Oudere Romplers

willvandervliet

Ouwe rot
Ik vraag me af of het nog wel een goed idee is om synths als JV1080/2080 ,EMU Proteus en andere EMU synths ,Yamaha Motif te kopen.

Deze synths zijn al behoorlijk op leeftijd en gaan waarschijnlijk mankementen krijgen.

Wat is jullie idee hierover.

Oude Roland's zijn best degelijk en als er al eens een knop sneuvelt is er altijd wel een editor te vinden.
Ik denk dat je je vooral moet laten leiden door de sounds: zijn ze misschien te gedateerd voor je ?
(dat is voor mij iig het geval bij de EMU's)
Geen ervaring met Motif's.

Die dingen kosten geen drol dus waarom niet. Met een jongere vriendin ben je duurder uit en die kan het ook laten afweten.

:D

Er gaat niets boven een goedkope gele slet (XL1)

Ik vraag dit omdat ik een goedkope romper wil aanschaffen.

ik heb hiervoor de JV1080 en de Proteus 2000 op het oog.

van de JV begrijp ik dat deze hetzelfde is als de XP 80 die ik al eerder gehad heb, maar ik neig meer naar de Proteus 2000.

wat zou een redelijke prijs voor Proteus 2000 zijn ?

jv1080 gaat rond de 150 met uitschieters naar boven en naar onder.
De proteus 2000 gaat rond de 200 -250 met ook weer die uitschieters naar boven en onder.
Ik heb ze beide , en de jv is meer "synth" terwijl de 2k weer beter is in de "echte geluiden"

FA05D138-2AB3-4BCA-A2F0-AD908207E2D1.png
Ik heb zelf de Xtreme Lead, met de TSCY Rom er bij. De samples klinken nog krachtig. Natuurlijk zijn sommige presets (wat) gedateerd. De Proteus 2000 heb ik even gehad, omdat ik deze gekocht had met de TSCY Rom :D. De 2000 heb ik wel verkocht omdat ik een Motif XS had. Dat is wel een enorm verschil. De 2000 heeft wel leuke samples, maar heb er te weinig ervaring mee, maar is niet te vergelijken met de nieuwe(ste) romplers. Overigens kan het natuurlijk een bewuste keuze zijn om juist deze rompler te nemen omdat je die bepaalde sound zoekt. Weet ook dat er een gratis editor is voor Win en Mac. Dan kun je hem diep editten.

Ik beschik zelf als rompler over twee Yamaha Sy99's en een Roland D20. Enige zaken die ik in de afgelopen dertig jaar heb moeten vervangen, waren de backlight folie, floppy snaar en de microswitches. Maar voor het overige zijn dergelijke oude spullen gebouwd als een tank (in tegenstelling tot het nieuwere materiaal). Ik zou niet twijfelen, zeker niet wat de prijs betreft.

:doei:
Danny

Ik heb zelf een jx305, family van jv2080. Geweldige sequencer en arp.
Wel erg onbetrouwbaar, moet hem servicen, nieuw lcd druktoetsen etc. Maar icm met een daw erg krachtig.

Dan heb ik ook een XV5080, dat is echt mijn workhorse. Goede piano en keyboards, aynths en samples srx kaarten erin en gaan.

Die jv's hebben hun sound. Maar niet voor orchestral of akkoestische dingen. Dan moet je een xv of jd hebben. Meer hifi.

Voor synth sounds yes. De srjv kaartèn moeten wel gerecapped worden.

Edit: zie dat je een xp80 hebt das denk ik ook jv verwant.

Werk je itb check dan eens de roland zenology pro.

proteus 2000 heeft mij nooit getrokken. Ben daarom voor de koning van de romplers gegaan.
een xv5080 kun je soms rond de 400e vinden.

Ik heb nog steeds mijn Yamaha CS6X.
Het was mijn eerste echte synth twintig jaar geleden en heb deze jarenlang intensief gebruikt.

Tegenwoordig wordt hij bij gelegenheid nog weleens van de plank gehaald.
Het Data knopje verspringt soms een beetje raar, maar verder doet hij het nog prima.

De enige hardware synths die ik heb gehad zijn de Roland JV-90 en daarna de XP-80. Met techno en vintage expansion boards. Goeie ouwe tijd. Misschien toch maar s een modern bakkie kopen.
Wat ik me nog herinner is dat het geluid van de XP-80 tegen viel in vergelijking met de JV-90. De JV klonk warmer en minder blikkerig. Maar verder was de XP-80 in alle opzichten beter, uiteraard omdat ie meer stemmen had, 64 tegen 28, maar ook omdat ie duidelijk sneller en stabieler was. De JV-90 had problemen met veel midi data/kanalen en was traag en instabiel.

Het leuke van de Proteus-serie is, vind ik, dat het bijna modulair is qua mogelijkheden. Heel veel filters. Echt tof voor sounddesign. Editten is wat minder leuk op zo`n klein schermpje (en vele mogelijkheden). De editor die hier genoemd werd is vrij stabiel en werkt prettig (overzicht). Die van mij (Uitgebreide XL-1)heeft, nog steeds, geen last van gare knoppen, display is ook nog prima.

Ik snap echt niets van die hele vintage rompler hype.. maar het is misschien leuke studiovulling ofzo?? Er zijn mensen die durven te veel te vragen en dan lijkt een M1 voor 300 euro ineens goedkoop (wat natuurlijk minstens 200 euro teveel is voor zoiets achterhaalds). https://www.marktplaats.nl/a/muziek...285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr
Sommige ensoniqs hebben wel iets wat klankmatig iets toevoegt.. Of E-MU heeft een paar modules met exotische filters (Z-plane).. beiden merken worden niet meer gemaakt. Ok een M1 ook niet maar dan 600 euro vragen Maar voor een M1 voor 600 euro vragen?

Ik heb ook getwijfeld bij de Roland XV en JV's. En dan of ik niet beter af was met een Integra waar alles wat er voor de modules is uitgebracht al in zit. Uiteindelijk voor een Roland FA06 gegaan die een stukken beter UI heeft. Ik kan er prima mee uit de voeten.. klank is ook erg goed vind ik.

Ik heb trouwens ook nog een CS6x module. Maar was ook om die PLG boards in te hosten. Daar is een Motif es ook wel ok voor. Maar ook voor de Motif geldt, beter spaar je iets verder en koop je een nieuwer model met alles wat in de Motif zit en meer.

Ik heb ook getwijfeld bij de Roland XV en JV's. En dan of ik niet beter af was met een Integra waar alles wat er voor de modules is uitgebracht al in zit. Uiteindelijk voor een Roland FA06 gegaan die een stukken beter UI heeft. Ik kan er prima mee uit de voeten.. klank is ook erg goed vind ik..

Edit: Misschien zit er wel een verschil in de DA conversie maar ik vind de FA06 echt super klinken!! Moet altijd nogeens vergelijken met een JD990 die ik ook heb.. maar voor nu vind ik het een fijn apparaat om snel ideetjes mee vast te leggen, mede door de goede sequencer. Samen met een Roland VS HD recorder voor de zang werkt het voor mij prima.. Had dit hieronder er 'n keer mee gemaakt.. het is echt een oase aan oudere Roland klanken die erin zitten.. beetje tweaken en je krijgt weer nieuwe inspiratie.. ook de fx in de nieuwere Rolands modellen zijn een fijne toevoeging:)

Attachments

• Changes.mp3
    4,6 MB · Bekeken: 255
Laatst gewijzigd:
Deze synths zijn al behoorlijk op leeftijd en gaan waarschijnlijk mankementen krijgen.

Ik ben het afgelopen jaar beetje bezig geweest met romplers uit de 90s en ik moet zeggen dat ze eigenlijk allemaal zonder probleem werkten, behoudens een encoder in een Proteus die misschien eens een tikje overslaat ofzo. Vooral de Rolands zijn echt gebouwd als een tank, heb 2x JV1080, 2x JV2080 en een XV-5080 onder handen gehad en ze werkten allemaal probleemloos en "als nieuw".

Of het achterhaald is of niet is een kwestie van smaak. Ik heb die Roland romplers ook in Roland Cloud zitten (en in de Integra die ik even heb gehad), maar ik vind de hardwareversies toch beter klinken, voller of met meer 'presence'. Je zult versteld staan hoe diep sommige romplers zijn als je de moeite neemt erin te duiken. Ik vind de JV methode van synthese (dat nog steeds grotendeels in de Zenology/Zen-core aanwezig is) toch wel echt top en je krijgt er hele andere dingen uit dan je standaard analoge bakken. Ook de sounds hebben "iets", juist omdat ze met minimale middelen (weinig geheugen) toch de essentie moesten vangen van een brongeluid. Ze zijn niet zo hyperrealistisch als een moderne Kontakt lib, maar juist hun eigen karakter en rook & spiegels geven het ook een bepaalde charme.

Aan het einde van mijn rompler reis ben ik geeindigd met een XV-5080 met alle dikke expansions erin, een Yamaha EX5r (de leukste van het stel als het gaat om aparte en uitgebreide synthmogelijkheden) en de Proteus 2500 (beetje saaie bak, gaat er op termijn nog wel uit).

Kortom, ik zou er voor gaan :okdan:

Had dit hieronder er 'n keer mee gemaakt.. het is echt een oase aan oudere Roland klanken die erin zitten..

Klinkt erg smooth, die zang emulatie van die Roland ;)

Maar serieus: je hebt een erg goede stem... ik vind hem wel bij Level 42 passen qua stijl..

Zowel de roland xv serie als de emu's zijn wel meer dan de roms die erin zitten. Het zijn volwaardige digitale synths met een hoop polyfonie. Als je de basisgeluiden gedateerd vindt kan je ze makkelijk bewerken. De samples die erin zitten kan je als basis golfvorm gebruiken maar je hebt een hele synthese engine tot je beschikking.

Ook zijn voor beiden losse roms beschikbaar om er andere basisgeluiden in te kunnen zetten. De roland roms worden vaker los verhandeld. Die voor de Emu's zitten vaak ingebouwd in Extreme Leads, Mo'Phatts Carnivals of Virtuoso 2000s.

Ik vind trouwens de eerder genoemde 250 euro voor een Proteus 2000 wel pittig. Volgens mij komen ze regelmatig voor 150 of minder langs.

Ik moet zeggen dat ik soms sta te kijken van de kwaliteit van de geluiden die soms in oude Romplers zitten. Zeker qua speelbaarheid en geschiktheid in bandcontext werken ze vaak beter dan vst’s met betere samples (of modeling). Zelfs voor “moeilijke” instrumenten zoals piano zijn ze vaak OK. Ik heb dan vooral ervaring met de Roland modules.

Ik herken ook dat ze een breder klankpalet geven dan analoge synths. Al vind ik de sterk geproduceerde synthgeluiden vaak niet zo prettig als volledig effectloze analoge synths.

Meestal niks dat je met een beetje soldeerwerk niet kan oplossen. Versleten condensatoren in de voeding, versleten drukknopjes/schuivers/pots, backlight in het LCD kapot, dat zijn zo de klassiekers. Verder kan je ook al es een floppy dreive hebben waarvan het aandrijfriempje verstorven is (Yamaha) voor de meeste van deze zaken zijn nog makkelijk vervangstukken te krijgen, maar ook niet altijd.

Klinkt erg smooth, die zang emulatie van die Roland ;)

Maar serieus: je hebt een erg goede stem... ik vind hem wel bij Level 42 passen qua stijl..

haha ;) Ik zal eens kijken of ik er nog wat geplukte bassen in de Roland FA kan vinden.. er zitten echt te gekke klanken in die super natural sound engine.. ook akoestische drums. De analoge modeling vind ik dan weer tegenvallen maar het is verder een supercompleet apparaat. :) Ik vind het altijd wel leuk om juist met 1 apparaat een heel arrangement te maken.. gewoon in een compleet ander vertrek of andere omgeving zijn en daar iets creëren. Ik doe dat ook weleens met de iPad.. daar kun je ook al prima mee uit als je zang op wil nemen. Zang opnemen in een DAW werkt natuurlijk wel een stuk luxer maar zo'n HD recorder werkt gewoon veel strakker met andere midiclock apparaten. De FA sequencer heeft ook de eigenschap om na een edit of job functie te starten op bar 1. Via het midi song pointer protocol (SSPP) als de HD recorder de clock uitstuurt heb je dat niet en heb je meteen een mooie knoppen set voor de transport sectie.

Over romplers gesproken; Leunt alles wat interessant is in de EX5 ook niet op de modeling? Het rompler deel vind ik niet echt zo heel spannend... dan zijn de Roland nog stukken exotischer.. maar hij klinkt zeker goed. :)
Wat mij ook altijd nog weleens leuk lijkt is dat VASC van Kurzweil.. maar dan gaat meer om het DSP deel.
Het ook de Technics SX-WSA1 gehad.. met de Dance expansie. Daar zit ook iets in wat ze modeling noemen maar was meer een soort effectprocessor waar de samples door bewerkt werden. Wat dat betreft is de EX5 wel interessanter.

Back