Zeker niet. Zelfs als je alleen maar nootjes intekent op een pianorol heb je er al profijt van.Maar voor het leren van basis muziek theorie is instrumentale vaardigheid op op hoog niveau niet echt nodig toch?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Zeker niet. Zelfs als je alleen maar nootjes intekent op een pianorol heb je er al profijt van.Maar voor het leren van basis muziek theorie is instrumentale vaardigheid op op hoog niveau niet echt nodig toch?
Ik heb vroeger wel wat muziekles gehad zodat ik wel iets weet over akkoordenleer, verhogingen en verlagingen en dat soort dingen, circle of fifth kan ook heel handig zijn maar ik ging er niet beter door spelen.Het hoeft niet per se de behendigheid op de toetsen te zijn maar ook de fundamenten eronder. Er is alleen al op Youtube ontzettend veel te vinden over toonsoorten, harmonie, welke akkoorden bij elkaar passen en waarom (niet) etc. Ik heb vroeger ooit wat pianoles gehad maar toen vond ik het allemaal maar saai, maar toen ik een paar jaar geleden met gitaar begon ben ik me daar toch eens in gaan verdiepen en heb nu vooral spijt dat ik dat niet veel eerder heb gedaan want er werd ineens zoveel duidelijk. Inmiddels heb ik ook een paar maanden fysiek gitaarles en de stappen gaan nu nog sneller. Een Jimi Hendrix zal ik niet meer worden, maar zolang ik het gevoel heb vooruit te blijven gaan vind ik het eigenlijk heel tof zo.
Ik weet niet hoe mensen dat doen maar als ik iets met bijv een beetje een funky feeling wil spelen dan lukt me dat niet als ik nootjes inteken, dan ben ik niet in de stroom en zit ik echt te klooien met de timing, dan werkt inspelen voor mij een stuk beter, zeker als je niet alles strak op de tel wilt hebben, ik vind dat zo lastig om in te tekenen.Zelfs als je alleen maar nootjes intekent op een pianorol heb je er al profijt van

De invloeden, waarmee je misschien ook wel een beetje door geconditioneerd wordt, dat wat je hoort als norm te nemen. In andere werelddelen hebben ze weer andere normen qua toonsoorten.. Dus waarom je muziek begrenzen tot theoretische normen, dat is juist waar jouw muziek, iets wat jezelf lekker vind klinken, zich door onderscheidt toch? We vinden ook niet allemaal hetzelfde leuk, gelukkig 

Discarded lounge
Grove verdeling.Ik kan best geloven dat technische vaardigheden, theoretische kennis en de creativiteit om zelf muziek te bedenken 3 verschillende vaardigheden zijn.
Maar die 3 skills zijn sowieso complementair.
Gelukkig is muziek maken zonder die technische toetsen skills ook al heel leuk ^^

Inderdaad, ik dacht eerder een ram...ik ben ook een steenbok en herken me in niets van wat je schrijft

Mooi omschreven. Ok.. zeker theorie gebruiken als het je helpt. Ik zeg ook niet dat je het niet moet gebruiken..ah ja, zo'n crapverhaal. scales en akkoorden zitten elkaar niet in de weg. muziektheorie is geen wet en je begrenst je muziek niet tot theoretische normen. t geeft je inzicht, waarom is die blue note interessant, waarom klinkt dit en dat eigenlijk tof, waarom je iets een mooie progressie vindt, hoe dorian aanvoelt als kleur, waarom die ene gitaar riff op die akkoordwisseling vet is. je leert wat ook een mogelijke oplossing zou kunnen zijn om van je ene stukje naar je andere stukje te komen, t geeft je veel meer ideeen dan altijd maar diezelfde shit die je bedenkt omdat je nooit es verder kijkt.