Gitaar pedaaltjes

Ik heb maar een pedaaltje, maar ben er wel blij mee. Alleen nog gitaar over gespeeld. Moet hem nog een keer met de Mopho proberen. Het is een Dunlop Jimi Hendrix crybaby. Laatste editie. Op gitaar zeer bevredigend iig

Ik heb maar een pedaaltje, maar ben er wel blij mee. Alleen nog gitaar over gespeeld. Moet hem nog een keer met de Mopho proberen. Het is een Dunlop Jimi Hendrix crybaby. Laatste editie. Op gitaar zeer bevredigend iig

Vet hoor! Heb net zelf toevallig ook een nieuwe Jim Dunlop wah gekocht. De 95Q. Vet pedaal met instelbare Q op het filter en schakelt automatisch aan en uit (true bypass) als je 'm in beweging zet. Dat maakt m wel goed geschikt als je m zittend gebruikt achter een klavier vind ik. Qua sound toch weer heel anders dan de Ibanez wh10 wah die ik al had.. :okdan:

ja dat zijn ook toffe dingen, alleen shit dat vroeg of laat de potmeter eraan gaat

inmiddels ben ik gereed met mn xp100/200/300, superblij mee, en nu heb ik ook de xp200
kunnen testen, vind ik ook erg ok trouwens. de leslie's en phasers zijn zeker bruikbaar,
je oorspronkelijke sound wordt wel iets dunner met de meeste presets, maar niet op een onprettige manier

ik ben best wel fan van digitech eigenlijk, zeker nu ik de spacestation ken :halleluja

http://www.effectsdatabase.com/model/mars/warmcurrent

deze analoge phaser met buis heb ik pas, made in china maar fuck wat een geweldige phaser
hij phased en doet nog iets wat er op lijkt maar dan anders en eerlijk gezegd klinkt hij mooier dan mijn MF-103 alleen minder extreem ik schat dat het om een 6 stage phaser gaat

Vraagje, in een (digitaal) pedaaltje met phaser, chorus, flanger, reverb zit toch gewoon een chip met een of ander algoritme of andere code?

Als ik de pedaaltjes die ik wil gebruiken op dit gebied allemaal los wil kopen gaat het even duren, maar een Zoom G3 zou dit soort effecten toch prima kunnen vervangen?

http://www.zoom.co.jp/products/g3

Overdrive, distortion en amp- en speaker modeling wil ik met een G3 niet gebruiken, heb ik al pedaaltjes voor, o.a. Joyo Ultimate drive en de AC tone.

Of is een pedaaltje met een chip iets wezenlijk anders dan zo digitaal multi effect die (mogelijk?) effecten (of bekende EFX pedaaltjes) nabootst?

geen idee, maar waarom zou je graag een pedaaltje met zo'n chipje willen en niet gewoon bijvoorbeeld een analoge phaser van ehx bijvoorbeeld?
ik heb zelf wel wat van die digitale meuk liggen maar mist iets aan... en zeker distortion moet je niet digitaal willen! heb een oa cheap digitaal multieffectje om noise mee te maken met feedbackloops enzo maar ow want klinkt dat naar!

Nou, ik had zelf het idee dat in al die phasers, delays's, chorussen, flangers, reverbs hoe dan ook een chip zit, en hiermee niet 100% analoog zijn. Misschien zijn ze dan hybride, analoge componenten voor een bepaalde specifieke klank, en een chip voor het time-based effect?

edit: in ieder geval in mijn prijsklasse dan...max ca. € 75,- voor een pedaaltje.

Laatst gewijzigd:
er bestaan 100% analoge delays... maar dan is dat chipje analoog. vaak denken mensen dat iets digitaal is zodra er een chip in zit. Een chipje is niet per definitie digitaal!!!! bijvoorbeeld een opampje is ook een chipje.
In een analoge delay zit een bbd chip die echt hoorbaar anders klinkt dan een digitale (dsp) chip delay. maar je kunt digitaal natuurlijk wel analoog laten klinken (VA)
Kan analoog de hemel in prijzen maar ben me wel bewust dat sommige analoge delays wat meer ruisen en gruizig zijn... dus het gaat er echt om wat je ermee wilt bereiken

in de boss flanger BF-2 zitten bijvoorbeeld bbd
chipsICs, transistors and diodes used in the Boss BF-2:
IC1, IC2: uPC4558C (dual operational amplifier)
IC3: MN3207 (1024 stage BBD)
IC4: MN3102 (BBD driver)
IC5: TL022CP (dual low-power general-purpose operational amplifier)
IC6: uPC78L05 or equivalents (5V positive voltage regulator)
Q1, Q2, Q3: 2SC732TM-GR (NPN silicon transistor)
Q4: 2SK30A-Y (Silicon N-channel junction field effect transistor)
Q5: 2SA733-P (PNP silicon transistor)
Q6-Q11: 2SC945-P (NPN silicon transistor)
D1: RD11EB-3 (11V 500mW Zener diode)
D2: RD5.1EB-3 (5.1V 500mW Zener diode)
D3-D10: 1S2473 or 1S1588 or DS442 (switching diodes)

hier legt iemand t goed uit:
It samples the voltages of the incoming signal and stores the actual voltages (not numerical representations of them) in capacitors. Those are the buckets. There are 512 or 1024 buckets in a row and the samples are transfered from "bucket" to "bucket" on each clock pulse with incoming buckets of voltage coming in behind the others. - picking up more noise with each stage btw.

This is the way the bucket brigade fire departments would put out fires before the pumper and hydrants. A line of 1024 (just kidding) firemen and citizens from the creek or pond to to the fire site one bucket for each person.

That is how the bucket brigade delay device got it's name.

It is as analog as tape with the storage medium being a capacitor instead of suspended magnetic particles.

digitaal werkt met 1010110011100010100010 enz...
bbd is dus niet digitaal!
het leuke van bbd is dat elke keer dat het emmertje geleegd wordt in het volgende emmertje dat t geluid verandert. en met een heel veel feedback hou je een bak interessante ruis over.

Neem als voorbeeld een phaser, ik ben er niet eens echt gek op voor gitaar, meer voor synths.

Alleen bestaan er aan de onderkant van markt en 2e hands al heel veel soorten. En dan moet je b.v. een Amerikaanse hebben ipv een Japanse, of een Japanse ipv een Chinese, en de originele i.p.v een heruitgave, of het pedaal moet gemod worden... etc. etc. Dan wordt het me allemaal te vaag.

Ik dacht inderdaad dat een chip hoe dan ook digitaal is, bedankt dat je mijn beeld even bijstelt :-)

dat geneuzel is voor puristen en verzamelaars! ik heb voor 25,- pedalen in mn bak gehad die heerlijk klonken en van onbekende merken waren. heb trouwens onlangs biyang ontdekt en ben daar erg blij mee!
met bijvoorbeeld boss of ibanez zit je altijd wel safe of je taiwan of japan hebt ga je echt niet horen. En trouwens t is allemaal smaak.

Ik zie op je plaatje een korg770... dat is qua functionaliteit gelijk aan een uitgebreide VA? nee! en hij klinkt nog minder strak ook! en toch vind je dat mooi :P ga dan ook gewoon voor analoge pedaaltjes! die hebben ook gewoon meer karakter

Ik probeer je mee te nemen in mijn gedachtegang (of kronkel...)

Ik was juist van plan alle amp & efx modeling links te laten liggen en terug te keren naar pedaaltjes. Ik heb een doos vol overdrive's en distortions getest van mijn broer, en onlangs wat spul van Joyo gekocht (Harley Benton).

Ik heb een Boss DS-1, Joyo Ultimate drive, Classic Chorus en de AC tone als analoge amp simulator op het einde van het signaalpad. Ik heb een Marshall 30 watt buizen versterker staan, maar heb te weinig gelegenheid deze open te draaien (kleine kinderen). En ik heb een Korg SDD-1000 delay

Ik wil nog wel een vintage overdrive kopen van Joyo, over de phaser twijfel ik, ding van Joyo is niet heel erg bijzonder. Onlangs kwam er een Ensoniq DP/2 langs, had ik willen kopen maar ik was te laat. Deze staat bekend om zeer goede phasers, chorus, etc. En dat deed mij weer twijfelen, waarom al die effecten los kopen als pedaal, als ze toch digitaal of semi-digitaal zijn. Menu-tjes vind ik niks, knoppen draaien en patchen is leuk.

Zo een Zoom G3 is ook digitaal, maar kan je bedienen als een stomp box, gewoon 3 draaiknoppen. Effecten (6 stuks) kan je zelf in gewenste volgorde zetten, en distortion & amp gedeelte kan je vast wel uitschakelen. Voordeel van de Zoom is dat je er meerdere versies van hetzelfde effect krijgt, niet 1 Phaser, maar een stuk of 3, en dat voor meer effecten.

Ik was sowieso van plan en EHX Holy Grail te kopen voor reverb, dit lijkt me zeker een 100% digitaal effect. Ik kan me overigens voorstellen dat het signaalpad in zo een reverb analoog blijft, maar dat er digitaal effect wordt bijgemengd, dus wel AD-DA conversie, maar niet 100%.

Kan het gewoon proberen hoor, dat is het punt niet, klinkt het als een natte krant, dan weg ermee. Ik ben wel heel geïnteresseerd in hoe pedalen zich verhouden t.o.v. multi effecten als het gaat om time-based effecen.

Korg 770 heb ik niet.... ik vond het plaatje vooral sfeervol.

Ik ga het aanbod van Biyang en Moen ook checken.

snap je kronkel heb er zelf ook vaak mee gezeten!
1 van de dingen waar ik dan tegenaan liep waren clock sync en analoge dingen... blijft altijd lastig. Dus zodoende heb ik ooit een electrix mo-fx gekocht. die delay klinkt al aardig virtueel analoog maar toen ik m eenmaal in mn studiootje had hangen bleef ik toch mn dynacord vrs23 gebruiken. met als resultaat dat ie daar nu nog steeds ongebruikt hangt. (en nu weer in de verkoop is)

Moen Ulite phase is 100% analoog, volgens de eigen website, kost rond de €60,-. Shaky Jimi vibrato lijkt me ook wel wat voor rond die prijs. Ik weet niet wat er dan nog bijkomt aan kosten voor import (niets, als je geluk hebt).

Van Biyang kan ik de homepage niet vinden, alleen info via resellers (Ebay-Amazon, etc.)

leuke 2e hands tips van rond de 70 euro met mooie phasing geluiden guyatone PS-007, tokai TPH-1 of 2, en nieuw mars musical instruments warm current analog phase, met buis en super organies geluid dit is een van de prettigste verassings peNdalen wat een gerse sound

Back