Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
En een oprechte discussie op een discussieforum uit de weg gaan en steevast vragen ontwijken om je standpunt te verduidelijken. Om vervolgens - geheel in lijn met wat je anderen verwijt - forumleden die een andere mening (lijken te) hebben denigrerend weg te zetten als 'hippe grappenmakers' en 'neerkijkers op nerds' (dit ging toch over muziektheorie, waar komen die nerds plots vandaan?). Typisch gevalletje van confirmation bias door reacties die wel in je straatje passen als 'normaal' te bestempelen.Zoals gezegd is dit draadje al een prima voorbeeld van hoe hippe grappenmakers meer status hebben dan gevoelige brave borsten.
Waarom moeten dat artiesten zijn? Dat zijn dikwijls de ergste boosdoeners.
Tot slot, ik heb nu gereageerd op drie mensen die ik herken als mensen die precies doen wat ik als zo ervaar: het neerkijken op "nerds" omdat ze niet cool zijn. Ik ben niet cool en heb geen ballen. Ik koester de reacties van de mensen die wel normaal aan deze discussie hebben meegedaan en daarbij laat ik het vanaf nu.
Mijn gevoel over de hele kwestie is dat het geen probleem van muziektheorie is, maar van misbegrijpen en misbegrepen worden. Communicatie dus.waarbij me opvalt dat er vaak een wij vs zij houding aangenomen wordt, waarbij jouw standpunten over jezelf vergezeld worden van jouw standpunten over "de andere partij"
Om vervolgens - geheel in lijn met wat je anderen verwijt - forumleden die een andere mening (lijken te) hebben denigrerend weg te zetten als 'hippe grappenmakers' en 'neerkijkers op nerds' (dit ging toch over muziektheorie, waar komen die nerds plots vandaan?) (...) een persoonlijke achtergrond heeft.
wij vs zij
(kort door de bocht kan ik wel de Riemannhypothese oplossen maar geen boterham smeren, diagnose is in de maak) dus ingewikkeldheid is geen probleem. Hoe vreemder hoe beter zelfs. Software, en zeker moderne software, is gemaakt om voor neurotypische mensen gebruiksvriendelijk te zijn, en daar gaat het mis.
(ja, ik kijk ook sterk in de spiegel als ik dit schrijf...) Handvaten vinden om er zelf mee om te gaan en om met je omgeving te interageren kunnen een wereld van verschil maken. Dus hopelijk is de diagnose de start van een leerzaam traject.Er ligt dan in elk geval nog een miljoen te wachten, die zou ik eerst even toucheren alvorens de discussie voort te zetten.Dat topic-starter van zichzelf zegt de Riemann-hypothese op te kunnen lossen zegt in verband met dit draadje ook veel.
Neurodivirgentie…(is dit een woord?) is natuurlijk een spectrum stel ts is een autist dan heeft hij hier logischerwijs meer moeite mee om dit soort dingen te interpreteren dan als het een adhd-er is. Maar ze zijn wel beiden neurodivers. Anyway weer een mooie term om… (deze zin maak ik expres niet afVerhelderende post in een ander draadje:
Het gaat kennelijk erom dat topic-starter een "ik vs de rest" ervaart, als in een niet-neurotypisch persoon tegen de rest van de wereld vol met neurotypische mensen. Dat zal inderdaad wel 'ns problemen geven als niet-neurotypisch persoon, maar ik denk niet dat de strategie die topic-starter hanteert om daarmee om te gaan erg lekker werkt, als je dit draadje leest. Ik denk dat heel veel neurotypische personen best begrip hebben voor de problemen die een niet-neurotypisch persoon ervaart, maar dit begrip mag andersom ook wel iets komen van de niet-neurotypische persoon zelf. Het werkt twee kanten op. Steeds maar zeggen dat iets kwetsend is, maar geen concrete voorbeelden geven wat het probleem nu eigenlijk is, de welwillende neurotypische persoon loopt dan tegen een muur op.
Dat topic-starter van zichzelf zegt de Riemann-hypothese op te kunnen lossen zegt in verband met dit draadje ook veel.
...dat maakt psychologen dus eigenlijk "spectrum analyzers".Iedereen zit wel ergens op een spectrum.
Dat is een non-statement in de moderne psychologie. De diagnoses vereisen immers bepaalde minimale scores op dat spectrum om van een afwijking te mogen spreken. Net zoals een auto aan 5 km/u geen hardrijder is, is een score van 2 op het autismespectrum geen autisme. Dus ja, iedereen zit per definitie op alle spectra, maar de meesten onder ons in het gebied waar dat niet op een afwijking wijst.Iedereen zit wel ergens op een spectrum.
prima voorbeelden van wat? iig niet voor dat muzikaal onderlegde mensen kennelijk beschimpt worden. ik werk met best veel muzikanten en componisten of spreek ze regelmatig en zie echt nergens in die wereld dat er neergekeken wordt op mensen die erg onderlegd zijn, juist niet zelfs. mss hebben die reacties niets te maken met je muzikale onderlegdheid? in ieder geval in de draad hier niet denk ikIk geef aan dat de heftige, grappig bedoelde maar feitelijk als pesten te categoriseren reacties in dit draadje eigenlijk al prima voorbeelden zijn. Dat is heel concreet, en snap dus niet waar je iemand om welke hete brij ziet heendraaien.
Er ligt dan in elk geval nog een miljoen te wachten, die zou ik eerst even toucheren alvorens de discussie voort te zetten.