[Yamaha] Motif en de mogelijkheden zoal...

Origineel geplaatst door Archaos
Ik verder ook nog twee midi-files gedownload van The Doors (Light my fire) en Smash Mouth (Walking on the sun). Ik was even benieuwd of ik deze ook kon invoeren in de Motif. Dit lukt echter maar voor een gedeelte; de drums hoor je niet. Komt dit doordat Yamaha een iets andere toewijzing heeft? Was het niet zo dat de drums op de eerste 8 kanalen worden toegewezen ipv op kanaal 10?

Je Motif stelt geen enkele beperkingen op het toewijzen van drumtracks in midi. Vaak zal je wel merken dat kanaal 10 wordt gebruikt voor drums maar op je Motif kan je hiervoor ook een ander midikanaal gebruiken.

De meeste problemen met gedownloade midibestanden is dat ze vaak informatie bevatten voor een specifiek instrument (waarop ze werden gemaakt), ook zal je vaak GM/GS-reset opdrachten aantreffen, bank change messages, sysex, ...

Je kan best midifiles eerst inspecteren en nazien of ze dergelijke info bevatten en die eruithalen. In Song/Pattern Job Mode heb je hiervoor de nodige tools om dit te doen. In de event list kan je makkelijk bepaalde data filteren, verwijderen,... Vaak bevat de eerste maat van een track dergelijke midiboodschappen.

Zodra je een midifile hebt 'gereinigd' kan je best de Mix Setup bewaren bij je Pattern/Song.

Misschien kan je ons de url bezorgen waar de betrokken bestanden staan of voeg ze als bijlage toe en gebruik dan een bestandsextensie die wel is toegelaten (zip)?

Is het ook mogelijk om Motif-bestanden te uploaden of om deze even door te mailen? Ik heb net even een section gemaakt en ik wilde het even laten horen. Alleen heb ik best wel een duffe beat eronder gezet ('t is gewoon een preset :r ), want dat kan ikzelf moeilijk maken. Ik zou het wel een geinig idee vinden als andere 'Motifators' deze section kunnen uitwerken en/of kunnen voorzien van een bijpassende drumbeat.

Je hebt geen secties (pattern file) gepost maar een All Song file. Trouwens, heb je samples gebruikt ?(ik zie ook een W3S-bestand).

Bevat deze die 2 midibestanden waarmee je problemen had? Nu is het wat laat om deze nog in m'n Motif te laden maar ik zal er morgen zeker naar kijken.

:frons: Oh nee he; ik heb die bestanden verkeerd opgeslagen. Ikzelf kan deze bestanden niet eens meer terugladen in mijn Motif. Als ik deze wil laden (onder Song dan maar) dan verwijnt dit bestand gewoon in mijn schermpje, wanneer ik Enter doe. Het blijft raar hoe je patterns moet opslaan.....

:frons: Oh nee he; ik heb die bestanden verkeerd opgeslagen. Ikzelf kan deze bestanden niet eens meer terugladen in mijn Motif. Als ik deze wil laden (onder Song dan maar) dan verwijnt dit bestand gewoon in mijn schermpje, wanneer ik Enter doe. Het blijft raar hoe je patterns moet opslaan.....

Post anders gewoon die 2 midibestanden (of de url waar je ze vandaan hebt) waar je problemen mee had. Als ik straks thuis ben dan kijk ik wel even naar jouw Motif bestanden.

Origineel geplaatst door Hover
Als ik straks thuis ben dan kijk ik wel even naar jouw Motif bestanden.

Da's intussen gebeurd maar ik kan ze ook niet inladen want ik werk met een Motif ES (was ik ff vergeten).Maak er gewoon midibestanden van, da's misschien makkelijker en dan kan iedereen meekijken. *D

Ik heb me vanavond weer zitten aankloten, om zwaar triest van te worden ;{ . Ik heb met pijn en moeite nog iets van een klein voorbeeldje kunnen maken. Het gaat even om hoe bagger die drumtrack is, verder niet. Sorry hoor voor mijn taal maar op momenten als deze denk ik er weleens aan om uberhaupt niets meer met muziek te gaan doen. Naja; waait wel weer over.

Attachments

• midi-zip.zip
    546 bytes · Bekeken: 102
:frons: ...ja daar was ik nog even weer. Tsja; ik was wel even pissed zostraks, maar ik was gewoon zo aan het worstelen met die Motif en uiteindelijk met mezelf dat het me gewoon ff teveel werd.

Ik heb nog even twee opmerkingen eigenlijk;
1. Zou het niet verstandig zijn dat ik mijn User-map helemaal 'opschoon' en dat ik hierin alle sounds stop waarmee ik het beste kan spelen? Momenteel is dit nog beetje een warboel. Als ik bijvoorbeeld een pattern wil maken en onder mixing sounds ga opzoeken, dan is het vaak toch wel gissen naar welke sound ik moet hebben.
Die presets hebben best veel goede dingen en wellicht zou ik een selectie kunnen overhevelen naar de User; dat zou het zoeken wellicht een stuk makkelijker maken.
Hoe werken andere Motif-gebruikers hier eigenlijk mee?
2. Als ik toch een preset-drum gebruik, is het dan ook mogelijk om deze te 'splitten'? Hiermee bedoel ik dat je een drumtrack kunt verspreiden over meerdere tracks (bas, snare, hihat etc), zoals ik dat weleens deed in mijn RS7000.

Nog even een vraagje aan Hover; is het jou nog gelukt om Performance over te hevelen naar Pattern?

1. Zou het niet verstandig zijn dat ik mijn User-map helemaal 'opschoon' en dat ik hierin alle sounds stop waarmee ik het beste kan spelen? Momenteel is dit nog beetje een warboel. Als ik bijvoorbeeld een pattern wil maken en onder mixing sounds ga opzoeken, dan is het vaak toch wel gissen naar welke sound ik moet hebben.
Die presets hebben best veel goede dingen en wellicht zou ik een selectie kunnen overhevelen naar de User; dat zou het zoeken wellicht een stuk makkelijker maken.
Hoe werken andere Motif-gebruikers hier eigenlijk mee?

Met "User-map" bedoel je wellicht "User Voice Bank".

Eigenlijk is de Favorites functie de uitgelezen manier om je veelgebruikte Voices in 1 lijst te plaatsen. En een Favorite Voice neemt geen User Voice in beslag. Als je de originele Preset Voices ook nog gaat bewaren als User Voices dan offer je eigenlijk 'kostbare' ruimte op waar je normaal je eigen gemaakte User Voices bewaart, maar het kan.

Ik doe het zelf als volgt:

Ik heb een 10-tal Preset en User Voices in m'n Favorites lijst staan die ik nagenoeg altijd gebruik ongeacht de Mode waarin ik aan het werken ben. Als ik een Pattern/Song aan het maken ben, dan gebruik ik meestal Category Search omdat ik dan op zoek ben naar een specifieke klank zoals 'een pianoklank' .Met Category Search kan ik onmiddellijk de keuzelijst beperken tot enkel pianoklanken en dan zoek ik er eentje uit die ik geschikt vindt. Soms kies ik gewoon rechtstreeks de juiste Bank en User Voice (na een tijdje weet je de meeste wel snel te vinden).

De User Voice Banks gebruik ik om Voices te bewaren die ik zelf heb gemaakt of aangepast. En User Voices kan je ook gewoon onderbrengen in je Favorites lijst zodat je eigenlijk niet meer hoeft te weten waar nou precies 'die' pianoklank weeral was. En ook in Favorites lijst kan je gebruik maken van Category Search zodat je enkel een lijstje krijg met jouw favorite pianoklanken. (Als je een onbewerkte Preset Voice in een User Voice opslaat, dan heb je die dus 2 maal in je Motif zitten -- eentje in ROM en eentje in SRAM-- en da's 'verspilling' van User Voice locaties).

Je kan ook nog met ALL files e.d. aan de slag maar dat is niet precies wat je nu nodig hebt.

2. Als ik toch een preset-drum gebruik, is het dan ook mogelijk om deze te 'splitten'? Hiermee bedoel ik dat je een drumtrack kunt verspreiden over meerdere tracks (bas, snare, hihat etc), zoals ik dat weleens deed in mijn RS7000.

Dat kan heel makkelijk met een Track Job:

In Pattern/Song Mode kies je JOB->TRACK>Divide Drum Track>Tracknummer van de te splitsen drumtrack opgeven->ENTER en klaar is Klara (track 1-8 moeten leeg zijn vooraleer je deze Job gebruikt).

Nog even een vraagje aan Hover; is het jou nog gelukt om Performance over te hevelen naar Pattern?

Waarom vraag je dat aan mij? Mij is dat altijd al gelukt hoor. Volgens mij moet ik deze vraag aan jou stellen. :D

En kan ik Performance ook in de Pattern- en/of Song-mode gebruiken?

Een Performance bestaat uit 1 tot 4 Voices. Elke Voice heeft zijn eigen track met individuele instellingen. Als je een Performance bespeelt in Performance Mode dan ben je eigenlijk met 1 tot 4 miditracks tegelijk bezig. In Pattern/Song Mode wijs je Voices toe aan tracks. Als je dus een Performance in Pattern/Song Mode gebruikt dan moeten er dus 1-4 Voices worden toegewezen aan 1-4 tracks.

Trouwens, misschien had je m'n vorige berichtje hierover niet gezien:

Dit is zowat de meest gestelde vraag m.b.t de Motif sequencer. In dit Power User Document staat in detail uitgelegd hoe je dit doet.

Op een Korg Triton/Karma is het gebruiken van Performances in Sequencer Mode een stuk makkelijker -- 'Performances' is Yamahaans voor 'Combi's' -- Misschien moet Yamaha maar eens een Triton openschroeven en kijken hoe die Korgianen dat hebben opgelost. :D

Ik heb me vanavond weer zitten aankloten, om zwaar triest van te worden ;{ . Ik heb met pijn en moeite nog iets van een klein voorbeeldje kunnen maken. Het gaat even om hoe bagger die drumtrack is, verder niet. Sorry hoor voor mijn taal maar op momenten als deze denk ik er weleens aan om uberhaupt niets meer met muziek te gaan doen. Naja; waait wel weer over.

Ik heb intussen het bestand in m'n Motif geladen.

Het lijkt alsof je niet 'in de maat' meespeelt. Als ik dit midibestand op m'n computer bekijk zie ik dat ook. Je zou natuurlijk met quantiseren een en ander kunnen rechtrekken maar het succes van deze functie hangt ook een beetje af 'hoe slecht' je het precies had ingespeeld.

De metronoom is alvast een geschikt hulpmiddel om je te helpen om in de maat te blijven. De pianopartij lijkt me trouwens ook nogal 'uit de maat'. Desnoods stel je het tempo lager in als je opneemt. Na de opname kan je dan het tempo terug op de originele waarde instellen. Of je gebruikt Step Recording, dan heb je alle tijd van de wereld.

En oefening baart kunst :geslaagd:

Ik heb intussen het bestand in m'n Motif geladen.

Het lijkt alsof je niet 'in de maat' meespeelt. Als ik dit midibestand op m'n computer bekijk zie ik dat ook. Je zou natuurlijk met quantiseren een en ander kunnen rechtrekken maar het succes van deze functie hangt ook een beetje af 'hoe slecht' je het precies had ingespeeld.

De metronoom is alvast een geschikt hulpmiddel om je te helpen om in de maat te blijven. De pianopartij lijkt me trouwens ook nogal 'uit de maat'. Desnoods stel je het tempo lager in als je opneemt. Na de opname kan je dan het tempo terug op de originele waarde instellen. Of je gebruikt Step Recording, dan heb je alle tijd van de wereld.

En oefening baart kunst :geslaagd:

Dat laatste klopt helemaal, Hover ;) . Er moet echter ook nog genoeg uitdaging en plezier overblijven en ik wil mezelf niet teveel verliezen in hetgeen waar ik helemaal in vastloop. Dat zou echt tijdverspilling en doodzonde zijn. Toch blijf ik wel vertrouwen houden hoor (ook in deze Motif). In die andere topic heb ik nog even gereageerd ook over dat midi-bestandje; 't was een puinhoop. Ik zal je zo verder nog even mailen, want ik vond jouw mail erg fijn om te ontvangen.

Ik heb nog even twee pattern-files voor je geupload, Hover.
Ik moet zeggen dat het maken van patterns mij goed is afgegaan, alleen vind ik het soms gezoek om de de juiste sounds in de pattern-mode te vinden. Ook met de drumtracks is het stukken beter gegaan. Het gaat wel vooruit dus en het is toch wel allemaal wat uit zijn verband gehaald in die andere topic.

Attachments

• pattern.zip
    3,2 KB · Bekeken: 89
Laatst gewijzigd:
Ik ben inmiddels op de goede weg met de Motif. Wat ik echter wel een beetje vreemd vind is dat de arpeggio niet werkt onder pattern-mode. Onder voice-mode heb je dan een totaal andere sound, dan onder pattern-mode (ik selecteer de sounds met mixing en vervolgens F3-voice). Ik heb de manual er al op nageslagen, maar ik kan nergens echt uit opmaken hoe ik die arpeggio kan gebruiken onder pattern-mode. Hoe kan ik dit overzetten of iets dergelijks?
Verder vraag ik mij nog even af hoe je op een efficiente en snelle manier songs kunt samenstellen. Nu probeer ik dit steeds samen te stellen aan de hand van patterns en door middel van programmeren via Pattern-mode, F6 en Edit, maar steeds als ik het naar een song heb geconverteerd blijkt dat er steeds foutjes in zitten zoals dat het chorus-gedeelte zich te vroeg inzet en dat het verse-gedeelte ineens afgekapt wordt. Kan ik weer helemaal opnieuw beginnen met programmeren en zo gaat er naar mijn idee wel erg veel onnodig en tijdrovend werk inzitten. Zou hier een betere manier voor zijn?

Ik heb nog even twee pattern-files voor je geupload, Hover.

Deze kan ik niet inladen want ze zijn gemaakt op een Motif en die kan je niet rechtstreeks inladen op een Motif ES. Voice data en samples zijn wel rechtstreeks in te laden, enkel sequencer data kan niet omdat de Motif ES te veel nieuwe dingen heeft in o.a. Mix Settings waardoor het Motif ES formaat anders is.

SMF uploaden?

Wat ik echter wel een beetje vreemd vind is dat de arpeggio niet werkt onder pattern-mode. Onder voice-mode heb je dan een totaal andere sound, dan onder pattern-mode (ik selecteer de sounds met mixing en vervolgens F3-voice). Ik heb de manual er al op nageslagen, maar ik kan nergens echt uit opmaken hoe ik die arpeggio kan gebruiken onder pattern-mode. Hoe kan ik dit overzetten of iets dergelijks?

Natuurlijk kan je de arpeggiator gebruiken in Pattern Mode. In deze Power User Guide staat dit in detail uitgelegd hoe je dat makkelijk kan doen.

maar steeds als ik het naar een song heb geconverteerd blijkt dat er steeds foutjes in zitten zoals dat het chorus-gedeelte zich te vroeg inzet en dat het verse-gedeelte ineens afgekapt wordt.

Misschien moet je eens kijken naar de instelling bij Pattern Quantize(PtnQuantize), deze parameter bepaalt wanneer precies binnen een pattern er wordt veranderd naar een andere sectie van het pattern. De standaardinstelling is 1/16 waardoor bij jou een sectie 'te vroeg' wordt beeindigd. Misschien kan je deze instelling op 1 plaatsen zodat steeds de maat volledig wordt uitgespeeld vooraleer over te schakelen naar een andere sectie van het pattern.

Attachments

• pattern.jpg
    pattern.jpg
    18,5 KB · Bekeken: 89
Deze kan ik niet inladen want ze zijn gemaakt op een Motif en die kan je niet rechtstreeks inladen op een Motif ES. Voice data en samples zijn wel rechtstreeks in te laden, enkel sequencer data kan niet omdat de Motif ES te veel nieuwe dingen heeft in o.a. Mix Settings waardoor het Motif ES formaat anders is.

SMF uploaden?

Ik heb de drumtrack op kanaal 1 tm 8 staan; in een midi-file gaat dit dan een wel beetje door de war volgens mij....
Als ik er een SMF-file van maak en vervolgens deze weer open in de Motif dan komt er ineens totaal iets anders uit (wat piano-gepriegel enzo :confused: ). Ik kan wel iets gaan uploaden, maar dan is het totaal iets verkeerds..... (en daar ben ik al eerder wat ongelukkig in geweest ;{ ). Sorry daarvoor

Natuurlijk kan je de arpeggiator gebruiken in Pattern Mode. In deze Power User Guide staat dit in detail uitgelegd hoe je dat makkelijk kan doen.

Misschien moet je eens kijken naar de instelling bij Pattern Quantize(PtnQuantize), deze parameter bepaalt wanneer precies binnen een pattern er wordt veranderd naar een andere sectie van het pattern. De standaardinstelling is 1/16 waardoor bij jou een sectie 'te vroeg' wordt beeindigd. Misschien kan je deze instelling op 1 plaatsen zodat steeds de maat volledig wordt uitgespeeld vooraleer over te schakelen naar een andere sectie van het pattern.

Ik heb met Pattern Quantize het probleem weten op te lossen. Bedankt Hover.

Bedankt nog verder voor de Guide, Hover. Ben er nog even flink mee bezig geweest (helaas ben ik tot wanhoop gedreven; ik krijg maar geen arpeggio onder pattern-mode; dat gaat echt frustreren na een uur hoor).

Ik ben nog even aan het dubben of ik wellicht binnenkort PLG-kaarten ga aanschaffen. Ik merk dat de sounds in deze Motif toch wel redelijk 'algemeen' zijn en aangezien ik ook niet veel zin heb om eerst met samples te gaan klooien zoek ik even een andere oplossing om mijn geluidsbank uit te breiden. Welke sounds hebben die PLG-kaarten zoal en hoeveel soorten zijn hier eigenlijk van?

P.S. Ik laat die arpeggio in de pattern-mode voorlopig maar even voor wat ie is, alhoewel ik het wel zonde vind....

Back