Oudere Romplers

Ik heb op een gegeven moment die Patch Base editors voor de JV-1080 en 2080 gekocht, dat maakt het wel overzichtelijker. Maar als je snapt hoe de synth in elkaar zit, werkt de 2080 van de frontend op zich wel heel snel.

Editors werken erg fijn, 2080 heb ik niet meer, naast de 880 en 1080's heb ik nog een 990.
Wat klank betreft klank genieten de 880 en de 990 mijn voorkeur, de 880 omdat ie iets donkers heeft en de 990 voor zijn helderheid.

Attachments

• 1739993452601.png
    1739993452601.png
    23,1 KB · Bekeken: 66
Ja, die site van Don Solaris is wel een beetje het standaardwerk inderdaad.

Editors werken erg fijn, 2080 heb ik niet meer, naast de 880 en 1080's heb ik nog een 990.
Wat klank betreft klank genieten de 880 en de 990 mijn voorkeur, de 880 omdat ie iets donkers heeft en de 990 voor zijn helderheid.
JD-990 heb ik nog nooit gehad maar zou ik ook weleens willen proberen.

Sinds dit jaar is er ook dit interessante project van een Chinese techneut, waarbij hij een overschrijfbare SR-JV expansion card van WiFi heeft voorzien voor remote updates. Hij lijkt het wel serieus aan te pakken en de eerste batch is inmiddels uitverkocht. Nu wachten op de volgende batch maar hij schrijft dat ie net hard van z'n fiets is gevallen dus voorlopig niet zoveel kan doen. Deze oplossing zou wel een hoop schroeven kunnen schelen als je vaak van expansion wisselt, maar dan heb je dus wel Chinese netwerk-apparatuur in je Roland synth zitten...

Ik heb een tijdje een maxed out JV-1080 en JV-2080 naast elkaar gehad, 12 kaarten in totaal :D

Ah, those were the days.

Maar eerlijk gezegd zijn er maar een paar echt de moeite waard, voor de rest vooral ook erg veel overlap of, voor mij in elk geval, oninteressante geluiden/genres.

De must haves voor mij zijn
  • World
  • SpecialFX
  • Vintage Synth
  • Orchestral I

Bonuspunten voor World:Asia, Orchestral II en Session.
Het is persoonlijk, maar voor mij zijn de Vintage, Orch. II, Vocal en Session Roms de favorieten.
Maar ook een JV 880 met de Pop expansie kan ik zeer waarderen. Heeft roland diverse extra patches voor uitgebracht.

Ik gebruik ook de CTRL gebaseerde editor JV-XP editor. Deze heeft ook een wat retro uiterlijk wat ik er wel bij vind passen, voordeel van deze is dat ook VST plugin in je daw kan werken.
Deze gebruik ik ook (wel eens). Maar blijft wmb nu eenmaal bij hardware de bedoeling dat ik het op het apparaat wil doen, anders kan ik net zo goed (of mss wel beter) de Roland JV-cloudversie gebruiken alhoewel ik ooit begreep dat daar de expansions helemala niet bij zitten, is dat (nog) zo?

Deze gebruik ik ook (wel eens). Maar blijft wmb nu eenmaal bij hardware de bedoeling dat ik het op het apparaat wil doen, anders kan ik net zo goed (of mss wel beter) de Roland JV-cloudversie gebruiken alhoewel ik ooit begreep dat daar de expansions helemala niet bij zitten, is dat (nog) zo?

Nou, voor de JV-1010 heb je weinig keuze want die heeft geen handson controls. Maar in principe ben ik het wel met je eens hoor, maar dan zou ik wel voor de 2080 gaan met echt duidelijk display. Het zijn best complexe bakjes, en het visuele op een groot scherm vind ik zelf wel goed werken.

Over de Roland Cloud, wat ik heb begrepen is dat dit wel de expansion roms zijn, maar de waveforms zijn gebaseerd op de XV serie, en niet op de JV, deze zijn toch anders ivm hogere resolutie. Of dit echt uitmaakt of je het in een track gebruikt is natuurlijk een tweede :)

Persoonlijk vind ik de Cloud versie van de JV 1080 maar mager klinken, heb ze 1 op 1 vergeleken, voor mij gaat dus niets boven de klank van de hardware.

Persoonlijk vind ik de Cloud versie van de JV 1080 maar mager klinken, heb ze 1 op 1 vergeleken, voor mij gaat dus niets boven de klank van de hardware.
Klopt. De JV-1080 Cloud versie klinkt totaal niet als het origineel. Daarnaast is de performance van een hoop Cloud plugins op mijn M1 Max Mac vrij matig.

Klopt. De JV-1080 Cloud versie klinkt totaal niet als het origineel. Daarnaast is de performance van een hoop Cloud plugins op mijn M1 Max Mac vrij matig.
Je bedoelt qua cpu gebruik?

Ik heb even met de JV2080 gespeeld. Erg leuk hoor.. Jammer dat ik hem niet eerder heb gekocht

Je bedoelt qua cpu gebruik?

Ik heb even met de JV2080 gespeeld. Erg leuk hoor.. Jammer dat ik hem niet eerder heb gekocht

top hoor. Smackos doet ook mooie dingen met zijn 2080.. schijnt :)

Nadat je presets een beetje hebt doorgenomen zou ik gewoon random andere wavevorms gebruiken en dan spelen met de fx blocks en die routering. Zo kom je al snel met unieke sounds.

De JV serie is crimineel ondergewaardeerd want rompler dus geen echte synth en voor bruiloftsbands blabla. Terwijl als je onder de motorkap duikt er echt een universum aan synth goodness zit.

Met betrekking tot de geschiedenis van elektronische muziek is het eigenlijk een crimineel goede synth serie (JD-990 reken ik hier in mee), wat voor muziek hier wel niet mee gemaakt is. :D

• Duimpje
Duimpjes: Nap
Ja, ze waren zeker succesvol en veelgebruikt. Maar toch ook een hoop synthnerds die er (nog altijd) de neus voor ophalen.

Ja, ze waren zeker succesvol en veelgebruikt. Maar toch ook een hoop synthnerds die er (nog altijd) de neus voor ophalen.
Ja ik weet het, is zo'n beetje hetzelfde als dat analoog altijd beter is....

Tijdje geleden iemand in de studio die mijn S-550 sampler beter vond klinken dan een digitale synth, gaat toch niks boven een analoge klassieker zei ie nog :stupid

De multitimbraliteit (inc polifoon) is onovertroffen van romplers acht syntersizers in éen kast / apperaat voor om en nabij 3à 400€ tweedehands. Bij gebruik van alle multitimbraliteit wordt `ie weer monofoon want dan zijn de stemmen / geluiden op.
Maar zeer moeilijk ingewikkelde dingen zijn op den duur toch niet meer te horen.
Lekker digitaal dat wel. Daarom kan het ook zo klein.
Terwijl als je onder de motorkap duikt er echt een universum aan synth goodness zit.
een analoge klassieker zei ie nog :stupid . . . 🤣

Back