Waarom moet Moog altijd zo duur zijn?

[...] "Vote with your wallet," zoals de Fransen zeggen.
Het hele "made in the USA" heeft voor mij als Hollander/Europeaan geen enkele meerwaarde. Sterkere nog: ik gun de Chinezen wat de Japanners in de jaren '70 hebben gedaan en wat wij allemaal op school doen: van namaken kun je leren. Sterker nog: zo moet je beginnen, anders dan dat kan het niet. En als je geleerd hebt hoe iets moet kun je op eigen benen staan en er iets an toevoegen (Toyota). Niet dat ik het argument niet snap of jou persoonlijk wil aanvallen (het tegenovergestelde juist!) maar ik word kotsmisselijk van die houding v/d Amerikanen. Waarom zou ik extra betalen om een Amerikaan aan het werk te houden? Ik heb niets met de USA. Als ik een millennial was dan zou ik zeggen: dat stelletje milieuvervuilende steenrijke labbekakken moeten eens een toontje lager zingen. Hoe rijker de (nu nog arme) Chinezen worden hoe groter de kans dat die het geld hebben om allerlei maatregelen te treffen waar de wereld beter van wordt. Ik ga met mijn zuurverdiende centen geen Amerikaan uit de bijstand houden omdat ze daar zo onbeschaafd zijn om nauwelijks een sociaal vangnet te hebben.

Als ik moet stemmen met mijn portemonnee stem ik voor "made in Holland".

Om een lange rant kort te maken: zou het kunnen dat we ook veel betalen voor Fender, Gibson, Levi's en Moog om dure Amerikanen aan het werk te houden?

Hoe rijker de (nu nog arme) Chinezen worden hoe groter de kans dat die het geld hebben om allerlei maatregelen te treffen waar de wereld beter van wordt.

Denk dat China vooral doet wat goed is voor China. Althans, wat de leiders vinden dat goed is. De bevolking heeft weinig in te brengen, het is een dictatuur. De uitgaven voor defensie nemen al een tijdje toe met zo'n 6 - 7% per jaar, dat is best veel. In Taiwan worden ze steeds nerveuzer, niet geheel onterecht. Meer geld te besteden door de Chinese overheid, meer kans op destabilisatie, vrees ik.

Misschien maakt die (bijna) geen winst? Hoeveel zijn de vaste lasten van AION? Bedrijf een solist die dit voor de leuk erbij doet, of een heel team in dienst? Wat moet het marge zijn om het bedrijf gezond te houden? Directe verkoop, of via distributeurs? Ik vraag me echt af waarom men niet begrijpt dat je niet zomaar kunt stellen, bij bedrijf A is een product 100 euro, en bij bedrijf B is het 500 euro, dus bij bedrijf B is het te duur.
Wat probeer aan te tonen is het verschil dat zit in beiden. Dat AION bijvoorbeeld een veel kleiner formaat maakt waardoor de kosten behoorlijk gedrukt worden. Dat was meer mijn punt.
En ik denk dat Moog dit best ook zou kunnen doen, want dat het ook om de kosten gaat zoals vaste lasten zijn we allebei mee eens. Maar het gaat wel wat verder dan alleen dat.

Om een lange rant kort te maken: zou het kunnen dat we ook veel betalen voor Fender, Gibson, Levi's en Moog om dure Amerikanen aan het werk te houden?

Zou het kunnen dat ook voor goedkope Chinese producten een prijs wordt betaald, maar niet door de consument? Dat die prijs wordt betaald door de Chinese arbeiders, die dagen van 12 uur maken, 6 dagen per week? Dat de grondstoffen voor onze electronica gewonnen worden in door China gecontroleerde Afrikaanse landen, door slaven? Dat het vervoeren van elle producten wereldwijd enorm vervuilend is? Dat de Chinese industrie zeer vervuilend is en dat de uitstoot zo veel is dat de natuur en de aarde naar de kloten gaat?

Je weet dat Moog nog geen 90 mensen in dienst heeft hè? Het is dus eerder een kleine speler dan grootmacht, ondanks hun reputatie. Fender en Gibson zijn enorme bedrijven die enorme volumes verkopen, dus dan is het realistisch om nieuwe fabrieken te bouwen, extra productielijnen op te zetten in andere landen (zoals Fender) of bedrijven over te nemen (zoals Gibson met Epiphone). Daarnaast is het niet dat er geen overvloed aan alternatieven is, van de Behringers tot de vele andere merken die in allerlei prijsklassen mooie synths aanbieden. Dat huilen alsof Moog de wereld een groot onrecht aandoet door geen producten tegen wegwerpprijzen te maken en verkopen snap ik niet zo. Koop dan gewoon wat anders als je het niet kunt of wilt betalen.
Moog doet niemand onrecht wanneer zij hun eigen richtlijnen bepalen. Maar over het hoe en waarom van die richtlijnen kunnen we wel leuk discussiëren. Net zoals we dat over de richtlijnen van Behringer doen.

Denk dat China vooral doet wat goed is voor China. Althans, wat de leiders vinden dat goed is. De bevolking heeft weinig in te brengen, het is een dictatuur. De uitgaven voor defensie nemen al een tijdje toe met zo'n 6 - 7% per jaar, dat is best veel. In Taiwan worden ze steeds nerveuzer, niet geheel onterecht. Meer geld te besteden door de Chinese overheid, meer kans op destabilisatie, vrees ik.
[zwaar off topic, kan het ff niet laten] Heb je helemaal gelijk in. Maar zonder geld is de kans helemaal nul dat ze iets doen waar wij vrolijk van worden (met geld waarschijnlijk ook, maar goed). En ik persoonlijk (als Hollander en Europeaan) vind China niet veel beangstigender dan de USA. Geen van beide zal ooit een oorlog beginnen tegen ons, maar economisch en klimaat-technisch zijn het de grootste veroorzakers van ellende zoals overstromingen in Limburg en zweet-hittegolf-broeikaseffect zomers. Het kost mij een debiel bedrag aan een warmtepomp of stookkosten om iets te compenseren dat door Chinezen en Amerikanen veroorzaakt wordt. Om nog maar te zwijgen van elektrische vervoersmiddelen waarvan de batterij op is na 3 jaar (= geld foetsie). En als chemicus zeg ik: wat doen ze met die zware metalen in die accu's na 3 jaar? Ik vertrouw die neppe drol van een Elon Musk voor geen meter.

Zou het kunnen dat ook voor goedkope Chinese producten een prijs wordt betaald, maar niet door de consument? Dat die prijs wordt betaald door de Chinese arbeiders, die dagen van 12 uur maken, 6 dagen per week? Dat de grondstoffen voor onze electronica gewonnen worden in door China gecontroleerde Afrikaanse landen, door slaven? Dat het vervoeren van elle producten wereldwijd enorm vervuilend is? Dat de Chinese industrie zeer vervuilend is en dat de uitstoot zo veel is dat de natuur en de aarde naar de kloten gaat?
Daar heb je helemaal gelijk in. Ik heb het idee dat ieder zich ontwikkelend land (zoals Nederland in de 19e eeuw) door die zure appel heen moet bijten. De wereld is keihard: je moet helaas eerst rijk worden en daarna kun je je mensen pas fatsoenlijke arbeidsomstandigheden bieden. Amerika weigert dat ondanks dat ze het rijkste land ter wereld zijn. En als ik dat principe niet hanteer dan heb ik er nog steeds grote moeite mee om de Amerikanen met hun Coca Cola, Levi's en Moog te betalen voor "merkbeleving": geef mij maar Nederlandse alternatieven als die er zijn. Dan betaal ik niet voor een asociaal land zonder fatsoenlijk sociaal vangnet. Ik betaal liever BTW dan voor het nodeloos aan het werk houden van een Amerikaan. BTW wordt eerlijk verdeeld, waar je Moog centen blijven is aan Moog en Coca Cola.

Je weet dat Moog nog geen 90 mensen in dienst heeft hè? Het is dus eerder een kleine speler dan grootmacht, ondanks hun reputatie. Fender en Gibson zijn enorme bedrijven die enorme volumes verkopen, dus dan is het realistisch om nieuwe fabrieken te bouwen, extra productielijnen op te zetten in andere landen (zoals Fender) of bedrijven over te nemen (zoals Gibson met Epiphone). Daarnaast is het niet dat er geen overvloed aan alternatieven is, van de Behringers tot de vele andere merken die in allerlei prijsklassen mooie synths aanbieden. Dat huilen alsof Moog de wereld een groot onrecht aandoet door geen producten tegen wegwerpprijzen te maken en verkopen snap ik niet zo. Koop dan gewoon wat anders als je het niet kunt of wilt betalen.
Het gaat niet om huilen maar omdat mensen gelijk weer zeiken als Behringer nu een edge aanbiedt die ongeveer hetzelfde bied als een DFAM maar als Moog wat uitbrengt hoor je ze nooit zeiken want het is al gauw geweldig dus draaide ik het maar 'ns om, kwestie van een beetje tegengas geven.
Ik ben een beetje klaar met die vooringenomenheid over Behringer en aan de andere kant Moog die bij diezelfde mensen nooit iets fout kan doen maar wel een stuk duurder is.

Ik zeik eindeloos op behringer maar evengoed op moog hoor... O nee, ik ben gestopt met te zeiken op behringer, jullie weten 't ondertss, wasting everybody's time.
Ik wil gewoon kwaliteit en dat mag geld kosten. En eens ik dat heb ben ik blij. Als dat dan eindeloos meegaat en goed klinkt en de fabrikant kan zijn mensen goed betalen, klinkt dat win win win win voor alle partijen, incl klimaat.
Zo, rest my case.

Wat probeer aan te tonen is het verschil dat zit in beiden. Dat AION bijvoorbeeld een veel kleiner formaat maakt waardoor de kosten behoorlijk gedrukt worden. Dat was meer mijn punt.
En ik denk dat Moog dit best ook zou kunnen doen, want dat het ook om de kosten gaat zoals vaste lasten zijn we allebei mee eens. Maar het gaat wel wat verder dan alleen dat.
Dat zou kunnen. Maar uiteindelijk is het een mix van allerlei factoren die de prijs van iets bepaald. Naar mijn mening wordt er vaak maar vanuit gegaan dat "iets te duur is" met als hoofdargument, "ergens anders is het goedkoper", of je betaald extra voor het merk. Echter werkt het dus niet zo. Wie weet heeft Moog wel een kleiner gemiddeld winstmarge dan Behringer?

Het gaat niet om huilen maar omdat mensen gelijk weer zeiken als Behringer nu een edge aanbiedt die ongeveer hetzelfde bied als een DFAM maar als Moog wat uitbrengt hoor je ze nooit zeiken want het is al gauw geweldig dus draaide ik het maar 'ns om, kwestie van een beetje tegengas geven.
Ik ben een beetje klaar met die vooringenomenheid over Behringer en aan de andere kant Moog die bij diezelfde mensen nooit iets fout kan doen maar wel een stuk duurder is.
Ah, zo. Ik snap het zeiken beide kanten op niet zo eigenlijk dus wellicht dat ik zowel in de Behringer discussies als deze draad ongeveer dezelfde toon aansla: bedrijven werken nu eenmaal volgens een fiosofie/missie waar zij in geloven, en als consument kun je kiezen. Dat maakt al het gezeik in feite overbodig. Wil je Behringer, koop je Behringer. Wil je Moog, dan koop je Moog. Simpel toch. Voor de rest hoef je je ten opzichte van niemand te verantwoorden, tenzij je een bankrekening deelt misschien :D

En aangezien inmiddels de eerste tenenkrommende politieke beschouwingen met vleugje complotgelul ook alweer zijn gearriveerd ga ik deze draad maar eens negeren vanaf nu.

En aangezien inmiddels de eerste tenenkrommende politieke beschouwingen met vleugje complotgelul ook alweer zijn gearriveerd ga ik deze draad maar eens negeren vanaf nu.
Goed plan.
Het meeste is nu wel gezegd, want we komen steeds bij het begin uit.

Ik zou me voor kunnen stellen dat Moog de prijs bewust opdrijft om zo de perceptie en het imago op te drijven of in ieder geval op hetzelfde niveau te houden.

Er zijn voldoende voorbeelden van kwalitatief hoogwaardige producten met een wat lijkt buiten verhouding liggende verkoopprijs (Rolex, Louis Vuitton, Moet & Chandon, etc.).
Maar dit zijn, kijk mij eens duur doen producten.

Een digitale Casio van een paar tientjes heeft een nauwkeurige uurwerk 🙂

Is het ook niet dat je perceptie van wat duur is wordt verpest door de spotprijzen van behringer. Bij plug-ins zie je die discussie ook vaak omdat plug-in alliance en waves altijd stunten met prijzen tussen de 30 en 50 euro.

Bij lagere bedragen koop je iets sneller maar mijn ervaring is dat je juist die dingen dan ook sneller niet gebruikt. Maar producten die duurder zijn kies je bewuster en gebruik je dan ook vaker.

Precies. Ik vind Moog ook niet overdreven duur, maar Behringer wel overdreven goedkoop. Inderdaad een beetje vergelijkbaar met de Primark of de Action. Mensen raken daardoor verwend en denken dat alles goedkoop moet.

Back