"Waarom een sampler?"

"Waarom een sampler?"

• liever een sampler

Stemmen: 143 57,0%
  • liever een goede pc

Stemmen: 74 29,5%
  • boeit me weinig

Stemmen: 34 13,5%

• Totaal aantal stemmers
    251
mijn emu staat stof te happen.. Heb er nog flink wat cash voor betaald 3 jaar geleden.. Ik wilde hem (haar?) eigenlijk verkopen maar voor die paar tientjes die er tegenwoordig voor krijgt doe ik niet eens de moeite. hij blijft stoer staan in mijn rakkie :)

Het grootste probleem met hardware is en blijft de interface. Binnen de tijd dat ie alleen al is opgestart heb ik in fruity al een complete groove gemaakt. Dat mappen is ook gewoon klote.

Waarvan ik het nut nog wel inzie zijn live toepassingen. Zeker omdat ik geen hi-end laptop heb (en er ook nooit zal komen omdat ik deze dan ALLEEN voor live toepassing zal moeten gaan aanschaffen). En dan met name VSTi geluiden die je dan niet direct live kan reproduceren..

Een ander iets (en dat heeft dan weer WEL toegevoegde waarde) zijn de filters van de EMU. Ik heb in het verleden zeer goede resultaten behaald met het samplen en filteren van analoge synthz (of va zoals mijn oude an1x). Door het 'vette' of frequentierijk (-breed) geliuid van analoog klinkt dat op de een of andere manier echt heel tof.

Origineel geplaatst door Contender#1
Wie gebruikt er tegenwoordig nou nog samples? Met alle mogelijkheden van het tegenwoordige aanbod aan (soft) synthesizers kun je toch zekerlijk creatief genoeg zijn om eigen geluiden te creƫeren?!? *sigh*

Ik weet dat je hier 'n geintje maakt, maar uit de rest van je post spreekt toch dat je er wel 'n klein beetje zo over denkt. Dan heb ik een hele eenvoudige analogie voor jou. Is fotografie een mindere kunstvorm omdat fotografen een bestaand beeld 'samplen', in plaats van het zelf te schilderen?

Toegegeven, samplers worden soms voor hele 'on-creatieve' doelen ingezet, maar dat geldt voor elk instrument. Luister 'n keer goed naar DJ Shadow's "...Endtroducing", bedenk hoe dat album gemaakt is, en vraag je dan af of die man wel of niet creatief bezig was.

Origineel geplaatst door lo-fi
Toen ik nog 'n S6000 had kon ik me wel voorstellen met software te werken - het verschil is dan niet zo groot, onder meer omdat je toch dezelfde sequencer gebruikt. Maar met die MPC (en SP)... Die pads, die sequencer, het geluid... En vooral ook hoe snel het werkt; de kortste weg die ik ken tussen het horen van 'n geluid op plaat en er 'n pattern mee inrammen is de MPC. Niks keygroups toewijzen, samples naampjes geven, saven laden ander window openen. Live's Impulse gaat nog wel, maar EXS24 is compleet nuttteloos voor snel samplen...

Vindt de kopeling van Live functies + S5/6000 super. Voor mijn een voorbeeld van het beste van beiden wereldjes. Hoewel de kopeling van een MPC2000 aan een S5/6000 volgens mij ook veel brengt. Logic + S5000 is mij altijd tegengevalen. De ESX24 is gewoon een ruk softsampler, daar jaag je alleen maar klanten mee weg.

Origineel geplaatst door Yawgmoth
De ESX24 is gewoon een ruk softsampler, daar jaag je alleen maar klanten mee weg.

Absoluut. Prima om libraries mee af te spelen, maar als je zelf veel wil samplen verschrikkelijk. Vooral die TWEE windows...WTF? Plus het feit dat je niet eens 'n volledige set instellingen per keygroup hebt. Het ontbreken van sleur en pleur vanuit Logic. Hou op schei uit.

Origineel geplaatst door lo-fi
Toegegeven, samplers worden soms voor hele 'on-creatieve' doelen ingezet, maar dat geldt voor elk instrument. Luister 'n keer goed naar DJ Shadow's "...Endtroducing", bedenk hoe dat album gemaakt is, en vraag je dan af of die man wel of niet creatief bezig was.

Tsja, dan noem je ook iemand. Net als Prefuse 73, Herbert of Akufen. Gelukkig zijn er zulke mensen die samplen tot een ware kunst verheffen, maar die zijn echt schaars. Veel samplingwerk wordt op een goedkope manier gedaan in de muziekwereld als je mij vraagt. Maar ik sample zelf soms en dan met name beats en vocalen en ik doe dit met een softsampler. Het bevalt prima ondanks ik nooit met een hardwaresampler heb gewerkt. Ik ben dus benieuwd of een hardwaresampler fijner aanvoelt...

ik was een echte hardware sample-freak en heb altijd geroepen dat die software maar nix was. ik heb nu 2 samplers (s1000 en s2000) staan waar ik dus heulemol nix meer mee doe. ik kan dan wel weer gaan samplen maar uiteindelijk moet ik ze dan weer spoor voor spoor in de computer opnemen omdat ik daar tenminste lekker m'n tracks kan mixen met alles erop en eraan(beetje omslachtig dus). en qua sound heb ik niet zoveel ingeleverd, oke 't klinkt allemaal wat minder direct en krachtig maar software klinkt gewoon "anders" en ik graaf 't wel. trouwens 95% van de mensen hoort 't verschil niet eens(= niet muzikanten) die luisteren altijd nog gewoon naar 't liedje...(en volgens mij gaat 't daar uiteindelijk om)

Waarom een hardware sampler? Nou, omdat dat voor live toch nog altijd betrouwbaarder is. Ik gebruik live een ESI2000. Kost vrijwel niks en doet het altijd! Ik zou het (nog steeds) niet aandurven met een pc het podium op te gaan en te vertrouwen op een softsampler.

Ik maak de samples op m'n pc (omdat dat nu eenmaal sneller en makkelijker gaat) en kop de hele handel vervolgens naar de sampler.

Ik denk dat hardware samplers altijd een rol zullen blijven vervullen in de muziek / audio wereld.

:okdan:

Origineel geplaatst door ikke
Ha!

Hoe weet jij dat nou? Ik heb nauwelijks verstand van hardware samplers, ja.. Van softsynths en samplers ken ik veel meer! Ben zo begonnen.. Cubase VST met plugins. Nu Pro Tools met Sampletank, Kontakt, Xphrase en Halion! En Reason uiteraard.

Jij bent de wiseguy, ikke ni!! Jeeeeez.. :r

Pff... Nauwelijks de mogelijkheden kennen van een pc... wie kent er nu niet de mogelijkheden van een pc?!

waarom nu protools met halion en sampletank ipv cubase?

Origineel geplaatst door Bas
Ikzelf ben ook een softsampler aan het overwegen tegen een hw sampler. Als je vooral studiowerk doet lijkt me een hardwaresampler de fijnste en meest praktische oplossing. Gewoon altijd bij de hand en je hoeft je hand maar uit te steken en je kan een instelling veranderen, waar je op de compjoeter je huidige scherm moet verlaten en je samplr oproepen instelling wijzigen... weer terug naar je oorspronkelijke scherm etc... veel meer handling. Maarja een een laptop past lekker in je rugzakje.

Heeft er iemand een goede tip voor een OSX (Mac) software sampler?

native instruments
kontakt
battery

Voordelen Hardware Sampler?

Voordelen Hardware Sampler?

hallo,

wat is nu eigenlijk het voordeel van een hardware sampler tov een software sampler? ik snap heel de hardware-samplermarkt niet nu er dingen zijn zoals shortcircuit etc. Software is toch veel gemakkelijker en goedkoper en biedt toch meer mogelijkheden zou je denken?

of vergis ik me?

Re: Voordelen Hardware Sampler?

Re: Voordelen Hardware Sampler?

Origineel geplaatst door Brice
hallo,

wat is nu eigenlijk het voordeel van een hardware sampler tov een software sampler? ik snap heel de hardware-samplermarkt niet nu er dingen zijn zoals shortcircuit etc. Software is toch veel gemakkelijker en goedkoper en biedt toch meer mogelijkheden zou je denken?

of vergis ik me?

Wat valt er niet aan de hardware-samplermarkt te snappen? Is die markt er wel eigenlijk?

Het gaat er toch ook niet om welke beter is? Er zijn twee manieren: hard of soft. Klaar. Veel producers gebruiken graag hardware, zodat ze gebruik maken van de 'sound' van die sampler doorgelust naar een mooie (analoge) tafel. Ik snap het probleem niet?

Re: Re: Voordelen Hardware Sampler?

Re: Re: Voordelen Hardware Sampler?

Origineel geplaatst door demian
Wat valt er niet aan de hardware-samplermarkt te snappen? Is die markt er wel eigenlijk?

aub, tuurlijk is die er, ga maar eens op ebay naar de sampler sectie zien:D

roland sp, akai Zx/Sx, boss dr, yamaha Ax, e-mu esi, etcetera etcetera

waarom is er ZO veel op de markt als de goedkopere alternatieven daar zijn. er moet toch iets zijn wat ik over het hoofd zie...

is het puur de sound? je kan toch evengoed goede D/A converters kopen en je soft sampler dan lekker naar je analoge tafel sluizen?

Re: Re: Re: Voordelen Hardware Sampler?

Re: Re: Re: Voordelen Hardware Sampler?

Origineel geplaatst door Brice
aub, tuurlijk is die er, ga maar eens op ebay naar de sampler sectie zien:D

roland sp, akai Zx/Sx, boss dr, yamaha Ax, e-mu esi, etcetera etcetera

waarom is er ZO veel op de markt als de goedkopere alternatieven daar zijn. er moet toch iets zijn wat ik over het hoofd zie...

mm.. dat is allemaal 2e hands spul toch? Dat noem ik niet echt een markt meer..

Ik bedoel, je mikt niet met een product om op een 2e hands markt te eindigen, ofwel
de hardware sampler markt is dood.. toch?

Re: Re: Re: Re: Voordelen Hardware Sampler?

Re: Re: Re: Re: Voordelen Hardware Sampler?

Origineel geplaatst door demian
mm.. dat is allemaal 2e hands spul toch? Dat noem ik niet echt een markt meer..

Ik bedoel, je mikt niet met een product om op een 2e hands markt te eindigen, ofwel
de hardware sampler markt is dood.. toch?

ahja, zou kunnen. Het is net dat wat ik me afvroeg, waarom die markt nog levende zou zijn.

als je zegt dat ze dood is kan ik dit wel aannemen.

Origineel geplaatst door Arv
*sigh*

Accepteer nou maar dat er meer wegen naar Rome leiden..

i accept it, kzou gewoon graag de beste weg bewandelen:)

De markt voor hardware synths is ook zo goed als dood, ik zie eerlijk gezegd Acces bijv. geen nieuwe synth meer uitbrengen.

Roland en Korg zullen het nog wel een tijdje proberen, maar de hardware synthmarkt is nu meer analog modular dan dat het VA is.

Ofwel, er is bijna geen markt meer voor hw wat software ook kan.

Die markt is niet dood want dat zou betekenen dat IEDEREEN (amateurs, profs) op software zou zijn overgeschakeld. En niets is minder waar.

Back