SYNTH KROEG BABBEL Synth van de week 2023

Intussen veel bijgeleerd over de Alpha Juno's.
Er zitten best wat bugs in de midi implementatie maar daar heb ik nu allemaal workarounds voor.

Aan de onderste is nog wat werk, niet alles werkt 100%, die synth is namelijk samengesteld uit gratis onderdelen, vandaar de houten zijkanten, onder voor en achterkant. Had enkel de bovenkant van de omkasting. (met veel dank aan forumlid Quisquater en Dimi).

Enkel op de bovenste een ping pong delay gezet en ze staan 4cent gedetuned.
Wat een klank, ook al is het met dezelfde patch.

Welke bugs? :D

Hij wil wel eens vastlopen samen met de DT-300 en Cubase of Bitwig, maar tot op heden geen work around voor kunnen vinden, laat staan de reden. Heb jij een idee?

Ooit dit gemaakt:

met alleen een Alpha Juno-2. Meesterlijke synthesizer die sonisch gezien een prachtig palet aan klanken biedt.

Kan je een audiovoorbeeld posten van enekl de bovenste met de pingpong en dan de detuned onderste erbij?
Dat is wa lastig, heb geen pc en DAW meer die werkt.
Kom anders ne keer naar de kust he Olivier, ge zeit welkom :biertje:

Hij wil wel eens vastlopen samen met de DT-300 en Cubase of Bitwig, maar tot op heden geen work around voor kunnen vinden, laat staan de reden. Heb jij een idee?
Sysex Midi loop?
Midi realtime sensing en midi clock niety naar de juno sturen, die data moet je in ieder geval blokkeren.

Dank je! Ligt nu wel wat moeilijker, ik woon nog een eind verder en ik heb geen tankkaart meer. :) maar als de gelegenheid zich voordoet...Deze zomer misschien.

Als het puur om even een opname van je experimenten gaat kom je er met Audacity of Kristal (als het wat meer DAW achtig mag zijn) ook al. Draait hier op een XP computer.

Audacity op XP is zelfs nog steeds de manier waarop ik eindmixen vanuit de multitrack recorder naar PC opneem om ze op internet te zetten (niet via die PC, die heeft niet eens internet...eens een WIFI stickje kopen) of op CD te branden.

Als je natuurlijk door je oude DAW oplossing gezakt bent en op zoek bent naar een vervanger, kan je het meteen naar smaak doen en hoeft bovenstaand aftands alternatief niet.

Week 14 is alweer voorbij.
De @Juno is voor mij een topper als er een controller bij is.
Ik zag er nog 1 op marktplaats voor €400, voor de liefhebbers van die bak, haal er een 2de bij. ga je niet beklagen.

In het verleden heb ik ook nog een paar keer 2 juno106's op elkaar gebruikt, daar is nu maar 1 van gebleven. De 2 @Juno's blijven voorlopig hier.

Week 15
DSI Prophet Rev2 16

Niet de best klinkende sequential synth maar wel best "Value for money" met veel moderne features.

Nu bezig met opstelling: Een Juno60 erboven. DX7ii eronder en Behringer MS-1 ernaast. kijken of dat iets wordt?

Wat voor klanken maak je zoal op de rev2?
Bijna altijd pads en strings. De Rev2 kruipt altijd vanzelf op de achtergrond in de mix.
met de 2 layers en de vele modulatie mogelijkheden kan je heel levende tapijtjes maken voor eronder.

Week 16
Korg M1r ex

Ik zit weer in buitenland voor mn werk, dus weinig tijd deze week.
Om de kroeg babbel draad in leven te houden kies ik er één uit die in mn rack hangt.

De M1 heb ik best wel veel gebruikt in een ver verleden. hoewel ik altijd wel meer een FM fanboy was in die periode toen Romplers de rage waren.

Ik vraag me af of er mensen zijn die de M1 nog echt gebruiken de dag van vandaag ?

En als je hem gebruikt, ga je dan voor de Robin S organ bass, of voor new age klankjes?

Ik heb zelf nooit een M1 gehad, wel een ondersteboven M10: 01/W. Maar uiteindelijk deed ik er niet veel meer mee dan wat presetjes gebruiken.

Ik heb vroeger een M1 gehad als enige synth een lange tijd en best veel complete tracks mee gemaakt (begin jaren 90) maar ik hoef hem nu echt nooit meer te horen, er zit eigenlijk niks in wat me echt aanstaat of wat ik niet op een andere manier kan bereiken.

En als je hem gebruikt, ga je dan voor de Robin S organ bass, of voor new age klankjes?

Ik heb zelf nooit een M1 gehad, wel een ondersteboven M10: 01/W. Maar uiteindelijk deed ik er niet veel meer mee dan wat presetjes gebruiken.
Meer new age achtig klankjes.
De 01/w is bijna hetzelfde als een M1 maar nog iets meer uitgebreid.
Ik heb vroeger een M1 gehad als enige synth een lange tijd en best veel complete tracks mee gemaakt (begin jaren 90) maar ik hoef hem nu echt nooit meer te horen, er zit eigenlijk niks in wat me echt aanstaat of wat ik niet op een andere manier kan bereiken.
Hier kan ik inkomen, er is altijd de legacy M1 VST versie van korg, dat klinkt waarschijnlijk exact hetzelfde ?

Die heb ik ook (ge-installeerd) gehad lang geleden, klonk idd hetzelfde.

Wat ik wel goed vind / vond van de M1 was het toetsenbord, daar viel lekker op te spelen. Maar, nu zijn er ook goeie keyboards qua toetsen dus M1 niet nodig.
Af en toe kijk is wel eens met een schuin oog naar een Wavestation keyboard of rack, maar ook die is met de legacy reeks prima te benaderen, en makkelijker te editen.

• Duimpje
Duimpjes: Vic
Ik heb er eens een nummer mee,gemaakt en de experten hier begonnen direct over de ‘vreselijke m1 piano’
m1 staat momenteel naast de studio, niet aangesloten. Maar ik denk er over om een track te maken met m1 dx7 en korg tr rack. En voor all crayzenezz nog n yamaha reface cp?

Af en toe kijk is wel eens met een schuin oog naar een Wavestation keyboard of rack
Die gebruik ik nog veel, dat is de keyboard versie omwille van de vector joystick, best wel een expressed en levendig geheel. het klankkarakter van de M1 is ook wel heel aanwezig in de Wavestation.

begonnen direct over de ‘vreselijke m1 piano’
He ??:erm: Er zijn 20 dozijn megahits mee gemaakt. geweldig goed nostalgisch klantje.

Het zou wel eens een reactie van Demian kunnen geweest zijn :)
ik zat deze week weer te kijken naar die wave kaart voor de r8 en de m1, maar mezelf kennende - met n computer geluiden op gear zetten, komt niks van wegens oersaai

Een vriend van me vroeger speelde in een jazzrock band en deed regelmatig live optredens, daar gebruikte hij de M1 veel in, en daar is denk ik ook waar hij het meest 'geschikt' voor is of was eigenlijk, orgeltjes, piano, brass geluiden, als live muzikant had je toch wel een beetje een alles in 1 bak voor dat soort geluiden. Dat die synth vervolgens ook gebruikt werd voor house is weer wat anders. Eigenlijk is deze synth in 2 muziekstromingen terecht gekomen, live jazz / rock en die stomme house. Die jongen over wie ik het heb heeft trouwens later zijn M1 ingewisseld voor een SY77 omdat ie de brass en orgels beter vond daaruit, hoe de SY77 zijn weg nog meer heeft gevonden in andere muziekstromingen weet ik eigenlijk weinig van.

Back