Tb-303

Bericht door een moderator:
On topic, AUB

Ooit een gekocht voor 100,- (guldens..)

Ooit een gekocht voor 100,- (guldens..)

Ik ben een van die gelukkigen die er ooit (eind jaren '80) een gekocht heb voor 100,- (guldens) ;)
Ik was op weg naar het reisbureau voor een last-minute boeking, maar uiteindelijk blijven hangen bij de muziekwinkel die 'm in de etalage had staan. Een tijdje mee geklooid en toen lange tijd niet gebruikt omdat ik andere hobby's ontwikkelde (ik leerde toen mijn vrouw kennen).
Het was al weer eind jaren '90 toen ik in een tijdschrift een advertentie zag staan voor een TB303. Er werd toen ruim 1500 gulden voor geboden. Ik dacht eerst "dat is toch niet dat gekke doosje was ik nog op zolder heb liggen", maar bij nader onderzoek bleek ik in het bezit te zijn van een TB303 waar veel geld voor werd/wordt neergeteld.
Zelfs het vinyl-tasje dat erbij zit heb ik nog (en mijn vrouw klaagt dat ik zoveel zooi heb die ik niet weggooi...)

Alleen het manual is in ongerede geraakt (oeps...) maar ik vond op internet een 90-tellend pdf. Ik heb nu weer een beetje tijd (en zin) om met het apparaatje te klooien, dus binnenkort ff dat manual uitprinten en laat de regenachtige dagen maar komen.

Re: Ooit een gekocht voor 100,- (guldens..)

Re: Ooit een gekocht voor 100,- (guldens..)

Origineel geplaatst door HansS
Ik ben een van die gelukkigen die er ooit (eind jaren '80) een gekocht heb voor 100,- (guldens) ;)
Ik was op weg naar het reisbureau voor een last-minute boeking, maar uiteindelijk blijven hangen bij de muziekwinkel die 'm in de etalage had staan. Een tijdje mee geklooid en toen lange tijd niet gebruikt omdat ik andere hobby's ontwikkelde (ik leerde toen mijn vrouw kennen).
Het was al weer eind jaren '90 toen ik in een tijdschrift een advertentie zag staan voor een TB303. Er werd toen ruim 1500 gulden voor geboden. Ik dacht eerst "dat is toch niet dat gekke doosje was ik nog op zolder heb liggen", maar bij nader onderzoek bleek ik in het bezit te zijn van een TB303 waar veel geld voor werd/wordt neergeteld.
Zelfs het vinyl-tasje dat erbij zit heb ik nog (en mijn vrouw klaagt dat ik zoveel zooi heb die ik niet weggooi...)

Alleen het manual is in ongerede geraakt (oeps...) maar ik vond op internet een 90-tellend pdf. Ik heb nu weer een beetje tijd (en zin) om met het apparaatje te klooien, dus binnenkort ff dat manual uitprinten en laat de regenachtige dagen maar komen.

100 piek :D Mocht het je niet lukken dan kan je wel op weg helpen woon toch aardig in de buurd.Heb er zelf ook een ;) Je hebt hem toch wel zonder batterijen op geborgen he ?

Hier gratis bij een synth die ik kocht,was rond 88,89,die winkel had ze nog mooi in het magazijn staan inc tasje.
Die gast was erg blij dat hij er 1 weg kon geven,want ze stonden er maar,was een totale flop toen.
Dit zelfde gold voor de 909 en 808 dr reeks van boss enz,l.a synthese,fm synthsese,en pcm base drum compus waren in.
Analoog was hartstikke uit.

Re: Re: Ooit een gekocht voor 100,- (guldens..)

Re: Re: Ooit een gekocht voor 100,- (guldens..)

Origineel geplaatst door marcuuu
100 piek :D Mocht het je niet lukken dan kan je wel op weg helpen woon toch aardig in de buurd.Heb er zelf ook een ;) Je hebt hem toch wel zonder batterijen op geborgen he ?
Ja, natuurlijk. Ook 18 jaar geleden wist ik al dat batterijen kunnen gaan lekken ;)
Heb inmiddels al mijn eerste loopje weer in de machine weten te proppen. De handleiding brengt weer herinneringen van vroegah....Jemig, ik wordt oud...LOL

Bedankt voor jullie mooie verhalen.

Ik heb onlangs de Audio Realism BassLine gekocht en ik moet zeggen dat ie fantastisch klinkt.

Ik denk dat ik het daar voorlopig maar biij hou omdat een echte 303 veel te duur is op dit moment. Eerst maar eenseen dikke vette hit scoren :)

luftmeister.

en? een vette hit gescoord ondertussen? :D

Ik moet zeggen, voor de eerste keer bij een buur voor het echt een TB303 en TR808 gevoeld...
en dat maakt toch écht wel indruk. klonen blijven steeds klonen, hoe dan ook,
maar ik ben ook opzoek naar eentje dat er een beetje naar klinkt, een hardware bakje dan.
Ik ben daarvoor het forum al eens flink aan het afschuimen. Er is toch het één en het ander gemaakt
op dat vlak lijkt me.

tb 303

tb 303

de tb303 wordt nog altijd veel gebruikt al dan niet de software plugin.
het is nog steeds iets die in de klank zit, een eigen sound !
zelf heb ik de bassline 303 altijd super gevonden !!

de mc-202 is geen bassline, is meer iets zoals een sh-101 met een pattern sequenser.
je kan er natuurljik ook 303 achtige sounds uitkrijgen.

om er 1000 euro's uit aan te geven , vindt ik persoonlijk wel wa overdreven, maar als je dit toch doet
koop dan de devilfish tb303 !!!!!

De 202 is inderdaad niet echt 303-aandoenend in geluid. Om te beginnen klinkt ie aanzienlijk dunner. Verder klinken de portamento, het filter en de accent aanzienlijk anders. De 202 kan overigens ook wel lekker bliepen.

Die Devilfish 303 heb ik zelf ook over nagedacht maar als je ziet hoeveel je wel niet moet neertellen voor zo'n modificatie, hoeft het van mij al niet meer.

Ik merk zelf trouwens dat ik de TB-303 nog niet echt voor producties gebruik. Zit er meer wat mee te bliepen in combinatie met andere Roland x0x-bakken. Hoe gaan jullie, andere 303-bezitters, te werk als jullie de TB-303 hanteren in jullie tracks? Bouwen jullie de track om de 303-loop heen of gebruiken jullie de 303 in realtime record mode om zo iets in te programmeren wat bij de rest van het nummer past?

normaal begin je met de bassline 303 en je bouwd je track eromheen.
mensen die het héél goed kunnen programmeren doen het soms wel anders, omdat ze dan werkelijk weten wat ze nodig hebben.

Een leuke manier die ik laatst hanteerde, is de TB-303 in realtime recorde mode zetten en aan een sequencer hangen. Normaal gesproken stopt ie in die mode na het aflopen van de maat, maar nu blijft de sequencer hem steeds triggeren waardoor je net zo lang je nootlengte kunt intappen tot het goed klinkt. :)
Het enige nadeel vind ik, is dat je de toonhoogte niet realtime in kunt voeren. Je moet dus steeds van tevoren de tonen invoeren die je wilt gaan gebruiken.

je kunt de bassline voorzien van cv-gate en laten sturen door een analoge sequenser.
zodat je de cv-gate / accent / slide / resonace/ appart kunt kontroleren, zo maak je natuurlijk ook andere basslinen
dat niemand heeft.

Ach, ik pruts eerst nog wel een tijdje door. Ik leer vanzelf wel hoe ik hem goed kan gebruiken. De leercurve is bij de TB-303 nou eenmaal niet erg stijl dus duurt het gewoon langer om hem onder de knie te krijgen dan de meeste andere sequencers.

Schop

Schop

Ik had even een vraag over de TB

Mijn 606 onthoud de patterns niet als ik niet 4 van die vette batterijen erin knal.
Mijn TB onthoud ze wel zonder die batterijen????

Zit er soms een knopbatterij in een TB303 die de patterns onthoud ofzo???

Re: Schop

Origineel geplaatst door RockSteadyBeat®

Mijn 606 onthoud de patterns niet als ik niet 4 van die vette batterijen erin knal.

Ik denk het wel.

Maar schroef hem eens open dan weet je het :)

Ik heb sinds een tijdje ook een 303 en dit viel mij ook al op ja. Maar ik heb er evengoed maar batterijen ingedaan voor de zekerheid :)

Zonder batterijen onthoud hij het maar een paar dagen. Na 3 / 4 dagen is alles er uit of is alles door elkaar gegooid.

Het geheugen van de 303 en 606 word onder spanning gehouden door een 100uF condensator. Hoe lang de patronen bewaard blijven is afhankelijk van hoeveel stroom het geheugen trekt. En dit kan heel veel verschillen per 303/606. Sommigen zijn al gerandomized na 1 dag, anderen kunnen wel een paar maanden hun patronen bewaren. De mate van willekeur is ook verschillend per 303/606 en hangt ook af van de geheugen chips.

Wil je je patronen langer bewaren, dan kan je de 100uF condensator groter maken. Of een lithium batterij erop knutselen.

@PatatMet
wow, weer wat geleerd. Aardig gek, ik wist dit dus echt niet.

Nou had ik nog een vraag:
Kan ik mijn TB proggen terwijl de dinsync-kabel erin zit???
denk het niet he. ik heb het idee day die dan na de eerste noot blijft hangen.
Iig trek ik steeds de kabel eruit als ik hem wil proggen.

Back