Origineel geplaatst door Archaos
1. Zou het niet verstandig zijn dat ik mijn User-map helemaal 'opschoon' en dat ik hierin alle sounds stop waarmee ik het beste kan spelen? Momenteel is dit nog beetje een warboel. Als ik bijvoorbeeld een pattern wil maken en onder mixing sounds ga opzoeken, dan is het vaak toch wel gissen naar welke sound ik moet hebben.
Die presets hebben best veel goede dingen en wellicht zou ik een selectie kunnen overhevelen naar de User; dat zou het zoeken wellicht een stuk makkelijker maken.
Hoe werken andere Motif-gebruikers hier eigenlijk mee?
Met "User-map" bedoel je wellicht "User Voice Bank".
Eigenlijk is de Favorites functie de uitgelezen manier om je veelgebruikte Voices in 1 lijst te plaatsen. En een Favorite Voice neemt geen User Voice in beslag. Als je de originele Preset Voices ook nog gaat bewaren als User Voices dan offer je eigenlijk 'kostbare' ruimte op waar je normaal je eigen gemaakte User Voices bewaart, maar het kan.
Ik doe het zelf als volgt:
Ik heb een 10-tal Preset en User Voices in m'n Favorites lijst staan die ik nagenoeg altijd gebruik ongeacht de Mode waarin ik aan het werken ben. Als ik een Pattern/Song aan het maken ben, dan gebruik ik meestal Category Search omdat ik dan op zoek ben naar een specifieke klank zoals 'een pianoklank' .Met Category Search kan ik onmiddellijk de keuzelijst beperken tot enkel pianoklanken en dan zoek ik er eentje uit die ik geschikt vindt. Soms kies ik gewoon rechtstreeks de juiste Bank en User Voice (na een tijdje weet je de meeste wel snel te vinden).
De User Voice Banks gebruik ik om Voices te bewaren die ik zelf heb gemaakt of aangepast. En User Voices kan je ook gewoon onderbrengen in je Favorites lijst zodat je eigenlijk niet meer hoeft te weten waar nou precies 'die' pianoklank weeral was. En ook in Favorites lijst kan je gebruik maken van Category Search zodat je enkel een lijstje krijg met jouw favorite pianoklanken. (Als je een onbewerkte Preset Voice in een User Voice opslaat, dan heb je die dus 2 maal in je Motif zitten -- eentje in ROM en eentje in SRAM-- en da's 'verspilling' van User Voice locaties).
Je kan ook nog met ALL files e.d. aan de slag maar dat is niet precies wat je nu nodig hebt.
2. Als ik toch een preset-drum gebruik, is het dan ook mogelijk om deze te 'splitten'? Hiermee bedoel ik dat je een drumtrack kunt verspreiden over meerdere tracks (bas, snare, hihat etc), zoals ik dat weleens deed in mijn RS7000.
Dat kan heel makkelijk met een Track Job:
In Pattern/Song Mode kies je JOB->TRACK>Divide Drum Track>Tracknummer van de te splitsen drumtrack opgeven->ENTER en klaar is Klara (track 1-8 moeten leeg zijn vooraleer je deze Job gebruikt).
Nog even een vraagje aan Hover; is het jou nog gelukt om Performance over te hevelen naar Pattern?
Waarom vraag je dat aan
mij? Mij is dat altijd al gelukt hoor. Volgens mij moet ik deze vraag aan
jou stellen.
En kan ik Performance ook in de Pattern- en/of Song-mode gebruiken?
Een Performance bestaat uit 1 tot 4 Voices. Elke Voice heeft zijn eigen track met individuele instellingen. Als je een Performance bespeelt in Performance Mode dan ben je eigenlijk met 1 tot 4 miditracks tegelijk bezig. In Pattern/Song Mode wijs je Voices toe aan tracks. Als je dus een Performance in Pattern/Song Mode gebruikt dan moeten er dus 1-4 Voices worden toegewezen aan 1-4 tracks.
Trouwens, misschien had je m'n vorige berichtje hierover niet gezien:
Origineel geplaatst door Hover
Dit is zowat de meest gestelde vraag m.b.t de Motif sequencer. In dit Power User Document staat in detail uitgelegd hoe je dit doet.
Op een Korg Triton/Karma is het gebruiken van Performances in Sequencer Mode een stuk makkelijker -- 'Performances' is Yamahaans voor 'Combi's' -- Misschien moet Yamaha maar eens een Triton openschroeven en kijken hoe die Korgianen dat hebben opgelost.