Nogmaals, het gaat *niet* om analoog vs. virtueel analoog of digitaal.
Het gaat over modulaire synthese. Houdt uw discussie rein!
Het komt eigenlijk op het volgende neer: is 'virtueel' modulaire synthese een goede benadering van de 'ervaring' die een échte modulaire synth biedt?
Ik ben het wel met Niff eens, dat als je eens wilt proberen of "het wat voor je is", de Nord Modular (zelfs de MicroModular) of misschien Reaktor (zelf nooit geprobeerd) een leuke eerste stap is.
Inderdaad, voor die paar honderd euro heb je anders toch maar een zéér beperkte modulaire belevenis.
(1x VCO, 1x ADSR, 1x VCA, 1x VCF, 1x LFO. En dan heb je nog niet eens een kast!)
De kracht van een modulaire synth gaat immers méér-dan-evenredig omhoog met het aantal modules, dus aansluit- en variatiemogelijkheden. Met een simpele (semi-)modulaire setup ben je gewoon erg snel uitgekeken - tenminste, zo werkte het bij mij, in het geval van de Korg MS-10/MS-20/SQ-10 combo die ik ooit had staan.
Heb je een paar duizend euro te besteden, of wil je dat over langere termijn investeren, dan wordt een hardware modular pas écht interessant.
Dat 'virtueel-modulaire' synths een stuk flexibeler zijn, makkelijker te handhaven en wellicht praktischer (want: midi, polyfoon, etc.) staat als een paal boven water.
Heb je even snel wat extra modules nodig: kwestie van klikken, kost je niks. En de patchkabels zijn nooit op.
Ik denk, aan de andere kant, dat er nog steeds iets is dat je mist; het échte patchen met een échte bak die voor je neus staat. De interface die zoveel méér aanraakbaar en interactief is. De inspiratie die je krijgt van een stuk hardware waar geschiedenis aan kleeft....
De vergelijking met een Ferrari werd al getrokken.
Ik denk (als autoliefhebber) dat het eerder de vergelijking is met een oude MG, Jaguar of Eend;
aan alle kanten ingehaald door moderne techniek, maar wel heerlijk om aan te prutsen.
Plus een bijbehorende sfeer waar je gewoon *zin* van krijgt.
De consequentie is, dat je dan wel kiest voor: méér genieten van "de reis", minder snel bij "het doel" aankomen.
Dat is de nuance die ik mis in de argumentatie van Niff; niet iedereen gaat zo doelgericht ("ik moet releases maken" etc.) te werk als hij...