Tb-303

Origineel geplaatst door RockSteadyBeat®
@PatatMet
wow, weer wat geleerd. Aardig gek, ik wist dit dus echt niet.

Nou had ik nog een vraag:
Kan ik mijn TB proggen terwijl de dinsync-kabel erin zit???
denk het niet he. ik heb het idee day die dan na de eerste noot blijft hangen.
Iig trek ik steeds de kabel eruit als ik hem wil proggen.

Ik ben er toevallig net mee bezig dus kan je ook wel antwoord geven :)

Je kunt hem wel programmeren met een dynsync kabel er in, je kunt hem dan alleen niet starten met zijn eigen run/stop toets. Ik heb hem nu aan een 909 hangen en kan gewoon nieuwe sequences maken zonder steeds de kabel eruit te trekken.

Origineel geplaatst door Hooihuis
Ik ben er toevallig net mee bezig dus kan je ook wel antwoord geven :)

Je kunt hem wel programmeren met een dynsync kabel er in, je kunt hem dan alleen niet starten met zijn eigen run/stop toets. Ik heb hem nu aan een 909 hangen en kan gewoon nieuwe sequences maken zonder steeds de kabel eruit te trekken.

Wazig ik heb echt het idee dat mijn TB na de eerste noot dan blijft hangen, ik heb gistere een livesetje gedaan (303/606/Monomachine/TCm350) dus ik moet de boel eerst aansluiten om het nog eens goed te testen...

Ik ben misschien een van de weinigen die dat hoge oscilleren van een TB niet begrijpt.
Maar als het in de nummers van Imagination(Illusion) is gebruikt vind ik het wel een stoer geluidje.
Kan iemand bevestigen of de baslijn van "Illusion" uit een TB komt? Live produceerde de band dit geluid met een ander aparaat; met een keyboard om de nek, ik weet niet of het toen in Vredenburg via CV gebeurde of niet.
Volgens de data kan het; het lied is uit 1982 en de eerste TB's uit hetzelfde jaar.

ik herken er eigenlijk niet meteen een TB in .. overigens is die muziek wel erg fout :D

een keyboard om de nek zei je? dat zal wel een sh-101 geweest zijn? nog zoiets fouts uit die tijd :P

kennelijk was t in die tijd nogal stoer om zo'n sh-101 om je nek te hangen ..

Nee is geen TB303, klinkt als een Moog, al heeft het ook iets DX7erigs

Dan zal het wel een Moog liberation zijn geweest

Imagination rules trouwens! Is echt niet fout, super diep en mooi...die baslijnen man..oef!!!
check hun album `Nightdubbing`, stripped dub versions met echt de meest fantastische live mixer fading en bursts van bakken delay...en Larry Levan mix.

Origineel geplaatst door smackos
Nee is geen TB303, klinkt als een Moog, al heeft het ook iets DX7erigs

Dan zal het wel een Moog liberation zijn geweest
:okdan: Heel goed, smackos. Dat was ook wat live gebruikt werd, een zwart geval. Het was zeker geen SH-101, anders was die herkenbaar geweest aan de kleur(geen zwarte SH's dat ik weet).

Imagination rules trouwens! Is echt niet fout, super diep en mooi...die baslijnen man..oef!!!
check hun album `Nightdubbing`, stripped dub versions met echt de meest fantastische live mixer fading en bursts van bakken delay...en Larry Levan mix.
Dank voor tip, ik ga zeker op zoek naar die oude stuff uit mijn jonge jaren, :D.

Steve Jolley and Tony Swain waren de producers... Mijnheer Jolley heeft zijn carriere minder florieus afgesloten... Ik kan niet vinden welke apparatuur ze hebben gebruikt voor Imagination.

Origineel geplaatst door Peanut Cargo
Ik vind de baslijn in dit nummer ook erg lekker. Is toch een 303 of toch nie?
http://www.youtube.com/watch?v=VlFjf1pWk2c

Ja, een 303 of een kloon. Ik gok de D16's Phoscyon. :D
Dat nummer doet me ook erg denken aan Daft Punk's "Da Funk". Die clip had ook van die stukken waarbij de muziek harder/zachter werd bij het naar binnen en buiten gaan.

bij is het allemaal begonnen met een mixbandje van Seal Phuric (ambivalence) acid brain explorers, wat ruimgenomen de collectie Woodie Mcbride op Dropbass en Labworks was :) Zwaar beuken en gieren eigenlijk.

Kvond eerst maar niks, maar uiteindelijk echt die acid gaan waarderen.

Dan kwamen de obscure feestjes in Brussel in kraakpanden, industriegebouwen, verlaten tunnels etc.

Zelf beginnen mixen en intrese hebben in elektronische muziek, als fervente Punk/metal/rock fan destijds was dit vreemd.

later dan ook geleerd wat de TB was, en meer en meer gaan houden van zn klank.

toen ik dan na enkele een andere bandje vond thuis achter de kast, 'ACID TRAX 1988' is mijn liefe voor de TB en acid echt vervolledigt, en ben ik sindsdien meer geneigd om bij de old school house te blijven, dan de beuke Dropbass toestanden. Die simpele tracks met een enkele TB en wat TR808 erbij kon echt super impactvol zijn. Neem één van mn favorieten: 'Downfall' van Armando, of ja tuurlijk Phuture acid Traxx.

ik ben int algemeen ook een Bass Synth freak geworden, maar die old school acid sound gebruik liefst de old school aparaten :)

Ik heb geen idee hoeveel er gemaakt zijn, maar ik denk dat de zeldzaamheid ervan redelijk overroepen wordt. Ok ze worden niet meer gemaakt, maar er zijn er naar wat ik heb gehoord van oude producers, veeeel gemaakt.

Bovendien was de TB net zoals TR gen echt enorm success en verkochten die dingen niet goed. Acid house veranderde dit wel, maar niet echt ontzettend, zeker niet de eerste jaren, tot half jaren 90, toen ze niet meer werden gemaakt.

Ik heb verhalen gehoord in Orbit shop, in Brussel waar ze ooit TB's gebruikt hebben bij onderlopende kelder, om andere deftige, dure spullen op te zetten en de TB dozen als onderstel in het water. :s

Ook heb al gehoord dat ze zelf zo ver zijn gegaan dat je ze met een promotie actie kon krijgen bij een doos Corn Flakes.

Stom dat ik te laat geboren ben voor de deftige koop, maar toch geen spijt van de 800 € die het mij gekost heeft.

Doe hem nooit meer weg.

Hallo? Geloof je dat nu echt?

nou, tzal niet zo echt letterlijk zijn, maar ik dacht dat het iets was met punten verzamelen ofzo.

LoL

Tuurlijk neem ik dit niet serieus, dit zijn gewoon de mythen en/of legenden
die ik gehoord heb over de TB, zoals stond in de vraag eigenlijk ? :)

tzou wel leuk zijn hé, spaar 100 punten en krijg 50 € korting op een TB van toen pakweg 200 €?? mooi mooi :)

pffff ik wil ook een tb :(

koop em zo snel mogelijk, want twordt er niet goedkoper op vind ik.

check x0x box anders, nee ?

nee, wil een ecte :D

volgende maand is dr weer geld en maar hopen dat er eentje te koop staat voor een niet al te belachelijke prijs :peukie:

Ik heb geen idee hoeveel er gemaakt zijn, maar ik denk dat de zeldzaamheid ervan redelijk overroepen wordt. Ok ze worden niet meer gemaakt, maar er zijn er naar wat ik heb gehoord van oude producers, veeeel gemaakt.
[...]
Bovendien was de TB net zoals TR gen echt enorm success en verkochten die dingen niet goed. Acid house veranderde dit wel, maar niet echt ontzettend, zeker niet de eerste jaren, tot half jaren 90, toen ze niet meer werden gemaakt.
Dit even corrigerende: Er zijn er ongeveer 10.000 gemaakt en de TB werd gefabriceerd van 1982 tot 1983.

Altijd leuk om te lezen hoe iemands interesse is ontstaan. Ik kende de 303 voornamelijk als scheurend leadijzer in de Early Hardcore muziek. Toen Propellerhead's ReBirth op een gegeven moment op de markt kwam, kwam ik erachter dat die geluiden dus uit de TB-303 afkomstig waren. Nu heb ik er sinds een paar jaar zelf ook eentje vanuit nostalgisch oogpunt. ;)

Ik moet zeggen dat 'ie het op de dansvloer nog best goed doet, getuige van de reacties van het publiek op een gabberfeest waar ik onlangs optrad. :) Verder komt ie prima van pas tijdens de langere treinritten... :D

hmm liefde voor de tb303 is bij mij ook begonnen bij rebirth wat een buurjongen op zn pc had, eindelijk wist ik waar al die smerige scheurende geluiden van de ouwe hardcore platen vandaan kwam.

Vanaf toen ben ik verliefd geworden op die sound :luv:

Dit even corrigerende: Er zijn er ongeveer 10.000 gemaakt en de TB werd gefabriceerd van 1982 tot 1983.

mja had er echt geen flauw idee van, enkel van horen. zo zie je maar wat mensen allemaal vertellen hé. 10.000 is echt weinig, en 1 jaar is ook echt weinig, maar twas een flop toch, nee ?

Toen Propellerhead's ReBirth op een gegeven moment op de markt kwam, kwam ik erachter dat die geluiden dus uit de TB-303 afkomstig waren. ;)

hahha ja ik net hetzelfde, ik had een versie van rebirth 2 via iemand, en dacht toen wel, hé dit is ontzettend leuk en intressant spul :) wist niet dat het een simulatie was :)

En toen op dat monet was de MC303 uit, en mensen zeggen me dan "ja ik heb er zo één, echt waar !" en ik "maaannn laat me zien, en dan was het zo een groovebox, en ik wist niet eens dat er een verschil was. ik dacht dan zo van "wow vet man. das zo een bak zoals Rebirth !" Geen idee wat analoog of digitaal was. echt groen van achter mn oren tot onder mn rug. :)

Ik moet zeggen dat 'ie het op de dansvloer nog best goed doet, getuige van de reacties van het publiek op een gabberfeest waar ik onlangs optrad. :) Verder komt ie prima van pas tijdens de langere treinritten... :D

ja beuken doet acid meestal wel goed.

Ik kan em samen met de BOSS DR202 spelen, en ik heb daarvoor 2 kleine speakers met een kinch kabel die ik direkt in de BOSS steek.
Full portable acid party kit :)

En toen op dat monet was de MC303 uit, en mensen zeggen me dan "ja ik heb er zo één, echt waar !" en ik "maaannn laat me zien, en dan wast zon groovebox, en ik wist niet eens dat er een verschil was. ikdacht zo van "wow vet man. das zo een bak. Geen idee wat analoog of digitaal was. echt groen tot van achter mn oren tot onder mn rug. :)

Haha, dat heb ik ook nog gehad.
Er was iemand die er altijd mee speelde bij mij op school (internaat). Stikjaloers was ik toen. Achteraf wel grappig dat het dan uiteindelijk een mc-303 bleek te zijn.

Back