Gewogen toetsen synth om piano te leren?

Hier hadden mp3's moeten staan van o.a. de PC1x maar blijkbaar is men dat vergeten of komen deze er spoedig wel te staan?

Intussen kan je de overige instrumenten hier wel beluisteren.

Origineel geplaatst door Hover
Deze voldoet prima aan jouw eisen maar valt buiten jouw budget. De richtprijs voor de Benelux is 1799 EUR (bron).

Nogmaals bedankt Hover. Da's wel een heel groot verschil met de USA... Scheelt zo'n 700 euro :stupid .

Als ik deze koop dan zal het alvast niet hier zijn.

Heb je trouwens al eens een Alesis QS8 overwogen? Deze kost nu ongeveer 1000 EUR, nieuw en is nog steeds verkrijgbaar.

Wel eens bekeken, niet overwogen eigenlijk... Iemand met ervaringen met deze synth?

Wat verder weg is hij nog goedkoper

:)

Wow, echt goedkoop! En je krijgt er nog een Latin card bij... (geen idee eigenlijk wat ik me daar bij moet voorstellen)

Nog even wat reviews lezen... Ik moet zeggen dat ik deze een beetje schuwde, wat ik nu toch wel onterecht begin te vinden.

Bedankt Hover!

Ik zou als ik jowu was gewoon iets dieper in de buidel tasten. je hebt het over een gewogen synth? nu ja een van de besten is de roland xv88
houten gewogen toetsen,.. plus een super krachtige synt ingebouwd... wat wil je nog meer...
iets waar je jaren plezier van zal houden..

Volgens de tweede review op deze site zou de casing van de QS8.2 plastiek zijn... Het ziet er alvast niet plastiekerig uit -> iemand die dit kan bevestigen?

Overigens de QS8.2 scoort niet bepaald hoog...
Verder nog de demo's van de PC2 (grote broer van PC1x volgens Kurzweil) beluisterd, en dat klinkt echt ongelofelijk goed vind ik!

Dit wordt nog een lastige keus.

XV88 is geen optie, te duur helaas.

De Alesis QS8 ken ik zelf niet dus ik kan je niets uit eigen ervaring vertellen.

Hoe die aanvoelt, speelt en klinkt test je best ook zelf uit. Zo vermijd je mogelijke verrassingen.

er staat nu een steinbach vleugel bij te koop/te ruil. doe je dat toch?
hij is wel 1.75 mtr maar volgens mij gebeurt er weinig spannends in de laatste halve meter, die kan je er zo afzagen.
schijnt wel een lekkere feel te hebben, dat klavier.

Grappenmaker :D

maar de Alesis QS serie is gebouwd als een tank en heeft een metalen behuizing.
Heb zelf een QS 6 gehad en dat klavier was al licht gewogen en erg fijn.
Ik zou zeker de QS 8 eens checken.

QSx.0 en QSx.1 zijn tanks, maar de QSx.2 serie schijnt meer te lijken op een Trabant: alles plastiek! De .2 serie lijkt het op alle gebieden te verliezen van de .1 serie...

Origineel geplaatst door Leo
er staat nu een steinbach vleugel bij te koop/te ruil. doe je dat toch?
hij is wel 1.75 mtr maar volgens mij gebeurt er weinig spannends in de laatste halve meter, die kan je er zo afzagen.
schijnt wel een lekkere feel te hebben, dat klavier.

Nee er is geen ruimte voor een vleugel, zoals in mijn allereerste post gezegd.

En de laatste halve meter eraf zagen :confused: .
Als je mij uit wilt lachen mag je dat recht in mijn gezicht doen. Is wel een eindje waarschijnlijk tot bij mij thuis, ik weet niet of je dat ervoor over hebt. :Z

Bon die QS8.2 valt zowieso af als dat plastieken verhaal klopt, want het laatste wat ik wil is wel een plastieken instrument... Zou trouwens ook een pain-in-the-ass zijn om te programmeren / sounds te editen.

En ik ben heus wel van plan om naar een winkel te gaan en wat te gaan testen - no worries. Ik zoek gewoon nu al instrumenten die een beetje aan mijn eisen voldoen en als het kan binnen het budget vallen, zodat ik niet op zoektocht moet - met vervelende verkopers die op mijn vingers zitten te kijken - in de winkel waar ik wil gaan testen. Begrijpelijk toch?

Laatst gewijzigd:
ok serieus dan
ik heb de qs8 en 8.1 een paar keer even gevoeld en ok, het klavier is gewogen, maar ik vond het ook nogal zwaar en niet echt op een piano lijken.
waarom niet een mooi masterklavier zoals bv de elka 88 (het type weet ik niet zeker) een prachtig houten klavier, mooie lange toetsen en een echte heerlijke piano-feel.
module eraan hangen en hopla: een goede synth
die elka kost haast niets meer

Ja oké, dat is een optie, maar ik had toch liever een combinatie gehad van goed klavier en geluidsbron. Iets wat ook in mijn muziek gebruikt kan worden.

Misschien is dit iets:

http://www.netzmarkt.de/thomann/thoiw7_kurzweil_sp88x_stagepiano_prodinfo.html

Prijs valt mee. Wel spijtig dat er ribbon controllers gebruikt zijn i.p.v. wieltjes, er zit zo'n ribbon controller op mijn E-Mu MP-7 en ik vind dat niks eigenlijk. Wel weinig klanken. Ook best een lelijk ding.

Origineel geplaatst door Steven V
Misschien is dit iets:
Wel spijtig dat er ribbon controllers gebruikt zijn i.p.v. wieltjes, er zit zo'n ribbon controller op mijn E-Mu MP-7 en ik vind dat niks eigenlijk. Wel weinig klanken. Ook best een lelijk ding.

Nou ja, je bent zelf best al redelijk positief over dit apparaat, dus ik zou zeggen: kopen die hap!

Serieus: die wens om alles wat je zoekt in een kast te hebben ken ik. En voor sommige wensen gaat dat op, maar voor bepaalde synth wensen meestal niet. De Kurzweil ken ik niet, maar ik heb er wel veel goeds over gehoord.

Ja oké, dat is een optie, maar ik had toch liever een combinatie gehad van goed klavier en geluidsbron. Iets wat ook in mijn muziek gebruikt kan worden.

Misschien is dit iets:

http://www.netzmarkt.de/thomann/thoiw7_kurzweil_sp88x_stagepiano_prodinfo.html

Prijs valt mee. Wel spijtig dat er ribbon controllers gebruikt zijn i.p.v. wieltjes, er zit zo'n ribbon controller op mijn E-Mu MP-7 en ik vind dat niks eigenlijk. Wel weinig klanken. Ook best een lelijk ding.

In Sint-Niklaas staat die speelklaar opgesteld en draagt hetzelfde prijskaartje. Ik heb er een tijdje terug ook eens mijn vingertjes op los gelaten en die vervangende ribbons is wel even wennen maar echt slecht is het nu ook weer niet maar ik prefereer toch ook echte wielen.

Maar deze stagepiano heeft slechts een handvol klanken en dat wou je toch niet ;)

geen digitale piano dus; die hebben toch wel te weinig klanken.

Misschien moet je je budget eens 'herbekijken' :D

Nee, voor 1000 EUR ga je alvast geen nieuwe Roland XV-88, Yamaha S90, Kurzweil PC1x vinden. Tweedehands zijn ze natuurlijk wel goedkoper dus misschien uitkijken naar een leuke okkazie.

Stagepiano's vind je nieuw meer dan voldoende en binnen jouw budget. Zoals Leo al vertelde: hang er via Midi een leuke module aan vast en je beschikt over een ruim arsenaal geluidsmateriaal.

Ook dit niet uit het oog verliezen:

Synths zoals een Yamaha S90, Roland XV88,... hebben vaak geen ondersteuning voor de drie pianopedalen.
Stagepiano's hebben vaak geen klavier met aftertouch.

Met jouw budget zou ik of een tweedehands S90,.. zoeken of een nieuwe (okkazie) stagepiano waarop je dan (later) een leuke module op aansluit.

Inderdaad ik denk dat het slimmer is om nog wat te wachten en door te sparen...

Feit is dat ik 3 zaken broodnodig heb:

>> Mixer; ik heb 3 instrumenten momenteel maar ik kan ze niet samen gebruiken >> erg frustrerend
>> Monitors; momenteel red ik me met mijn Technics dj koptelefoon (slecht voor dit soort toepassingen) >> erg frustrerend
>> Klavier, liefst met een synth erbij want ik heb geen instrument met goede piano klanken >> erg frustrerend

Ik heb dan wel een vakantiejob gedaan die heel erg goed verdient (redder-aan-zee), maar daar kom ik niet mee toe natuurlijk.

Ik denk dat ik het budget ga optrekken tot 1500 euro ongeveer.

[EDIT]
Inderdaad een instrument met enkel piano patches vind ik niet genoeg, maar ik hoef ook geen "analoge geluiden", als je begrijpt wat ik bedoel. Wat ik wel graag zijn Rhodes, Wurlitzer, Clavinet, en als het kan wat Hammond geluiden.

Ik ben nu een beetje aan het kijken naar de GEM Promega 2, die in aanbieding is bij Feedback voor 1599 euro. Wat een prachtig ding is me dat zeg... Ik denk dat ik nog maar even wacht met de aankoop van die monitors.
[/EDIT]

Laatst gewijzigd:
iemand (ik ben vergeten wie, daarom durf ik wel wat over de prijs te zeggen) bied hier tannoy reveal active monitors aan. smaken verschillen, budgetten ook, maar de tannoy's lijken mij een prima keuze.
de vraagprijs is 450, maar intussen (weet de verkoper waarschijnlijk niet) is dat ook al de nieuwprijs (bv musicstore in keulen), zodat een betere tweedehands prijs toch al rond de 300-350 komt te liggen, naar mijn idee.
misschien toch niet zo gek om eerst ook wat geld aan monitors uit te geven. daar kan een koptelefoon niet tegen op.

...ook wat geld aan monitors uit te geven. daar kan een koptelefoon niet tegen op.

Monitors zijn inderdaad heel leuk, maar ik maak al jaren met heel veel plezier muziek, zónder dat ik monitors gebruik! Je hebt ze echt niet persé nodig! Als je echt goed wilt gaan afmixen, okay, maar wil je gewoon lekker spelen dan voldoen die koptelefoontjes prima...

Groet,
Roy

iemand (ik ben vergeten wie, daarom durf ik wel wat over de prijs te zeggen) bied hier tannoy reveal active monitors aan. smaken verschillen, budgetten ook, maar de tannoy's lijken mij een prima keuze.

Ik was al van plan om Tannoy's ofwel Tapco S8 monitoren te halen (na ze te vergelijken in een winkel uiteraard). De prijs voor een setje ligt voor beiden (nieuw) rond de 500 euro.

De mixer die ik van plan was te kopen kost ook rond de 500 euro (Mackie VLZ1402).

Als ik mijn budget voor het keyboard omhoog trek dan moet één van deze twee vorige wachten. Aangezien ik mijn instrumenten nu eens graag tegelijkertijd wil gebruiken dan zullen die monitors nog een half jaartje moeten wachten. Die Technics koptelefoon is uitstekend voor dj gebruik, maar om muziek te maken kleuren ze echt té veel. En comfortabel om te dragen zijn ze al helemaal niet want ze drukken erg op de oren -> na een tijdje gaat dat flink pijn doen. Ik zal wel op mijn tanden moeten bijten :).

Net even geluisterd naar de demo's van de Promega 2 (al staat er Promega 3 bij - misschien zijn het vergelijkbare klanken -> edit: ja inderdaad het zijn dezelfde klanken, de 3 heeft meer tierlantijntjes), dat klinkt echt ongelofelijk mooi.

Maar deze stagepiano heeft slechts een handvol klanken en dat wou je toch niet

geen digitale piano dus; die hebben toch wel te weinig klanken.

Juist, maar:

Hmm ik vergat er eigenlijk bij te vermelden dat ik eigenlijk niet echt op zoek ben naar synth sounds -> ik zoek dus een toestel met piano sound én orgels (Hammond) + EP's (Clav, Wurlitzer, Rhodes). Ik wou maar even zeggen dat enkel een piano klank te weinig is. Maar er hoeven nu ook geen 700 patches in zitten zoals in de S08 (is geen vereiste).

Bij de GEM kun je nog editen (toch? - zeker aan de effecten) dus op dat vlak zit het snor.

Kurzweil SP88x valt dus af want inderdaad een beetje weinig klanken en volgens mij ook niet erg veel EP's noch orgels. De site van Kurzy is overigens niet bepaald informatief vind ik...

Laatst gewijzigd:
Back