Bax Music maakt doorstart

Als het klopt dat de gevraagde 80% van de medewerkers weer terugkomt (op 7 na) zal hij vast niet zo'n horrorbaas zijn als sommigen bijna gretig verkondigen.

Jammer dat hij zijn ERP heeft opgeschoond. Anders had ik aan hem wel een nieuwe kunnen verkopen :D

Als het klopt dat de gevraagde 80% van de medewerkers weer terugkomt (op 7 na) zal hij vast niet zo'n horrorbaas zijn als sommigen bijna gretig verkondigen.

Dat veronderstelt dat je een keus hebt. Stel je hebt nog geen andere baan, en je wordt teruggevraagd. Zeg je dan nee, dan geldt dat als werkloosheid door eigen schuld. Waar sancties op staan. Niet iedereen vindt zo gemakkelijk een andere baan, vooral niet als je het een of andere gebrek hebt.

Stel je hebt nog geen andere baan, en je wordt teruggevraagd.. Zeg je dan nee, dan geldt dat als werkloosheid door eigen schuld.
Dat betwijfel ik. Je bent immers ontslagen door Bax 1.0 bij het faillissement. Dus je zit dan gewoon in de UWV molen met recht op WW mits je lang genoeg gewerkt hebt voor het ontslag. Een baan bij Bax 2.0 weigeren, wat in feite een nieuw bedrijf is, zou geen reden moeten zijn om het recht op WW te ontzeggen.

Niet iedereen vindt zo gemakkelijk een andere baan, vooral niet als je het een of andere gebrek hebt.
Als je echt in de categorie 'moeilijk bemiddelbaar' valt, betwijfel ik eerlijk gezegd of je bij de 80% zit die is teruggevraagd. Zeker als het waar zou zijn dat Jochanan continu maximale prestaties eist. Daarnaast zal het aantal gevallen minimaal zijn zelfs als ze wél binnen die 80% zouden vallen. Al moet ik zeggen dat de helpdesk soms wel op een sociale werkplaats lijkt.

Laatst gewijzigd:
Dat betwijfel ik. Je bent immers ontslagen door Bax 1.0 bij het faillissement. Dus je zit dan gewoon in de UWV molen met recht op WW mits je lang genoeg gewerkt hebt voor het ontslag. Een baan bij Bax 2.0 weigeren, wat in feite een nieuw bedrijf is, zou geen reden moeten zijn om het recht op WW te ontzeggen.
Je hebt de plicht om passend werk te accepteren. Dat heet de acceptatieplicht. Passend werk houdt in dat het werk op hetzelfde niveau is als je vorige baan.

Bron: Plichten bij een WW-uitkering | CNV.

Acceptatieplicht / sollicitatieplicht geldt idd, maar in principe weet het UWV niet of je teruggevraagd bent of niet. De praktijk is een stuk vloeibaarder, zeker als je er een beetje zielig verhaal bij hebt. Ik zie op LinkedIn vooral blije reacties van teruggevraagde Bax 1.0 medewerkers in elk geval.

Maar UWV leest zulke berichten ook en die gaan wel achterna of iemand is teruggevraagd.

De praktijk is een stuk vloeibaarder, zeker als je er een beetje zielig verhaal bij hebt
ik kan me inderdaad niet voorstellen dat het UVW je dwingt om je oude baan terug te nemen als je kan uitleggen waarom je daar doodongelukkig van werd.

Het verbaasd me eigenlijk dat 80% nog geen passend werk had gevonden, volgens mij is er juist een tekort op de arbeidsmarkt. Maar misschien een uitzendbureau en weer terug naar Bax 2.0. Wat die andere 20% gedaan heeft?? Misschien nooit meer terug naar Bax of reeds ergens anders aan de slag?

ik kan me inderdaad niet voorstellen dat het UVW je dwingt om je oude baan terug te nemen als je kan uitleggen waarom je daar doodongelukkig van werd.
Dat is wel een beetje jaren 70 vibe hoor. Kans is groot als je zegt niet happy te zijn dat de UWV medewerker je aankijkt en denkt, ok ouwe, wat denk je van mijn verplichtingen!?

Ik ken vanuit meerdere mensen uit mijn omgeving hoe de UVW je aankijkt vandaag de dag en dat is vooral op een manier die bij jou past. Ligt natuurlijk wel aan jouw houding, maar het gaat hun er vooral om dat je een passende baan vind waar je voorlopig ook zal kunnen en willen blijven. Ze zijn daar helemaal niet bezig om dat kosten wat het kost zo snel mogelijk voor elkaar te krijgen.

Ik zie nog genoeg beroepswerkelozen om niet al teveel vertrouwen te hebben in de doortastendheid van het UWV.

Beroepswerklozen zijn natuurlijk ook gewoon professionals, die vertel je niet zo maar even wat ze moeten gaan doen.

Het verbaasd me eigenlijk dat 80% nog geen passend werk had gevonden, volgens mij is er juist een tekort op de arbeidsmarkt.
Dan is het juist een goed idee niet direct ja te zeggen tegen de eerste die je aan wil nemen.

Deze zag ik net op LinkedIn nog (5 dagen geleden gepost)
Bekijk bijlage 3862384
Vind dit trouwens best eerlijk en open van Jochanan over de doorstart, mag ook wel eens gezegd. jammer dat het beperkt is tot Linkedin, daar bereik je niet iedereen mee.

Dat ie nog even een trap nageeft 'aan de laatste 6 maanden' (dus zijn broer, schoonvader en Rabo) getuigt dan weer van weinig zelfkennis. Hij was er toch echt zelf de baas toen er de afgelopen jaren 17 mln is uitgegeven nadat per saldo verlies werd gemaakt.

Dan is het juist een goed idee niet direct ja te zeggen tegen de eerste die je aan wil nemen.
Dat sowieso.. Maar die 80% zegt dan kennelijk wel direct weer ja tegen J.Bax.. ;)

Laatst gewijzigd:
In het FD van vandaag een artikel over de doorstart … er staat in dat hij een management fee van 30.000/maand kreeg. Weet iemand of dat reëel is voor een bedrijf van dit formaat?
IMG_0196.png

Nog niet zo lang geleden was het regel dat na een zekere periode van werkloosheid ALLE werk als passend werk werd beschouwd, uitgezonderd werk in de prostitutie of criminaliteit. Hoe het nu is weet ik niet, dus heb ik maar weer even op internet gekeken en daar lees ik:

Wat is passend werk​

U probeert eerst of u een baan kunt vinden op uw eigen niveau van opleiding, ervaring en loon. Heeft u na 6 maanden WW geen baan gevonden, dan wordt iedere baan als passend gezien. Dat betekent dat u na 6 maanden ook moet solliciteren op banen met een lager opleidingsniveau, een langere reistijd, minder inkomen of op een tijdelijke of parttime baan. Als een werkgever u wil aannemen, moet u dat werk en het salaris dat hierbij hoort accepteren.

Passend werk weigeren​

Als u werk weigert dat volgens ons passend is, dan heeft dat gevolgen voor uw WW-uitkering. U krijgt dan tijdelijk minder of geen uitkering. Als u te veel uitkering ontving, dan moet u dat bedrag terugbetalen.

In het FD van vandaag een artikel over de doorstart … er staat in dat hij een management fee van 30.000/maand kreeg. Weet iemand of dat reëel is voor een bedrijf van dit formaat?Bekijk bijlage 3862423
Oei, da's wel een flinke bom. En FD lult meestal niet uit de nek (in tegenstelling tot bijvoorbeeld PZC waar ik alles met een flinke schep zout neem sinds ik zelf met hun 'journalistiek' te maken heb gehad).

Back