Bax vraagt uitstel van betaling - faillissement

Als we dan toch aan het speculeren zijn... Voorraden drukken op de balans en als onderdeel van een groter consortium kunnen er betere afspraken over inkoopprijzen gemaakt worden. Dus dit kan ook voorsorteren zijn op een overname/fusie. Maar dat moet niet te lang duren want dan verliezen ze klanten.

Klanten wachten wel.
Nou ja, dat vraag ik me af. Als ik iets wil kopen check ik alle gangbare webwinkels op prijs en voorraad, en degene die het snelst en/of tegen de beste prijs kan leveren krijgt de order. Uiteindelijk maakt het me niet zoveel uit waar het vandaan komt.

Nou ja, dat vraag ik me af. Als ik iets wil kopen check ik alle gangbare webwinkels op prijs en voorraad, en degene die het snelst en/of tegen de beste prijs kan leveren krijgt de order. Uiteindelijk maakt het me niet zoveel uit waar het vandaan komt.
't Was meer cynisch bedoeld.

• Duimpje
Duimpjes: Nap
Als je besluit door al deze heisa niet meer bij Bax te kopen zou je ook kunnen overwegen om weg te gaan bij de Rabobank.. die is aandeelhouder voor 25% als ik het goed begrepen heb..
Vergeet ook niet dat Rabo mensen tot zelfmoord heeft gebracht, zelfs als de gemeente garant stond voor een persoon met achterstand gingen ze toch over tot executie verkoop met flinke restschuld tot gevolg.

Als je besluit door al deze heisa niet meer bij Bax te kopen zou je ook kunnen overwegen om weg te gaan bij de Rabobank.. die is aandeelhouder voor 25% als ik het goed begrepen heb..

Rabobank is vertrokken, Abnamro is de nieuwe
geldschieter/thuisbank van Bax, zo blijkt uit de gegevens.

Rekening nr.: NL06 ABNA 0106 6307 09
BIC nr.: ABNANL2A

Dat zegt niets, ik zie dat ABN Amro nummer al op facturen van 3 jaar geleden staan. Waar je je rekening courant hebt lopen zeg niets over wie de aandeelhouders zijn. Daarnaast staat Bax nog steeds op de portefeuille website van Rabo Investments: Bax Music - Rabo Investments

Rabobank is vertrokken, Abnamro is de nieuwe
geldschieter/thuisbank van Bax, zo blijkt uit de gegevens.

Rekening nr.: NL06 ABNA 0106 6307 09
BIC nr.: ABNANL2A
volgens dit bericht van 8 jan 2025 is "Rabo Participaties" nog steeds aandeelhouder:

Dat zegt niets, ik zie dat ABN Amro nummer al op facturen van 3 jaar geleden staan. Waar je je rekening courant hebt lopen zeg niets over wie de aandeelhouders zijn. Daarnaast staat Bax nog steeds op de portefeuille website van Rabo Investments: Bax Music - Rabo Investments
Op mijn factuur kwam ik de Rabo tegen.

fak22.png

Vandaar dat ik dacht dat de Rabo niet meer in beeld was.

Dan zijn ze ergens in 2022 overgestapt, want ik groef deze op:
1738599665375.png

Maar nogmaals, de betaalrekening zegt niets over aandeelhouderschap. Veel bedrijven hebben zelfs meerdere betaalrekeningen bij verschillende banken. Hangt vaak af van de gehanteerde tarieven of dienstverlening.

Mijn ervaringen met Bax waren altijd goed.
Ik hoop niet dat ze hun bedrijfskapitaal weggooien aan advocaten die iedereen een poot uit willen draaien en vervolgens niks doen behalve dure rekeningen uitschrijven.
Ik ben in ieder geval de allerlaatste keer naar een advocaat geweest.
Ik regel alles zelf wel. (Ben wel verzekerd tegen ellende. (Das, Arrag e.d.)

Dat dus...
Ik zeg toch, steeds meer dropshipping.
Klanten wachten wel.
Het kan ook gewoon een cashflow probleem zijn. Hoe minder voorraad, hoe langer de betalingstermijnen, des te minder geld heb je nodig om een vooruit te financieren. Vanuit deze optiek is drop shipping interessant voor een bedrijf. Het kan ook zijn dat Bax relatief veel voorraad heeft (nieuw of b-stock). Wellicht dat ze daarom relatief veel b-stock en wintersale acties hadden de laatste tijd. Aan de andere kant: hoe meer je in 1x inkoopt, hoe meer inkoopkorting. Goed voor ons door lagere prijzen, en goed voor Bax door (hopelijk) meer omzet en ook marge.

cashflow probleem
Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat ze al tegen een technisch failliessement aanzitten.
Meer en meer artikelen zijn niet meer direct leverbaar en veel merken zijn langzaam aan het verdwijnen.
De voorraden lopen duidelijk terug en de levertijden lopen op.
Ik ben benieuwd naar hun jaarcijfers

Ik denk dat de lage winst van de afgelopen jaren een gevolg is van (te) veel investeringen, nieuwe winkels, dure inpakmachine, dure marketing, zodoende is de te betalen belasting ook laag en zijn belangrijke stappen gezet voor nog meer groei.

Als ze de omzet op gelijk niveau kunnen houden, maar de kosten van nieuwe investeringen en marketing op wat lager pitje zetten dan stijgt de
winst en daarmee de reserves. Op dit moment is niet zoveel aan de hand lijkt me.

Wat betreft de voorraden, we kunnen enkel gissen naar de reden waarom bijv Behringer niet in het assortiment meer zit, genoeg andere kleine webshops en winkels die nog wel Behringer leveren, dus dat per container bestellen verhaal daar geloof ik zelf niet zo in. Denk eerder aan een conflict tussen leveranciers en de vertrokken CEO. Ik denk dat het goed is dat hij weg is. Nu kunnen dingen de goeie kant op veranderen.

Sommigen hebben een persoonlijk appeltje te schillen met Bax en voorspellen hun ondergang al ruim 10 jaar lang.

Zou jammer zijn als het verdween. voor 11 uur s`avonds besteld, morgen in huis tegen een redelijke prijs en goede service heeft toch wel wat. Tenminste in al die jaren heb ik nog geen klachten over het bedrijf.

Back