Re: Re: Waarom zou ik wel/niet een modular moeten kopen?
Re: Re: Waarom zou ik wel/niet een modular moeten kopen?
Origineel geplaatst door NiFF
persoonlijk raad ik je af om met oude shit met patchkabels enzo te gaan werken, maarja ieder zijn eigen hobby.
Dan nu een andere mening; persoonlijk raad ik je van harte aan lekker met echte kabels te gaan patchen.
Maar ff first things first; als je meer rare dingen uit je gear wil halen zou je ook 's kunnen kijken naar max/msp, zo'n soort dingen, of idd. een micro modular. Heb ik me ook heel ff in verdiept... maar ivm RSI en mijn baan achter het scherm de hele dag zie ik toch af van nog meer PC werk.
Tja als ik het moet gaan beargumenteren ben ik wel bang dat we al snel in de zoveelste analoog/digitaal discussie gaan verzanden... maar allez... :
Ik heb niet echt een modular ooit gehad, maar het is wel een natte droom.
Al 1 of 2 jaar ofzo vliegen er hier analoogjes in en uit. Ik heb ook ff met analoge sequencers gewerkt etc. (sq-10 naast ms-20), en ik moet zeggen....
Ik ben opgegroeid met digitaal, maar ik ben mijn hartje aan analoog verloren. Tenminste als we het hebben over gekke effecten en de mate waarin het geluid me aanspreekt en raakt.
Ik heb op een gegeven moment besloten 1 folderrek te vullen met kwaliteits analoge FX en synths en drumcomputers enzo, mengpaneel ernaast, en dan in de PC die daar weer naast staat met de monitor boxen l/r naast de monitor de mix te doen; m'n tracks op te bouwen met de samples uit mijn rek.
Wat wil ik eigenlijk zeggen... wacht... ohja: analoog is mijn geluidsopwekking en -bewerking favoriet en als het helemaal ff kan modulair van opzet, en digitaal is mijn compositie favoriet. (sampling/track opbouw)
Ik heb nu sinds vandaag een linndrum, Moogerfooger delay en ringmodulator, Retroverb en een mengpaneel naast elkaar staan, een natte droom van een half jaar geleden en JA het is hier glibberig onder m'n rek, want ik weet niet of ik ooit zoveel lol heb gehad en zo'n organische en levende beats heb gemaakt.
Ik kan niet een digitale beat maken van 1 maat en die een half uur laten loopen tijdens het surfen; met analoog en zeker met die moogerfoogers kan ik dat wel... het klinkt gewoon elke maat net ff anders... het leeft, roggelt, vibreert, resoneert, verbaast en daarbij hebben alle apparaten een paar nuttige jack-jack audio en CV routingsmogelijkheden... het voelt al stiekem een beetje als een modular'tje met 4 modules ofzoiets, en ik denk inderdaad dat dit een virus is want ik zit ook al steeds vaker op de doepfer/analogue solutions etc. sites te neuzen...
Terwijl software die hetzelfde kan qua patchingen enzo me toch wat minder aanspreekt. Ik houd ook wel van dingen die hier staan en er zijn... wat heb ik nou aan enen en nullen. Zegt een IT'er. Ik voel me net een rokende huisarts, maar goed.
Het valt me ook op dat als ik iets compleets digitaal heb gedaan en het op de walkman terug hoor ik van alles mis... in de mix enzo... hoort zich niet lekker aan. Met analoog is het andersom, hoor je in de mix ineens van allerlei hele toffe bijkomstigheden en lekkere diepte.
'Tis ook als ik thuis kom... staat er een heel troostend rek met analoogjes me op te wachten... en als ik ze dan weer hoor.... die troost vind ik gewoon niet in digitaal, ik kan het niet helpen.
En ik vind analoge synthese gewoon.... muzikaler. Da's een klungelig argument want het is moeilijk hard te maken, maar... ik vind dat gewoon. Het is zachter en vertrouwder... geil als een vrouwenborst.
Met analoge modulars en FX kun je het geluid dat je hoort in de baarmoeder waarschijnlijk heel goed en makkelijk nabootsen.
En wat ik nou ook weer merk.... in de delay zit een FX feedback-loop in en uit. Ik heb er de ringmod doorheen gehaald (super) en ook ff de Lexicon Reflex. Maar die kan het organische helemaal niet handle'n. Hij gaat veel te snel digitaal clippen, net eigenlijk als het sonisch leuk begint te worden... het is in die fx loop nauwelijks bruikbaar...terwijl als ik eender welk analoog fx pedaal ertussen zet... no problemo!
Da's ook leuk met analoog, je kan alles op alles inpluggen en gewoon maar horen wat het doet, of voltagetikjes gebruiken als audio, etc.... en de beperking van het niet kunnen opslaan van patches ervaar ik als zeer positief. Zo blijf je geprikkeld en actief bij het proces.
Ik ben blij dat het al minstens een jaar geleden is dat ik een riedeltje had en dan door de patchbank moest gaan op zoek naar het best passende geluidje voor m'n riedeltje om uiteindelijk weer bij de eerste uit te komen die toch gewoon het beste klonk. (omdat ik er al vertrouwd mee was geraakt, meestal, in het proces van het riedeltje verzinnen) Is dat muziek maken? Je zal een Matrix 1000 hebben.... dan ben je een uur verder eer je ze allemaal heb geevalueerd... en wat schiet je ermee op? Teveel keuze is dodelijk.
Nu blijf ik gewoon maar doortweaken aan 1 orenschijnlijke simpele beat totdat ik alles uit zet en als ik weer begin m'n oren niet kan geloven... hoe vet het wel niet is geworden.
Zo en nou moet ik echt ff naar buiten!