Waarom zou ik wel/niet een modular moeten kopen?

It all comes down to one question : "Waarom VIRTUEEL Analoog ?"

Of "Waarom bracht Clavia de Nord Modular uit ?" of nog "Waarom wil iedereen analoog namaken ?"

Nogmaals, het gaat *niet* om analoog vs. virtueel analoog of digitaal.
Het gaat over modulaire synthese. Houdt uw discussie rein! :smeris:

Het komt eigenlijk op het volgende neer: is 'virtueel' modulaire synthese een goede benadering van de 'ervaring' die een échte modulaire synth biedt?

Ik ben het wel met Niff eens, dat als je eens wilt proberen of "het wat voor je is", de Nord Modular (zelfs de MicroModular) of misschien Reaktor (zelf nooit geprobeerd) een leuke eerste stap is.
Inderdaad, voor die paar honderd euro heb je anders toch maar een zéér beperkte modulaire belevenis.
(1x VCO, 1x ADSR, 1x VCA, 1x VCF, 1x LFO. En dan heb je nog niet eens een kast!)

De kracht van een modulaire synth gaat immers méér-dan-evenredig omhoog met het aantal modules, dus aansluit- en variatiemogelijkheden. Met een simpele (semi-)modulaire setup ben je gewoon erg snel uitgekeken - tenminste, zo werkte het bij mij, in het geval van de Korg MS-10/MS-20/SQ-10 combo die ik ooit had staan.
Heb je een paar duizend euro te besteden, of wil je dat over langere termijn investeren, dan wordt een hardware modular pas écht interessant.

Dat 'virtueel-modulaire' synths een stuk flexibeler zijn, makkelijker te handhaven en wellicht praktischer (want: midi, polyfoon, etc.) staat als een paal boven water.
Heb je even snel wat extra modules nodig: kwestie van klikken, kost je niks. En de patchkabels zijn nooit op.
Ik denk, aan de andere kant, dat er nog steeds iets is dat je mist; het échte patchen met een échte bak die voor je neus staat. De interface die zoveel méér aanraakbaar en interactief is. De inspiratie die je krijgt van een stuk hardware waar geschiedenis aan kleeft....

De vergelijking met een Ferrari werd al getrokken.
Ik denk (als autoliefhebber) dat het eerder de vergelijking is met een oude MG, Jaguar of Eend;
aan alle kanten ingehaald door moderne techniek, maar wel heerlijk om aan te prutsen.
Plus een bijbehorende sfeer waar je gewoon *zin* van krijgt.
De consequentie is, dat je dan wel kiest voor: méér genieten van "de reis", minder snel bij "het doel" aankomen.
Dat is de nuance die ik mis in de argumentatie van Niff; niet iedereen gaat zo doelgericht ("ik moet releases maken" etc.) te werk als hij... :)

Laatst gewijzigd:
ik heb zelf een nord modular rack, en waar ik wel eens tegen aan loop, is dat een patch soms de 100% cpu load overschrijdt.
Dan komt dr dus geen kraak of piep uit. En je zou het niet denken, maar het gebeurt je toch behoorlijk snel als je wat complexere dingen wilt maken. Soms moet je behoorlijk inventief zijn om dit te omzeilen. De polyfonie kan ook teruglopen bij complexere patches. Bij de micro modular heb je hier nogal snel last van (heb eerst een micro gehad, toen een modular rack).

Voor zover mijn 5 eurocent in deze discussie.

-C-

Ik heb redelijk wat ervaring met zowel analoge als digitale modulaire systemen. Ik ga hier wel uit van een apparaat met patch-kabeltjes. Bij de digitale syntyhs is dit natuurlijk virtueel. Moog systeem - 1968, Serge, BME Axiom. De andere laat ik buiten beschouwing, zoals de EMSen en de ARPen.

Het grote voordeel is dat ze alle een ander geluid maken, een duidelijk karakterverschil laten horen.
Verder is het leren maken van modulatieruimte iets wat op een modulaire synth veel sneller aanspreekt dan op andere synths (lessen van Wendy).
Knoppen hebben een duidelijke functie, die ze altijd behouden tijdens het patchen.

Toch heb ik de overstap naar de digitale modulaire synth gemaakt, in 1998, toen de Nord Modular kwam. Het belangrijkste was het gebruik zonder computer. Achteraf bleek het ook een zeer goed systeem.

Maar modulair of niet, digitaal of niet, je zult altijd moeten leren wat je system kan en lessen zijn volgens mij daarbij onontkoombaar. Zoek eerst maar eens een leraar die je kan helpen. Het systeem volgt dan altijd nog.

Wout

Sorry Wout maar ben het niet mee eens dat lessen ontontkoombaar zijn.
Theoretische kennis is een pluspunt bij modulars maar zonder maar 1 les gehad te hebben kan menig modular bezitter net zoveel als iemand die wel les gehad heeft.

Zag vandaag nog op de TV dat Radiohoofd een doepfer gebruikte op het podium. Dus er is wel degelijk plaats voor modulars. En in een verzameling van diverse synths is ook een modular een aanwinst omdat het het klankenpalet uitbreid. En digitale tegenhangers mogen wellicht interessant zijn, het neemt niet weg dat het een kwestie van persoonlijke smaak is. Er zijn hier zat mensen die met vintage spullen werken die eigenlijk qua techniek achterhaald is maar ze worden nog steeds gebruikt omdat het het uiteindelijke resultaat op een persoonlijk nivo bevorderd en dat is ook het bestaansrecht van elke synth IMO.

Origineel geplaatst door fuse
Theoretische kennis is een pluspunt bij modulars maar zonder maar 1 les gehad te hebben kan menig modular bezitter net zoveel als iemand die wel les gehad heeft.

:) Dat betwijfel ik ten zeerste!

Wout

Tjsa jij bent leraar.

Maar het maakt niet uit of iemand autodidact is of het via een les geleerd heeft. Het heeft meer met talent en goede ouderwetse vlijt te maken.

Re: Waarom zou ik wel/niet een modular moeten kopen?

Origineel geplaatst door ProtoHuman
Maar aan de andere kant vraag ik me af of ik ook echt iets aan zo'n modular heb. Nix geen patches opslaan, monofoon enz. Ook vraag ik me af of een modular wel echt te integreren is in je tracks, en echt dingen toevoegt. Of is het meer een engineers tool, om lekker mee te freaken en experimenteren, zonder dat je er echt bruikbare dingen uit haalt? (en kan ik dus om tracks te maken beter iets anders zoeken?)

Eigenlijk kun je die vragen alleen zelf beantwoorden.
Op het moment dat je denkt, wat ik nu wil doen kan ik alleen met een modular.
Dan is het misschien een goed idee om eens te kijken met wat voor modular je kunt doen wat je wil doen.

Ik wil nog eventjes terug komen op de quantiteit.

Ik persoonlijk ben niet iemand die zoveel mogelijk synths / mogelijkheden per euro wil hebben. Daarom heb ik veelal monofone synths. Puur uit eenvoud, duidelijkheid en dus voor mij persoonlijk een zo kort mogelijke route tussen het geluid in mijn gedachten en daadwerkelijk de sound. Ik merk dat meer complexe synths (met meer mogelijkheden) mijn creatief process verlangzamen ipv versnellen. Ik weet zeker dat ik me enorm zou vermaken met een Nord Modular, maar nu nog ff niet. Ik zit simpelweg werk en prive technisch al te veel achter de computer.

Als ik nu een geluid wil maken dan pak ik mijn spullen en ga ik aan de slag. Ik ben bang dat ik snel geneigd zou zijn om ff snel op internet een patch te downloaden of een freeware plugin, net zo lang totdat ik mijn geluid gevonden heb. Dat ik het gemis in software de schuld zou geven van het niet vinden van 'mijn' geluid, ipv mezelf dwingen na te denken. Eindresultaat kan beide hetzelfde zijn, en misschien is de software variant beter inzetbaar, maar ik wil mijn hobby zo niet uitoefenen.

Daardoor mijn keuze voor hardware. En daaruit volgt voor mij automatisch dat ik ook voor het modulaire ga. Ik vind het super overzichtelijk, en je moet steeds je patch opnieuw opbouwen en onthouden. Daardoor snap je het.. Autorijden leer je ook door veel uren te rijden. Modulars vertragen het proces, maar versnellen het ook.

Combinaties zijn het aller beste. :)

Maar het maakt niet uit of iemand autodidact is of het via een les geleerd heeft. Het heeft meer met talent en goede ouderwetse vlijt te maken.

Inderdaad, dat maakt niet uit, maar voor autodidactisme is een hele grote dosis talent nodig, een behoorlijk hoge intelligentie en een pakket vol andere vaardigheden. Het vragen aan bekende musici of via internet noem ik geen autodidactisme. Ik schat dat het 'verzamelen' van de juiste informatie en de daaruit volgende vaardigheden ten aanzien van geluiddesign met synthesizers, zonder presets, toch wel een kleine twintig jaar in beslag zal nemen...

Het feit dat in synthesizerland het begrip 'les' vaak negatief benaderd wordt heeft niets te maken met de als relatief eenvoudig getaxeerde theorie en bediening van een synthesizer, maar meer met de kwaliteit van de aangeboden lessen.

Wout

Als je het nou over quantummechanica of iets dergelijks had dan zou 20 jaar idd een redelijk schatting zijn.

Maar ik durf wel te beweren dat synthese een stuk minder ingewikkeld is. De wiskundige achtergrond die je hier voor nodig hebt is op zich vele malen kleiner dan die van quantummechanica. Eerder te vergelijken met ouderwetse natuurkunde met Newtons wetten. En da's middelbaar HAVO nivo.
Wat fourier, nyquist, discrete wiskunde en algemene wiskunde meer is het niet.

Als je het nou over quantummechanica of iets dergelijks had dan zou 20 jaar idd een redelijk schatting zijn.

Maar ik durf wel te beweren dat synthese een stuk minder ingewikkeld is. De wiskundige achtergrond die je hier voor nodig hebt is op zich vele malen kleiner dan die van quantummechanica. Eerder te vergelijken met ouderwetse natuurkunde met Newtons wetten. En da's middelbaar HAVO nivo.
Wat fourier, nyquist, discrete wiskunde en algemene wiskunde meer is het niet.

Quantummechanica lijkt me totaal onmogelijk :)

Je geeft al aan dat er een bepaald nivo en voorkennis aanwezig moet zijn. Weet je al wat van electronica en wiskunde op Havo nivo, dan lijkt me autodidactisme al niet zo heel erg meer aanwezig. Dan is een willekeurige werknemer, die in z'n vrije tijd wat vakliteratuur doorneemt ook een autodidact.

Maar laten we terugkomen op de oorspronkelijke vraag: leer je nou synthese eenvoudiger op een reële synth beter dan op een virtuele? Ik vermoed dat het proces beter te behappen is op een virtuele, bijvoorbeeld omdat het opslaan een terugkoppeling mogelijk maakt. Ook uitwisseling is een belangrijk onderdeel. Dat gaat met digitaal nu eenmaal gemakkelijker. Het is en blijft de kracht van de Nord Modular Mailing List. Daar ondervinden de leden een voortdurend 'leren', vooral nu, met de G2.
Een ander punt bij het lesgeven met de Nord Modular is dat je alleen die modulen pakt, die je op dat moment nodig hebt, dus een leerling zit niet te staren naar knopjes, die pas een volgende les worden gebruikt. Iedere modulaire softsynth heeft dat ook. Het beste voorbeeld is nog altijd SynCmodular, de gratis synth die alles kan, alleen voor samples moet je $50 betalen.

Dus, ga daar eens mee aan de slag, iedereen die wat meer van synthese wil weten. Je kan zelfs je eigen modules bouwen, want de 'losse' bouwstenen zijn aanwezig.

Wout

Bericht door een moderator:

Nog even de vraagstelling ter herinering:

Dus heren met een modular:
* wat voor één heb je en wat vind je er van?
* gebruik je 't echt om tracks mee te maken?
* is het echt zo verslavend?

Laatst gewijzigd:
Re: Waarom zou ik wel/niet een modular moeten kopen?

Origineel geplaatst door ProtoHuman

Dus heren met een modular:
* wat voor één heb je en wat vind je er van?
* gebruik je 't echt om tracks mee te maken?
* is het echt zo verslavend? :)

ad 1 ik heb zelf twee micromodulars gehad en speel weleens met een doepfer systeem :) ik vind het heerlijk speelgoed! (zie ook punt 3)
ad 2 nee :)
ad 3 ja!

en, om synthese te leren heb je naar mijn schatting een jaar of 4 tot 5 nodig om 80% van de verschijnselen te kunnen bevatten. (ervanuitgaande dat je niet 8 uur per dag met synthese bezig bent)

Origineel geplaatst door stekke
It all comes down to one question : "Waarom VIRTUEEL Analoog ?"

Of "Waarom bracht Clavia de Nord Modular uit ?" of nog "Waarom wil iedereen analoog namaken ?"

Waarom bracht Clavia de Nord Modular uit?
Eigenlijk alleen maar omdat ze het konden :)
Het geheel is op een reis naar India bedacht (Misschien zegt dat iets? :) )

Er waren twee vragen belangrijk, namelijk het ongemak van een venstertje met 'drop-down' menu's, zoals de DX7 dat heeft, vermijden en een interface te maken met iedere knop slechts één functie; de andere is flexibiliteit. Het prototype van de NM was er voor de NordLead1, eigenlijk NordRack. Later is het synthje uitgebouwd met meer DSP's en knoppen.
Toen dit 'te nauw' werd bevonden, werd de G2 bedacht...

Wout

-Roland system 100 (beetje modulair verkocht en spijt gehad en terug gekocht)
-Oberheim SEM modulair (in aanbouw helaas)
-EML 101 in aantocht
-Wat moog bordjes die gemaakt moeten worden met wat ssm/cem dingen
-Arp 2600 gehad maar komt wel weer met de tijd.

Tracks maken doe ik niet maar het is heel goed mogelijk, kijk naar bv speedy j

Ja ik will meer dingen aan mekaar kennen knopen :geslaagd:

Laatst gewijzigd:
Lekker strak gemodderated.

Maar heb er geen, vind het wel interessant maar niet verslavend en ik gebruik alles wat los en vast zit om muziek mee te maken.

En ik sluit me aan bij de mensen die zeggen dat als je ervaring hebt met 'ordinaire' synths dat modulars relatief makkelijk te begrijpen zijn. (En dat dat je cursussen nodig zou hebben vind ik eerlijk gezegd onzin, sterker nog geldklopperij.)
Als je een beetje abstract kan denken dan valt het reuze mee. En voorspellen wat er uitkomt kun je met een analoge modular toch niet zo makkelijk omdat electronica nou eenmaal onderhevig is aan afwijking en dat levert vaak een voor de mens natuurlijk klinkend geluid op.

Ik heb wel eens een hele week op een EMS Synthi 1OO klooit met sound forge constant in record, in de idee dat daar meesterlijke loops gemaakt werden, maar 'the magic of the moment' hoorde ik niet toen ik achteraf opnieuw naar de opnamens luisterde, wat wel jammer was. Mocht ik zo een thuis hebben staan zou ik hem UITERAARD gebruiken om muziek te maken, al was het maar samplen, recyclen en importen in de mpc. Maar op een week tijd kan je zo'n monster synth niet aan.

qua budget en zo, zou ik toch eerder voor een G2 Nord Modular gaan dan voor een Doepfer of zo, maar de fun die zo'n knoppen monster oplevert is onbeschrijflijk.

synthi100.jpg

Lekker strak gemodderated.

Maar heb er geen, vind het wel interessant maar niet verslavend en ik gebruik alles wat los en vast zit om muziek mee te maken.

En ik sluit me aan bij de mensen die zeggen dat als je ervaring hebt met 'ordinaire' synths dat modulars relatief makkelijk te begrijpen zijn. (En dat dat je cursussen nodig zou hebben vind ik eerlijk gezegd onzin, sterker nog geldklopperij.)
Als je een beetje abstract kan denken dan valt het reuze mee. En voorspellen wat er uitkomt kun je met een analoge modular toch niet zo makkelijk omdat electronica nou eenmaal onderhevig is aan afwijking en dat levert vaak een voor de mens natuurlijk klinkend geluid op.

Cursussen klinken misschien wat overdreven, maar de gedachte achter deze uitspraak kan ik wel volgen.
Je kunt wel zonder enige voorkennis gaan spelen met een modulair systeem, maar dan kom je niet verder dan prutsen.
Zodra je je gaat verdiepen in bepaalde vormen van synthese en je gaat uitzoeken hoe je dat in een modulair systeem zou kunnen implementeren, dan kom je een stuk verder.

Het werken met een modulair systeem is vooral een rechter hersenhelft activiteit.
Mensen die denken dat ze een joint kunnen roken en dan gewoon maar wat aanklooien, die zullen nooit iets zinnigs uit een modulair systeem halen.
Het is simpel om een tb303 achtige patch te maken, maar zodra je bijzondere dingen wilt doen, dan ontkom je er niet aan om een plan te maken van hoe je het gaat implementeren.
De meeste wuzzies haken daar af. Ik heb al vaker op dit forum gelezen: "oh al dat technische geneuzel.. ik wil gewoon knoppen draaien en muziek maken". Prima; die mensen moeten gewoon lekker een of andere groovebox kopen, want zij zullen weinig plezier aan een modulair systeem beleven.

Een patch kan zo complex worden dat je niet meer in een keer het overzicht in je hoofd kunt hebben van wat er nou daadwerkelijk allemaal gebeurt. Zonder een plan kom je nergens in zo'n situatie. Mijn beste patches heb ik op een top-down manier met een pen en envelop zittend op de wc bedacht.

Dat is niet het stoere idee dat veel mensen hier hebben bij een modulair systeem. Zij zien zichzelf met allemaal kabeltjes om hun nek allerlei verbindingen maken die de meeste fantastische geluiden opleveren. Ik kan je vertellen dat het zo niet werkt.

Kortom, wil je echt iets uit je modulaire systeem doen, neem van wout's advies aan en verdiep je even in de theorie.
Door een gratis versie van bijv. reaktor, sync modular of vaz modular te proberen kun je even proeven of het iets voor je is, terwijl je ondertussen ook nog het een en ander opsteekt.

Wouter.

Back