Wat is jullie doel met muziek maken?

Mooie reacties hier.
Vind deze zeer interessant om te lezen.

Zelf zou ik ooit wel willen gaan optreden.
Of het nu als dj is en/of met een live-set (icm Ableton).
Maar goed; heb nog wel een aantal stappen te maken en moet bovendien meer een duidelijke focus gaan krijgen met wat ik doe en daadwerkelijk wil (qua stijlen, werkwijze etc).

Ik heb elders al eens verwoord dat ik al van kinds af vooral gefascineerd ben door de wisselwerking tussen wat geluid en emotie. En de schijnbare paradox tussen de mathematische en natuurkundige hardcore beta elementen en de puur subjectieve elementen als de gemoedstoestand en smaak....

Verder ben ik dan ook wel weer zo'n nerd dat ik alle elementen (zowel technisch als psychologisch/emotioneel) in al hun breedte en diepte interessant vind. Die fascinatie houdt al zo'n halve eeuw stand. Ik ga nog bijna dagelijks op ontdekkingstocht.

Het gaat me vooralsnog vooral om mijn eigen beleving/ontdekkingstocht in de wijdse wereld van geluid en muziek. Ik daarbij niet echt bezig met (en daarmee ook niet afhankelijk van) andermans mening (of waardering/geld).

En ik heb (gelukkig) ook niet zo'n behoefte aan fysieke hardware. Daar ben ik een aantal jaren geleden dan ook vanaf gestapt. Ik reis nu door de (nog veel grotere wereld) van virtuele apparaten. En voornamelijk gratis, waar tientallen, zo niet honderdtallen mooie apparaten beschikbaar zijn.

Net als mijn hardware keuzes van destijds (Kawai K5, Yamaha SY 77, Kurzweil K2000, Roland JD 990) gaat het bij de gekochte vooral om een handjevol complexe en veelzijdige apparaten in hun eigen niche, zoals KV331 Synthmaster en Seaweed Audio Fathomsynth. Die schaf ik dan aan voor een paar tientjes (of soms voor 1 euro) als ze in de aanbieding zijn (want het is gewoon niet meer noodzakelijk om nog eens vele duizenden euro's in mijn hobby pompen).

Op 15-jarige leeftijd bezocht ik met de klas de toenmalige BRT (Belgische Radio en Televisie) en toen beloofde ik mezelf dat ik ooit een studio zou hebben...
Nu, 36 jaar later, begint er vaste vorm in te komen.
Ondertussen maak ik reeds lang muziek half voor plezier, half voor m'n boterham en dat zint me wel.
Onlangs vertelde ik m'n vrouw dat ik 's avonds bij een forumlid ging kijken voor de aanschaf van een masterklavier.
Ze zei tegen me: "Je hoeft je tegenover mij hierover niet te verantwoorden. Alles voor de muziek!" Mooi van haar hé :).

Cheers,
Exo. :mega:

Leuk al deze verhalen :)

Muziek is vooral heel erg leuk, en heel erg frustrerend soms, wat het weer extra leuk maakt als het lukt wat je wil.

Voor mij is het voornamelijk voor plezier en ontspanning, maar vind het wel leuk om af en toe op te treden met een liveset of een nummer uit te brengen. Vooral optreden is spannend, maar heel leuk als anderen er plezier aan beleven

Nu ben ik bezig met een (dub)techno ep-tje. Probeer ik uit te brengen, en als dat niet lukt gewoon gratis op bandcamp :)

Verder bezig met een nieuwe liveset

Het muziek bespelen is meditatie en een medicijn tegen de saaiheid van bepaalde dingen in het leven.
Een extensie van mijn gevoels leven.
Muziek luisteren is fijn maar als je zelf muziek maakt ben je voledig onder controle over welke wereld je maakt dat vind ik toch wel het mooiste.

Al hoewel mijn muziek in documentaires en tv is gebruikt en ik het leuk vind als een director mijn werk kiest. Is het voor de rest niet belangrijk. Platen uitbrengen of muziek releasen boeit me niet zo.
Veel werk zet ik nog vaak niet online en ben ik de enige luisteraar of laat ik het horen aan muziek vrienden.

Het doel wat ik nu heb is om weer te gaan optreden en live te gaan spelen. Laatst in een bar wat liedjes gezongen op de gitaar was erg spannend. Na zoveel jaren alleen spelen work het weer tijd om muziek samen te maken.

Leuke vraag Robi!
Voor mij is het vooral een journey into sound, beetje experimenteren en ontdekken.
En soms neem ik iets op als ik het aardig vind klinken wat een enkele keer tot een track leidt.

Inderdaad een leuke vraag !
Ik geloof niet dat ik echt een doel heb met muziek. Door omstandigheden heb ik een tijdje niks gedaan, en na het weer opnieuw beginnen groeide weer heel snel een bepaald gevoel van "noodzaak" dat ik voorheen ook voelde. Een hit interesseert me niet, net zomin als roem & rijkdom, maar ik vind het wel altijd enorm vet als je iets teweegbrengt bij je publiek.

Van muziek m'n werk maken gaat niet gebeuren. Als je van je hobby je beroep maakt, met de bijbehorende verplichtingen, deadlines, enz, ben je je hobby kwijt. Mij niet gezien.

Mijn doel van muziek maken is plezier hebben. Lachen. Dingen maken waarvan mensen zeggen: WTF!. Dingen maken waar je mensen op los ziet gaan. Ik doe dat dagelijks voor mn beroep en eerlijk is eerlijk: dat is heel zwaar. Want voor elk succesje staan 10 tracks die t niet gedaan hebben. Gisteren nog: n klant die n carnavalsliedje wil dat FOUT is. Nou, dat is natuurlijk genieten als je alle foute cliches van stal mag halen.

Het muziek maken voor mn beroep brengt vrijheid met zich mee. Ff n dag geen inspiratie of zin? MORGEN weer n dag. De kids ff van school halen? Geen probleem. S avonds om 18.00 thuis aan tafel aanschuiven: No problem (daarna wel weer terug tot laat, maar ja dat hoort er bij) Deadlines: Tja, die zijn er altijd. Maar als je n klant laat kiezen tussen n door hun gestelde deadline of een track die NOG veel beter word, kiest bijna iedereen voor het laatste.

Onlangs vertelde ik m'n vrouw dat ik 's avonds bij een forumlid ging kijken voor de aanschaf van een masterklavier.
Ze zei tegen me: "Je hoeft je tegenover mij hierover niet te verantwoorden. Alles voor de muziek!" Mooi van haar hé :).

Cheers,
Exo. :mega:

En de dag erop kwam ze met 5 paar nieuwe schoenen thuis zeker.. :D:biertje:

Ik heb serieuze plannen gehad maar door verschillende omstandigheden is dat tot op heden niet gelukt. Nu net de boel aan het upgraden en weer een nieuwe frisse studio start maken met als doel lekker bezig te zijn, inspiratie botvieren, mijn skills verbeteren, lekker freaken en experimenteren, eigen sound ontwikkelen, en er vooral plezier in blijven houden en wie weet komen er straks wel dikke tracks uit :)

Niet zo zeer mijn hoofddoel in het maken van muziek (wat eerder een ontspannen vorm van tijdverdrijf is), zijn een van mij dromen toch wel om af te sluiten op de mainstage van een groot trance festival.
Of het me gaat lukken weet ik niet, zal er niet gelukkiger of ongelukkiger van worden, maar het lijkt me wel een mooie en leuke ervaring.

Hierbij voel ik toch nog de behoefte om een reactie te plaatsen in dit topic.
Vanavond heb ik ook nog wat tracks gemaakt.
Toch merkte ik dat het niet helemaal soepel verliep.
De ideeën en creativiteit zijn er wel; ik mis vooral de structuur en effectiviteit.
Was teveel aan het klooien en experimenteren en dat leidde op den duur alleen maar tot frustratie.
Ik weet dat het de volgende keer wel weer beter zal gaan, maar toch heb ik momenteel een wat onvoldaan gevoel.
Hoe werken jullie eigenlijk aan tracks (qua opbouw, structuur etc)?
Ben hier wel benieuwd naar.

Laatst gewijzigd:
Om in te gaan op je vraag hoe andere dat doen, of in dit geval hoe ik het doe.

Eerst de hoofd melodie... dan andere melodieën die hier bij passen om samen te voegen of eerder en/of later in de track terug te laten komen...
Vandaar de brug... drop down... een pakkende dansbaar ritme/groove maken van de melodie in combinatie met bass en kick... het stuk van voor de brug... drums... dj intro en outro... FX en overgangen... afmixen... nieuwe track...

Probeer dit in een zo snel mogelijk tijdsbestek te doen. Van melodie tot drop down (eerste paar uren) tot de eerste mix (binnen een paar dagen tot een week). Dan een tijdje niks doen, andere muziek maken en vooral ook luisteren, lol hebben met je vrienden en andere leuke dingen doen die je nieuw inspiratie en ideeën geven.
Na een week of wat de track nog een keer luisteren, met pen en papier er bij direct op schrijven wat je hoort wat er niet klopt of beter kan. Dan aanpassen, inclusief de mix nog een keer goed doorlopen.
Dit process net zo lang herhalen (meestal 3 of 4 keer) totdat je tevreden ben.
Daarna niks meer aan doen. Op een gegeven moment kan je door blijven gaan met verbeteren, maar beter dat je die tijd en energie in een nieuwe track steekt.

Leer ook jezelf kennen. Als het niet werkt, het maken van muziek, ga dan wat anders doen. Soms maak ik 2 weken lang muziek en dan 3 of 4 weken niets. Als ik die 3 of 4 weken lang ook had geïnvesteerd in muziek, dan was het niet gelukt, had ik niet dat blije gevoel. Dus die tijd spendeer ik dan beter in het doen van andere dingen in het leven.

Zoek je balans, leer je zelf kennen en zoek zonodig andere hobbie en activiteiten. Blijf niet in een spiraal hangen.

Weet ook of het de moeite loont om nog verder te gaan met een track, of toch beter om een nieuwe te gaan maken. In mijn geval is het belangrijk om de belangrijkste element zo snel mogelijk uit te weken, anders is het moment/gevoel weg.

Op de momenten dat je muziek maakt, probeer dan zo doel gericht mogelijk te werken. Wat wil je bereiken? Welke kant wil je op? Leer een structuur aan die voor jouw het beste werkt. Kijk video's van andere muzikanten die hun dingen op YouTube plaatsen. Schrijf de belangrijkste punten van zo'n filmpje op.
Blijf binnen een genre werken en probeer daar goed in te worden, en niet altijd te gaan springen tussen diversen dingen. Dat komt later wel als je wat verder bent.

Als je kijkt hoe ik mn tracks opbouw, dan zie je dat ik begin met het belangrijkste in mijn genre (trance in de hoek alla Markus Schultz), namelijk de melodie.
Dan de brug, het toewerken naar een climax. Je wilt die spanning en een bepaalde extase bereiken.
Wat is er daarna het belangrijkste? De drop down (mensen willen los gaan nadat de spanning is opgebouwd). Stel jezelf voor dat je op een feest staat, misschien doe je ogen even dicht en stel je de lichten en atmosfeer voor je. Wat doet jouw track met je, geeft het je het zelfde gevoel wat die andere tracks ook doen? Werk aan dat stuk van het losgaan, de drop down. Dit is een belangrijk element.
Het is dansmuziek. Vraag: wat is er belangrijk? Dat mensen er op kunnen dansen, dus maak ik een ritme/groove die hier opwerkt met een goede hoorbare kick. Het moet me laten bewegen.
Dan het stuk van voor de brug. Het toewerken naar dat wat je wilt bereiken. Laat al wat elementen horen, een bepaald geluid die in de brug of climax terug komen, een stukje van de melodie of wat losse noten hiervan. Laat mensen alvast weten dat het die vette track is en bouw hier de spanning omheen/naar toe.
Dan de drums... je track moet al goed klinken zonder de drums. Dit licht natuurlijk ook aan je genre. Soms zijn drums belangrijker dan de rest. Binnen de muziek die ik maak is het meer een toevoeging van ritme. Kies deze goed uit zodat ze passen met de ander elementen en ritme van je track.
Intro is minder belangrijk, meer een dj ding, maar alsnog moet het wel goed in te mixen zijn. Het zelfde geld voor het uitmixen voor de dj. Als dit niet werkt, wordt je track niet gedraaid.
FX... is puur voor de overgangen om deze soepel te laten verlopen, maar ook om de spanning op de bouwen.
Dan komt de mix. Om een goede mix te maken kan het helpen om veel te A/B met 2 of 3 gelijk soorten tracks binnen je genre. Deze tracks kunnen ook ideeën geven hoe je bepaalde overgangen beter kun maken en om te horen wat er werkt in een track.

Luisters naar de muziek binnen jouw genre en schrijf op wat de elementen zijn die dat soort nummers maken. Rangschik deze elementen op volgorde van meest belangrijkst tot minst belangrijk. En leer eerst met de belangrijkste dingen te werken. Loop je ergens vast op een punt, laat deze even liggen en ga verder met de volgende stap. Blijf niet te lang hangen.

Als je na de beschrijving kijkt, dan zie je dat het belangrijkste, daar wanneer je in je creatieve proces zit, als eerst doet. De minder belangrijke dingen, voor als het moment doe je had toen je aan de track begon een beetje weg is, gebruik je voor de meer standaard dingen.
De mix, wat uiteraard een heel belangrijk element is maar waar geen creativiteit voor nodig is, doe je als laatst. Uiteraard eq ik wel tussendoor als ik een instrument laad, om een beetje overzicht in de mix te houden, maar ik ga niet uren zitten pielen in het belangrijkste moment. Meestal is het gewoon het laag eruit. Het zelfde geld voor de presets. Pak een bestaand preset die goed klintk en ga door. Ik ga niet mn tijd in het creatieve proces verspillen aan het maken van een geluid.

Om wat dieper in te gaan op de frustratie of minder fijn gevoel waar je tegenaan loopt. Het kan goed zijn dat door muziek te maken er iets getriggerd wordt. Iets wat dieper in je zit wat naar boven komt als bepaalde dingen niet lukken. Wellicht is dit ook met andere dingen in je leven, als iets niet lukt. Ga hier mee aan de slag en los dat gene op. Maakt je direct ook een stuk lichter en geef je meer ruimte in je hoofd.

Wat ook kan helpen is om bijvoorbeeld geen koffie te drinken, je telefoon in een andere kamer te leggen en Om dagelijks te mediteren. Zo leer je dat gevoel van dat het niet lukt eerder te herkennen zodat je op tijd kunt stoppen, en kan je je beter concentreren tijdens het proces van muziek maken.

Ben je iemand die structuur nodig heeft in leven (iets wat we bijna allemaal nodig hebben), breng dit dan ook aan je leven. Dit reflecteert terug in het maken van je muziek. Muziek maken is namelijk een uiting van wat er van binnen zit. Heb je de structuur, voel je je goed, ben je meester over je emoties en ben jij in controller en niet je mind, dan zal je zien dat het een stuk makkelijker gaat.

De laatste drie stukken zijn meer om na te denken over je zelf als persoon. Maar kunne je zeker helpen in het totalen proces.

Veel plezier met muziek maken!

Hierbij voel ik toch nog de behoefte om een reactie te plaatsen in dit topic.
Vanavond heb ik ook nog wat tracks gemaakt.
Toch merkte ik dat het niet helemaal soepel verliep.
De ideeën en creativiteit zijn er wel; ik mis vooral de structuur en effectiviteit.
Was teveel aan het klooien en experimenteren en dat leidde op den duur alleen maar tot frustratie.
Ik weet dat het de volgende keer wel weer beter zal gaan, maar toch heb ik momenteel een wat onvoldaan gevoel.
Hoe werken jullie eigenlijk aan tracks (qua opbouw, structuur etc)?
Ben hier wel benieuwd naar.

Er is al wat topics over dit onderwerp hier.Maar ik denk dat het voor ieder anders werkt.Wat voor soort muziek,hoeveel tijd,goesting,welke instrumenten(belangrijk),hoe perfectionistisch,mentale gezondheid,zit het in je bloed,is het voor jouw van levensbelang?
Ik zelf heb het gevoel dat het nooit genoeg is;meer kennis over harmonie willen hebben en de hamvraag of dat je muziek ten goede komt?Nee,ik heb de lat wat lager gelegd,mezelf meer tijd gegund om met dingen bezig te zijn die ik plezierig vind,zoals meer met je synths werken,klanken maken,klanken ontdekken,op zoek gaan naar nieuwe soft-synths op het internet die je inspireren(eerlijk gezegd er zijn er niet veel) om naar weer een ander horizont te gaan.Het functioneren van mijn leven mag het niet belemmeren;los en vrij.Relaxed doorgaan met muziek.
Enfin in het kort op die vraag van opbouw,structuur:Ik neem,leer gewoon de scales(een paar die in mijn genre past,het moeten er niet veel zijn),zelfs met één toonladder,ben je jaren zoet,dus leer niet alles,je hebt eigenlijk enkele dingen te leren maar deze volledig uit te bouwen en zodanig te kennen dat je er niet meer moet over nadenken.Dus een klein beetje theorie moet je kunnen doorworstelen.Bij mij zijn het vier verschillende toonladders,voldoende om een leven lang mee bezig te zijn en alle geheimen van het inside en outside spelen te doorgronden.Voor mij zijn dat de majeur,mineur pentatonische,melodische mineur,en de diminished.Beter deze grondig te kennen en al de rest half.Let op,voor iemand anders kan het andere scales zijn.
Dikwijls door onderweg te zijn,wandelen bewust een tijd in muzikale termen denken,door wat je ziet,hoort,voelt,probeer dan eens muzikaal te denken,wat kan je dan muzikaal van maken.
Kijk,in de eerste plaats is het plezier,en in plezier moet je ook wat moeite doen,die je kan leiden(lijden)tot een hoger genot.

Heel erg bedankt voor jullie zeer uitgebreide en interessante reacties, sinew1958 en metatron
Voor mij is het voornamelijk een hobby, maar ik probeer het wel erg serieus te benaderen.
Qua stijl richt ik me vooral op dance en electronic (edm).
Het probleem is vaak niet zozeer het begin van een track, want ideeën heb ik vaak wel.
Meestal is het vervolg (akkoordenschema, toonladders) vaak het lastigst voor mij.
Vooral als ik een songstructuur wil hanteren (intro, couplet,refrein,couplet,refrein,bridge, outro etc).
Het is lastig om hierin een goede balans te vinden.
Soms gaat het allemaal vanzelf, maar soms loop ik ook spaak met rare creaties etc.
Het is vooral ook belangrijk om dit te herkennen en om de juiste klanken te creëren.
Dit is bij mij helaas (nog) niet altijd vanzelfsprekend.

Hoe ik het doe: Start altijd met een loop waar ik alles in stop wat ik wil, mix dat ook al grotendeels en ga dan het arrangement maken. Als die loop niet klinkt heeft arrangeren voor mij weinig nut. En meerdere tracks in 1 avond gaat wel erg snel denk ik. Beter focussen op 1 track en maak die beter. Luister en analyseer tracks die je goed vind, probeer dingen of een hele track na te maken, maar dan met je eigen sound. In jou geval, dus edm, zou ik beginnen met een drop loop. Daar draait de track om. Als dat goed is kun je dat uitwerken/arrangeren.

Heel erg bedankt voor jullie zeer uitgebreide en interessante reacties, sinew1958 en metatron
Voor mij is het voornamelijk een hobby, maar ik probeer het wel erg serieus te benaderen.
Qua stijl richt ik me vooral op dance en electronic (edm).
Het probleem is vaak niet zozeer het begin van een track, want ideeën heb ik vaak wel.
Meestal is het vervolg (akkoordenschema, toonladders) vaak het lastigst voor mij.
Vooral als ik een songstructuur wil hanteren (intro, couplet,refrein,couplet,refrein,bridge, outro etc).
Het is lastig om hierin een goede balans te vinden.
Soms gaat het allemaal vanzelf, maar soms loop ik ook spaak met rare creaties etc.
Het is vooral ook belangrijk om dit te herkennen en om de juiste klanken te creëren.
Dit is bij mij helaas (nog) niet altijd vanzelfsprekend.

Je hebt allerlei software die je helpt om akkoorden bij de basic compositie te vinden.
Of je begint met je melodie (of een begin van) er over heen te zingen en dan zet je die melodie om in akkoorden en zo bouw je het uit tot een track en een track heeft altijd een opbouw naar een hoogtepunt, een bridge en een einde en daarmee variëer je.

Het is lastig om hierin een goede balans te vinden

Balans is vooral de afwisseling tussen de verschillende delen van een track of een song.
Een serie akkoorden heeft een begin/grondakkoord, dan een aantal variaties en dan kom je weer thuis.
Verdiep je wat in hoe je spanning begint op te bouwen en met welke klanken je het weer oplost en weer thuiskomt.
Dat is een wat organischer benadering dan droog wat theorie te leren en hoe akkoorden heten.
De ene manier is vanuit je gehoor en de andere is wat meer vanuit de theorie.
Uiteindelijk leer je door te doen wel welke akkoorden goed elkaar opvolgen.
En luister vooral naar de artiesten die jij goed vindt en luister naar hun specifieke manieren van songopbouw.
Zo van; wat zijn de specifieke kenmerken, gebruiken ze een bridge bijv en dat soort dingen en maak 'ns wat na, pluis het 'ns uit.
Juist door die artiesten een beetje te kopiëeren leer je ahw de geheimen van hun en van daaruit bouw je verder aan je eigen ding.
Die toonladders zou ik me in het begin niet zo druk om maken om die goed te leren maar zing vanuit je gevoel wat en zet dat om in noten/akkoorden.

Hier een paar dingen die wellicht kunnen helpen;

Als je gaat zoeken op song structuren in de muzieksoorten die jij graag maakt dan leer je hoe songs als struktuur opgebouwd zijn waardoor je wellicht meer ideëen en inzicht krijgt in hoe je een track bouwt.
Het is net als een verhaal; het heeft een begin, een kern en een einde.

Als je denkt dat je veel theorie moet leren om goede songs te schrijven verdiep je dan in één van de meest succesvolle songwriters die nooit muziektheorie had geleerd en maar in één toonsoort op de piano kon spelen
https://nl.wikipedia.org/wiki/Irving_Berlin

Last edited by a moderator:
Back