Vraag over tracks en AI

Ik word wel geïnspireerd door al die topics over ai. Ik ben bezig met een track beetje triphop. Drums zelf geprogrammeerd basgitaar zelf ingespeeld. Gitaar zelf ingespeeld en samples van gemaakt. Wat synths erin wat andere samples toegevoegd wat geluiden opgenomen buiten van een trein. Nu moet er mischien nog maar een ai vocal in om het af te maken.
Dat is nou het 'enige' wat a.i. nog niet naar tevredenheid kan. Ik heb alleen nog maar tenenkrullende zang gehoord althans.

Volgens mij zijn die discussies er altijd geweest toen de computer er kwam. Toen je midi kon intekenen dat je met je keyboard viool gitaar of cello kan spelen. Toen er voor het eerst samples gebruikt werden. Toen de compressor er kwam. Pitch correction op vocals. Elecktronische drumstel, vst plugins. Zo kan je alles wel vals spelen noemen. Zolang je er zelf maar plezier uit haalt wat je maakt. Tenzij je ergens een verdienmodel in zoekt.

Aangezien dit draadje toch weeeer in dezelfde discussie ten onder gegaan is: er is wel een verschil tussen technologieën waarbij je iedere noot en klank zelf bepaalt, en technologieën (construction kits, AI generators etc) die het voor jou doen. De afstand tussen jou en het eindresultaat wordt zo wel erg groot. Een jager met een speer of een jager met een jachtgeweer, het is nog altijd 1 persoon die met 1 projectiel op 1 gekozen punt mikt. Geef hem een atoombom en dat ligt toch een beetje anders.

Geen samples, presets, randomizers of arpeggiators meer dus :D

And round and round we go...

De eerdere ontwikkelingen die steeds maar weer genoemd worden vormden uitbreidingen van het instrumentarium van de musicus. De musicus bleef daarbij eigen baas, en ook wat hij met zijn synths, computers en software maakte was nog steeds eigen werk. Maar AI is geen extra instrument. Wie AI gebruikt verkleint daarmee zijn eigen inbreng in de voortgebrachte muziek! AI maakt dan (deels) de cruciale keuzes die vroeger door de musicus zelf gemaakt werden. En wat zo voortgebracht wordt is dan ook geen eigen creatie meer, of slechts deels eigen en deels AI. In een extreem geval nadert de eigen inbreng van de musicus bij zijn door AI voortgebrachte muziek zelfs tot nul. Leve de vooruitgang!

@Nap @Illumination1979 de afstand tussen gebruiker en eindproduct is bij het kiezen van een preset op een synth of een arpeggiator met random nootvolgorde voor mijn gevoel toch wel "iets" kleiner dan "ik wil een tibetaanse keelzangversie van dat bekende trance nummer van die gast met zijn blonde piekjes jeweetwel. Stijl: goed. [ENTERRRR]"

Want als er iets welkom is in de hoofdvraag van dit draadje ("tot waar mag je gaan" dan lijkt het me wel nuance. En die ga je niet vinden als je het contra argument wegzet in zijn meest extremistisch mogelijke karikatuurvorm.

De eerdere ontwikkelingen die steeds maar weer genoemd worden vormden uitbreidingen van het instrumentarium van de musicus.
Al deze ontwikkelingen waren in eerste instantie bedoeld ter vervanging of het makkelijker maken van iets dat al bestond, vaak met onbedoelde bij-effecten die we nu in veel gevallen gaaf vinden. De synth zelf is in eerste instantie bedoeld om akoestische instrumenten of zelfs hele orkesten na te bootsen. En dingen waar we nu nog steeds misschien wantrouwend naar kijken zoals 1-vinger-tracks presets in Avenger of track construction kits vol prefab loops en autotune. Dat heeft ook weinig met eigen creativiteit te maken.

1779220751052.png

Laatst gewijzigd:
Wat waar is is dat er als gevolg van de steeds geavanceerde elektronische en digitale instrumenten steeds minder oefening nodig is om daarmee al indrukwekkende geluiden of riedeltjes voort te kunnen brengen. Maar met AI gaat dat nog veel verder in die zin dat je met een simpele prompt een heel nummer kunt genereren. Wat is dan nog het verschil tussen een zogenaamde "musicus" die met AI een compleet nummer voortbrengt en iemand die eenvoudigweg een door anderen gemaakte track downloadt die aan de aan AI gevoerde prompt voldoet? Van het eigen creatieve proces is in beide gevallen zo goed als niets meer over gebleven. Wie dat niet inziet zit hier te slapen of houdt zichzelf voor de gek.

Ik denk dat iedereen dat wel inziet, volgens mij is dat ook geen punt van discussie. Als mensen zichzelf voor de gek willen houden, hou ik ze niet tegen. Als ze anderen voor de gek willen houden, vallen ze hopelijk door de mand.

Dat is nou het 'enige' wat a.i. nog niet naar tevredenheid kan. Ik heb alleen nog maar tenenkrullende zang gehoord althans.
Máár dat verandert ook heel snel dus!! Luister dit dan gasten en huiver!!

Back