"Waarom een sampler?"

"Waarom een sampler?"

• liever een sampler

Stemmen: 143 57,0%
  • liever een goede pc

Stemmen: 74 29,5%
  • boeit me weinig

Stemmen: 34 13,5%

• Totaal aantal stemmers
    251
Origineel geplaatst door demian

Ofwel, er is bijna geen markt meer voor hw wat software ook kan.

idd, kan ik volledig inkomen.

Origineel geplaatst door Arv
Die markt is niet dood want dat zou betekenen dat IEDEREEN (amateurs, profs) op software zou zijn overgeschakeld. En niets is minder waar.

is eveneens waar wat je zegt. Kvroeg me dus enkel af of het de moeite zou zijn die hardware samplermarkt nog te betreden maar het antwoord lijkt me duidelijk..

Maar het voordeel van een hardware sampler boven een software sampler?

Leuk voor in je studio
Portable
Leuk als je veel outs hebt en alles apart over mengtafel/effect wilt sturen
Een andere werkwijze en minder mogelijkheden die je creativiteit op de proef stelt
Het makkelijk inladen van oude libraries
Beter verkoopbaar dan een software sampler

Origineel geplaatst door Brice
is eveneens waar wat je zegt. Kvroeg me dus enkel af of het de moeite zou zijn die hardware samplermarkt nog te betreden maar het antwoord lijkt me duidelijk..

Ik vraag me af of je je dat afvraagt vanuit de positie van fabrikant of als muzikant..?

Origineel geplaatst door demian
Ik vraag me af of je je dat afvraagt vanuit de positie van fabrikant of als muzikant..?

muzikant, kben constant op zoek naar manieren om men muziek uit te breiden, maar veel extra waarde zal een hardware sampler dus niet brengen.

voor de producent ligt de uitdaging erin de markt draaiende te houden door meerwaarden in hun samplers te steken he.

Ik vind het persoonlijk heerlijk om hands on control te hebben over mijn functies, ook is de beperking van hardware tegenover het "door de bomen het bos niet meer zien" -effect van software een belangrijke creatieve overweging voor mij!

Ik gebruik, btw, beiden en het maakt uiteindelijk echt niet uit, hard of soft... de schilder, de kwast, blahblah, etcetera!

Ook is voor livegebruik de hardware nog steeds een puike konkurrent voor de opkomende powerperformer!!

avit_na04_chris_0076.sized.jpg

Origineel geplaatst door Alexander

avit_na04_chris_0076.sized.jpg

zijn dit geen VJ's?:)

ksnap je punt hoor, maar je kan eigenlijk evengoed gewoon een goede midi controller nemen, en die goed programmeren zodat je live net evenveel hands-on controle hebt.

Ik heb "boeit me weinig" gestemd.

Als ik een van mijn hardware samplers pak, dan is dat vanwege de klank of omdat ik toevallig een setje geluiden heb liggen dat ik wil gebruiken.
Ik gebruik de computer ook regelmatig als sampler.
Dat is dan puur vanwege gebruiksgemak of omdat ik dingen wil die niet met een van mijn hardware samplers kunnen.

Eigenlijk is de uitspraak "boeit me weinig" dus niet echt de waarheid. Ik denk wel degelijk na over de keuze tussen hardware en software.
Maar ze hebben beiden voor- en nadelen.

Re: fatar en de vraag: "waarom een sampler?"

Re: fatar en de vraag: "waarom een sampler?"

Origineel geplaatst door Fatar
goedemiddag!

zoals we allemaal wel vernomen hebben is de complete sampler markt aan het instorten en staat ze te kust en te keur voor weinig op het net. ikzelf heb samen met iemand gewerkt en we hadden een yamaha a3000 en een emu e6400 ultra sampler. toen dertijd was ik er best gek mee, alleen baalde ik van de lastige menu's van de a3000 en de trage manier van werken.
nu een paar jaar later ben ik helemaal weg van de mogelijkheden die een pc bied in combinatie met een software sampler of drumcomputer. ik ben niet meer in het bezit van een sampler en vind het moeilijk om dingen te vergelijken wat betrefd klank. de vraag die ik na dit verhaaltje wil stellen is het volgende:

waarom zou iemand die een pc heeft nog een samper aanschaffen?

zo indelen graag.. met lekkere opmerkingen..met een sauzje!

voordelen sampler: minder crashes?!??
nadelen sampler: complete menu's doorspitten, traag, minder mogelijkheden.

graag jullie commentaar :koffie:

ow en nie gaan zeuren van: dit onderwerp hebben we al gehad of gebruik de zoekmachine, want daar heb ik al gekeken..

>> Ik denk dat je diezelfde vraag kunt stellen op gebied van synthesizers. Of het soft of hardware is maakt denk ik
weinig uit, zolang je er maar goed bij voelt (en da's bij iedereen verschillend) en zolang je er maar je eigen ding
kan mee doen. Zelfs ben ik opgegroeid met Casio's, Bontempi's en pre-Rolandjes vandaar ik weinig intresse heb in
wat een computer kan (misschien draai ik wel bij na een jaar of 20). Belangrijk is dat je er toffe dingen kunt mee doen
en dat je je soft/hardware meester bent!!! 8)

Ik heb sinds een aantal dagen weer 4 HW samplers (3 werkend en 1 in reparatie).
Akai: S950 en S5000 en EMU E5000ultra en E6400ultra(defect).
Omdat ze allemaal wel "iets" hebben wat ik kan gebruiken.

Re: Voordelen Hardware Sampler?

Re: Voordelen Hardware Sampler?

:gaap:

Een paar observaties zonder verder oordeel (ik heb zelf zowel hard (S6000) als soft (EmulatorX)):

Iedereen vergelijkt altijd de prijs van het softwarepakket (zonder de computer) met de volledige sampler hardware. Als ik de 128 stemmen van mijn S6000 wil vervangen kost dat gewoon een extra PC, met een dikke geluidskaart, want mijn huidige 3GHz P4 trekt dat niet ernaast.

Ik vraag me af hoeveel mensen die een paar honderd euro voor hardware te duur vinden wel betaald hebben voor een legale versie van een softsampler, en hoeveel mensen hier roepen dat software goedkoper is terwijl ze alles stelen.

Iedereen vergelijkt altijd hypermoderne software met ontzettend verouderde sampler hardware. Hou nou eens op met het aanhalen van S1000 of S3000 specs alsof dat het beste is wat hardware te bieden heeft.

Sampler

Sampler

Voor mij is de keuze eenvoudig: Een echte hardware sampler.

Niet omdat het beter zou zijn, de computer haalt het toch wel in, das een kwestie van tijd, maar gewoon omdat ik ouderwets ben ingesteld. Ik vind een echte studio veel mooier om in te werken en om aan te zien. In feite kan je alles doen met de computer en heb je verden niets meer nodig. Ik vind dat zo kaal.

Re: Re: Voordelen Hardware Sampler?

Origineel geplaatst door etaoin

Een paar observaties zonder verder oordeel (ik heb zelf zowel hard (S6000) als soft (EmulatorX)):

Iedereen vergelijkt altijd de prijs van het softwarepakket (zonder de computer) met de volledige sampler hardware. Als ik de 128 stemmen van mijn S6000 wil vervangen kost dat gewoon een extra PC, met een dikke geluidskaart, want mijn huidige 3GHz P4 trekt dat niet ernaast.

Ik vraag me af hoeveel mensen die een paar honderd euro voor hardware te duur vinden wel betaald hebben voor een legale versie van een softsampler, en hoeveel mensen hier roepen dat software goedkoper is terwijl ze alles stelen.

Iedereen vergelijkt altijd hypermoderne software met ontzettend verouderde sampler hardware. Hou nou eens op met het aanhalen van S1000 of S3000 specs alsof dat het beste is wat hardware te bieden heeft.

vergelijk de prijs van een s6000 (1 vd beste hardwares) maar eens met de prijs van een simpele plug als shortcircuit (gratis als je nt te veel toepassingen nodig hebt.).

En zelfs in die vergelijking van een dure hardware tegen spotgoedkope software denk ik niet (tell me if i'm wrong) dat die s6000 ZO veel meer te bieden heeft.

Origineel geplaatst door etaoin

Vooral deze: "Ik vraag me af hoeveel mensen die een paar honderd euro voor hardware te duur vinden wel betaald hebben voor een legale versie van een softsampler, en hoeveel mensen hier roepen dat software goedkoper is terwijl ze alles stelen." vind ik erg goed.

Ik kan me hier goed in vinden. Toen ik weer het plan opvatte om weer in de muziek te beginnen na jaren van onderbreking, wilde ik dat aanvankelijk doen met de computer, immers die had ik al en een krachtige ook. (voor 4 jaar geleden dan heh) Ik zocht een usb klavier, omdat mij dat wel makkelijk leek, nergens te krijgen op dat moment. Toen zag ik een advertentie van een Roland D-5 die jaren op zolder had gelegen. Gebeld, de andere dag in huis.

Eenmaal met het ding bezig vond ik het wel weer leuk om met een echte synthesizer om te gaan, maar het ding hield er gedeeltelijk mee op. Goed, dat kon ik verwachten na jaren zolder en de prijs was er dan ook na. Hij moest goed worden schoongemaakt en een kleinigheid moest worden vervangen, al met al enkele weken prutsen. Toen zag ik een advertentie van een Korg X5D, ik wist dat deze rechtstreeks op een computer kon worden aangesloten, dus gebeld, gekocht, de volgende dag in huis. Ik schrok van het geluid van dit instapmodel van Korg, ver boven wat ik verwachtte van de goedkoopste Korg.

Ik had er dus al twee en dat voor een totaal van 285 euro inclusief verzending. Omdat de gratis software die er toen was niet echt goed liep, besloot ik om legale software te kopen. Ik schrok me dood van de prijzen en andere software die er even bij moest worden gekocht om het te laten werken. Een windowsje, een VST platformpje, een VST pluginnetje en weg 1000 euro.

Een komplete digitale studio kost legaal een godsvermogen. Dus wat doe je als je maar een klein inkomentje hebt? En dan ook wel weer schik in de echte synthesizers?, ik kocht gebruikte synths voor een fractie van de prijs van de software.

Een SY77 en een serieus workstation, ooit het topmodel van Yamaha. Ik betaalde er 275 euro voor en alles was er bij wat erbij hoort. Als ik toen vergelijkbare mogelijkheden en geluidskwaliteit in software zou kopen, dan zou ik zeker het 3 voudige kwijt zijn. En dan heb ik het nog niet over de geluidskaart die dan wel ff wat meer dan een Creativje moet zijn wil je die software tot zijn recht laten komen.

Op die manier, en het feit dat ik een hardware studio mooier vind om aan te zien is de reden dat ik weer in de ouderwetse prut zit.

Re: Re: Re: Voordelen Hardware Sampler?

Re: Re: Re: Voordelen Hardware Sampler?

Origineel geplaatst door Brice
vergelijk de prijs van een s6000 (1 vd beste hardwares) maar eens met de prijs van een simpele plug als shortcircuit (gratis als je nt te veel toepassingen nodig hebt.).

Ehm, doe je het weer. Da's een complete hardware oplossing vergelijken met een programma ZONDER DE COMPUTER EN DE GELUIDSKAART. Tel die erbij en vertel me dan of de shortcircuit oplossing nog steeds gratis is...

Oh, en de gratis shortcircuit is 2-noten polyfoon op maximaal 2 instances zie ik net. Ja, dat is lekker pianospelen :D

Back