Oudere Romplers

De JV’s zijn nog steeds revelant vind ik, natuurlijk is er de Roland Cloud maar die gebruikt de XV als basis, met Roland Cloud heb je alsnog niet de (pure) JV sound.

Zelf ben ik een tijdje geleden voor de (budget) JV1010 met techno soundcard gegaan en nog steeds blij mee. Een goede editor is natuurlijk dan wel essentieel.

Vergis je niet dat de JV met zijn 4 soundsources per patch en uitgebreide fx al snel erg complex kan worden. Alleen patches samplen doet alle JV’s niet echt recht.

IMG_8144.jpeg

Alleen patches samplen doet alle JV’s niet echt recht.
Dat geldt ook voor die ouwe E-mu toestellen. Een preset heeft een slordige 750 (!) parameters waarmee je kan spelen. De standaard presets zijn meestal nogal lauw.

Laatst gewijzigd:
JV heeft CR2032 knoopcellen in een houdertje standaard toch?
Je schuift m er zo in kan ik me herinneren. Is wel ff priegelen om erbij te komen Weet alleen niet meer wat voor soort, maar zal wel een 2032 zijn.

Valt me wel tegen wat ze tegewooridg voor de expansions vragen. Zoek nog een special FX.

Ik vind SFX juist een van de essentials. Maar voor minder dan €150 zie je hem niet vaak meer.

Wauw die zit inderdaad bomvol! Toch een soort GAS op expansion-niveau hé ;-)

Qua JV-cards heb ik één Sector101 SR-JV Romulator card plus een programmer. Daarmee kan ik nu iedere JV-card maken en overschrijven, inclusief de superzeldzame. Werkt prima, maar je hebt er wel een klein beetje technische terminal-kennis voor nodig om ze zelf te creëren. Voor SRX-cards werkt dit helaas niet. In theorie zou ik wel mijn eigen waveforms op een JV-card kunnen krijgen, maar zover heb ik nog niet geëxperimenteerd.

Mochten jullie nog een specifieke JV-card zoeken, dan zou ik die dus voor je kunnen creëren. Een losse Romulator card kost wel 69 GBP, dus is wel behoorlijk aan de prijs.

Ik heb een tijdje een maxed out JV-1080 en JV-2080 naast elkaar gehad, 12 kaarten in totaal :D

Ah, those were the days.

Maar eerlijk gezegd zijn er maar een paar echt de moeite waard, voor de rest vooral ook erg veel overlap of, voor mij in elk geval, oninteressante geluiden/genres.

De must haves voor mij zijn
  • World
  • SpecialFX
  • Vintage Synth
  • Orchestral I

Bonuspunten voor World:Asia, Orchestral II en Session.

Wauw die zit inderdaad bomvol! Toch een soort GAS op expansion-niveau hé ;-)

Qua JV-cards heb ik één Sector101 SR-JV Romulator card plus een programmer. Daarmee kan ik nu iedere JV-card maken en overschrijven, inclusief de superzeldzame. Werkt prima, maar je hebt er wel een klein beetje technische terminal-kennis voor nodig om ze zelf te creëren. Voor SRX-cards werkt dit helaas niet. In theorie zou ik wel mijn eigen waveforms op een JV-card kunnen krijgen, maar zover heb ik nog niet geëxperimenteerd.

Mochten jullie nog een specifieke JV-card zoeken, dan zou ik die dus voor je kunnen creëren. Een losse Romulator card kost wel 69 GBP, dus is wel behoorlijk aan de prijs.
Hoe gaat dit precies in zijn werk, heb wel interesse

Ik heb een tijdje een maxed out JV-1080 en JV-2080 naast elkaar gehad, 12 kaarten in totaal :D

Ah, those were the days.

Maar eerlijk gezegd zijn er maar een paar echt de moeite waard, voor de rest vooral ook erg veel overlap of, voor mij in elk geval, oninteressante geluiden/genres.

• World
  • SpecialFX
  • Vintage Synth
  • Orchestral I

Vind je de 2080 beter dan de 1080?

Ja, de 2080 is wel de final form van de serie. De 1080 klinkt in de basis hetzelfde, maar heeft minder fx en minder patches en minder expansion slots en een kleiner scherm. Dus ik zou de 2080 pakken, zeker als je van plan bent hem van het front panel te bedienen. De interface is echt een heel stuk beter. Er zijn nog wat puristen die de 880 de beste vinden, maar ik betwist dat. Het filter is leuk omdat er door rekenfouten meer hoog wordt doorgelaten waardoor 'ie een specifiek hissy/airy karakter krijgt, maar dat is de onhebbelijkheden niet waard imo - zoals het feit dat je expansions niet direct kunt benaderen maar per maximaal 64 patches tegelijk naar het user geheugen moet kopieeren.

Ah, those were the days.

• World
  • SpecialFX
  • Vintage Synth
  • Orchestral I

Keyboards 60's 70's
Ohw die Hammonds en Fender piano's (echte liefde maar ik ben dan ook bijna 67 hè)
World is idd ook super met al die woonwinds.

Lollig trouwens
Ik kocht ooit een JV80 op MP voor errug weinig en er bleek dus die keyboardskaart in te zitten

Laatst gewijzigd:
Recent een JV2080 gescoord (op aanraden van Nap) met Vintage Synth, Session, Orchestral I, Bass & Drums, World: Asia en Super SoundSet er al in en daarna nog de SFX en World erbij gekocht. Echt een tof apparaat en denk dat ik Orchestral II er nog wel bij wil hebben maar die is prijzig helaas. Ik moet nog wel een paar van de condensatoren vervangen voordat ze spontaan klappen... ;{

• Duimpje
Duimpjes: Nap
Hoe gaat dit precies in zijn werk, heb wel interesse
De Programmer Unit hangt via USB aan je computer. Daar klik je een Romulator kaart in waar je dmv een paar terminal-commando's vanaf je computer de data van een bepaalde JV-card op kan schrijven (bv. de SFX of Orchestral JV-expansion). Daarna kun je de Romulator-card gebruiken in iedere Roland synth die JV-cards ondersteunt, alsof het een originele Roland-expansion is. Je hoeft aan je synth dus niks te modden ofzo.

De maker heeft deze de Romulator-oplossing bedacht om custom waveforms te kunnen gebruiken in een Roland-synth. Dit heb ik zelf nog niet getest, maar je kan er dus ook gewoon een image van een bestaande JV-expansion opzetten. Dat werkt prima, momenteel heb ik op mijn Romulator-kaart de Orchestral II expansion draaien.

Dus ja, het kan als kopieer-fabriek ingezet worden, heb ik van Uli geleerd! 😇

De Programmer Unit hangt via USB aan je computer. Daar klik je een Romulator kaart in waar je dmv een paar terminal-commando's vanaf je computer de data van een bepaalde JV-card op kan schrijven (bv. de SFX of Orchestral JV-expansion). Daarna kun je de Romulator-card gebruiken in iedere Roland synth die JV-cards ondersteunt, alsof het een originele Roland-expansion is. Je hoeft aan je synth dus niks te modden ofzo.

De maker heeft deze de Romulator-oplossing bedacht om custom waveforms te kunnen gebruiken in een Roland-synth. Dit heb ik zelf nog niet getest, maar je kan er dus ook gewoon een image van een bestaande JV-expansion opzetten. Dat werkt prima, momenteel heb ik op mijn Romulator-kaart de Orchestral II expansion draaien.

Dus ja, het kan als kopieer-fabriek ingezet worden, heb ik van Uli geleerd! 😇
Dus als ik een romulator kaartje haal zou je dan voor mij een image van de SR-JV80-04 Vintage Synth er op kunnen flashen ? (Uiteraard tegen vergoeding)

Heb ik gehad, was er niet van overtuigd en heb 'm verkocht
de 04 vintage synth wil ik weer terug... al zit ie bomvol
Vintage (04) en de Orchestrals (02 en 16) zijn een must have WMB. Heb pop en country & western snel weggedaan. Voor wie wil proeven: SR-JV80-02 Of ff de laatste 2 cijfers veranderen voor de andere kaarten.

Grotere scherm gaf destijds voor mij de doorslag qua 2080 boven de 1080. Anders te veel priegelen (en dat is het nog steeds wel).

Ik heb op een gegeven moment die Patch Base editors voor de JV-1080 en 2080 gekocht, dat maakt het wel overzichtelijker. Maar als je snapt hoe de synth in elkaar zit, werkt de 2080 van de frontend op zich wel heel snel.

Back