Gewogen toetsen synth om piano te leren?

:( :( :( Ik krijg net een reply op de mail die ik zond naar een synth winkel:

S08 bestaat niet meer is sedert 17/06/04 uit stock bij Yamaha ..ondertussen
is er de Motif reeks .

Ik zoek dus een alternatief op de S08. Iemand?

Uhm...

2e-hands S08, S90 of Motif8? Toch een Roland XV-88? 88-toesten midiklavier met een rack erbij voor de geluiden? (Kurzweil Minipiano of zo) Toch een digitale piano met wat meer geluiden? (maar daar weet ik niks van)

Tsja, uhm...

Misschien ook verder zoeken naar een synthwinkel die er toevallig nog één heeft staan? Feedback al geprobeerd? (ook al is dat in Nederland)

Ik denk dat je er werkelijk verstandig aan doet zelf naar een grotere (muziek) winkel te gaan en het toestenbord uit te proberen. Een gewogen toetsenbord is uiterst persoonlijk en de prijs/kwaliteits verhoudingen zijn zeer groot.

Ik speel zelf vaker live met de roland FP5 en vind 'm op dit moment 1 van de betere. Het nadeel is wel het gewicht van 25kg maar dat heeft zo zijn reden en voordeel: Het komt door de super kwaliteit van het klavier.

Origineel geplaatst door Cheimoon
Uhm...

2e-hands S08, S90 of Motif8? Toch een Roland XV-88? 88-toesten midiklavier met een rack erbij voor de geluiden? (Kurzweil Minipiano of zo) Toch een digitale piano met wat meer geluiden? (maar daar weet ik niks van)

Ja daar had ik al aan gedacht maar ik durf dat niet goed tweedehands kopen... Het gaat toch om bedragen met 3 nulletjes...

Misschien ook verder zoeken naar een synthwinkel die er toevallig nog één heeft staan? Feedback al geprobeerd? (ook al is dat in Nederland)

Feedback heb ik daarnet gecontacteerd, ik wacht nog op reactie.

En ik was al van plan om naar een grote winkel te trekken en ginds wat klavieren uit te proberen, alleen betwijfel ik of ze een S08 hebben staan. Zoja dan kan ik die evengoed daar kopen en zonee dan heeft het niet echt nut als ik ga testen en dan uiteindelijk toch een S08 koop. En nee naar feedback rijden dat zit er niet in dat is gewoon veel te ver.

Origineel geplaatst door Steven V
En nee naar feedback rijden dat zit er niet in dat is gewoon veel te ver.

Dichter bij huis zijn er toch ook nog enkele zaken waar je even kan langsgaan?

Ik vermoed dat er in Oostende en Brugge toch vast wel een degelijke winkel zal zijn. Anders kan je eens langsgaan bij:

The Soundfactory te Gent
Key Music te Sint-Niklaas
Music Electronics te Lokeren

Piens te Deinze allhoewel je daar nog enkel arranger keyboards en (digitale) piano's kan uitproberen. Synths en ander 'hightech stuff' zijn sinds geruime tijd enkel te koop 'uit het magazijn' en staan dus verpakt in de winkelrekken.

Uiteraard zijn er nog zaken in Vlaanderen maar die zijn dan, vanuit Veurne bekeken, toch weer een stukje verder en uren in de wagen rijden is niet zo prettig.

Of maak een uitstapje naar Duitsland, daar vind je in het Roergebied menig 'supermarkt' met alleen maar muziekinstrumenten. Daar is het zelfs voor mannen leuk om te shoppen :D

Enkel Piens en Soundfactory zijn in de buurt (plusminus één uur met de auto - ja ik woon nogal in een uithoek van België).

Die mail die ik zond was trouwens naar de Soundfactory, waar ik normaal gezien spullen koop (tenzij ik ze goedkoper elders kan halen natuurlijk - ik blijf een (arme) student.

Ik was al van plan om naar Piens en naar Keymusic (hebben ook een filiaal in Roeselare; veel dichter in de buurt) te gaan om het een en ander uit te testen.

Keymusic heeft alvast geen S08 in stock volgens hun website, en aangezien ook the Soundfactory er geen heeft zal Piens er waarschijnlijk ook geen hebben (wat een sch**tsite heeft die zeg).

Vandaag te weet gekomen dat er in Brugge een redelijk grote winkel is, maar dat zijn vooral analoge (:D) en digitale piano's, ik betwijfel dus of ze een S08 zullen staan hebben. Overigens geen S08 te vinden op hun webstek.

En een uitstapje naar het Ruhrgebied dat zie ik zelf wel zitten (alhoewel - dat is toch zéér ver) maar ik kan zelf nog niet rijden laat staan dat ik al een auto heb. Dat zit er dus zeker niet in :). Komt erbij dat de "naft" niet bepaald goedkoop is de laatste tijd...

Misschien is dit iets??

http://www.kurzweilmusicsystems.com/products.html?Id=282

Dit is een nieuwe synth natuurlijk, dus veel gebruikerservaringen zal ik wel niet moeten verwachten. Maar heeft Kurzweil geen reputatie hoog te houden?

Als iemand hier iets meer over weet dan had ik het graag gehoord.

(klik op de foto om te vergroten)

Ik vind hem er HEEL mooi uitzien, maar op deze grote foto lijkt het wel of de knopjes en de modwielen wel héél erg plastiek zijn... Misschien is dit schijn? Ik hoop het alvast want deze lijkt me toch heel erg intressant. De prijs is 1200 dollar bij Zzounds dus omgerekend in euro zit ik niet zo heel erg over mijn budget.

Origineel geplaatst door maxdox
<beetje offtopic>
Check dit boek ook eens:

Fundamentals of piano practice 2nd edition

Link naar pdf's

Dit is een gratis online boek over piano TECHNIEK. Daar zijn niet zoveel boeken over!

Ik kan je aanraden de inleiding eerst te lezen, om overtuigd te raken van het nut van dit boek.

Bepaalde methodes blijken "het geheim van de smit" te zijn in piano-land. Hij maakt hier korte mette mee.
Ook blijkt vaak nog les gegeven te worden met verkeerde methodes. Deze legt hij allemaal uit, en laat zien waarom deze een ramp zijn voor de toekomstige pianist.

Hij benadrukt dat bijv. het eindeloos herhalen van oefeningen zonder muzikale waarde zinloos zijn. Je kan veel beter muzikaal bezig zijn terwijl je oefent. Dit is niet alleen leuker, maar het blijkt ook te zijn dat muzikale structuren veeel beter onthouden worden!

Het is uit een wetenschappelijk oogpunt geschreven, en daardoor vaak goed onderbouwt.

Ook intressant zijn de bijlagen over het wel en wee van pianostemmen. En last but not least, een uitleg over de werking van het geheugen systeem van je hersenen, en methodes om efficienter te leren.

Kortom, dit boek is meer waard dan menig commercieel boek!

Bij deze bedankt voor deze fantastische link MaxDox! :okdan: ben er al een aardig eindje in maareh.. wel een flinke pil! pff
Toch heb ik af en toe het idee dat die man er wat makkelijk over praat (hij is zelf ook 'fout' begonnen waarschijnlijk)
Niemand beheerst ineens alle scales & modes zonder dat z'n vingertjes eroverheen zijn gegleden dus met dat zogenaamd 'fout' herhalen van 'domme' laddertjes ben ik het niet 100% eens

Ja daar had ik al aan gedacht maar ik durf dat niet goed tweedehands kopen... Het gaat toch om bedragen met 3 nulletjes...

Dat dacht ik ook altijd. Maar bij mijn laatste nieuwe synth was in no-time van alles kapot (Ion), en die is na anderhalve maand (!) reparate terug uit de fabriek. Dus ik ben nu meer van deze theorie: electronica is het eerste jaar en aan het einde van de houdbaarheidsdatum (die is er echt) het kwetsbaarst. Is het eerste jaar overleefd, dan is bij normale behandeling de kans relatief (zeer) groot dat de houdbaarheidsdatum gehaald wordt. Het is natuurlijk een kwestie van vertrouwen en ik kan je echt geen ongelijk geven bij dit soort bedragen, maar misschien toch wel het overwegen waard. Motifs en S##'s kunnen niet echt oud zijn, omdat deze modellen nog niet zó lang uit zijn. Scheelt ook, misschien.

[off topic]
Origineel geplaatst door Matt_E
Goed geregeld daar in belgië! geloof dat ik voor mn saxofoonlessen al jaren zo'n 600 euro per jaar betaal (en dat is nog maar de helft van het totaal want de andere helft wordt gesubsidieerd door de gemeente Eindhoven!)

Toch wel relaxed zo he... die euro'tjes. Lekker makkelijk prijzen vergelijken met onze zuiderbuurtjes :)
[/off topic]

hoe past een Nord Electro in dit plaatje?

Ik overweeg ook serieus om weer muziek en piano lessen te gaan volgen. En ik wil dan ook wel een instrument aanschaffen die ik buiten de context van de lessen kan gebruiken, namelijk al is ik weer es de buren op stang jaag met mijn "klote lawaai".

Ik word wel warm van die drawbars en de verschillende classics die er op ge-emuleerd worden. Iemand user ervaring?

Origineel geplaatst door praecox
hoe past een Nord Electro in dit plaatje?

Ik vind het klavier van de Nord Electro niet geschikt om pianolessen op te oefenen. Het beschikt ook niet over een gewogen klavier maar een waterfall klavier.

Sowieso is er geen Nord Elektro met 88 toetsen, bij mijn weten.

Als beginnend pianospeler maakt het eigenlijk allemaal niet zo veel uit.
Koop alleen niet een piano met een te lichte dynamiek is mijn advies.
Yamaha's spelen vrij zwaar in vergelijking met Roland maar wel wat realistischer.
Kawai heeft ook prima gewogen bordjes en zijn meestal niet zo duur.

Nord Electro valt inderdaad af voor mij:

-> te duur
-> 76 toetsen i.p.v. 88
-> geen gewogen toetsen

Spijtig want ik vind het echt een super mooi apparaat. Misschien later de rackversie halen als ik groot en rijk ben.

Roland VR-760 valt ook af om dezelfde redenen.

Iemand die iets weet over die Kurzweil PC1X?

Origineel geplaatst door Roel
gedaan, en nu?

Ik heb die link zelf gepost. Ik heb dat stukje heus wel doorgelezen hoor.

Bedankt voor de google zoeksessie.

Iemand een idee waar er demo's uit Kurzweil modules / synths te horen zijn (liefst de PC1X natuurlijk maar omdat de geluiden uit deze gebaseerd zijn op die uit de andere Kurzweil synths zijn die uiteraard ook welkom)? Alvast niet op hun site te vinden.

Iemand die iets weet over die Kurzweil PC1X?

Deze voldoet prima aan jouw eisen maar valt buiten jouw budget. De richtprijs voor de Benelux is 1799 EUR (bron).

Back