SYNTH KROEG BABBEL Synth van de week 2023

Ik heb hem nooit gehad. Wat is zijn appeal, een analoge klank of...?
1 goedkoop.
2 goede VA klank (niet top) zacht en lief, eet weinig van de mix op.
3 arpegiator en stepsequencer.

Echt voor "erbij" als ketchup voor de frietjes.

Ik herinner me de An1x nog uit de tijd dat ik gestopt was met muziek maken bij een muziekwinkel hier in de buurt.. samen met de Z1.. Wat een revolutie!! De An1x was de eerste VA die ik na een lange tijd van stoppen rond 2007 weer kocht.. Lekker patchjes maken en muziek natuurlijk. Liedje in de bijlage had ik met multi-tracken gemaakt.. Drums kwamen uit 'n Roland MV8000.. maar wat een leuke ervaring. Ik had voor die tijd alleen met Analoge synths en Romplers gewerkt.. wel alle VA's samen met de Microwave geïntroduceerd zien worden..

De An1x kostte toen nog 150 euro ofzo.. Maar laatst ook nog aanbod van 199 gezien.. biedingen gingen wel iets over die prijs volgens een mede-forummer die in onderhandeling was en al in een vergevorderd stadium om em op te kopen voor die prijs.. Yamaha An1x voor 199 op MP
Ik heb later de Nord lead 1 en 2, Virus B en C.. en nog een Novation Rack synth erbij gehaald.. De bediening op de Novation en Virus is iets handiger maar ik kon mijn weg met de verschillende lagen voor de 8 potjes om em te editen er altijd prima op vinden.. en er was natuurlijk ook een goeie editor voor Windows.. die wat overzichtelijker was met de modmatrix.. Super veel mogelijkheden deze synth!! Teveel eigenlijk maar liever meer als op de Novation Rack KS. Ik kon in de modmatrix ook een Random percentage aan de Scene Tune meegeven.. dan begon het echt te leven als een Oberheim.. En de Stepsequencers kon je in de editor ook als een soort envelop generator gebruiken dacht ik (Free EG).Teveel mogelijkheden eigenlijk.. Super toffe budgetvriendelijke VA.

yamaha-an1x-i.jpg

Attachments

• AN1X Mix.mp3
    2,6 MB
Het was een beetje mijn 'heilige graal' toen ik een CS1x had. Uiteindelijk heb ik er eentje kunnen kopen met dikke korting bij MIDI Amsterdam wegens een beschadiging aan de behuizing. Ben er nooit echt grote vrienden mee geworden. Enerzijds vanwege de toch wat spartaanse interface (ook al was ik de 'matrix' redelijk gewend van mijn CS1x die een vergelijkbare indeling had) en anderzijds omdat ik niet vreselijk veel van synthese wist nog. Maar vooral de klank was het niet helemaal. De VA engine is weliswaar veelzijdig, maar het 'sprankelt' niet. Het blijft allemaal beetje muffe lofi deken. Denk ook dat dat de reden is dat deze, in tegenstelling tot tijdgenootjes als de OG Nord Lead, Virus serie en JP80x0, niet de status 'modern vintage classic' (met bijbehorende prijsstelling) heeft weten te bereiken.

• Duimpje
Duimpjes: Vic
op een een of andere manier is de An1x hier nooit gekomen.
Is wel een bijna aankoop geweest maar daarna is bij mij analoog en eurorack begonnen. We hadden wel een Cs1x in de band/studio. Ook een aantal jaar geleden een an1x voor 300 euro gevonden maar toch afgehaakt.
Heb heel weinig met VA's maar de Acces Virus B, C zijn dan wel weer om te smullen. Maar plugins of andere hardware doen het dan een stuk beter voor mij.

Week31
Roland Juno106

Ooit had ik een stapel van die dingen, toen maakte ik van meerdere defecte een goeie...
Na de komst van de nieuwe voice pcb's herstelde ik ze allemaal om te verkopen aan €400 per stuk.
Dikke fout was er geen 2 te houden voor mezelf ipv 1 exemplaar.

Dat heb ik dan vorig jaar goedgemaakt met er een juno60 (met midi) bij te zetten.

2juno's in layer met midi is één van de vetste combi's die je kan maken 8)8)8)8)8)8)8)8)

Maakt op zich niet zoveel uit welke (analoge) juno's

Meuh… ik had 2 j60s en een 106 en dat gelayer is er door geluier niet van gekomen voor ze werden geruild/ verkocht. Of krijg ik nog n kans met n j60 en alpha :)

• Duimpje
Duimpjes: Vic
Ach,muziek winkel uit de buurt.Waar is de tijd.

Ik ben al jaren geen muziekwinkel meer binnen geweest. Keymusic is voorbij en bax is 1.5 u rijden. En eerlijk, de neusjes vd zalm die ik wil voelen zijn toch nooit in de showrooms.

Inderdaad, ik ging ook eens naar Key herentals voor een Jupiter 80 test en ze hadden 1 PSR en 1 digi piano aangesloten.

De 106 is lelijk, de 60 niet. Dat was t zo n beetje 😀
geen input op de 106 om te syncen. Geen arp. Out it went
ik vind een juno 6 t mooist

106 is meer hifi, heeft meer sheen en shimmer en is minder dik en wollig dan de 6/60. Allemaal lastige termen want wat houdt het precies in.
Ik vind de 106 meer 80s klinken met wat sprankelender hoog van bijv een dx7 en de 6/60 meer dik en oomph van de dikke 70s synths.
Lekker snappie basjes kan wel
Portamento 2 is heerlijk op de 106.
Ja de arp is wel een gemis op de 106, snap niet dat ze die eruit hebben gelaten.

Ik heb nog altijd spijt van de verkoop van mijn 106. De ju06a op 106 stand heeft wel die feel dus dat is voorlopig hij goed genoeg. Zou ook zot zijn om naast en 6 en 60 ook nog een 106 te hebben :D

Ik heb de jx3p naast een j6 gehad. De j6(0), DCO niettegenstaande, klonk wat ouder/analoger/wolliger/VCO'er/warmer/vetter.... Misschien beetje gelijkaardig verschil met de 106.

Week32
Korg Kronos

Best wel verwaarloost, veel plezier aan beleeft maar weet niet of ik hem nog lang ga houden?

Ik heb hem bij jou bespeeld toen je hem net had. Geen discussie over de klank, die vind ik top. De mogelijkheden zijn er ook, zie Quifster.

Ik vind het alleen niet aantrekkelijk met alle schermpjes, menuutjes, klik hier en klik daar...je bent met een programma bezig, niet met een synth. Ik begrijp dat het met deze mogelijkheden niet echt anders kan, maar het is niet wat ik zoek in een synth.

Misschien daarom dat hij wat verwaarloosd wordt?

Week32
Roland Jupiter 6

Op dit moment mn favoriet, maar het is dan ook de laatste die is bijgekomen.
Heb er een stereo ND1 delay op gezet en een June60 V2

Back