Tb-303

Zou je niet dezelfde TB klank kunnen krijgen, wanneer je een TB helemaal nabouwt?
Of zijn er componenten die niet meer te krijgen zijn ...

Ik heb geprobeerd in welke mate een virus, v-synth, Fantom en MC-808 in staat zijn, de TB-303 te emuleren. (Aangestuurd met Logic).

zie bijlage.

Attachments

• Being TB.mp3
    630 KB · Bekeken: 150
sorry groene ridder maar het lijkt geeneens op een 303...behalve het stukje na 24 sec....de onderdelen zijn inderdaad moeilijk te krijgen maar heb je ze dan kom je aardig in de buurt van de echte. vooral de filter chip is erg belangrijk. op de een of andere manier waren de seq van roland raar....ook de tr seq is moeilijk na te maken misschien wel onmogelijk

:D das dan weer erg droog.....je pikt de roland sound er zo uit.....maar ondanks dat blijft het mat zelfs een mc808.....het mist de diepte en holte van de tb.

ik heb gisteren een boss syb3 binnen gekregen en man dat klinkt aardig als een 303. ik trigger hem met me mc303 met de 303 bassline 02-01 en bubbelbubbel. zal binnenkort wel een sampletje plaatsen

Inderdaad. Dat vind ik ook. En daarmee heb ik weeral eens aangetoond dat het onmogelijk is om een TB perfect te emuleren.
Of je hebt aangetoond dat jij niet zo goed kan programmeren als je denkt? Ik denk dat je met bijvoorbeeld een Virus toch echt wel een stuk dichterbij een TB kan komen.

Zeker niet met enkele VA's of Samplers.
Ik denk dat je juist met (sommige) VAs een heel eind in de buurt kan komen. Iig dichter dan jouw poging.

Zou je niet dezelfde TB klank kunnen krijgen, wanneer je een TB helemaal nabouwt?

De sequencer is altijd het probleem.
Maar voor het 1-op-1 nabouwen van het analoge deel: zie de x0xb0x. Die is component-identiek (als je 'm bouwt met een BA662 tenminste).

Phoscyon

Phoscyon

Qua computer emulatie is er nu toch wel een die heel erg in de buurt komt van het origineel (zeer veel beter dan bv rebirth). De plugin is ook al langs gekomen in andere threads: phoscyon van d16 (www.d16.pl)

Voordat je een echte gaat kopen (wat natuurlijk altijd het best is, want origineel is origineel) zou ik deze plug eens bekijken. Ik kocht hem destijds in een actie van d16 voor 29 of 39 euro.
Het is toch wel heel handig dat je even 6 TB303s tegelijk kunt hebben draaien met een geluid wat bijna niet van echt te onderscheiden is.

.

wel, dit is wat x0xbox is eigenlijk, maar niet alle componenten zijn nog te krijgen als ik het me goed herrinner.

Enige probleem met x0x box is dat je hem zelf moet bouwen.

Ik zie het probleem niet.

?? niet iedereen is een elektro ingenieur met deftige las vaardgheid en kennis van dit alles om zulke bakken in mekaar te steken.

Lekker tof voor jou als je er iets van kent, maar das niet voor iedereen het geval hé, daar zit het probleem.

En is dat een sequencer-CPU die niet meer te vinden is?

Volgens mij is het ROM-mask, wat wil zeggen dat de software er in de fabriek al ingezet moet worden.

Of een vervanger...

Tja, als het origineel wilt nabouwen ga je natuurlijk niks vervangen. Wie weet maakt de timing van de CPU wel uit voor de swing ofzo (je hebt van die puristen...)

Back