Hoe maakbaar is muziek smaak / tolerantie?

Ik luister echt alles en alles heeft zijn moment.
Pop muziek kan vaak goed in elkaar steken.
Dus leerzaam maar ja niets wat we voor ons zelf opzetten.

Opera is wel iets wat echt lang heeft geduurd voordat ik dat kon waarderen. Pas na mijn 32ste of zo.

Hoewel ik heel veel early house luisterde via kabel piraten kan ik dat de laatste tijd steeds minder waarderen. Het is te simpel om naar te luisteren, de trance komt niet. Ik hoor gewoon de hele tijd die simpele herhalende beat.
Dat gezegd hebbende zijn er wel een aantal coole platen.

Bij een paar had ik zoiets van, ja, dat hebben ze beter gedaan dan het origineel. Maar bij het overgrote deel was de nieuwe versie tenenkrommend.
Wat mij heel erg opvalt dat er vaak veel meer dynamiek in de oudere nummers zitten. En de nieuwere nummers veel meer compressed zijn. En als je dat na elkaar hoort de oudere nummers lekkerder klinken. dan de nieuwere nummers met veel compressie.

Soms zijn nieuwe uitvoeringen beter maar dan zijn het toch meestal ook hele goede muzikanten of zangers met een hoge standaard, zoiets als Dirty Loops-Thriller is beter dan het origineel van Michael Jackson himself wat mij betreft, het origineel daar deed onder andere Eddie van Halen aan mee en geproduceerd door Quincy Jones en dat zijn niet de minsten, om dan beter te zijn dan het origineel moet je echt wel goed zijn.

Wat mij heel erg opvalt dat er vaak veel meer dynamiek in de oudere nummers zitten. En de nieuwere nummers veel meer compressed zijn. En als je dat na elkaar hoort de oudere nummers lekkerder klinken. dan de nieuwere nummers met veel compressie.
Ja, de nieuwe versies spatten wat meer uit je speaker waar de originele rustig overkomen.

Ik hoorde van de week voor het eerst muziek van Angine de Poitrine, nadat ik de visuele hype al weken langs zag komen op de socials.

Nou, ik werd blij verrast want dat zijn gewoon zeer zeker skilled muzikanten die toevallig nu hun doorbrak mogen beleven :okdan: hype of niet.
Er gebeurt in muzikaal opzicht genoeg bijzonders om mijn aandacht te trekken plus die idiote outfits zijn wel lachen (plus een skill om daar doorheen te kunnen werken!).

Sowieso is het volgen van kanalen zoals KEXP en Tiny Desk e.d. een leuke manier om in aanraking te komen met nieuwe muziek. Zitten soms echt goede dingen tussen die ik anders niet zo snel zou hebben gehoord.

Ik hoorde van de week voor het eerst muziek van Angine de Poitrine, nadat ik de visuele hype al weken langs zag komen op de socials.

Nou, ik werd blij verrast want dat zijn gewoon zeer zeker skilled muzikanten die toevallig nu hun doorbrak mogen beleven :okdan: hype of niet.
Er gebeurt in muzikaal opzicht genoeg bijzonders om mijn aandacht te trekken plus die idiote outfits zijn wel lachen (plus een skill om daar doorheen te kunnen werken!).

Ja, goed voorbeeld dat smaak prima 'maakbaar' is: Microtonale muziek zou je 'moeilijk' kunnen noemen maar zij komen met een vorm die goed aanslaat.

Ik geloof ook echt wel dat het deels gewenning is. In Indonesië heb ik naar een gamelan orkest geluisterd, dat duurde even om in te komen voor me maar na een tijdje kon ik er echt in opgaan.

Ik vraag mij ook af hoe dat is voor mensen met absoluut gehoor (perfect pitch) of dan microtonale of dissonante muziek verschrikkelijk is om naar te luisteren. Ik heb wel eens gelezen dat sommige mensen met perfect pitch vibrato al verschrikkelijk kunnen vinden. Ik heb er eerder last van gehad dat ik in een bandje speelde dat een ander bandlid zei het klinkt vals en dat het voor mij goed klinkt om dat ik heel veel dissonante of microtonale muziek heb geluisterd.

Radiohead is soms ook moeilijke muziek maar ik kan er steeds meer van genieten. Van moderne pop krijg ik echter onmiddellijk bloedende oren terwijl ik dat decennia gekocht heb en gespeeld als dj. Ik denk dat het de technische trend is die me irriteert. Jammer vind ik, want als jonge dj had ik ‘e voorgenomen altijd mee te zijn en blijven. Lukt al zeker 14 jaar niet meer

Over die “vormende jaren” zijn best veel onderzoeken gedaan, en volgens mij is een conclusie dat je de muziek die je van je middelbare school tot zeg maar eind voortgezet onderwijs luistert die zonder moeite blijft hangen. Daarna moet je wel moeite doen en bewust naar nieuwe muziek opzoek gaan. Anders wordt je de grumpy old vroeger was alles (en dat is vaak ook zo) beter man. Ik merk dat ik als dj vooral nieuwe oude muziek zoek. Dus de muziek is oud maar voor mij nieuw.

Mijn zeer goed opgevoede kind had ik t ook al laten zien en horen, en komt nu met 2 albums aan die ie in een platenzaak zag liggen…

IMG_2119.jpeg

Back