Taal: de jij-vorm van het woord samplen

Taal: de jij-vorm van het woord samplen

• ik sample en jij samplet wij samplen jij hebt gesampled.

Stemmen: 10 43,5%
  • ik sample en jij sampled wij samplen jij hebt gesampled.

Stemmen: 13 56,5%

• Totaal aantal stemmers
    23
Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Origineel geplaatst door mario010

Verder kon mijn moeder inderdaad erg mooi zingen maar zong zij vrijwel nooit pop van eigen bodem maar altijd engelstalig of franse chansons,....(waarschijnlijk om te oefenen).
Ik geloof niet dat wij jou ooit te eten hebben gehad dus ik vraag me af hoe jij precies aan de info over mijn moeders zangkunsten komt.

PS.
Ik waardeer je schrijfkunsten en je inzicht in de Nederlandse taal zeer,...Maar,..
om vreemde mensen met termen als "lieve jongen" te adresseren en over hun moeder te schrijven of t een oude bekende is doet mij vermoeden dat je wel veel gestudeerd :geslaagd: hebt maar je minder tussen de diverse sociale lagen van de bevolking :biertje: :peukie: hebt begeven.

Je hebt dus beter naar je moeder geluisterd dan je handtekening doet vermoeden.
En waarmee jij het arme mensje (waarschijnlijk onbedoeld) in de schijnwerpers hebt gezet.

Nee, ik heb niet gestudeerd. Uit hoofde van mijn functie beweeg ik mij niet alleen tussen maar ook in
alle lagen van bijna alle volkeren der wereld. Dit stelt mij in de gelegenheid een studie te maken van de gewoonten en
gedragspatronen van velen mensen van verschillende komaf en culturele achtergrond (ongemeen verrijkend naar mijn mening).
Als je je stoort aan een vermeende homo-erotische ondertoon in de term "lieve jongen", die ik gebruikte in
een eerder bericht; wees verzekerd van mijn totale desinteresse als je daar beter van slaapt.

Zoentjes,
ISPdeRuiter

BLAAT!

schaap.jpg

Bericht door een moderator:
Zo... en nu weer on-topic, gaarne!

Ben niet zo gek op sampelen, dus:

Ik synthetiseer
Jij synthetiseert
Wij synthetiseren
enz.
8o)

ANTWOORD
De tweede persoon enkelvoud van 'samplen' is 'jij samplet'.

'Samplen' staat in het Groene Boekje van 1995 (met als vervoegde vormen 'samplede' en 'gesampled') en in diverse hedendaagse woordenboeken.

Aan het Engels ontleende werkwoorden worden zo veel mogelijk volgens de Nederlandse grammaticaregels vervoegd. De stam is 'sample' (de e is nodig om tot de juiste uitspraak te komen) en daarachter komen de gewone werkwoordsuitgangen. Die zijn hetzelfde als bij pakweg 'huppelen': 'ik huppel - jij/hij huppelt - wij/jullie/zij huppelen', dus ook 'ik sample - jij/hij samplet - wij/jullie/zij samplen'.

TOELICHTING
Zie het Taalunieversum voor een algemeen advies over de vervoeging van Engelse werkwoorden in het Nederlands: http://taalunieversum.org/taal/advies/tekst/31/.

Met vriendelijke groet,
Namens Taaladvies on line,

--
einde discussie wat mij betreft 8o)

Sjonge dit topic trekt alle mierenn**kers van het forum aan lijkt het wel. (ja, ik kom hier toevallig hoor, verdwaald etc ;)

:D:D:D

-C-

Bericht door een moderator:
Nou, we zijn eruit. Deze kan wel dicht...

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back