een kenton controlfreak ofzo)?
ik vroeg me dit af omdat dit wel erg handig lijkt.
grtz

Back