SYNTH KROEG BABBEL Synth van de week 2023

In 2019 was mijn SF contest deelname dus wat M1 piano. Net teruggevonden. Ik ga de link niet posten want wil niet spammen, maar wie echt wil kan t vinden met deze zin:

What Is Sound Anyway - o ja, en de comment kwam blijkbaar niet van Demian :)

haha waarom is dat lettertype nu zo groot.

:dubbel::dubbel:

En toch is die Lo-Fi M1 piano als percutie in die track heel passend en tegelijk contrasterend

I like it.

ik kan er zelf ook nog van genieten, enkel jammer dat ie één keer clipt, die piano :)
Ach, t was live ingemept en ik doe zelden edits. Het is wat t is. M1 krijgt wel weer n kans hier, maar ben ff bezig met n kurzweil K2000R nu

Week 17
Yamaha TG77

Deze weer ééntje uit het rack.
Ik zit nog steeds in het buitenland voor mn werk, dus kies ik deze om de Draad in leven te houden.

Met schaamte moet ik zeggen dat ik hem meer als preset soundmodule gebruik dan als synth waar je sounds op maakt.
Vooral als ik wat maak op de DX7ii dan gaat de TX802 of TG77 aan om extra layers te geven aan mn sound.

één van de laatste mainstream synths met FM in de late jaren 80 dacht ik. Na de SY77 en SY99 was het wel een beetje over.
10 jaar later kon die synths dan ook voor minder dan €100 oppikken, of helemaal gratis als ze defect waren.
Nu zijn ze weer wat meer waard blijkbaar, en terecht ze zijn geweldig als je het mij vraagt.

Dat is nu een bak waar ik nog niet in de buurt van gekomen ben. Tenminste, ik had een SY22 (random patch knop drukken en envelope aanpassen tot ik goede pads had...) en een S80 wat dus zowel links als rechts toch een flink eind van eenTG77 verwijderd is. :)

Ik heb ook een SY22 en houd echt van die bak.
Een echte lofi machine met simpele FM.
HAd er 2 en een TG33 maar eentje heb ik aan een vriendin gegeven en de TG33 verkocht.

Vind FM in het algemeen heerlijk maar ben het meest onder de indruk van de DX7.
Heb een eerste pank geprogged en de sounds zijn gewelig spacey en modern.
Ik heb die in de context van Juno60, Juno106, Matrix 12, Arp 2600 gehoord en deed geween de dikste bladerunner patch bij een demo bij iemand in de studio.
Van diezelfde man heb ik het advies gekregen voor de DX11, DX7 en Roland P330.

Hij had ook een SY77 staan maar zei dat hij daar niets aan vond en dat hij die weg deed.
Zelf weet ik het niet zo. Het lijkt erop dat de rompler sectie niety zo is en de FM heel clean is.
Dat je er wel mooie sounds uit kan krijgen verder maar dat kun je wel met iedere FM bak.

Maar goed mijn oordeel is niets waard.
Ik zou daar de TG/SY77 eerst een aantal maanden onder handen moeten nemen en zien of er liefde onstaat of niet.
Dat is bij de TX7, Mega FM en DX11 wel gebeurd.

@Vic heb je weleens naar de Electra One controller gekeken? Die is zo krachtig dat je zekere wel een sysex template voor de SY77 kan bouwen.
En vele andere synths die je hebt hebben wellicht al een template.

Maar goed mijn oordeel is niets waard.
Wow, dit is een Kroeg-Babbel, hier is elke mening 10 keer meer waard. Ik gebruik de DX7ii ook veel meer dan de Tg77.
@Vic heb je weleens naar de Electra One controller gekeken? Die is zo krachtig dat je zekere wel een sysex template voor de SY77 kan bouwen.
En vele andere synths die je hebt hebben wellicht al een template
Ga het eens proberen op mn werk computer. Zit nu even zonder pc in de studio (al 4 jaar)

Week 18
Ensoniq SQ-R 32 plus

Veel hard werken en totaal geen tijd voor hobby's (Jupiter 6 kost veel geld en ik heb de kans om veel te werken, dus doen we dat)
Dus kies ik er nog 1tje uit het rack.

Heb deze al lang, ben vergeten hoe ik er aan kwam? Waarschijnlijk zit hij tussen een stapeltje defecte toestellen.

Ik gebruik hem zelden, het is meer decoratie :o: schaam schaam :o:

Er zullen toch nog wel mensen zijn die wat spullen hebben die ze schandalig weinig gebruiken ?

eerlijkheid siert je wel :)
Ik moet alles wel eens gebruiken en als er dan iets leuks uit komt dan voel ik een soort justificatie.

Deze heb ik ooit gehad in de sq1Plus versie,
Mooi verhaal , ik had deze op internet gezet voor de verkoop met foto.s . mailt er een meisje van dat ze hem wel wilt hebben. Ik mail terug dat ik hem nog heb en er wordt betaalt. Komt ze in eens met 3 vragen achteraf waar uit ik kan afleiden dat ze een esq1 bedoelt. Ik mail haar terug dat het deze echt niet is dat ze een esq1 bedoelt en dat ik heb geld wel terug zou storten want daar heb ik geen zin in. Nee ze wilde toch deze. Ik mail haar dat het een hele andere type is. Maar ze wilde hem toch wel hebben. Zegt ze! woon je in de buurt ze wiste de plaats waar deze synthese stond! Ik kan een fiets lenen en komen halen. Ik Type nou schat dat is wel 60km heen 60 km terug met zo'n synth op je fietsje. Nou ik ben benieuwd of ze er tevreden mee is? netjes in gepakt in een dubbele doos en verstuurt.

Ik zelf vind het een kil en steriel achtige synth met geen soul, nou ben ik verwend natuurlijk. Maar bij mij paste hij niet. Best mooie geluiden hoor. Maar het deed me verder niets.

Laatst gewijzigd:
Je moet heel goed opletten met die Ensoniq modelnamen.

ESQ-1 en SQ80 = waanzinnig warme CEM bakken, voor mij één van de beste synths die ik ooit gehad heb (van de 53 synths dus)
SQ-1 en SQ-R = nogal kille, saaie digi bakken.

Enfin, ik wil SQ-1/R niet helemaal afkraken, ze hebben zeker hun nut en ze klinken niet slecht op hun manier, maar als je verwacht een ESQ in huis te halen dan ga je wel schrikken. De warmte en karakter die de ESQ-1 zo fantastisch maken zijn net de twee zwaktes van de SQ-1. Waar de ESQ-1 voor mij dicht aanleunt bij mijn Juno maar dan met extra waveforms, is de SQ-1 eerder een JV alternatief.

In die zin begrijp ik wel dat de SQ-R wat minder gebruikt wordt in je collectie, Vic.

ja idd de esq1 en sq80 zijn een andere categorie.
heb zelf de Mirage en met soundprocess os is dat een sq80 in vermomming.
heerlijke filters. dezelde als de obxa maar dan alleen de lowpass dacht ik.

ik ben gek op Ensoniq en heb nog naar een esq1 gezocht maar die zijn al wat in prijs gestegen.

ah ok 53 synths nu snap ik waarom je nie aan alles toekomt @Nicolas 2000
komt van de week hier iemand op bezoek die heeft 53 gitaren.

@flyweight ik heb er 53 gehad, waarvan ik er nu nog 9 heb (waaronder ESQ1). Ik ben Vic niet. :D :P Ik heb ook 4 gitaren en kan geen gitaar spelen...

Als je een ESQ1 wilt zou ik nietmeer wachten. Het heeft me moeite gekost om een metal case betaalbaar te vinden, ze zitten inderdaad in de lift.

Als je een ESQ1 wilt zou ik nietmeer wachten. Het heeft me moeite gekost om een metal case betaalbaar te vinden
Zijn er niet metal case versies dan ? en wat maakt dat uit ?
Mn SQ80 is in ieder geval Metal en zwaar.

ik laat de ESQ gaan. heb geen plek meer en de Mirage doet het prima.
Ook de Arturia plugin van de esq doet het goed.

Zijn er niet metal case versies dan ? en wat maakt dat uit ?
Mn SQ80 is in ieder geval Metal en zwaar.
Ik denk niet dat het klankmatig iets uitmaakt, maar ik heb graag de meest degelijke versie als er keuze is. Zolang ze OS 3.50 draaien maakt het verder niet uit.

Iets anders, beetje kroeg babbel geklaag.....

Zie ik deze morgen op 2dehands een defecte polysix staan. zijn er al 7 verschillende bieders en is de prijs al €700.

Weten al deze mensen dan hoe ze pcb's met zuurschade moeten herstellen? en dan zo dat ze minstens 20 jaar goed blijven?
€500 aan nieuwe pcb's induwen kan ook natuurlijk....

Ik mis de tijd dat er maar enkelen waren die defecte toestellen kochten in België, dat was zo'n beetje mn bron van leuke bakken in mn bezit krijgen zonder ruzie te krijgen met mn vrouwtje.

Back