Welke synthesizer moet ik kiezen voor in een top40 coverband ?

antwoord

antwoord

Hallo allemaal,

Voor de duidelijkheid, de band bestaat uit een behoorlijk complete bezetting:

* Drums
* Basgitaar
* Slaggitaar
* Sologitaar
* Trompet
* Alt Sax
* Trombone
* Percussie (Yamaha DD-55 wordt gebruikt...)
* Zanger
* Zangeres
* Achtergrondzang

en ik op toetsen !

Dus een workstation heb ik idd niet nodig !! Yamaha MOTIF en Korg Triton vallen dan al af. Die vielen sowieso eigenlijk al af vanwege het budget. Ik zoek dus echt een goede allround synth voor live optredens met een coverband die muziek speelt van jaren 60 tot nu. Vooral ben ik op zoek naar pads, strings, liefst nog een mooi orgel geluid en synth leads.

Ik heb voorheen 2 yamaha keyboards gebruikt die ik nog had staan wegens geldgebrek. Een PSR-730 en PRS-540, maar daar kom je niet ver mee. Sowieso vind ik de geluiden van die dingen niet mooi. De PSR-730 heb ik laatst ingeruild voor een ander nieuw keyboard: de Roland EXR-3. Deze bevalt prima. Heeft stagepiano geluid van Roland en voor de rest ook wel behoorlijk mooie geluiden. In ieder geval stukken beter dan de Yamaha. Maar de synthleads, pads en strings op dit keyboard vind ik te mager. En eigenlijk zoek ik een orgelgeluid die lijkt op de Hammond B3. Maar dat zal wel lastig worden in een synth, nietwaar ?? Ben sowieso gewend om op 2 toetsenborden tegelijk te spelen. Stand daarvoor die heb ik dus al. Gewoon zo'n dubbele QuickLock. Die voldoet prima !

2e hands is voor mij echt geen optie, zoals ik al meerdere keren heb aangegeven. Dus dan vallen de XP's van Roland helaas af. De CS2X is wel nog nieuw te krijgen, maar dan vrees ik dat ik zelf veel geluiden zal moeten gaan editen om te gebruiken voor top40 nummers !??????!!?? De CS6X is niet meer nieuw te krijgen, dus die valt ook al af.
Dan blijven voor mij de onderstaande over:

- Yamaha S30 (50 euro boven budget.. maar is te doen. is deze niet een beetje te duur nieuw met "maar" 24 MB ROM??)
- Roland RS-50 (heeft ie goeie synthpads, leads en een mooi orgel ???????? 32MB ROM, niet uitbreidbaar qua samples)
- Roland JUNO-D (zelfde als de RS-50 - vanaf oktober verkrijgbaar, dus dan zal ik moeten wachten, hmmmm)
- E-MU PK-6 (ik vind de samples van de Proteus 2500 vanaf de website zo zielig klinken, is ie in t echt ook zo????)
- E-MU Vintage Keys (ook deze samples vind ik nogal zielig klinken, is ie in t echt veel beter ????)
- Novation KS-5 (is een VA-synth. daar haal ik geen realistische orgel en strings geluiden uit, toch ??? en is kraaksynth!)

Heeft iemand misschien orgel en synthsamples van de Roland RS-serie (maakt niet uit welke, mag ook van ouwe RS-5 of RS-9, of van de RS-50/70) ?? Ik zou deze graag eens willen horen !!
Ook zou ik graag eens wat orgelsamples willen horen van de Yamaha S30. Synthsamples heb ik gehoord en bevallen wel!!
Heeft iemand misschien nog betere samples van de E-MU's dan op hun eigen website ???

Graag ontvang ik advies van u allen !!
Alleen serieuze reacties graag !!

Groet,

Yannick - topicstarter

Een XP-30 heb ik nog wel op een paar plaatsen zien staan, volgens mij zelfs nieuw. Ik dacht in Eindhoven (Conijn) en Rotterdam (Feedback), maar ik kan me vergissen (wel weer een half jaar geleden ook). Maar goed, de engine van de XP verschilt weinig van die van de RS neem ik aan. Dit houdt in: erg veelzijdig; niet erg diep qua geluid, maar dat heb je niet nodig met zo'n uitgebreide band. En uit mijn XP-30 kan ik best wel goede orgels trekken, vind ik zelf. Wachten op de Juno-D lijkt me zinloos; ik geloof niet dat die ook maar iets toevoegt aan de RS-50. Hoewel die waarschijnlijk direct in prijs zal dalen bij het uitkomen van de Juno-D, dus dat scheelt dan weer. :P

De E-mu's lijken mij niet de beste keuze. Volgens mij zijn die beperkt qua geluiden (haal je daar vette leads en moderne pads en strings uit?) en qua synthediting. Nou hoef je niet meteen superdiep te kunnen gaan wat editing betreft, maar als een geluid net niet goed is dan moet je dat toch aan kunnen passen. Anders kun je net zo goed weer gewoon een keyboard kopen.

De KS-5 is inderdaad een VA-synth. Als je je synth je belangrijkste instrument wordt in een coverband dan zou ik niet beginnen aan een VA-synth (ik had eerder niet goed begrepen wat je bedoelde). Niet erg geschikt voor alles waar geen 'synth-' voor staat, zoals daar zijn, orgels, (e-)piano's, klassieke instrumenten, enz. Soms kan het wel, maar je neemt er nogal een omweg mee.

Een goedkope Yamaha lijkt mij een goede concurrent van de Rolands. Qua geluid en diepgang van de editing zal het dan niet veel uitmaken welke je neemt, lijkt mij. Wel qua presets, manier van editen en extra opties (toetsenbord, polyfonie, fx, enz.). Ik zou zo'n S30 daarom niet onderschatten.

Dus ik zou zeggen: S30 vs. RS-50. Beiden te beluisteren in de betere synthzaak => doen, lijkt mij. :)

antwoord

antwoord

Da's nou net t probleem. Bij mij in de buurt ligt geen fatsoenlijke winkel waar ik eens rustig kan gaan kijken voor zoiets. Ze hebben nog niet es synthesizers zo ongeveer. Dus dan moet ik al reizen naar Feedback boven in t land, of naar Koln gaan. Nu ben ik van plan zodra ik OV heb (16 augustus) gratis naar Feedback te reizen en eens rustig op m'n gemak wat synths uit te proberen.

Maar in de tussentijd wil ik me een beetje orienteren wat de mogelijkheden zoal zijn. En sowieso heb ik de 29e augustus weer een optreden dus heb ik niet al te veel tijd om maanden te experimenteren met een synth tot ik mijn geluiden gemaakt heb. Hij moet dus wel goed bruikbare presets bevatten voor het top40-coverwerk !!

Graag reacties & adviezen !!

Re: Re: Welke synthesizer moet ik kiezen voor in een top40 coverband ?

Re: Re: Welke synthesizer moet ik kiezen voor in een top40 coverband ?

Origineel geplaatst door Scratch
CS1x / CS2x ben ik niet heel bekend mee, ik heb zelf ook een CS6x, en das een relaxt apparaat. Hij staat een beetje bekend voor de dance scene, maar opzich valt dat reuze mee. Je haalt er voldoende andere geluiden uit, en wat betreft de strings....daar zal ik me al helemaal geen zorgen om maken. Er zit een hele mooie preset in (Small Anna) en als je daar wat galm overheen gooit, krijg je echt iets waanzinnigs. Ik zal kijken of ik wat kan opnemen.

Ik heb ff wat geïproviseerd. Let verder niet op de kwaliteit, en hoe het is ingespeeld. Ik hoop dat je beetje een idee krijgt van de stringssectie. Ik ben er zelf hartstikke te spreken over. Wat betreft de S30 en S80 deze hebben (volgens mij) dezelfde engine als de CS6x. De S30 en S80 zijn meer gericht op de hedendaagse toetsenist, met allround geluiden. De CS6x is meer gericht op de dance wereld.

Hier een korte improvisatie, met preset Small Anna (strings)

RS-50 of Juno-D

RS-50 of Juno-D

hoi allemaal,

k heb ff op internet gekeken voor de prijzen van RS-50 en JUNO-D.
Volgens mij wordt de JUNO-D toch echt goedkoper dan de RS-50.

Listprice RS-50: $ 1049
Listprice JUNO-D:$ 699

In Amerika worden ze vervolgens bij bananas.com verkocht voor:

RS-50: $ 795
JUNO-D: $ 595

Hier zit 200 dollar verschil in.

Zie onderstaande links:

RS-50:

http://www.bananas.com/productdetail.asp/pid_62/productname_Roland-RS-50

JUNO-D:

http://www.bananas.com/productdetail.asp/pid_5813/productname_Roland-Juno-D-Synthesizer-Keyboard

Wat denken jullie van de prijzen ???

Groet,

Yannick

Ja mooi maar daar koop je ze niet voor in Europa denk ik.

OT; snap absoluut niet waarom je zo tegen 2e hands bent, je kan nieuw ook een rot exemplaar kopen en een maandenlange welles niettes relatie met je leverancier opbouwen.
Met jouw budget kun je sytnhs kopen die normaal gesproken het dubbele kosten en evenzoveel extra bieden dan de synths die je nu wil kopen. Een ander voordeel van 2e hand is dat je er niet veel op verliest als ie je niet bevalt om de een of andere reden. Bij nieuwe synths raak je bijna direkt de helft kwijt als ie heeft aangestaan.

my € 0,2

Een kennis van me speelt in een soortgelijke grote band. Alleen hun repertoire gaat iets meer richting de 70's.
Maar wat ik eigenlijk wil zeggen, is dat hij al jaren speelt op een oude Korg M1.
Dit is een behoorlijk degelijke synth, de klank is nog steeds prima en ze zijn voor weinig te koop.

Verder zijn er veel klanken voor te vinden online. En de grote voordelen van 2dehands zijn:

- Je betaalt stukken minder; Meer synth voor minder.
- En mocht de synth niet bevallen, dan kun je hem voor de zelfde prijs weer vekopen (soms meer als je mazzel hebt). ;)

http://www.harmony-central.com/Synth/Data/Korg/M1-01.html
http://www.sonicstate.com/synth/m1.cfm

Origineel geplaatst door The Q
Ja mooi maar daar koop je ze niet voor in Europa denk ik.

OT; snap absoluut niet waarom je zo tegen 2e hands bent, je kan nieuw ook een rot exemplaar kopen en een maandenlange welles niettes relatie met je leverancier opbouwen.
Met jouw budget kun je sytnhs kopen die normaal gesproken het dubbele kosten en evenzoveel extra bieden dan de synths die je nu wil kopen. Een ander voordeel van 2e hand is dat je er niet veel op verliest als ie je niet bevalt om de een of andere reden. Bij nieuwe synths raak je bijna direkt de helft kwijt als ie heeft aangestaan.

my € 0,2

Daar denken er hier veel zo over, ik trouwens ook.
Met een nieuwe bak kan je evengoed troubles krijgen, misschien nog eerder kans dan met een 2de hands want die heeft al bewezen diensten. *D

Als je deftig uitkijkt naar wat je 2de hands koopt, krijg je achteraf hetzelfde bedrag terug in verkoop als je hem beu bent. Tenzij je hem niet van het podium kieperd en hem altijd netjes in je flightcase herbergt.

als je een goed orgelgeluid zoekt probeer dan zeker eens de vr-760,die heeft dezelfde orgelmogelijkheden als de vk-8 (met drawbars dus),je beschikt ook nog eens over behoorlijke piano en rhodes klanken,strings en synths zitten er ook in....leuk bakje!!

Origineel geplaatst door Cheimoon
Maar goed, de engine van de XP verschilt weinig van die van de RS neem ik aan.
Nou, eigenlijk wel een beetje; als ik de Juno-D mag geloven (de RS met andere naam en kleur bovenkant) zit er nu een 2-tone systeem in ipv. een 4-tone wat de XP/JV synth engine gebruikt.

Dit houdt in: erg veelzijdig; niet erg diep qua geluid, maar dat heb je niet nodig met zo'n uitgebreide band.
Niet diep? Qua sounds die in een bepaalde categorie vallen, hoop ik dan; qua synthesis schopt 't ding net zo hard kont als de JV-1080 en 2080. Probeer dit eens met je eigen XP :).

Origineel geplaatst door the captain
als je een goed orgelgeluid zoekt probeer dan zeker eens de vr-760,die heeft dezelfde orgelmogelijkheden als de vk-8 (met drawbars dus),je beschikt ook nog eens over behoorlijke piano en rhodes klanken,strings en synths zitten er ook in....leuk bakje!!

Dat wel, alleen *censuur* duur. :bekdicht:

Prijzen vergelijken met die van The States met Europa, is hetzelfde als appels en peren met elkaar vergelijken.

Vergeet namelijk niet dat als je er één in Amerika besteld, nog invoerrechten in Nederland moet betalen. Buiten dat zit je ook nog met vervoerskosten en de (lange) levertijd! ;)

Dat je perse een nieuwe wilt hebben, dat is ieder z'n eigen wil. Maar ik moet wel een aantal heren gelijk geven, dat als je een nieuwe koopt en 'm niet bevalt, dat de tweedehands waarde van dat apparaat flink lager is dan de nieuwe waarde.

SteL: je koopt een nieuw apparaat en je komt er vrij snel achter dat het niet jou 'ding' is. Zeg dan maar :doei: tegen je zuur verdiende centen die je net hebt uitgegeven. Want je krijgt hetzelfde bedrag nooit meer terug. En dan maakt het nog niet eens uit, of je 'm na 1 week verkoopt of 2 maanden. Tweedehands = tweedehands.

Koop je tweedehands, dan natuurlijk eerst altijd ff uitproberen. Als je goed rond kijkt, zie je echt wel koopjes liggen, en zoals 'Prophet' al zei:
Als je deftig uitkijkt naar wat je 2de hands koopt, krijg je achteraf hetzelfde bedrag terug in verkoop als je hem beu bent. Tenzij je hem niet van het podium kieperd en hem altijd netjes in je flightcase herbergt.

Probeer dat maar eens met een gloedje nieuw apparaat!

Afijn, denk er maar eens goed over na. Wij geven jou de adviezen! Jij geeft de centen uit! ;)

Succes!

Origineel geplaatst door Scratch
Prijzen vergelijken met die van The States met Europa, is hetzelfde als appels en peren met elkaar vergelijken.

Klopt. Hier in Nederland kost 't kreng al 2499 - nog meer dan in de States. Omdat ik weet dat je daar over 't algemeen minder betaalt (en beter kan onderhandelen) postte ik de link omdat ik VR-760 sneller in Google had geramd dan dat ik bij Feedback had moeten zoeken ;).

Er is in de States wel het voordeel dat je voor een identieke prijs veel verder kan versturen; als je voor zoveel kilometers vanuit hier iets naar 't buitenland moet krijgen wordt 't al gauw lastiger. Ook is de 2ehandsmarkt stukken groter; een Ion heb je daar al 2ehands voor 600 dollar, terwijl je er hier vrolijk 750 -euro- voor neer mag tellen.

(over de JV/XP/RD)

Origineel geplaatst door Yoozer
Niet diep? Qua sounds die in een bepaalde categorie vallen, hoop ik dan; qua synthesis schopt 't ding net zo hard kont als de JV-1080 en 2080. Probeer dit eens met je eigen XP :).

Ik dacht al dat ik dat vast beter had kunnen formuleren... Ik bedoelde niet diepte van synthese (waarmee de creativeling bij de XP of JV inderdaad flink zijn heart out kan eaten), maar van het geluid, m.a.w., om een goed laag uit die synths te krijgen dat in een band blijft staan (wij hebben geen bassist, dus ik speel meestal bassen, dus die moeten goed zijn) moet je zwaar aan het editen en layeren, en dan nog is het resultaat niet mooi. Dat is echt een Roland-kwestie. De eerste de beste standaardbas uit mijn S90 doet dit beter (en nee, ik ben geen presetter). Maar zoals ik al zei: als je een complete band om je heen hebt staan, dan heb je dat niet nodig en zou een XP of JV (of RD dus, als die wat dat betreft hetzelfde is) gemakkelijk kunnen voldoen (áls hun sound je aanstaat).

uit mijn xp-80 haal ik wel geen overtuigende orgelklank...maar ik heb dan ook enkel de session-kaart erbij gekocht...
ik zou toch voor de vr-760 kiezen,in zo'n bezetting denk ik dat je over alles beschikt wat je nodig hebt.
maarja...ik heb dan ook maar één sterretje héé... :-)

Re: antwoord

Re: antwoord

Origineel geplaatst door yannick20
Bij mij in de buurt ligt geen fatsoenlijke winkel waar ik eens rustig kan gaan kijken voor zoiets. Ze hebben nog niet es synthesizers zo ongeveer................. Nu ben ik van plan zodra ik OV heb (16 augustus) gratis naar Feedback te reizen en eens rustig op m'n gemak wat synths uit te proberen.
je wil dus een gloednieuwe (dure) synth maar je wacht wel eerst ff op je OV kaart om gratis een muziekzaak te bezoeken...

6 trak snapt het ff niet zo...

ik ben het uiteraard ook eens met heer Q en Prophet etc... 2e handsje is nooit weg!

ik snap eigenlijk niet zo goed dat er hier zo roemend gesproken wordt over de vr-760.
Een tijdje geleden heb ik die bak eens aan gedegen onderzoekje onderworpen en hij viel me ronduit tegen !
Een leuk orgel is er makkelijk uit te halen, de piano's vielen me echter zwaar tegen en de strings al helemaal.
Tevens vond ik het klavier niet geweldig (maar goed, ik ben ook niet zo'n weighted keys-liefhebber) en is het ding loeizwaar ! (ook niet echt praktisch bij het "buiten spelen")

plusje van die bak: het was voor het eerst dat ik het nut zag van d-beam: lesley slow/fast is een zegen met zo'n lampje !
(en hij zit bij de vr op een fijne plaats: wat verder weg van de toetsen, dus uit de buurt van mijn langharig, rondzwaaiend hoofd)

je wil dus een gloednieuwe (dure) synth maar je wacht wel eerst ff op je OV kaart om gratis een muziekzaak te bezoeken...

ja je moet ERGENS op bezuinigen natuurlijk :D

anders moet je wel heel erg veel optreden (en ook veel geld ervoor krijgen)
(bij m'n laatste optreden kreeg ik namelijk 4 consumptiebonnen :mega: )

om je dure synth terug te verdienen....

maar het gaat om de sound!! alles voor de sound! oja en de...eh performance! en of je nog geld over hebt om een pizza te scoren.....

Origineel geplaatst door The Q

Klopt als een bus. Mijn Triton LE was nieuw 2 jaar terug en dat soort low budget hardware gaat hooguit een paar jaar mee. Ik heb de mijne al moeten repareren. Dus.....nieuwe gear zegt niks over kwaliteit.

Origineel geplaatst door 6 trak

Snap ik ook wel eigenlijk..
Treinkaartje gaat anders (ook) van 't budget af.. En als je kan 'bezuinigen' op de NS.. (jajaja, de OV-kaart betaal je eigenlijk ook, blabla.. Maar 't lijkt net of 't gratis is!)

Sja, ik zou dan ff wachten totdat je kan testen bij Feedback, ofzo. Dat maakt een keus veel makkelijker. Tenzij je er meerdere ERG leuk vindt, natuurlijk..

Back