Origineel geplaatst door True
Dit is het zinsverband:
When matching the vocalist's register
Sometimes melodies may extend outside a vocalist's register. Therefore, if you want to perform with the song changed to a different key, you can play the song in a new key while still using the same fingering as before.
Wie o wie kan daar een mooie NL vertaling van makeh?
Indien een lied buiten het bereik van de zangstem valt, of een ander instrument, dan is het aan te bevelen dat het lied in een andere toonsoort wordt gespeeld. Maar voor de toetsenist betekent dat dan andere grepen op het toetsenbord, soms erg lastige. Kan je nu het
hele instrument transponeren, door bij de synthesizer als je een 'c' speelt de instellingen van de toongeneratoren
allemaal te veranderen naar de nieuwe toonhoogte, dan zal die 'c' nu de nieuwe grondtoon zijn. Let wel, het gaat niet om de stemming van het hele apparaat, want dat is meestal beperkt tot een toon hoger of lager. Dat is om het instrument 'zuiver' met blazers te kunnen laten spelen, bijvoorbeeld.
Nu kan je die nieuwe toonsoort spelen zonder al te moeilijke grepen.
Verder is een absoluut gehoor hierbij een grote handicap

Het verstemmen van de toongeneratoren kan bij alle modulaire synths. Bij de Clavia Modulars kan je zelfs dat in de Patch opslaan, zodat je eenvoudig de nieuwe toonsoort kan laden met de voor jou bruikbare grepen. De meeste blaasmuziek staat in Bes of in Es. Daar heb ik dan Patches voor
Ik geef toch maar een echt praktijk voorbeeld. Met een aantal leerlingen van een basisschool is me gevraagd wat Sinterklaasliedjes te spelen op de grote dag. Er is een 'tin-whistle' in de toonsoort 'e', welke het meisje alleen in 'e' kan bespelen, want halve nootjes nog niet gehad! Het piano kereltje speelt alleen witte toetsen en beslist geen 'fis', gis', 'cis' en 'dis'. Dan nemen we een Nord Modular Classic en zetten de Oscillatoren allemaal een viertal klikjes (halve tonen) hoger en ja hoor... alles staat nu in de toonsoort 'e'. Als het mannetje een F-greep (F-A-C) pakt, dan horen we allemaal een A (A-Cis-E)! Kunnen de kinderen ook nog net in 'e' zingen en is Sint toch blij! Krijgt meester Wout een extra hand pepernoten en daar doen we het toch voor
Wout
die gelooft dat dat de strekking is van jouw Engelse tekst...